Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vad händer och varför??

  • hilding

    Medlem
    29 augusti, 2010 vid 15:03

    Ja, det kanske kan stämma, men det skumma är just att seglet..inom en bråkdel av en sekund…går över i stall och börjar att dyka mot lovart…det är ju egentligen inte så att jag inte orkar hålla seglet, det är att aerodynamiken ändras…

  • hilding

    Medlem
    29 augusti, 2010 vid 15:07
    erolwi;628116 wrote:
    Om det är som du skriver att det händer ibland så kan det vä bara ha att göra med att det ofta vrider i byar? Vinden kommer helenkelt mer från lä och du har felskotat?

    …men är det inte så att vinden vrider mot lovart när det blir en vindökning?…fartvinden blir ju mindre i förhållande till verklig vind och vinden vrider mot verklig vindriktning??

  • carl-r

    Medlem
    29 augusti, 2010 vid 18:09
    Hilding;628508 wrote:
    Tycker att brädan “limmar” eller suger fast mot vattnet om jag har mastfoten för långt fram. Kanske också beror på felaktigt trimmad rigg??

    Det beror mycket på hur bottenformen på brädan ser ut ifall den gillar att ha mastfoten fram eller bak. Men nedhal och bomhöjd påverkar också utöver mastfotspositionen.

  • carl-r

    Medlem
    29 augusti, 2010 vid 18:15
    Hilding;628513 wrote:
    Hur känns ett segel med för mycket nedhal? Finns det förresten???

    Om du drar för mycket nedhal kommer du att få ett segel som inte alls vill kryssa. Det kommer att vara väldigt snällt när du slörar, men kraftlöst på halvvind. Toppen på seglet hänger viljelöst och dinglar.

    *ibland* funkar det skitbra att göra så.

  • carl-r

    Medlem
    29 augusti, 2010 vid 18:22
    Hilding;628514 wrote:
    …vad är det som gör att en hög bom ger snabbare planing? Hur hög är hög…i näshöjd eller pannan?

    Det är att mer av din vikt tas upp av riggen och brädan kan plana ut trots att du står längt bak och kan belasta fenan.
    Om det är näshöjd eller pannan som är högt beror på om det är formula eller slalom/freeride och hur mycket det blåser. För mig så är högt = näsan på slalom, pannan eller lite högre på formula. Mina nyare segel (-07 -08) har uttaget för masten nån decimeter högre än mina äldre (-92 till -97).

    Glöm inte att släppa på uthalet om det är snabb planing som är målet.

  • carl-r

    Medlem
    29 augusti, 2010 vid 18:34
    Hilding;628035 wrote:
    Hej…ber om lite tips och kunskap

    Seglar mycket på insjö. Vinden är oftast riktigt byig. Ibland när det brallar till så ballar seglet ur helt och hållet. Framsidan på seglet “stallar” och i stället för att hålla i så får man koncentrera sig på att skjuta framhanden ifrån sig för att inte seglet skall trycka upp brädan i vinden. Kostar mycket kraft.

    Man vill ju rigga för medelvinden och ändå klara att segla när det brallar i lite.

    Vad är det som gör att seglet inte klarar att hålla formen?

    Vad kan man göra? (utom det uppenbara…att köpa nytt)

    Tack för lite expert-tips

    /Fet-Hilding

    Du har ju ett cambersegel så helt instabilt är det nog inte. Men troligtvis är det inte riktigt lika stabilt som ett med fler cambers. Så vad som händer är troligtvis att när det brallar i så flyttas tryckpunkten i seglet bakåt. Och då behöver hängseletamparna sitta längre bak. Så du får när det är mer vind flytta bak tamparna några cm och acceptera framhandsdrag innan byarna och sen ett lugnare bakhandsdrag när det brallar i. Sen när det är hela havet stormar och brädan vill upp och flyga och riggen lever ett eget liv, då måste du tyvärr upp i racing-pryttlar om du vill kunna hänga kvar med någotsånär kontroll utan att gå ner i storlek.

    Det är min gissning på vad du upplever efter att ha läst dina svar här ovan.

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vad händer och varför??

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.