Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vad kostar det att köra flashiga prylar?

  • Vad kostar det att köra flashiga prylar?

    Publicerad av big_jeppe på 9 oktober, 2004 vid 21:01

    Kan någon tala om för mig vad det kostar att alltid köra på de senaste moderiktiga prylarna? Om man säger att en hyfsat komplett utrustning består av 2 brädor och 6 segel (en freestyle och en vågis kanske, jag vill inte blanda in formulaprylar och X9-master) så kostar det kanske runt 60 000 kr att köpa i lösa delar. Rimligtvis borde man dock kunna få ett hyfsat paketpris när man låter slantarna rulla på det här sättet.
    Man kör på grejorna en säsong och säljer sedan prylarna för att köpa nytt igen.

    Finns det folk som gör så här utan att vara teamriders?
    Vad kostar det per säsong? Tycker ni att det är värt det? (beror förståss på var man bor och hur mycket man seglar också)

    Själv köper jag mycket fjolårs-junk på REA. Det ger mig lägre inköpspriser men också lägre andrahandsvärde.

    tabi svarade 19 år, 7 månader sedan 26 Medlemmar · 43 Svar
  • 43 Svar
  • feg

    Medlem
    9 oktober, 2004 vid 21:13

    Jag tycker att det vore intressant att se din uträkning på hur mycket deg du sparar på att köpa fjolårsgrejer på REA jämfört med om du skulle köppt dem nya.

    Misstänker att man alltid går ut ur affären utan skjortan om man köper de stora märkerna, oavsett års- eller flolårsgrejer.

    Ska påpeka att jag inte byter grejer varje år.

    /feg

  • big_jeppe

    Medlem
    10 oktober, 2004 vid 16:09

    Jag kan tyvärr inte ge dig någon bra kalkyl. När jag var student för några år sedan körde jag nästan bara på begagnat. Förra året fick jag nog av mina gamla jurassic prylar och började köpa nytt. (Har dock fortfarande en beggad vågbräda)

    Säsongerna 2003 och 2004 har jag inhandlat följande:

    Brädor
    Bic Techno II 148 l 2003 (Bra att ha i det vindsäkra stockholm)
    JP Freeride carve 104 l 2003

    Segel
    Gaastra Matrix 9,5 2003 (stockholms-segel)
    Gaastra Matrix 7,5 2003
    Gaastra Matrix 6,0 2004
    North Voodo 5,0 2004
    North Voodo 4,2 2003

    master
    Naish nånting 60% 5,20 m
    North XC 50% 460 m
    North XC 30% 4,00 m

    Bommar
    Prolimit och Local spirit

    Nåväl, för att komma till poängen så har jag inte börjat sälja några av REA-prylarna ännu. Så jag vet inte riktigt vad det kostar att hålla sig uppdaterad med fjolårsprylar.

  • big_jeppe

    Medlem
    10 oktober, 2004 vid 16:15

    För stockholmare så är det ju så att grejorna knappast blir utnötta av all segling laugh.gif. De minskar nog mest i värde ändå för att det kommer nyare grejor som folk vill ha. Det kanske är vettigare för oss att köra grejorna många säsonger?

  • surfslusken

    Medlem
    10 oktober, 2004 vid 17:27

    Om du surfar runt och tänker på prylarnas andrahands värde så är det synd att investera i “fin” grejjer. Ska du plöja ner sexti lax på top of the line utrustning och sen inte kunna använda dom fullt ut är det ju näst in till dumt.

    Se aldrig surf prylar som nåt annat än just det. Får du ut nån krona när du ska byta så se det som bonus. På det sättet får du mycket roligare på vattnet. Och det är väl ändå därför vi håller på, eller?

  • big_jeppe

    Medlem
    10 oktober, 2004 vid 19:30

    Nej! Jag är bara intresserad av strandmode och att flasha fett laugh.gif wink.gif . Lättvindsprylarna oroar jag mig aldrig för, man har i regel rätt bra koll när man kör plattvatten och stor bräda. Vid vågsegling däremot har jag märkt att jag sliter rätt hårt på grejorna. Därför köpte jag en riktigt begagnad vågbräda i fredags. Då kan jag köra hårt utan att oroa mig.

  • enskedetomas

    Medlem
    12 oktober, 2004 vid 07:53

    Det tråkiga i den här sporten är att prylarna är inte så mycket värda när dom är fyra år gamla men man är för snål att sälja efter en säsong.
    Jag har haft lite problem att rigga seglen rätt, så det tar 5-10 surfdagar innan riggen är hundra !!
    Så länge vi bor i stockholm och har 20 seglingsdagar blir det nog prylar efter det frown.gif

  • jonasp

    Medlem
    12 oktober, 2004 vid 08:14

    Ja stockholm suger på surf men resten av landet känns pjäxigt på allt annat. Man är väl lite för hemmakär o bekväm för att dra någonannanstans.

