Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vågis för er tungviktare?

  • Vågis för er tungviktare?

    Publicerad av jomensaatt på 9 december, 2006 vid 21:18

    Hallå, jag sitter och funderar över en ny vågis. Så vad har/tycker ni tungviktare (90 kg och över det)? För surf här i Sverige, vilka brädor trivs ni bäst med? Stubby, treditionell? Volym och bredd?

    Själv har jag för närvarande en Naish wavequest på 98 liter och 60 bred.
    Jag är 192cm och 95 kg +-2. Jag kör den brädan med 4,0 upp till 5,8. Och har även provat med 6,4. Med 5,0 – 5,8 är den riktigt trevlig tycker jag, lättsvängd på vågen och bärig så den klarar av när vinden är knapp. Fungerar även bra med en freestylefena och 6,4 när man inte har med den större brädan. Men med 4,0 – 4,5 är den för stor egentligen och den blir ganska bångstyrig. Har kört logohögt 4,0 i Bapelviken och det var ingen picknick (iofs “skräp bakom ratten” också).

    Vad jag funderar över är vad man ska välja när jag uppdaterar denna bräda. Jag kör ju som sagt 4,0 till 5,8. Men man använder ju den oftare med 5,0 – 5,8. Seglar mest i Lejet, Apelviken och så. Men även som vårdvindsfreeride på insjö. Men det är vågegenskaperna jag värderar.

    Ska man gå efter en bräda på 90liter? stubby eller mer traditionell? Stubbysarna är ju så sjukt breda i de storlekarna så hur funkar de med 4,5 – 5,0 i Apel? Men en smalare traditionell, håller de planingen bra för oss välvuxna våglekare?

    Så, vad har ni andra tungviktare för tankar och erfarenheter? Det skiljer sig ju ändå en del i brädval för oss jämfört med mindre killar (och tjejer för den delen).

    luwa1111 svarade 16 år, 10 månader sedan 18 Medlemmar · 43 Svar
  • 43 Svar
  • Oregistrerade

    Gäst
    10 december, 2006 vid 10:50

    Väger som dig, kör RWW 91 05, dvs en stubbie. Seglar 4,5 och 5,0, brädan är min minstabräda.

    Första intrycket av denna bräda var att den var stötig, lättsvängd, långsam och slideig. Tycker dock numera inte att brädan är stötig, så man har väl anpassat sig. Dock är det ingen snabb bräda (nu anser ju en del att det har med stansen att göra, att man upplever stubbies som långsamma – detta håller jag dock inte med om – RWW är helt enkelt ingen snabb bräda, vet inte heller om detta går att generalisera när det gäller stubbies).

    Med slideig ovan menar jag att jag upplever brädan som instabil på vågen. Känslan är att det inte finns något direkt spår – vet inte om denna ”löshet” är generell när det gäller stubbies.

    Denna bräda som många andra stubbies, tror jag, är väldigt bra genom vitvatten.

    Själv är jag på jakt efter vågis som har ett mer bestämt skär och är mindre instabil på vågen. Tror själv att dessa egenskaper går att finna i traditionella vågbrädor. Kan ha fel – någon kunnig får gärna komma med lite input och förslag.

    Problemet är väl att utbudet för vår viktklass inte är jättestort. Det som jag är lite rädd för är att om jag köper en renodlad vågbräda så kommer antalet segeldagar på minstabrädan att minska avsevärt.

  • fj69

    Medlem
    10 december, 2006 vid 12:51

    Ingen expert på vare sig segling eller teoretiserande däromkring, men hyggligt tung är jag. Och lite praktisk input har jag för egen del att komma med.

