Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vad ska jag köpa?

  • tjabba

    Medlem
    1 juli, 2010 vid 17:12

    Har själv seglat i en massa år ca 15st ,och nu tagit upp det igen efter 13 års uppehåll, brädan som jag köpte blev en JP Funride på 140 liter,valet gjordes pga en dotter på 15 som vill lära sig att surfa,jag har kul på brädan till ca 12-14 m/s nånting ,och dottern har varit ute 2ggr och lyckats ta sig lite fram och tillbaka, jag kan lätt rekomendera en sådan bräda att ha att växa med. Om du klickar länken nedan så kan du se flickan med hjälm köra på JP brädan jag talar om, detta har hon lyckats lära sig efter ca 1 timmes totaltid på vattnet.
    [ame=”http://www.youtube.com/watch?v=tb9MASteH04″]YouTube- Fanny & Sandra[/ame]

  • cilrag

    Medlem
    1 juli, 2010 vid 17:54

    Okej, såg ju fint ut 🙂 Tror dock inte att jag behöver en riktigt så stabil bräda men man får väl ta det man får tag på begagnat.
    Köpte du ny? Var köpte du den och vad fick du ge för det paketet med rigg å allt?
    Den jag seglar på nu är ganska smal även om den nog är väldigt lång, har aldrig upplevt att stabiliteten varit något problem, mitt problem har snarare varit vindens pålitlighet då jag mest seglat i en insjö där vinden gör lite som den vill, när den vill 😀
    Får väl hålla koll ute på internet och se om det dyker upp någon bräda runt 125-140 l.
    Men är det någon som vet någon bra sida å köpa på förutom denna och blocket?

  • cilrag

    Medlem
    1 juli, 2010 vid 18:54

    Skulle en F2 SX L 2006 130 L var något som är bra att börja med? 🙂

  • robin

    Medlem
    1 juli, 2010 vid 19:58

    Nej, det är en ren slalombräda som inte är lätt att lära sig på samt extremt ömtålig.

  • cilrag

    Medlem
    1 juli, 2010 vid 22:34

    Är det något freeride paket som man ska satsa på eller vad är bäst att börja med?
    Och hur långt kan man gå ner i liter på sin första “riktigt” bräda?

  • tjabba

    Medlem
    2 juli, 2010 vid 04:42

    Om du seglar sjö mycket med osäkra vindar,så hade ju jag valt en bräda med mkt volym för att kunna segla så mkt som möjligt.

  • cilrag

    Medlem
    2 juli, 2010 vid 09:34

    Har seglat i sjö innan och testat någon gång i havet men har tänkt att bara köra i havet nu, så vinden ska väl bli lite mer tillförlitlig nu 🙂
    Men vad är det för typ av bräda som gäller då? Har tittat lite på en sån här http://www.bicsportwindsurf.com/products/boards,3,31/techno-133,332.html
    tyckte den verkade rätt bra och så kanske man inte behöver byta bräda allt för snart igen.

  • rasmus_w

    Medlem
    2 juli, 2010 vid 13:02

    Jag hade en techno 148 i flera år och den var en helt okej bräda och jag har inte hört nåt dåligt om 133:an. Det man ska vara medveten om är att den inte har den där krispiga styvheten som en (betydligt dyrare) sandwichbräda har. Å andra sidan, fram tills ett märke vid namn Copello dök upp runt -93 så seglade “alla” på brädor i den konstruktionen.

  • Knatte

    Gäst
    2 juli, 2010 vid 13:47
    Cilrag;619386 wrote:
    Har seglat i sjö innan och testat någon gång i havet men har tänkt att bara köra i havet nu, så vinden ska väl bli lite mer tillförlitlig nu 🙂
    Men vad är det för typ av bräda som gäller då? Har tittat lite på en sån här http://www.bicsportwindsurf.com/products/boards,3,31/techno-133,332.html
    tyckte den verkade rätt bra och så kanske man inte behöver byta bräda allt för snart igen.

    Om du kan leva med att det inte är årets modell på din nya bräda så har ju Surfspot några alternativ:
    http://www.surfspot.se/mistral-explosion-2008-freeride.html
    http://www.surfspot.se/bic-techno-135-l-limited-2008-freeride.html
    Både är snarlika den Technon som du hänvisar till.

    Men jag tror att du skall titta på ungefär dessa storlekarna om du vill ha en rolig bräda som inte är för svår i början:laugh:

  • cilrag

    Medlem
    2 juli, 2010 vid 13:49

    Okej, jag vet inte hur mycket det skiljer i styvhet men det känns inte något som jag kommer prioritera på min första bräda. Just nu vill jag bara få ihop ett användbart set så jag kan komma igång 🙂 Och vad jag än köper så borde det ju bli en ganska rejäl uppgradering mot min 80-tals pråm som jag använde innan. Men tack för hjälpen, om jag nu får tag i en sån bräda vad för segel passar till en sån? Och vilken storlek borde man satsa på till sin första bräda? 6-7m^2? Hittade ett färdigt riggpaket på surfers för 5000, och hur är det med mastfötter? passar alla mastfötter till alla brädor/master? Eller måste man ha samma märke på mastfot och mast?