  • manno

    Medlem
    12 oktober, 2004 vid 13:22

    ex på bräda

    alt 1: Man köper en beggad bräda och kör den i tre år. (7000-2000 i restvärde)/3=~1660/år

    alt 2: Man köper ny bräda bräda varje år 12000-7000=5000/år, ev spons 25% 9600-7000=2600/år

    alt 3: Köpa fjolårsbräda varje år 7000-5000=2000/år

    alt 4: Man köper beggad bräda och kör skiten ur den 7000/7=1000/år

    Slutsats: Jag tycker det är orimligt dyrt att köpa nytt varje år om man inte är sponsrad.

    Nu måste jag lämna surf-fantasi-världen och återgå till verkligheten grin.gif

  • s

    Medlem
    12 oktober, 2004 vid 14:35

    Detta är intressant. Jag har aldrig vågat räkna olika scenarier, när jag satte mig ner och gjorde det nu (i ett vackert Excel-dokument) så blir jag faktiskt lite förvånad.

    Jag räknar med fullpriset som utgångspunkt minus rabbatten vid inköp i procent och sedan drar jag ifrån det som man kan sälja det för efter ett år, fullpris minus värdeminskning i procent. Detta kör jag i olika scenarier.

    Mellanskillnaden är det du får punga ut med varje år. Helt enkelt!

    Sedan beror ju paketpriser eller rabatter på hur mycket och var du handlar, hur du kan förhandla, hur du kan exponera de produkter som du köper och vilken nytta de ser till din insats på shopen du köper grejerna i.

    Vi bestämmer oss för att en utrustning är två brädor och fem segel
    Fullpris är 11.500kr för en bräda och i snitt 3.900kr för ett segel. Det kan väl ses som ordinarie. Är det billigare så är också andrahandsvärdet lägre.
    Fullpris blir då: 2*11500 + 5*3900 = 42.500kr

    Nu kör vi scenarierna!

    SURFARE FLASH!
    Köper du paketerbjudanden eller mycket prylar kanske du kan förhandla till dig 10-15% rabatt. Vi räknar på 10% (för vi är väldigt dåliga förhandlare) då vi inte vill göra glädjekalkyler!

    Säljer du det efter ett år, dvs. att du säljer 2004 prylar nu så har du en värdeminskning på 30-40% från ordinariepriset. Vi räknar med 35% vilket är vad man brukar hamna på även om det med rätt prylar och rätt köpare är möjligt att bara loosa 25-30%. Har man fel grejer så kan man loosa mycket mer, tyvärr.

    Inköp: 10% rabatt gör att du måste betala den ringa summan: 42500*0,9 = 38.250kr
    Försäljning till 35% lägre pris ger ett restvärde på 42500*0,65 = 27.625kr

    Dvs du loosar drygt 10.000kr per år…
    Är du en bättre förhandlare(15%) och försäljare(30%) så kan din förlust minska till 6500kr per år.

    SURFARE DUMSNÅL NR.1!
    En intressant jämförelse kan vara att köpa fjolårsprylar och sälja dem året efter. Dvs att du köper nya 2004:or nu och säjer dem 2005.

    Grejerna då kanske kan köpas till 20-30% rabatt. Låt oss räkna på 25%.
    Begagnatpriset (jämfört med ordinarie nypris) har dock sjunkit till under 50%, segel med 60-65% (du får kanske 1500 per segel) och brädor med 50-60% (du får 5000). Detta är faktiskt oberoende av om du köpt dem för ett år sedan! För nu är grejerna begagnade, garantier slut och det är två år gammal design – spelar ingen roll att du seglat dem endast ett år. Vi räknar med ett snitt på 60% värdeminskning jämfört med ordinarie nypris.

    Räkneexemplet blir då:
    Inköp: 42500*0,75= 31875kr
    Försäljning: 42500*0,4= 17000kr
    Du loosar nästan 15.000kr!!!
    Även om vi gör glädjekalkylen att vi säljer dyrare (42500*0,5=21250) så loosar man lika mycket som den dåligt förhandlande Flashsurfaren som kör på årets prylar! Drygt 10000kr!

    Detta är väldigt intressant, för det är som surfare Dumsnål som många gör – och tror sig göra en bra affär! Men den är sämre än den som köper nytt!

    SURFARE DUMSNÅL NR.2!
    Om man är flashig, fast bara en vart annat år – hur går det då?

    Räkneexemplet blir då:
    Inköp: 42500*0,9 = 38.250kr
    Försäljning: 42500*0,4= 17000kr
    Då loosar man 21250kr!!! Det är i och för sig på två år, men det är ju lika mycket som Flashsurfaren som byter varje år. Är man en bättre förhandlare (15%) och bättre försäljare (55%) så loosar man 17000kr, det är lika mycket som Dumsnål nr.1 förlorar på ett år!