    Jag tycker inte man skall diskvalificera mindre brädor volymässigt än sin egen vikt. Jag tycker alltså inte du skall vara rädd för brädor som har en volym på 81-85 liter och mer intressant en bredd om 56-58.5 cm – givetvis med åtanke om vilka förhållande du vill segla i, men jag tänker då på 4.2 till 5.8. Själv väger jag 93 kg på 189 cm, tycker själv att min stubbiebräda på 234X58 81 liter har visat sig otroligt lättseglad med förhållandevis tidig planing, jag har på en dålig säsong samlat på mig 25-27 bra Apeldagar – bara med den brädan. Tänka sig också att denna bräda stundom känts aningen stor. Går nu själv och drömmer om en krispig trad på ca 80-88 liter och 56-58 cm, som komplement. I din profil verkar du dessutom ha en JP (kanske en större typ freestyle?) så jag tycker inte man skall vara rädd för lite mindre brädor än som minst ekvivalent med sin egna vikt. Man skall absolut våga gå härunder Naturligtvis blir din bräda med 4.0 och lite grovare sjö alltför stor. Kontrollmässigt vinner man ju också på att segla lite mer på – utifrån förhållandena – mer ändamålsenliga grejer. Man kan ju för all del föredra en större bräda med mindre segel före en mindre bräda med lite större segel. Här är man kanske lite olika.

    Men efter att ha seglat in dig på en förhållandevis stor vågis – även med utifrån dina mått mätt – kanske nästa steg, eller komplettering om du så vill, är en mindre bräda som garanterat kommer att ge hårdvindsseglingen en boost. I valet mellan trad och stubbie har det ju generellt skrivits så bottenlodande och kloka saker…. mitt lilla inlägg menar bara på att du absolut skall våga dig på lite mindre grejor.

    Lycka till med brädköpet ta något lite mindre är mitt råd speciellt om du har lite annat och falla tillbaka på.

    //Fredrik

  • ola_p

    Medlem
    10 december, 2006 vid 16:34

    @Oregistrerade 353739 wrote:

    Dock är det ingen snabb bräda (nu anser ju en del att det har med stansen att göra, att man upplever stubbies som långsamma – detta håller jag dock inte med om – RWW är helt enkelt ingen snabb bräda, vet inte heller om detta går att generalisera när det gäller stubbies).

    Själv är jag på jakt efter vågis som har ett mer bestämt skär och är mindre instabil på vågen. Tror själv att dessa egenskaper går att finna i traditionella vågbrädor. Kan ha fel – någon kunnig får gärna komma med lite input och förslag.

    Problemet är väl att utbudet för vår viktklass inte är jättestort. Det som jag är lite rädd för är att om jag köper en renodlad vågbräda så kommer antalet segeldagar på minstabrädan att minska avsevärt.

    Jag har för mig att RWW har rykte om sig för att ha en klart snabb bottenkurva (för att vara stubbie iaf), närnast fsw-aktig. Samt ligga rätt högt i vattnet och ha en aning “slajdig” känsla. Jag har dock inte seglat den själv, så nån som har får gärna bekräfta/dementera det.

    Vill du ha nått som går som på räls i bottensvängen (och dessutom känns snabbare än RWW) så skall du nog kika på en klassisk shape. De klassiska brädorna har på senaste blivit snabbare och snabbare (peak på 06? min 07 verkar en aning kurvigare, skall testa imorgon). Alla nyare klassiker som är stora nog bör kännas snabba nog.

    Själv seglade jag ett tag på en quattro custom som verkligen gick på räls. Det var dock inte självklart att variera radien. Man satte tryck på framfoten och sen var det bara att trycka på (ju mer framfotstryck och tryck i seglet, ju snabbare gick det).

  • vinta_kestrel

    Medlem
    10 december, 2006 vid 17:00

    Halloj!

    Jag väger numera runt 90kg (lite mindre i augusti och lite mer i maj) och är 195cm.
    Körde en 2004 Starboard Evo 80 i två år och bytte till en Starboard Pure Acid 86 för att jag ville känna på skillnaden mellan stubbie och klassisk eftersom jag seglat klassisk förr (hade nämligen ett vindsurfinguppehåll på 10 år tills jag köpte Evo’n).

