Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vad gör man åt detta?

  • loken

    Medlem
    10 juli, 2007 vid 14:26

    japp, en sån får det bli

  • oscar

    Medlem
    10 juli, 2007 vid 16:32

    Rasmus, …hur kan du gå på om att Gaastra ska ha toppstyva master då både du och jag vet att en kille som kör med en alumast i sitt nya segel kommer bli helt lyrisk bara masten är nyare än -95? Klart som fan det funkar bara det är en modern mast!

  • rasmus_w

    Medlem
    10 juli, 2007 vid 19:30

    Tja, det råkar ju vara det som funkar bäst. Sen vet jag också att det finns rapporter om att toppmjukt också funkar. Största skillnaden är väl att det blir mer fladder i toppen och mer buk där nere. Visst är det väl så att det spelar rätt liten roll för Lökens del, men seglar man i hård vind påverkar det slitage och stabilitet. Och kan man få det bästa och det näst bästa för ungefär samma pris så varför inte köra på det bästa?

  • loken

    Medlem
    11 juli, 2007 vid 09:43

    Angående mitt trasiga segel då, lattan ska kapas vid den vita tejpen. men den nya lattan är mycket tjockare än den gamla och blir inte alls lika böjbar i toppen. killen på surfers paraise sa att det inte skulle spela nån roll. blir det bra om jag gör så här? är det viktigt att man har en likadan “knopp” i toppen som på gamla lattan?

  • dr-masse

    Medlem
    11 juli, 2007 vid 09:52

    Du kan inte kapa den nya längst bak istället?

  • jesper_b

    Medlem
    11 juli, 2007 vid 09:59

    Ett annat sätt att få samma styvhet i nya lattan är att fila på den så att den blir tunnare. Mycket vanligt i racing/formulasammanhang att man tunnar ut enskilda lattor efter hur man vill att de ska böja. /Jesper B

  • loken

    Medlem
    11 juli, 2007 vid 10:13

    bak kan jag inte kapa för där ska den ju fästa i gamla lattan. vad använder man för såg? är ju inte direkt Byggare Bob så får väl skaffa mig en sågjävel.

  • dr-masse

    Medlem
    11 juli, 2007 vid 10:15

    Men sitter det inte någon form av plastbit bak som man kan ta loss? Brukar vara så.

    Bågfil är bra att kapa med. Slipa på lattan som Jesper föreslår är klart funkis, annars. Även om det är några år sedan jag ägnade mig åt lattfilande, ähum. “Fel” typ av segling, numera.

  • fredrik-ygge

    Medlem
    11 juli, 2007 vid 10:32

    @Löken 396321 wrote:

    bak kan jag inte kapa för där ska den ju fästa i gamla lattan.

    Vad menar du med att fästa i gamla lattan. Planerar du att använda en del av den gamla lattan?

    Var det inte camberlattan som gått av? Då är det viktiga att lattan passar i cambern. Blir lite konfunderad av “knoppen” längst fram på lattan. Ser inte ut som jag väntar mig att en camberlatta skall se ut i änden. På de segel jag sett slutar den bara (som om man bara kapat av den) utan speciell tjockare del och trycks i cambern.

  • loken

    Medlem
    11 juli, 2007 vid 13:18
    fredrik.ygge;396329 wrote:
    Vad menar du med att fästa i gamla lattan. Planerar du att använda en del av den gamla lattan?

    Var det inte camberlattan som gått av? Då är det viktiga att lattan passar i cambern. Blir lite konfunderad av “knoppen” längst fram på lattan. Ser inte ut som jag väntar mig att en camberlatta skall se ut i änden. På de segel jag sett slutar den bara (som om man bara kapat av den) utan speciell tjockare del och trycks i cambern.

    Ja jag hade tänkt sätta den nya delen i den gamla lattan. Jag har verkligen inte en aning om hur en camberlatta brukar se ut då detta är mitt första segel. Cambern sitter efter den latta som har gått av. Ska lattan sitta ihop med cambern? För det verkade den inte göra när jag tog ut den stumpen som var kvar i lattfickan längst in. :confused2: :confused2: :confused2:

  • dr-masse

    Medlem
    11 juli, 2007 vid 13:21

    Är det vänstra lattan som gått av och det högra den nya lattan? jisses, vad lång den är. Men kapa går ju!

  • loken

    Medlem
    11 juli, 2007 vid 13:32

    tvärtom, vänstra delen är den nya

  • dr-masse

    Medlem
    11 juli, 2007 vid 13:39

    Ah, nu trillade poletten ner!

    Cambern och lattan sitter inte ihop, men den där “bulben” du har längst fram på din gamla latta har jag inte sett förr. Här får nog någon som kört mer Gaastra än mig svara, tror jag. Men i typ Simmer och NP har jag inte sett det där.

  • loken

    Medlem
    11 juli, 2007 vid 14:20

    finns det inget superduper lim/tejp som man kan limma ihop orginaldelarna med? det lär väl aldrig hålla iofs…

  • canoya

    Medlem
    13 juli, 2007 vid 11:53

    Du tänker rätt när du vill montera den gamla bakre delen på den nya smalare framdelen. För att det ska funka med cambern så ska du nog försöka att flytta över plaständen till den nya lattan och för att det ska vara optimalt ska du nog slipa så att den blir tunnare och ungefär lika styv som den gamla (förmodligen lite svårt att jämföra eftersom den är av.) Det kan också vara så att det håller bättre med en styvare latta som inte böjs så mycket som den gamla gjorde. Du kan ju alltid prova utan att slipa ner den. Det är ju svårt att ångra sig om du väl har slipat den, menar jag.

Sida 4 av 4

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vad gör man åt detta?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.