Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vad gör mest nytta för tidigare planing?

• ola-h

Medlem
    21 maj, 2007 vid 08:33

Frågan är vilken typ av segling du vill syssla med.

I förrgår hade jag tänkte köra slalombräda (iS101) och 6,6 speed men kom ner så hade vinden gett sig lite. Iofs hade jag kunna kört slalom och 7.5 freeride, men även om det kan vara rätt kul att ”glida omkring” med den kombinationen så blir liksom inte slalomsegling riktigt spännande om man inte har rejält med drag. Så jag tog 7.0 (Hot superfreak) och Freestyle (99l)istället. Den kombon planar nog minst lika tidigt som iS01 och 7.5, men tillåter betydligt mer varierad segling. Det går ju både att bränna fram och tillbaka i hyfsad hastighet (körde 26 knop som snabbast, slalomkombon hade kanske gått ett par tre knop snabbare) och dessutom tricka runt lite.

Hur som helst, det var precis en sådan där dag när de som körde runt 100l och segel runt 6 kvadrat inte riktigt hade fart hela tiden medan 7.0 och freestylebrädan i princip höll bra planing i allt utom de värsta vindsvackorna och ändå var helt kontrollerat i byarna. 7.5 och slalombräda hade fungerat ungefär lika bra (men kräver lite mer teknik för att plana tidigt, skulle jag säga).

Poängen är att det finns många val att göra o man vill plan a lite tidigare, och vilket val som är rätt beror på vilken slags segling man är ute efter.

PS: 7.0 Superfreak är ett helt sjukt bra segel för de som vill ha något större med bibehållen småsegelskänsla. Det är VERKLIGEN i en helt annan liga än freeridesegel i motsvarande storlek och Superfreaket känns i princip som en bra 6.3 när det gäller manövrar. Det är kanske inte det snabbaste seglet och inte det med mest drag heller, men det är otroligt lättpumpat och med en lättdriven bräda så komer man igång riktigt tidigt i alla fall. Ett av de mest lyckade segel jag kört, faktiskt. DS

• jps

Medlem
    21 maj, 2007 vid 08:36

Formula är jag inte mogen för ännu.

Inte så bra på att exakt avgöra vind heller men om vi säger 6-8 istället då. Lite mindre vingel och lite mera flyt.

Fler konkreta tips på relativt små lättvindsalternativ för flugviktare mottages tacksamt. Har funderat lite på stor freestyle också. Kanske kan vara något? Målet är att ha max kul i lättare vindar. (utan att ha för stora grejor…)

Kanske ett omöjligt uppdrag?

PS Suveränt forum detta. Man behöver bara fundera på något, plita ned en rad eller två. Vips en massa bra svar och idéer 🙂

• dr-masse

Medlem
    21 maj, 2007 vid 08:47

Det beror väl ganska mycket på vilken del av din segling du vill utveckla.

Själv är jag direkt dålig på freestyle, men kör (åter) på en stor freestyle. Varför?

– Träning för den segling jag gillar allra, allra mest – vågor!
    – Har lovat mig själv att sätta den där f-annade framåtloopen i år. Därav åter stora freestylegrejor
    – Utvecklande! Tycker faktiskt att det är roligt att testa lite nya manövrar, även om det blir mycket badande…

När jag är ute på freestyle, eller balettbrädan, så ser jag till att nöta lite extra på sån’t som jag vet är bra när man kör vågor – snabba slag, lite clew-first, allmänt svängande och lek.

Men visst – nog kan jag sakna trycket i åka-fort-grejor. Kommer nog att hamna där igen. När jag satt min framåt!

Med din vikt skulle en stor freestyle (välj med fördel någon av de som är lite mer allround, typ Fanatic och JP) och 7.0 plana i 6 sekundmeter…

• ola-h

Medlem
    21 maj, 2007 vid 09:22

Dito dr Masse. Speciellt det där om att vara direkt dålig på freestyle.

Det jag kan lägga till är att min freestylebräda definitivt är den mest lättplanande bräda jag har haft. Med lättplanande menar jag då att den går igång väldigt enkelt och inte kräver någon speciell teknik. Både t ex Aero 117 (freestylevågrocker, 72cm bred), min Kombat 87 och min moderna och iofs grymt lättseglade slalombräda (iS101, 65.4 bred) kräver mer ”trixande” för att plana riktigt tidigt än min freestylebräda (Flare 99, 64.5 bred). Den är helt enkelt samtidigt både förlåtande, responsiv och väldigt lättdriven och det gör att den både glider iväg fint ”av sig själv” och svarar bra på de planingstricks jag kan.

• ola_p

Medlem
    21 maj, 2007 vid 10:02

Kan lägga till Goya X1 på listan över lite roligare freestylebrädor, rätt svängig, kort, kompakt, bra pop och ganska lättseglad.

• robin

Medlem
    21 maj, 2007 vid 10:53

Oåxen, hur funkar on-the-fly? Funkar den med bakstycket på en vanlig vågbom?

/Robin

• rasmus_w

Medlem
    21 maj, 2007 vid 11:05

Jag placerar mina 70 kilo på en Bic T2 med 62 cm fena och 9,7 kvadrat när det blåser 4-5 m/s. Det funkar bra men jag är inte riktigt nöjd med höjdtagningen när det blåser så lite. Tilläggas är att jag är en ”drag-knarkare” som gärna slänger på lite mer segel än vad som behövs för att plana, oavsett brädtyp och ska jag vara ärlig upplever jag draget i 9,7:an som lite småmesigt innan vinden börjar närma sig 7-8 m/s och det är först när jag knappt kan hålla kvar grejorna i vattnet som jag tycker att höjdtagningen känns riktigt bra.

