Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vad kostar det att köra flashiga prylar?

  • frippe-s

    Medlem
    12 oktober, 2004 vid 18:25

    Svar till:


    Det finns ju även en väldigt osäker faktor som beror på vad man får sålt grejerna för, det är den jag ser som största riskfaktorn…

    [/ QUOTE ]

    För att inte tala om risken att ha sönder grejer, vilken kan vara ganska stor särskilt vid radikal segling. Att många sponsrade kör ganska mkt, radikalt och dessutom utomlands i kombinationen sol, saltvatten och mkt vind är ju dagens sanning. Visst, det är möjligt att laga segel och brädor utomlands ganska billigt om man har “turen” att ha sönder grejer just när man är utomlands. Detta till trots reduceras värdet på grejer som betingar ett högre värde mer än värdet på grejer med ett lägre utgångsvärde.
    Jag tror jag fortsätter statsa på beggade fjolårsprylar, ganska ekonomiskt och mindre risker. Frågan är om inte skillnaden mellan exempelvis 04:or och 05:or för vanliga dödliga till största delen består i en annorlunda känsla. Men det är klart, det är kul och flashigt med nya grejer och även om de inte är skönare eller för den delen bättre än de förra så är känslan ny och fräsch samtidigt som nytt alltid är nytt!

    /Fredrik

  • dr-masse

    Medlem
    13 oktober, 2004 vid 08:04

    Ah, kul uträkning!

    Fast du glömmer, eller orkar inte räkna mer ;-), en grej.

    Att behålla grejorna lite längre.

    Köpa nya fjolårsgrejor i butik, behålla typ tre år.

    SURFARE FJOLÅRS OCH BEHÅLL
    Inköp: 42500*0,75= 31875kr
    Försäljning: 42500*0,3= 12750

    Förlusten är dryga 19000, vilket låter mycket. Men per säsong är det 6300… och då har jag inte räknat “snålt”. Att behålla grejor typ tre säsonger och skicket är OK, brukar innebära att man kan få ut typ 25-30% av nypriset. För en bräda innebär det runt 2500 – 3500, för ett segel en tusing. Inte orimligt, eller hur? 12 000 för två brädor + 5 segel från 2001-2 nu i höst eller i vår tror jag är möjligt, eller? Även om vi drar ner till 9-10 000 är det fortfarande en OK kalkyl.

    Så – vad jag försöker säga är att om man inte säljer sina kartongnya grejor efter en säsong kan man lika gärna behålla de två-tre säsonger till. Andrahandsvärdet är som sämst efter typ två år (efter att grejorna lanserats, håller med Staffan helt här!!) för att sedan plana ut.

    Den kanske verkliga “vinnaren” är Surfare Smart som dessutom behåller grejorna lite längre?

    SURFARE SMART OCH BEHÅLL
    Inköp (beggade fjolårsprylar, 35%): 27.625kr
    Försäljning: 42500*0,3 (70% prisfall)= 12750

    Här är den årliga kostnaden under femtusen… (14 875:- / 3 år). Inte illa.

    Jag kränger ganska friskt och för mig stämmer exemplet väl. Segel har jag på senare tid sålt varje år, brädor efter ett år eller behålla minst tre. Jag seglar såpass lite att på en säsong hinner jag inte lära känna brädan annars, dessutom så gillar jag exempelvis min Joker såpass mycket att jag inte ville sälja nu.

    Min spaning av begpriser är något i stil med (inga fjolårsprylar eller så, utan NYTT och SENASTE, samt att man har hyggligt rätt grejor som kan hitta köpare):

    Sälj efter en säsong – du får 60-70% av nypriset
    Sälj efter två säsonger – du får 40-50% av nypriset
    Sälj efter tre säsonger – du får 30-40% av nypriset
    Fyra säsonger eller mer – du får 15-25% av nypriset

    I samtliga fall ovan är den undre procentsatsen att räkna med, den övre mer bonus/rätt grejor.

    Segel är mer “förbrukningsvara” och faller således mer än brädor, master och tillbehör faller mycket direkt, mindre sedan (= ofta värda att behålla lite längre?).

