Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vad gör mest nytta för tidigare planing?

  • Vad gör mest nytta för tidigare planing?

    Publicerad av jps på 28 april, 2007 vid 14:09

    Skulle vilja komma igång lite tidigare. Väger 63-67 kg kör AB+ Crossover 100 liter med NP RAF Jet 6.2 som störst idag. (Har även ett North Volcano 6.4 som jag inte testat ännu.)

    Om man bortser från segelkunnande, pumpning osv vilket av nedanstående gör mest nytta

    – Mer brädvolym

    – Större segel

    – Annan typ av segel (misstänker tex att Volcanon är bättre i lättvind ärn RAfet)

    – Gå ned ett par kg till..

    – Något annat?

    jps svarade 16 år, 8 månader sedan 23 Medlemmar · 47 Svar
  • 47 Svar
  • Johan!!

    Gäst
    28 april, 2007 vid 14:17

    Att gå ner ett par kg! Säger jag som väger 98 pannor!! FAN…

    Men helt klart det viktigaste är teknik!

  • nlc

    Medlem
    28 april, 2007 vid 14:51

    – Bredare bräda ?

  • spray

    Medlem
    28 april, 2007 vid 15:05

    Vad jag vet finns det utpräglade lättvindssegel och brädor. Men vad vet jag, är ju bara nyburgare

  • manno

    Medlem
    28 april, 2007 vid 16:22

    mer vind 😀

    tycker inte man kan bortse från segelkunnande, gör grym skillnad. Annars hjälper ju allt du nämner, större grejer med mindre vikt. Stor bräda men samma segelsize är bättre för freestylande, tvärtom är väl lite mer av en speedgrej

  • stinger

    Medlem
    28 april, 2007 vid 16:32

    Segeltrim kanske, en fena gjord för tidig planing kanske också kan hjälpa till. Tror iaf inte att du behöver fundera på bantning när du väger 63-67 på 100 liter.

  • oaxen

    Medlem
    28 april, 2007 vid 18:13

    JUSTERBART UTHAL SLÅR ALLT!!!

    Suveränt att buka till om man tappat planingen. Eller om det är byigt.

    Jag använder det både i vågor och på alla andra segelstorlekar.

  • ola-h

    Medlem
    28 april, 2007 vid 18:25

    Håller med Manno. Man kan inte bortse från seglarens teknik. Hur de andra faktorerna slår beror väldigt mycket på seglaren. För en seglare kanske mer fena lönar sig medans för en annan är lönar sig mer volym mer.

    Men….om vi förutsätter att du har bra fenor: Från 67 kilo, 100 liter crossover och 6.4 kvadrat är nog den naturliga förändringen för tidigare planing mer segelyta. En riktigt lätthanterlig 7.0 är gissningsvis enklaste vägen till tidigare planing. Men det förutsätter att du är “stark” nog att manövrera det seglet.

  • jps

    Medlem
    28 april, 2007 vid 19:22

    Tack för alla råd hittills.

    Johan, Manno och Ola H: Givetvis inser jag att tekniken är viktig(ast). Jag jobbar på det hela tiden…

    Funderar bara på vilka genvägar som går att köpa 😉

  • stinger

    Medlem
    28 april, 2007 vid 19:31

    @Oåxen 379957 wrote:

    JUSTERBART UTHAL SLÅR ALLT!!!

    Suveränt att buka till om man tappat planingen. Eller om det är byigt.

    Jag använder det både i vågor och på alla andra segelstorlekar.

    Justerbart uthal har jag också på alla segel 🙂 äh jag fattar vad du menar: uthalstrim. Klarar man att trimma i farten?

  • dr-masse

    Medlem
    28 april, 2007 vid 19:51

    Jag är rätt hårt inne på brädan. En lättdriven och lättplanad bräda som inte kräver så mycket kraft för att gå igång är svårslagen. Gärna med rätt fena.

    Handlar inte om volym, utan mer om brädans bottenkurva, bredd, kanter och vikt. Typ.

    Min erfarenhet är att kominationen lättplanad bräda / mindre segel går igång tidigare än normal bräda / stort segel. Däremot kan man med normal bräda / stort segel hålla planingen uppe på ett helt annat sätt. Grymt förenklat, jag kan ha fel, men så upplever jag det.