    Jag sammanfattade lite här mellan E80 och PA86: http://www.rwc.se/index.php?option=com_content&task=view&id=54 och efter fler surf med PA86’an kan jag säga att det jag skrev där fortfarande stämmer för mig. En sak jag kan tillägga efter Ola_P’s inlägg är att just möjligheten att variera svängen är en stor skillnad mellan den klassiska PA86’an och E80’an. För min egenl del tyckte jag det var ngåto jag saknade på vågen, men absolut inte i gipparna, där E80’an kändes orolig.
    Nu har jag köpt en 2007 E90 som jag bara haft möjlighet att köra en gång i plattvatten, dessutom överriggad deluxe. Känner precis igen E80’ans egenskaper, men med bättre float.

    För egen del tror jag att en E80 och en E90 hade varit optimalt för mig tillsammans med min freestyleplanka på 110 liter. Då hade E80’an fungerat som sub 5.0-bräda och E90’an som 5.0-5.9 bland vågor (och ev B&J) och freestyleplankan som 5.0-5.9 plattvatten.

    Nu har ju du en aningens större bräda sett till volym, dessutom rakare i botten än en Evo. Jag tror att du först får bestämma dig för klassisk eller Evo (om vi med Evo syftar på stubbies med grym vågridning i första rummet) – alltså, utdragna linjer med fart eller varierande radie och vertikalt upp på vågen med så många svängar som möjligt. Därefter kan du titta på volym/bredd. Jag tror en Evo 80 hade funkat bra för dig som sub-5.0 vågis när vågorna är lite större, men bäst tror jag något i storleken 5-10 liter mer hade varit. Kanske en Evo 90? Den är visserligen 62cm bred, men det kändes inte när jag lekte med den i går. Den svarar hur fint som helst. Fel fena för B&J dock, men den går som en Evo 80 men med mkt bättre bärighet.

    EDIT: Det jag diggar med PA86’an är dess relativt stora bredd (för att vara klassisk) som ger den lite mer bärighet. Man får alltså stubbiens bärighet/float tillsammans med en klassisk brädas egenskaper. Hade jag valt vågridning framför speed/hopp/höjdtagning, då hade det blivit E90’an som favorit (även om jag inte fått ut den i vågor än. Baserar det på likheten med E80, men med större bärighet). Om det är en del B&J, ladda för feta airs samt kritiskt med höjdtagning (går att lösa på Evo’n i och för sig med bra teknik och annan fena) så hade jag valt PA86’an. Satsa inte på för liten bräda bara.

  • jomensaatt

    Medlem
    10 december, 2006 vid 19:29

    För att förtydliga för alla är mina nuvarande brädor en Naish Wavequest (98 liter) och en JP Freestyle 113. Och det är Naishen jag tänkte byta ut. Och jag får nog hålla mig till en vågis tyvärr.

    Vinta_Kestrel: Jag ska försöka prova på en stubby för att känna hur de känns. Förhoppningsvis lyckas jag göra det snart. Det jag är lite skeptisk mot med stubbysar i ca 90 litersklassen är att de är så breda, 62 cm är fett. Och hur blir kontrollen då med de mindre seglen? Det vore jättekul att höra dina tankar om E90an när du provat den mer i vågor!

    Sen är det lite synd att de flesta stubbys är långsamma, trotts allt är det roligt med fart och det blir lättare att placera sig där man vill på vågen. Men som sagt jag ska försöka och se om jag får tillfälle att prova… dock så har mina kompisar classiska brädor (*B PA mm), men någon stubby ska man väll kunna gräva fram för en provtur. 🙂

    Men önskvärt hade ju varit en 80 litersvågis och en på 90 liter, men det är mycket man vill ha. 😉
    Jag inbillar mig också att jag är ute efter en bräda med bra skär och som inte är så slajdig, men å andra sidan är ju typ en Evo grym iom att man får in så många svängar = bra. Hum, svårt detta…