    Sedan finns ju någon slags gräns när du inte längre kan räkna med att få nåt alls. Men även en sex-sju år gammal bräda som är “rätt” och i fint skick kan man lätt få en tusing eller mer för. Exempelvis en nybörjarbräda eller klassisk freeride.

    Sen är det ju grymt vanskligt med kalkyler på beggat. Själv tycker jag mig märka en viss press på grejor efter en säsong, fjolårsprylar reas ut med något mer rabatt än förr, Tyskland finns där och det finns mer bra grejor att få tag i nu än för bara 3-4 år sedan. Så jag tror att begpriserna kommer att försämras snarare än förbättras.

    Men kom ihåg – jag tycker fortfarande att det är SÅ bra att det finns en OK andrahandsmarknad för surfprylar överhuvudtaget! Jämför med andra prylsporter, t ex.

    Jo, en sak till. Verkligt dyra/avancerade grejor faller mer. En bräda som kostat 18000 får du inte mycket mer för än en som kostat 10000 efter fyra säsonger. Du kan i stort sett ALDRIG räkna med att få mer än 7-8000 för en begagnad bräda, oavsett skick, nypris och ålder. En helt ny vörstingvågis ProofQuatro som seglats en gång? Spelar ingen roll.

    Prisraset för räjsprylar kan vara riktigt ruggigt, framförallt segel. Men här betalar nästan ingen som tävlar “listpriser”, så reglerna är lite annorlunda. Men spana in prisraset på en två-tre år gammal komplett formulautrustning, det är rejält (och ett klipp för den som vill köpa grymma lättvindsprylar och är lite rädd om prylarna).

    Nåja, kul att kalkylera lite!

    Flasha På!

  • memnoch

    Medlem
    13 oktober, 2004 vid 09:30

    Mycket intressant läsning! smile.gif Nu krävs det mest att man måste “komma” i fas, så att säga. wink.gif

    Jag tycker dock att kalkylen haltar något. Kostnaden för ytterligare utrustning saknas, framförallt master och bommar. Om man tittar på att lägga till 3 master à 3000, 2 bommar à 2000 och 2 mastförlängare à 750 så landar man ju på ytterligare 14500 vilket är 34% av 42500. Om man sedan leker med tanken att värdeminskningen är ungefär samma i runda slängar så bör man nog lägga på ca 30 % rakt igenom samtliga kostnader för att även täcka kringutrustning och då har vi inte tagit med fenor, våtdräkter, mastfötter och annat smått och gott som man också måste byta med jämna mellanrum. Men som Staffan redan påpekat så har man ju en del prylar redan.

    Utmaningen är som sagt att komma i fas… cool.gif

  • basse

    Medlem
    13 oktober, 2004 vid 09:54

    Faaaannn också… då har man alltså gjort några riktigt dåliga affärer i år. Fast de jämnas ut eftersom jag gjort några bra förra året…

    grin.gif

    Fast kalkylerna kan ju inte gå över så många år som Masse räknar på eftersom “flashig”-heten inte sträcker säg längre än max 2 år i mina ögon.

  • dr-masse

    Medlem
    13 oktober, 2004 vid 09:56

    Helt sant!

    en korrekt flashighetskalkyl sträcker sig max en tio-tolv veckor fram i tiden.

    Flasha På!

  • s

    Medlem
    13 oktober, 2004 vid 13:14

    Jag tänkte slänga ut min excellfil men det tillåter inte konfen. Så ni får tillverka egna.

    Men det är inte så lönsamt att behålla grejerna länge. Dr.Masse räknade ju själv ut att det kostade 5500kr per säsong – det är ju bara någon tusing mingre än om man är god förhandlare och lyckas köpa sälja nya prylar hyffsat bra!

    /Staffan

  • dr-masse

    Medlem
    13 oktober, 2004 vid 13:48

    Ah, men då har jag räknat lågt.

    Ned mot en 3-4000 per år kan man nog komma om man är skicklig handlare…

    Dessutom så tycker jag att värdet av att “kunna” sina grejor är underskattat. Men det är ju inte flashigt… och jag är såååå svag för FLASH!

    Surfa På!