• m-c

Medlem
    21 maj, 2007 vid 11:43

Sittsele istället för midjesele gör att du går igång(planar upp) lite tidigare också. En liten men distinkt skillnad i lättvind.

/M

• jps

Medlem
    21 maj, 2007 vid 21:07

Tack igen för alla tips.

En ca 7.0a med bra bottendrag (någon som har en de vill bli av med?) + ev en till bräda i 110-120 litersklassen då kanske.

• spray

Medlem
    21 maj, 2007 vid 21:37

Vad innebär ”bra bottendrag” på ett segel?

• rasmus_w

Medlem
    21 maj, 2007 vid 21:42

Att lågfartsegenskaperna är bra. Lätt att få fart, bara att stå rätt upp och ner och låta sig bogseras upp i planing av seglet. Ofta, men lågt från alltid, betyder det att när man väl har planat upp går det inte mycket fortare och när vinden ökar så blir seglet fort okontrollerbart.

Andra segel kan i stället kräva lite aktiv segling, att man tar några rejäla pumptag, men när det väl går undan, går det undan, och seglet pallar rejäla vindbyar utan att försöka brotta omkull seglaren, allt som händer är att farten ökar lite.

Det här var naturligtvis rejält överdrivet. Det finns gott om segel som har bra bottendrag samtidigt som de är stabila som skandinaviskt urberg.

• nlc

Medlem
    19 juli, 2007 vid 05:13

Lyfter den här tråden igen efter en en intressant dag ute i Klagan igår.

DMI hade inte direkt lovat några underverk, men hela tiden på jobbet sitter man å kolla mätaren som visar stadigt mellan 8 och 11 i medelvind. Kommer ifrån jobbet vid tre, är ute på klubben vid fyra och inser att vinden lagt sig helt, 5-6 i medel på mätaren. Riggar på det största jag har, 6.7, och glider runt lite där ute, går upp och fikar istället.

Då händer det, vinden tilltar, kanske 7-8 i medel, alla på vattnet (dvs båda två) planar. Sticker ut själv, känner att det är på G, men vill sig inte riktigt. Blir oerhört frustrerrad av att se de andra två bränna fram o tillbaka med god fart, men själv tappa planingen så fort jag slutar köra ”missing link”. Håller på så i säkert 15 minuter tills jag kommer på felet. För mycket nedhal!

Minskar nedhalet med ca 2-3 cm och vips så går det så otroligt mycket bättre :smile:. Så åter till frågan i rubriken: Segeltrimmet har mycket större betydelse än vad jag trodde, för utan en motor med kraft händer ingenting.

• andersbq

Medlem
    19 juli, 2007 vid 06:42

Håller med Masse och OLA, med Freestyle (Nasih playmate 116 liter) och 6,5 och nu 7,0 Naish ATV-freestyle segel har jag fördubblat dagarna på vattnet i år. Dock klarar inte den lätta brädan höga hopp med halvhårda landningar… Just nu lappar Uffe ihop ett stort hoppveck.

• pure

Medlem
    19 juli, 2007 vid 06:50

Angående nedhalets påverkan på tidig planing.

Det finns en del gött o hitta i dom pdf:erna nedan angående tidig planing.

Urban Myth For Early Planing
    Letting your downhaul off
    Although at the extreme highest levels of the sport, some
    sailors let their downhaul off a tiny tiny fraction to help early
    planing, put into context, they had so much more downhaul
    on in the first place (compared with the average or even
    experienced windsurfer) you should never let your
    downhaul off! A pro would never let theirs off until they’d
    done all the above early planing tips, and then would rather
    change up a sail size than have to sail a rig with not
    enough downhaul on.
    Letting the downhaul off literally just stops the sail from
    twisting off properly, thus increasing pull into your
    backhand, pulling you directly sideways instead of
    ’propelling’ you forwards with the correct sail twist. If you
    have a disproportionately large fin, the sideways pull of the
    badly rigged sail can result in okay forward motion. But
    then you have to have a disproportionately large fin!
    Letting the downhaul off is so far down the list of useful
    things to do to get earlier planing, it’s relative rewards are
    dwarfed by the afore mentioned early planing tips and thus
    not worth considering.

Enligt: http://www.guycribb.com/userfiles/documents/EarlyPlaning.pdf

Men sen står det såhär:

What if the wind drops, does less
    downhaul improve my early planing?

Yes very fractionally, but the extra
    drag and instability created by less
    downhaul isn’t a balanced trade off.

There are four much better ways of
    improving your early planing, without
    reducing your downhaul.

Enligt: http://www.guycribb.com/userfiles/documents/Downhaul%20and%20Outhaul.pdf

• nlc

Medlem
    19 juli, 2007 vid 08:29

Kankse ska tillägga att jag hade ”måttangivet” nedhal från början och kunde verkligen känna hur seglet tvistade ur vinden hela tiden. Släppte sen ca 1 cm i taget (3ggr). Lite pilligt att få till det ute på vattnet utan XT-förlängare, men med en hängselekrok o en stor portion envishet så gick det ändå hyffast.

Sida 2 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vad gör mest nytta för tidigare planing?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.