Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vågar man hoppas på helgen i Sthlm?

  • jr555se

    Medlem
    7 juli, 2011 vid 16:26

    absolut! och så irriterande.. det är så självklart när man sitter här och ser

    Och såfort jag kommer ut så glömmer jag precis allt ..
    edit. träna mera, mera och mera.. 😀

    -ivrig

  • herr-pelegrin

    Medlem
    7 juli, 2011 vid 18:50

    Du är inte den förste. Det går inte att komma ihåg alla moment när det väl blir aktion. Börja gärna med att ställa foten rätt så den pekar framåt och lite längre bak. Släpp sedan ut seglet helt, dvs skota inget med bakre handen och fall av rejält ned mot slör/läns. Se sedan till att få vind i seglet och häng med raka armar nedåt och tryck brädan framför Dig. Försök, om möjligt, från denna position röra Dig bakåt på brädan eller gör om proseduren igen och pröva att stå lite längre bak. Om Du bara tänker på att hänga nedåt och står lite längre bak kommer Du inte att kastas framåt!

  • sunkan_

    Medlem
    8 juli, 2011 vid 09:58

    Det kan vara lite riskabelt att kroka i innan man har kommit i stropparna man har ju mindre möjlighet att hålla emot, man får vara beredd på att vinkla seglet hela tiden för att justera draget så man håller balansen.

    Jag kommer ihåg att jag hade en hel del problem med bakre foten när jag började köra på en modern bräda, dock så hade jag stropparna längst ut/bak då jag inte insåg att jag borde ha flyttat in dom när jag var nybörjare.
    Om du fortfarande har stropparna ganska långt fram så tror jag du borde kunna kliva bak och i dom innan du krokar i utan några större problem. Dock så finns det mentala barriärer att övervinna då man sitter fast i både segel och bräda. Men när man kommit över den rädslan så är det istället enda tillfället man känner sig riktigt trygg på brädan.

    Jag skule i alla fall vilja se att du har framfoten bakom mastfoten innan du ens funderar på att kroka i. Läste nyligen en post om någon som gjort illa foten genom att klämma den mellan mast och bräda just när man stått framför mastfoten och varit ikrokad.

    Själv så står jag bara framför med foten (tror jag) när jag ska slå eller då jag kryssar i väldigt svag vind, och då är jag inte ikrokad.
    Så som andra också tipsar, se till att böja mycket på benen och ha armarna raka (hänga ifrån bommen) och ta sedan små steg bakåt på brädan samtidigt som du faller av från vinden. Blåser det bra för det segel man har så planar man utan att göra något extra, men att pumpa lite är ofta nödvändigt.

    Så fort du blir lite mer van att stå längre bak när du krokar i så kommer du kunna höja bommen igen, den blir ju lägre i när seglet lutas bakåt.

    Fortsätt kämpa på bara..

Sida 6 av 6

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vågar man hoppas på helgen i Sthlm?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.