    (risigt att konfen inte tillåter Excel, hur skall då kunna fördjupa oss ordentligt i våra kalkyler… 😉

  • surfslusken

    Medlem
    13 oktober, 2004 vid 14:18

    Men snälla ni!

    Vad tråkigt det blir när vi snackar om våra kära surf prylar i termer som restvärde, kapitalinsats etc. Det låter ju som nåt nödvändigt ont som man helst inte vill lägga ner pengar på typ kylskåp, spis, bil, tvättmaskin, kallsingar, porr på kabel tv mm.

    Windsurfing är ju det roligaste som finns! Och är nåt jag med glädje plöjer ner mina surtförvärvda på. Det är ju det som är motivationen till att överhuvudtaget ha en inkomst.

    Prioritera surf prylar och använd dom som det alltid vore sista dagen!

  • nordgren

    Medlem
    13 oktober, 2004 vid 14:25

    Word

  • s

    Medlem
    13 oktober, 2004 vid 14:46

    Svar till:


    Jag har en liten fråga till alla er som köper nytt varje år och de som är sponsrade. Märker ni någon skillnad på segel från år till år och är det inte en nackdel att byta så ofta. När ni väl kört in er på grejorna ordentligt ska ni byta igen. Detsamma gäller ju även brädor.

    Vore skoj och veta.

    [/ QUOTE ]

    Det är klart att utvecklingen går framåt! Vissa år känns mycket, andra år känner man ingen skillnad alls… Men om du ser tillbaka fyra-fem år så kan du bara kolla på prylarna, inte ens segla dem, och se att det skett en ganska kraftig utveckling. Men det är större skillnad på ett par årsmodeller än folk tror! För att dra ett par exempel:

    Köper du tex ett Simmer Onshore från 02 eller ett Crossover från 04 är det (om vi skall gå på tidningarnas tester) en otrolig skillnad. Det ena risat det andra rosat i alla tester. Det var t.o.m. så att en tidning skrev om 02:orna: “Vi kom aldrig underfund med hur man ska rigga detta segel så det blir bra. Det finns säkert någon som gillar det… men inte vi. Se till att ni får testa det innan köp!” Typ så. Det var engelska Windsurf har jag för mig. Det var inte så bra betyg för Simmer… Men Crossover 04 blev ju höjda till skyarna med bra betyg, så nog har det hänt något på ett par år!

    Och om jag istället skall gå på egen erfarenhet än tester så är skillnaden mellan Arrows Impact 02 och 04 väldigt stor! 02 och 03 är det ingen större skillnad på, de riggades på samma sätt och de var väldigt direkta i känslan och jag kände inte så stor skillnad då jag bytte. Till 04 var det dock stor skillnad, de blev mycket softare i känslan, mycket bättre manöverbarhet trots att de klarade vindtoppar väldigt bra! De riggades också helt annorlunda, ser helt platta ut på land och folk tror att man glömt dra nedhal… Men då de är på vattnet har det en fin buk och toppen jobbar väldigt bra med vindbyarna… Det hände mycket mellan 03 och 04 (förutom det faktum att Francisco Goyas namnteckning försvann på seglen!)

    Att segla in sig på prylar går faktiskt förvånande fort. Då det är en bräda av samma karaktär så går det på ett kick. Storlek, bredd, längd kan skilja mycket men de liksom fungerar på samma sätt. Då är det enkelt. Brädor av olika karaktär kan ta en stund, men då testar man olika tekniker, olika stance eller sätt att stå och belasta brädan för att känna efter vad som funkar. Det kan ju vara rockern som är olika, V i botten, platt däck etc. som gör känslan annorlunda.
    Det kan vara stor skillnad på brädorna men har man lite koll kan man ganska snabbt säga vilken karaktär brädan har och sedan ge ett utlåtande. Det är till och med så ibland att genom att segla brädan kan man säga hur botten ser ut… Inte till hundra procent så klart, men de stora dragen kan man nästan känna ibland. Sedan finns det ju shapers som “luras” smirk.gif Om de har rak rocker men mycket V så blir brädan lugn trots lång rak rocker. Men det märker man om man vänder på den grin.gif
    Sedan kan det ta ett par timmar innan man märker det där speciella som förbättrats från år till år i en brädmodell, t.ex. om nosens kanter rundats mer och därmed ger en softare gång upp på vitvattnet. Men det är ju sådant som är små detaljer i det hela, men det kan ju hjälpa dig att hänga med ett par stökiga vågor extra den dagen…