  • vinta_kestrel

    Medlem
    10 december, 2006 vid 20:31

    Det där med långsamma stubbies som en del säger tycker jag är bull. Man kan uppleva att stubbien är långsam, men när jag är på vattnet tycker jag absolut inte den är långsammare än en klassisk när man ligger sida vid sida. Dessutom, på väg nerför vågen märker man väl aldrig det? 🙂

    Dock, det du säger ovan (byte av Naishen mot EN vågis) samt det faktum att du låter inne på klassisk, pekar på¨PA86’an. Den är bredare än vanliga klassiska, men har ändå den klassiska vågisens rocker/skär. Du får alltså bra bärighet = klarar att köra upp till 5.8, men kontrollerbarhet till 4.2. dock tycker jag du ska prova E90’an också. för som sagt, ska du ha den till vågsegling så är det få brädor som piskar en Evo. Men för feta airs, lååånga skär etc, då är nog PA’n goare. Å andra sidan, med en B&J-fena så förändrar du Evons slajdighet till att bli mer stabilt skär. Jag körde min Evo 80 med original 22’a, en rakare 22’a med fet bas, samt en 24’a B&J. Sistnämnda vid små vågor och plattvatten. Ändrade brädans karaktär ganska mkt. Blev mer allround, höjdade bättre och var inte lika nervös (rättare sagt – mindre känslig för din input) i vattnet.

    Men som du säkert såg av min bloggnign – jag är egentligen en ganska usel vågridare/vindsurfare, så lägg inte för mkt vikt på mina utsagor (betona dock inte sagor i det order, för jag är bättre på att analysera sakerän att exekvera dom 😉 )

  • oscar

    Medlem
    11 december, 2006 vid 06:57

    Naish är den enda tillverkaren som har 3 linjer innehållandes brädor för +90kgs killar. Själv kör jag en RRD wavecult 92, 60 bred som enda bräda. Otroligt nog har den aldrig kännts för stor eller för liten för mig. Känns som jag verkligen har hittat rätt bräda denna gång.

  • dude

    Medlem
    11 december, 2006 vid 07:03

    Grabbar, kolla in Tabou Pocket Wave i 2007 års modell. De var ju i tidigare årsmodell(er) de mest slajdigaste, men i år är de bland de stubbies med mest grepp.

  • zoffe

    Medlem
    11 december, 2006 vid 16:48

    Jag har en starboard 94 kör 6,4 5,3 och en goya 81 kör 4,2 5,3.Kjäns som att vi som är lite tyngre måste ha två brädor för att ha kul.Annars kämpar jag för att gå ner i vigt jag är 184 och väger 90kg

  • soulsurferusa

    Medlem
    11 december, 2006 vid 18:27

    tjena,

    bräd typen beror mycket på förhållande man kör i.

    Jag e 193, 92kg och kör på Quatro, som nu inför 2007 ha en 92L wave, som jag nu kör på. Brädan är nånstans mellan stubbie o klassikt. Inte för kort o bred som visa stubbies, eller för lång o small som visa klassiska shapes.

    Men komm ihåg, bottenshapen är mera viktigt än bred o längden. 92an kör jag mellan 5.7 o 4.7 utan problem. Kanske för mera svenska vågor borde du satsa på deras 95L freestyle-wave som för 2007 ha blivit lite längre o smallere för bättre våg egenskaper.

    Jag körde deras 2006 85L freestyle wave innan, som va bra i små vågor (uptill huvudhögt), men som saknade drive o kontroll i bottom turn och cutback (mindre rocker, större tail, rundare o tjockare rails än full on wave, samt powerbox, vilket gör att fenan inte kan flyttas fram). Komm ihåg att jag nu bara seglar på californias westkusten som bjuder på mera kraftfull havs-swell och inte den wind-vågor man ha i Sverige.

    92an är bättre på att plocka vågor, rida de hård o med mera fart än FSW brädan.