    Men rätt teknik är ju överlägset, såklart.

    Justerbart uthal kanske borde testas lite mer ordentligt i år.

  • rookie

    Medlem
    29 april, 2007 vid 07:41

    Du kan köpa ett Mistral Hydro Blade och sätta under brädan.

    Sedan om det verkligen gör någon nytta får någon annan yttra sig om.

  • oaxen

    Medlem
    29 april, 2007 vid 08:25

    @stinger 379985 wrote:

    Justerbart uthal har jag också på alla segel 🙂 äh jag fattar vad du menar: uthalstrim. Klarar man att trimma i farten?

    Med de lösningar jag använder (NS On-the-fly resp Clamcleat) är det inga problem med justerandet när man seglar.

    Blåser det mycket får man släppa ut skotningen lite, d v s minska kraften i seglet. Håller på att tillverka ett nytt bakre bombeslag som ska underlätta ytterligare.

    Större segel – dubbelsidig justering(Clamcleat)
    Vågsegel – enkelsidig justering(NS On-the-fly)

    När man seglar vågor brukar man dra sig för att trimma även om vinden droppar/ökar markant – man kämpar och kämpar med en krumbuktande rigg. I fjol var det mycket skönt att kunna trimma om per omgående både i Åsa och Gislövs Hammar såväl som i Torö(27/10 – pure magic!).

    Lägger man dessutom till en NS POWER.XT-förlängare så är kombinationen fulländad!

  • jps

    Medlem
    21 maj, 2007 vid 08:12

    @dr Masse 379992 wrote:

    Jag är rätt hårt inne på brädan. En lättdriven och lättplanad bräda som inte kräver så mycket kraft för att gå igång är svårslagen. Gärna med rätt fena.

    Handlar inte om volym, utan mer om brädans bottenkurva, bredd, kanter och vikt. Typ.

    Min erfarenhet är att kominationen lättplanad bräda / mindre segel går igång tidigare än normal bräda / stort segel. Däremot kan man med normal bräda / stort segel hålla planingen uppe på ett helt annat sätt. Grymt förenklat, jag kan ha fel, men så upplever jag det.

    Men rätt teknik är ju överlägset, såklart.

    Justerbart uthal kanske borde testas lite mer ordentligt i år.

    Efter att ha varit ute och guppat ett par ggr till så känns frågan aktuell igen. Tror egentligen inte att min 100 litersbräda planar speciellt sent eller så men det börjar kännas som om det vore trevligt att ha något mindre vingligt och mera flytigt att stå på mellan 4-8 m/s ungefär. Speciellt när det är lite vind kombinerat med vågor/dyning/chop av lite storlek blir det rätt så jobbigt.

    Så då kommer nästa gäng frågor: Hur mycket mer volym ska man sikta på? Vilken brädtyp? Lättdriven/lättplanad bräda säger du. Exempel på sådana?

    Räcker 110 liter tro? Eller måste man upp mot 130 kanske?

    Omformulerat skulle man kunna säga : Vad är den optimala lättvindsbrädan (4-8 m/s) för en ostkuståkare (65 kg) som mest bränner fram och tillbaka? Segelstorlekar 5.x-8.x kanske.

  • marden

    Medlem
    21 maj, 2007 vid 08:20

    4-8ms=formula

  • dr-masse

    Medlem
    21 maj, 2007 vid 08:22

    Ja, skall du plana i 4 sekundmeter så krävs stora grejor… Formula…

    Men om du vill ha ett kit för lättvind, så tror jag att de nya stora lättvindsslalomplankorna kan vara av intresse. Eller en lätt och fin freeräjsbräda modell stor. Langa på minst 8-9 kvadrat. Men det kommer nog att krävas en 5-6 för att det skall funka. Över 6 för att det skall rulla på någorlunda.

    Men svårt att säga, detta. Beror ju på vilken typ av segling man vill ha. Själv har jag en 112 liters freestyle och 6.4 som mitt lättvindskit. Blåser det för lite för sådana grejor, så pysslar jag med annat.

    Men visst, även jag skulle kunna tänka mig en Falcon 131 och en skön räjsrigg på nio kvadrat för skön bränna-runt segling fina sommardagar. Men det kostar ju lite att ha mycket grejor, ähum…

Sida 1 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vad gör mest nytta för tidigare planing?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.