    Segel kan ta lite längre tid att trimma in. Tillverkarna anger alltid vissa mått men alla seglare har sin egen riggning efter vilken sorts segling det är och vilka förhållanden som man seglar i. Jag riggar samma segel olika beroende på om jag skall segla freestyle eller våg tex. Och dessa små inställningar kan ta ett par gånger att segla in sig på. Segel tar längre tid att testa också, och det är fler faktorer som spelar in (brädor kan te sig busenkelt i jämförelse), fel mast kan bara ödesdigert! Och testa aldrig någons rigg om du inte har din bom med dina hängselelinor! Det kan göra att det känns jätteavigt även om riggarna är identiska i övrigt.

    Men vi som byter prylar ofta seglar ju också mycket och kan därmed våra trimtrix, hur brädor brukar bete sig och så vidare. Jag känner ofta minsta lilla förändring, får jag ett litet sjögräs på fenan eller råkar jag sätta fenan i en sten så känns det direkt. Så att segla in sig på prylar tar mycket kortare tid än man kan tro. Men det är klart att det går lite fortare om man är på vattnet några dagar i veckan jämfört med några dagar om året… wink.gif

    /Staffan

  • s

    Medlem
    13 oktober, 2004 vid 14:50

    Svar till:


    Men snälla ni!

    Vad tråkigt det blir när vi snackar om våra kära surf prylar i termer som restvärde, kapitalinsats etc. Det låter ju som nåt nödvändigt ont som man helst inte vill lägga ner pengar på typ kylskåp, spis, bil, tvättmaskin, kallsingar, porr på kabel tv mm.

    Windsurfing är ju det roligaste som finns! Och är nåt jag med glädje plöjer ner mina surtförvärvda på. Det är ju det som är motivationen till att överhuvudtaget ha en inkomst.

    Prioritera surf prylar och använd dom som det alltid vore sista dagen!

    [/ QUOTE ]

    Ohhh!!! Missuppfatta mig inte! Jag vill absolut inte att sveriges vindsurfare skall köpa mindre prylar! Nä, jag tycker att det är värt varenda krona som man lägger ner på dessa dyrgripar! Men om man lyckas optimera sina inköp får man ju mer pengar över = fler surfresor! Så inte är det ointressant vad det kostar… 😉

    /Staffan

  • surfslusken

    Medlem
    13 oktober, 2004 vid 15:05

    Vore väl skönt om vi kunde köpa mindre prylar, det skulle ju betyda att det blivit bättre tryck i vinden. Eller att vi gott ner i vikt grin.gif

  • s

    Medlem
    13 oktober, 2004 vid 15:10

    Svar till:


    Vore väl skönt om vi kunde köpa mindre prylar, det skulle ju betyda att det blivit bättre tryck i vinden. Eller att vi gott ner i vikt grin.gif

    [/ QUOTE ]

    Mindre prylar är bra! Lätt att få in i surfbussen! Gäller även flickvänner… grin.gif

    /Staffan

    PS. MITT TUSENDE INLÄGG! Uj! DS.

  • surfslusken

    Medlem
    13 oktober, 2004 vid 16:07

    Jaa, önskar man hade lite mindre pryl så skulle det va lättare att få in den i flickvännen, om man nu hade nån. Flickvän alltså. grin.gif

  • anonym-anvandare

    Medlem
    13 oktober, 2004 vid 16:09

    Jajx man blir ju helt konstig efter att bara ha läst det här, gör som jag byt sakerna lite då och då och inte samtidigt, blir den ekonomiska smällen så stor, sen tänker ni inte mer på det, det är dyrt som fan det förstår ju alla. det bästa medlet är att inte tänka på hur mycket det kostar, och det kommer alltid finnas dyrare fritisnöjen

    ähh nu blir jag bara konstigt, skönt att det ska blåsa imorgon i alla fall

    micke

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vad kostar det att köra flashiga prylar?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.