    SURFARE SMART?!
    Han köper av surfare FLASH och säljer efter ett år.
    Inköp (35%): 27.625kr
    Försäljning (60%): 17000kr
    Han loosar som Flashsurfaren 10000kr på ett år. Och om han gör en bra affär och säljer lite dyrare (som ovanstående, 50%) för 21250kr så loosar han bara drygt 6.000kr om året. Detta är hittills den bästa affären! Och då får han segla på fjolårsprylar hela tiden, och det är ju inte fy skam!

    En annan bra grej med den smarta surfaren är att han slipper punga ut med nästan 40000kr som Flashsurfaren måste! Och han lägger upp mindre pengar än den Dumsnåle (1 och 2)! Och om vi jämför med den Dumsnåle så sparar han drygt 4000kr om året, de pengarna är till för att brännas och den smarte surfaren åker till Danmark med poolarna fyra gånger om året och lär sig massor, börjar dominera i viken och får A-spons med betalda utlandsresor! Så går det! laugh.gif

    SUMMERING
    Köp det senaste eller köp ett år begagnat! Det är bästa affären. Det sämsta man kan göra är att köpa 2004:or nya i butik… Nu kanske inte handlarna gillar mina räkneexempel… Deras fjolårsprylar ligger ju och bränner i butiken nu när 2005:orna kommer in. Och vi har ju räknat ut att det är bättre att köpa nytt! wink.gif

    Att köpa nytt är en bra affär! Det senaste kräver mycket kapital att putta in, men känslan att dra runt med 2005:or redan nu är inte att förakta. Tja, uträkningen förutsätter ju att man köper mycket så man får rabatten.

    Ett år begagnat är bästa affären (även om det inte skiljer många hundra) och kräver minst kapital på fickan. Och då seglar man väldigt fina prylar. Så om butikerna inte gillar det jag skrivit så gillar alla som säljer sina 2004:or nu min uträkning! Det är ju den bästa affären, att köpa förra årets begagnade prylar och sälja dem efter ett år. Det ger mest pengar över och det är minst pengar att lägga ut. En sak är lite kul med detta, argumentet som ofta används vid prutning är ju att de kan köpa samma grejer fast nya bara “lite dyrare” i butik. Det argumentet har jag sågat förr, men nu har jag även sågat det med ekonomiska argument. Synd att jag inte gjorde uträkningen tidigare, innan jag började sälja av min utrustning. Då kanske jag kunde fått mer för prylarna (eehuumm… glömde jag säga att jag har en bräda och två segel kvar till försäljning? 2004:or! wink.gif)

    /Staffan

  • clemens

    Medlem
    12 oktober, 2004 vid 14:47

    Underbart staffan! har inte själv orkat räkna lika utförligt på det innan, men jag har haft mina aningar. Dom är nu bekräftade! tack

  • mag

    Medlem
    12 oktober, 2004 vid 14:48

    Grymt utförlig uträkningm, jag visste att man kunde lita på dig!

    Nu fattas bara 42000kr som startavgift för att kunna hänga på det ekonomiskt fördelaktiga exemplet du beskrev. Eller 27000, dvs samma som kostnaden av en rätt rejäl surfresa två månader.Men jag har ju precis rest så jag kan ju shoppa istället! Fast spara först var det ja, det glömde jag. frown.gif
    /Magnus

  • s

    Medlem
    12 oktober, 2004 vid 15:04

    Det blev ju lite kul då jag började laborera med procenten. Det blir ju ganska enkelt om man utgår från fullpris och sedan bara förändrar procenten hit eller dit. Startkapitalet har ni väl redan investerat i alla era prylar i dagsläget? Det är bara dedär 6-10.000 kronorna som saknas för att uppdatera varje år… Och en ständig flod av köpare som vill köpa det ett år gamla!

    /Staffan

  • clemens

    Medlem
    12 oktober, 2004 vid 15:13

    Det finns ju även en väldigt osäker faktor som beror på vad man får sålt grejerna för, det är den jag ser som största riskfaktorn…

  • gurra1978

    Medlem
    12 oktober, 2004 vid 17:32

    Jag har en liten fråga till alla er som köper nytt varje år och de som är sponsrade. Märker ni någon skillnad på segel från år till år och är det inte en nackdel att byta så ofta. När ni väl kört in er på grejorna ordentligt ska ni byta igen. Detsamma gäller ju även brädor.

    Vore skoj och veta.

  • imported_borje

    Medlem
    12 oktober, 2004 vid 17:51

    Ha ha, härliga uträkningar S..

    Hade bara kalkylen varit bombsäker så e det ju en finfin ide. Men som sagt, det är ju en hel del faktorer som spelar in smile.gif

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vad kostar det att köra flashiga prylar?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.