Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vad ska jag köpa?

  • cilrag

    Medlem
    4 juli, 2010 vid 15:52

    Ok, tack för tipset men tror jag kommer hålla mig till begagnat och göra utgifterna lite mer hanterbara.
    Har lite frågor angående riggen, jag är medveten om att det finns två olika tjocklekar på masterna; rdm och sdm så man måste ha en mastfot och mast som passar. Men hur är det med bom, mast och segel?
    Vet ju att ett visst segel kräver en viss storlek på bom och mast men förutom de, kan man blanda mast, bom och segel från olika tillverkare hur man vill?

  • bicless

    Medlem
    4 juli, 2010 vid 16:26

    Det finns olika böjkurvor och styvhet på masterna så det kan krånga till det ibland. Styvhet mäts i IMCS och är sällan ett problem eftersom tillverkarna har kommit överens om att alla 460 skall vara 25, alla 490 29 osv. Så väljer du rätt längd får du automatiskt rätt IMCS om prylarna är hyfsat nya. På äldre grejer får man hålla tungan rätt i mun.

    Böjkurvan är krångligare, denna visar inte hårdhet på masten utan var masten böjs när du belastar den.
    Generellt blir det seglingsbart hur man än trasslar till det men vill man ha bra prestanda ur riggen bör man undvika att rigga master med mjuka toppar på segel som gillar hårda toppar

    Har gjort lite fåniga försvenskningar nedan. Undvik att kombinera mjuktopp med hårdtopp annars brukar det funka hyfsat även om grejerna är en kategori fel. Som erfaren seglare blir man kräsnare på prestandan och då kombinerar man helst inte ur en annan kategori. Nybörjarvänliga segel är klart mastokänsligare än fullblodsprestandasegel så då kan man ofta göra lite hur man vill.

    Hårdtopp.
    Gaastra, Vandal, Mauisails, ibland Severne

    Mellantopp (constant curve)
    North, Severne, Sailloft, Naish, Simmer, Blade mfl

    Mjuktopp (constant flex, eller flextop, ännu mjukare)
    Neil Pryde

    När det gäller bommen kan du kolla att den är tillräckligt bred för att klara buken på seglet. Detta är sällan ett problem.

    Kör hårt

  • cilrag

    Medlem
    9 juli, 2010 vid 04:26

    Tack alla som har svarat, ni har varit till stor hjälp. Har nu fått tag på ett komplett paket med en Fanatic Triple X 135 liter bräda och ett simmer zero five 6,4m^2 segel. Väntar nu bara på att vinden ska komma! 🙂

  • canoya

    Medlem
    9 juli, 2010 vid 07:17

    Låter som ett bra kit. Stick ut ofta, även om det blåser lite klent, så tränar du och blir mer redo för dagar med mer vind. Lycka till!

  • Knatte

    Gäst
    9 juli, 2010 vid 17:32
    Cilrag;620320 wrote:
    Tack alla som har svarat, ni har varit till stor hjälp. Har nu fått tag på ett komplett paket med en Fanatic Triple X 135 liter bräda och ett simmer zero five 6,4m^2 segel. Väntar nu bara på att vinden ska komma! 🙂

    Det blir säkert ett bra paket för dig :laugh:

  • f-stop

    Medlem
    12 juli, 2010 vid 11:10

    Jag går i funderingarna på att börja vindsurfa.
    Tänkte jag skulle testa på det i sommar ute vid Apelviken.
    Problemet är att jag bor i inlandet och vill väl inte behöva ränna ut till kusten jämt och ständig.
    Så min fundering är.

    Surfa i insjö går detta och vad ska man ha för utrustning då. Kan man köpa en bräda som både funkar till havs och i insjö?
    Såg nämligen en kille i går på den lokala badplatsen och jag måste nog säga att det gick riktigt fort och även lite hopp lyckades han med.

    Kan någon ge lite tips om vad man kan köpa?

    Med vänlig hälsning
    /Richard

  • bicless

    Medlem
    12 juli, 2010 vid 22:34

    Du kan köra samma grejer i insjö och hav. Men vill du kunna segla även ojämna dagar när vinden pendlar mellan 5-8m/s vilket den ofta gör i en insjö så välj en lite större bräda typ 40-70 liter mer än din vikt. Väljer du en freeride så får du bra allroundegenskaper, varken extremt speedig elller extremt vågorienterad men funkar å andra sidan surfa i rätt många olika förhållanden.

    Märke spelar mindre roll, det är bara i reklamen en viss modell är 10 gånger bättre än alla andra. I verkligheten är det svårt känna skillnad på samma kategori och storlek av bräda från olika tillverkare.

Sida 3 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vad ska jag köpa?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.