Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Våghastighet

  • simpa

    Medlem
    5 september, 2007 vid 10:20

    Lite fel sammanhang kanske, detta efter jordskalv, citerar:
    “Vågorna rör sig inte med vindens hastighet, utan har jordskalvets explosiva kraft. Våghastigheten ute till havs, på djupt vatten, kan bli 900 km/timmen – som ett trafikflygplan. Därför når vågorna snabbt kringliggande öar och kuster. Ju djupare vatten havet har, desto högre våghastighet.”

  • supergleiter

    Medlem
    5 september, 2007 vid 10:32

    Tackar.
    Hittade faktiskt en bra sida
    http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/hbase/watwav.html#c3
    men det måste väl finnas en maxhastighet precis som för ljudvågor…

  • rookie

    Medlem
    5 september, 2007 vid 11:23

    Du har ju svaret framför dig i länken du skickade. Hastigheten beror alltså enbart på våglängde för en våg på öppet hav. Tidvattenvågen som har en period på 24 timmar bör väl anses vara den snabbaste.

    Men det du nog frågar efter är hur fort vinddrivna vågor färdas. I en tabell för fullt utvecklade vågor i öppet hav fann jag detta:
    vindhastighet —- medelvåglängd
    50 km/h


    61,8m
    70 km/h


    121,4m
    90 km/h


    201,6m

    En våglängd på 201,6m skulle ge hastigheten: 17,8m/s (64km/h). Medelvåghöjden för en sådan våg är 13,9m.

  • rasmus_w

    Medlem
    5 september, 2007 vid 13:51

    Det intressantaste för oss är ju iofs hastigheten på grunt vatten, och villkoret för att vattnet ska anses grunt.

  • rookie

    Medlem
    5 september, 2007 vid 17:26

    @Rasmus_W 411882 wrote:

    Det intressantaste för oss är ju iofs hastigheten på grunt vatten, och villkoret för att vattnet ska anses grunt.

    Det finns även det i den goa länken ovan. Villkor för grunt vatten: djup mindre än en tjugondel av våglängden.
    Då gäller hastighet v= rot(g*d) (alltså bara beroende på djupet!)

    Klipper in lite lektionsanteckningar för den som vill förkovra sig ytterligare:
    Vågornas höjd och längd växer, dels med tiden, dels med sträckan över vilken vinden har blåst (stryklängden, fetch). Våghöjden H ges grovt av H = 1/3*w, där w är vindstyrkan i m/s. Vågornas branthet ges av förhållandet mellan våghöjd och våglängd (H/L). Vågorna blir högre och högre tills de når ett kritiskt värde (H/L = 1/7), vid vilket vågenergin och medelvåghöjden inte ytterligare tilltar. Fortskridningshastigheten är då i det närmaste lika med vindhastigheten. Är vinden tillräckligt stark blir vågorna instabila och bryter, så att medelvåghöjden blir mindre än den annars skulle ha varit.

    Vågor bryter vanligen [mot kust] när vattendjupet under vågdalen är 1.3 gånger våghöjden.

  • rasmus_w

    Medlem
    5 september, 2007 vid 20:19

    Jodå, jag höll fysikaliskt seminarium om vågor när jag pluggade i Linköping runt -91. Har förmodligen kvar materialet och referensartiklarna nånstans, jag frågade en hydrolog på SMHI om var det fanns intressant studiematerial och åkte sen upp till Norrköping och SMHI:s bibliotek för att leta upp de intressanta bitarna och fotokopiera dem.

  • davo

    Medlem
    5 september, 2007 vid 21:10

    @Rasmus_W 412017 wrote:

    Jodå, jag höll fysikaliskt seminarium om vågor när jag pluggade i Linköping runt -91. Har förmodligen kvar materialet och referensartiklarna nånstans, jag frågade en hydrolog på SMHI om var det fanns intressant studiematerial och åkte sen upp till Norrköping och SMHI:s bibliotek för att leta upp de intressanta bitarna och fotokopiera dem.

    Du vet visst allt. Hur känns det att veta så mycket om precis allt?

  • rasmus_w

    Medlem
    5 september, 2007 vid 22:11

    @Davo 412039 wrote:

    Du vet visst allt. Hur känns det att veta så mycket om precis allt?

    Det beror på när du frågar. När jag kommer på nåt jag inte kan är det skoj för då finns nåt jag kan lära mig. Känslan av att inte ha nåt mer att lära sig suger men å andra sidan har man ju fetfel när man känner så.

    För övrigt kan du trösta dig med att jag mindes fel med formeln för vågors hastighet. Jag hade för mig att det var rot(g/d), vilket det ju av uppenbara skäl inte kan vara.

    Vad ska man förresten förstå ironi för?

  • rookie

    Medlem
    5 september, 2007 vid 23:38

    @Rasmus_W 412017 wrote:

    Visst, det kanske är att idiotförklara oss men i allmänhet gäller att man inte kan informera för mycket.

    Word up!

  • johan_gbg

    Medlem
    6 september, 2007 vid 06:38

    @Davo 412039 wrote:

    Du vet visst allt. Hur känns det att veta så mycket om precis allt?

    Det är underbart med personer som har något att tillföra! Mycket intressant tråd.

    /Johan

  • emilvikingstrand

    Medlem
    9 september, 2007 vid 07:53

    jag har inte heller något smart att tillföra, men ordet fotokopiera är så jävla 1981 att jag nästan kissar på mig!

  • supergleiter

    Medlem
    10 september, 2007 vid 10:23

    Verkar som våghastigheten i apel ligger på under 7knop iaf. Men hur fort går då de vågorna där vindsurfare kör tow-in? Nån som har ett vettigt svar? Har inte koll på djupkurvan utanför Hookipa…

    Brädtillverkarna specar ibland maxhastighet på sina brädor. Kan man i vissa fall, typ ner för en våg, överskrida dessa hastigheter?

  • rasmus_w

    Medlem
    10 september, 2007 vid 15:10

    Har för mig att jag nån gång för länge sen läste att en tio meter hög brytande våg rör sig med 40 km/h, och en 20 meters med 60. Fast att vindsurfare kör Tow-in kan bero på att vinden är svag så de inte får nån vidare fart, det behöver inte handla om att vågen är snabb som en kobra.

    Eventuellt kan man överskrida maxhastigheten på väg nedför en våg, men en bräda som är gjord för att hålla hög fart på plattvatten är inte självklart snabb på vågens krökta vattenyta. Det är delvis för fartens skull som Jaws-brädor ofta är försedda med tyngder.

  • rookie

    Medlem
    10 september, 2007 vid 18:37

    Finns det verkligen tow-in-windsurfing? Hur går det till? En hand på bommen och en hand på bogserlinan?

    Men framför allt, varför? :confused2: :confused2: :confused2:

  • oldschool

    Medlem
    10 september, 2007 vid 20:52

    Tow-in har väl mest varit av grabbarna grus (Robert Terithuahuahuhu…eller va han nu heter å Polakow m.fl) när de fått för sig å köra feta reef-passes runt Tahiti..utan vind! Typ Teahupo..eller vad de nu heter 🙂 Å de har väl inte alltid gått sådär jäkla bra!!!!!!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Våghastighet

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.