  • Knatte

    Gäst
    2 juli, 2010 vid 15:11
    Cilrag;619425 wrote:
    Okej, jag vet inte hur mycket det skiljer i styvhet men det känns inte något som jag kommer prioritera på min första bräda. Just nu vill jag bara få ihop ett användbart set så jag kan komma igång 🙂 Och vad jag än köper så borde det ju bli en ganska rejäl uppgradering mot min 80-tals pråm som jag använde innan. Men tack för hjälpen, om jag nu får tag i en sån bräda vad för segel passar till en sån? Och vilken storlek borde man satsa på till sin första bräda? 6-7m^2? Hittade ett färdigt riggpaket på surfers för 5000, och hur är det med mastfötter? passar alla mastfötter till alla brädor/master? Eller måste man ha samma märke på mastfot och mast?

    Du borde satsa på ett segel mellan 6.5 -7.5 eller där omkring för att få mest nytta av brädan.
    Mastfötter passar i alla moderna brädor oavsett fabrikat och likadant så brukar alla fabrikat av master passa ihop med mastfötter. Men kan ofta vara en god ide att köpa ett färdigt paket, då dessa är avpassat och klart.
    ( Dock måste du hålla isär de olika mast/mastfötter Standarderna SDM och RDM som inte fungerar ihop) SDM är den vanliga tjocka masten som är vanligast.
    RDM är mycket smalare och passar inte ihop med SDM-prylar)

    Undvink Surfers billiga Local Spirit paket om möjligt. Fungerar säker ok, men de brukar inte få så bra omdömmen av dem som har testat dessa.
    Bättre att försöka få till ett paket av ett känt märke..

  • cilrag

    Medlem
    2 juli, 2010 vid 15:22

    Okej, om de ska vara nytt så tillåter inte budgeten något mer än det paketet, ska man plocka ihop grejer själv så blir det ju direkt 3000 till, men det kanske är bättre att titta på begagnader grejer då? Tycker det är lite svårt att få ihop alla delar så de ska passa varandra. Som jag sa innan så kan jag lägga ca 8000. Men hittar inga färdiga paket som verkar passa mig 🙁 och det verkar vara rätt ont om brädor runt 135 L också.

  • Knatte

    Gäst
    2 juli, 2010 vid 19:28
    Cilrag;619444 wrote:
    Okej, om de ska vara nytt så tillåter inte budgeten något mer än det paketet, ska man plocka ihop grejer själv så blir det ju direkt 3000 till, men det kanske är bättre att titta på begagnader grejer då? Tycker det är lite svårt att få ihop alla delar så de ska passa varandra. Som jag sa innan så kan jag lägga ca 8000. Men hittar inga färdiga paket som verkar passa mig 🙁 och det verkar vara rätt ont om brädor runt 135 L också.

    För lite mera pengar, men helt andra grejer: http://www.surfspot.se/north-drive-light-freeride-rigg-2010.html

    Men som du säger är det lite klent med bra paket som säljes.. Hittar du beggat så kan du komma billigare undan :laugh:

  • cilrag

    Medlem
    2 juli, 2010 vid 21:23
    Knatte;619424 wrote:
    Om du kan leva med att det inte är årets modell på din nya bräda så har ju Surfspot några alternativ:
    http://www.surfspot.se/mistral-explosion-2008-freeride.html
    http://www.surfspot.se/bic-techno-135-l-limited-2008-freeride.html
    Både är snarlika den Technon som du hänvisar till.

    Men jag tror att du skall titta på ungefär dessa storlekarna om du vill ha en rolig bräda som inte är för svår i början:laugh:

    Känns lite dyra om man ska få ihop ett paket på ca 8000. Kommer försöka leta upp någon begagnad bräda och sedan försöka hitta något fint begagnat riggpaket alternativt köpa ett nytt.

    Hur stor skillnad i kvalité är det på det surfers har och det du länkade? För pengarna som skiljde var ju inte så mycket.

  • Knatte

    Gäst
    3 juli, 2010 vid 07:22
    Cilrag;619505 wrote:
    Känns lite dyra om man ska få ihop ett paket på ca 8000. Kommer försöka leta upp någon begagnad bräda och sedan försöka hitta något fint begagnat riggpaket alternativt köpa ett nytt.

    Hur stor skillnad i kvalité är det på det surfers har och det du länkade? För pengarna som skiljde var ju inte så mycket.

    Om du pratar om segelpaketet så tror jag faktisk skillnaden är betydande och mycket lättare att sälja om du någon gång skall sälja/byta:wink:
    Jag hade inte tvekat en sekund om jag skulle ha valt.

    Men skicka ett mail till surfspot, så kanske de kan plocka ihop ett heltsurf paket för rimlig kostnad. Det har ju kompletta nya paket för omkring 10-11.000 kr nytt, så de borde nog vara rimligt att det kan finnas något bra beggat inom rimliga pengar..
    info@surfspot.se

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vad ska jag köpa?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.