Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vad händer och varför??

  • Vad händer och varför??

    Publicerad av hilding på 26 augusti, 2010 vid 11:06

    Hej…ber om lite tips och kunskap

    Seglar mycket på insjö. Vinden är oftast riktigt byig. Ibland när det brallar till så ballar seglet ur helt och hållet. Framsidan på seglet “stallar” och i stället för att hålla i så får man koncentrera sig på att skjuta framhanden ifrån sig för att inte seglet skall trycka upp brädan i vinden. Kostar mycket kraft.

    Man vill ju rigga för medelvinden och ändå klara att segla när det brallar i lite.

    Vad är det som gör att seglet inte klarar att hålla formen?

    Vad kan man göra? (utom det uppenbara…att köpa nytt)

    Tack för lite expert-tips

    /Fet-Hilding

    carl-r svarade 13 år, 8 månader sedan 10 Medlemmar · 21 Svar
  • 21 Svar
  • bohm

    Medlem
    26 augusti, 2010 vid 11:23

    Prova att flytta fram mastfoten.

  • carl-r

    Medlem
    26 augusti, 2010 vid 11:31

    Cambers is the shit.

  • jester

    Medlem
    26 augusti, 2010 vid 11:33

    Låter som om du helt enkelt har för lite nedhal. Tanken är att toppen skall tvista ut när byarna kommer.

  • glader

    Medlem
    26 augusti, 2010 vid 11:45

    Ovanstående eller hängsele-tamparna för långt fram

  • oaxen

    Medlem
    26 augusti, 2010 vid 15:55

    Eh, det är väl bara så enkelt annars att du kör för stort segel för rådande vindstyrka. Åtminstone om seglet är rätt riggat.

  • davven

    Medlem
    26 augusti, 2010 vid 16:25

    Vad är det för segel om man får fråga?
    Snegla på race eller slalom prylar om du vill ha mycket mer förlåtande segel
    men det är ingen garanti att du kommer ifrån problemet helt “om du är riktigt överiggad.”

    Pressa nosen i färdriktningen med frambenet vid start och kroka i samt kliv i stropparna
    så snabbt/djupt du kan, sedan tar du kontroll om du är överiggad. Förhoppningsvis 🙂

  • broenet

    Medlem
    26 augusti, 2010 vid 17:41

    flytta fram mastfoten, spänn nedhalet

  • erolwi

    Medlem
    26 augusti, 2010 vid 18:25

    Om det är som du skriver att det händer ibland så kan det vä bara ha att göra med att det ofta vrider i byar? Vinden kommer helenkelt mer från lä och du har felskotat?

  • Kjello

    Gäst
    26 augusti, 2010 vid 20:20
    Jester;628045 wrote:
    Låter som om du helt enkelt har för lite nedhal. Tanken är att toppen skall tvista ut när byarna kommer.

    Och för hårt uthal med, så trycket hamnar för långt bak (ingen, eller platt profil)
    Med mindre uthal blir det värsta ruschen downwind eller slör (och då gäller det att man vill det i byarna).
    Men är seglet för stort för byarna så hjälper inget.

  • rillestark

    Medlem
    27 augusti, 2010 vid 16:07

    Jag seglar för det mesta på insjö med byig vind.

    De camberlösa segel jag haft har alla en fas som känns obalanserad innan brädan kommer i planing ordentligt. Sedan går de som tåget & känns väldigt stabila om de är riggade med tillräckligt mycke nedhal.

    Jag tror det handlar om att får grejorna att plana så fort som möjligt. Kolla att fenan är till räckligt stor. Åtminstone 2-4 cm större än vad som rekomenderas i tabeller för saltvatten & hav enligt min erfarenhet. Och jag tror att en riktigt hög bom hjälper till å plana snabbare.
    Själv gillar jag, till skillnad från råden ovan, å ha mastfoten ganska långt bak så jag får mycke lyft från fenan & liten våt yta, men jag har ganska kraftiga vader så det går bra att hålla emot.

    Frid!

  • hilding

    Medlem
    29 augusti, 2010 vid 14:39
    bohm;628042 wrote:
    Prova att flytta fram mastfoten.

    Tycker att brädan “limmar” eller suger fast mot vattnet om jag har mastfoten för långt fram. Kanske också beror på felaktigt trimmad rigg??

  • hilding

    Medlem
    29 augusti, 2010 vid 14:47
    davven;628089 wrote:
    Vad är det för segel om man får fråga?
    Snegla på race eller slalom prylar om du vill ha mycket mer förlåtande segel
    men det är ingen garanti att du kommer ifrån problemet helt “om du är riktigt överiggad.”

    Pressa nosen i färdriktningen med frambenet vid start och kroka i samt kliv i stropparna
    så snabbt/djupt du kan, sedan tar du kontroll om du är överiggad. Förhoppningsvis 🙂

    Gaastra Swift…med en camber. Ganska gammalt segel….2003

  • hilding

    Medlem
    29 augusti, 2010 vid 14:54
    Kjello;628132 wrote:
    Och för hårt uthal med, så trycket hamnar för långt bak (ingen, eller platt profil)
    Med mindre uthal blir det värsta ruschen downwind eller slör (och då gäller det att man vill det i byarna).
    Men är seglet för stort för byarna så hjälper inget.

    Det kanske kan stämma, men jag trodde att ju mer det brallade desto tightare outhaul skulle man ha.

    Det är inget med mastens styvhet eller bommens styvhet som har någon avgörande skillnad?
    ….som ni märker letar jag efter argument att köpa nya prylar 😉

  • hilding

    Medlem
    29 augusti, 2010 vid 14:55
    Jester;628045 wrote:
    Låter som om du helt enkelt har för lite nedhal. Tanken är att toppen skall tvista ut när byarna kommer.

    Hur känns ett segel med för mycket nedhal? Finns det förresten???

  • hilding

    Medlem
    29 augusti, 2010 vid 14:58
    Miracle;628278 wrote:
    Jag seglar för det mesta på insjö med byig vind.

    De camberlösa segel jag haft har alla en fas som känns obalanserad innan brädan kommer i planing ordentligt. Sedan går de som tåget & känns väldigt stabila om de är riggade med tillräckligt mycke nedhal.

    Jag tror det handlar om att får grejorna att plana så fort som möjligt. Kolla att fenan är till räckligt stor. Åtminstone 2-4 cm större än vad som rekomenderas i tabeller för saltvatten & hav enligt min erfarenhet. Och jag tror att en riktigt hög bom hjälper till å plana snabbare.
    Själv gillar jag, till skillnad från råden ovan, å ha mastfoten ganska långt bak så jag får mycke lyft från fenan & liten våt yta, men jag har ganska kraftiga vader så det går bra att hålla emot.

    Frid!

    …vad är det som gör att en hög bom ger snabbare planing? Hur hög är hög…i näshöjd eller pannan?

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vad händer och varför??

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.