    Ändå tror jag att 92an skulle även passa för dig i sverige.

    Lycka till!

    aloha

  • ola-h

    Medlem
    11 december, 2006 vid 21:44

    Fantastisk bra uppslutning bland tungviktiga konfare…och enda lättviktaren som inte kunde hålla sig var Ola P. Tills nu då, då även jag trillar dit.

    I allmänhet tror jag inte egenskapen att vara tung medför några specielle preferenser när det gäller vågbrädor. Däremot säger mig mina många samlade veckor av bräddiskussioner världen över att Zoffe har rätt när han säger att det är lite svårare för en tungviktare att få en enda bräda att täcka ettt stort spektrum av olika slags vågsegling. Jag vet inte vad det beror på, men rent empiriskt verkar det i alla fall stämma. Om man trots detta vill försöka hitta en bra kompromissbräda så är det därför lite mer noga hur man väljer för en tungviktare. Och valet kan ablsulut inte karakteriseras av mått som t ex bredd utan det gäller som Arnie skriver att kolla på brädans hela uppträdande. Även inom en given klass (klassisk/stubbie/fsw) kan det skilja mycket på olika brädor med samma bredd.

    Rent principiellt finns alltså tre val: klassiskt, fsw eller stubbie. Gruppen av klassiska är inbördes mest lika (fast det finns ändå stora skillnader när man börjar titta på detaljer). Bland fsw är skillnaden större. Många märken har t ex till 07 gjort sina fsw lite mer våginriktade, men fortfarande är nog Fabatic och Starboard de som är mest anpåassade för våg. Starboard Kombat har t ex i princip samma rocker som deras klassiska vågis PureAcid (dvs är inte märkbart rakare som många andra fsw).

    Bland stubbies finns oerhört stora skillnaden. En del har glidit mot att mer likna klassiska vågisar fast med mer bredd (dvs de har fått lite midnre rocker, typiskt sett). Bland de som fortfarande har relativt mycket rocker har en del fått en mer distinkt känsla i sväng (genom t ex mindre enkelkonkav, med v, lite skarpare kanter etc). Andra är dämpade i sväng och generellt.

    Man kan säga att det inte finns några kungsvägar här. Om man vill åt en mer disktinkt känsla i sväng på en kurvig stubbie så kommer brädan samtidigt bli oroligare i hög fart och det blir mindre naturligt att också göra en utdragen sväng. Många tycker dock detta är kanon för svergeförhållanden där man ofta dras med små sega vågor i alla fall. På samma sätt blir stubbies som anpassas för en mer direkt känsla och rakt fram för enklare tidig planing också snabbare oroliga om det går fort. Genom att kombinera med alla dessa egenskaper kan man skapa brädor som är väldigt olika.

    En praktiskt konsekvens av olika brädkarakteristiker är att om man t ex väljer en fsw istället för en klassisk vågis så behöver man ofta gå ned lite i volym för att få samma användningsområde. På samma sätt bör man välja en “direkt” stubbie lite mindre än man väljer en mer “lugn” stubbie. Detta gäller extra mycket om man söker efter en allroundbräda. Då är det mer viktigt än någonsin att hitta rätt storlek för att få ut maximalt stort användningsområde av brädan.

    Den svåraste frågan är dock fortfarande vilka egenskaper det är man själv vill ha från sin bräda. För mig är det mer avgörande än vilka förhållanden man seglar. Jag hade rätt mycket diskussioner om detta med Niclas (vinta_kestrel) i somras och huvudslutsatsen är att man alltid måste göra vissa val. Om man tar hans Pure Acid och EVO som exempel så har ju båda klara fördelar. Det är långt ifrån säkert att en kompromiss mellan de två skulle bli särskilt bra. Av den anledningen tror jag det är bättre att försöka fundera ut hur man vill segla och därmed hur brädan bör funka än att försöka hitta brädor som är halvbra på allting.

  • charlieb

    Medlem
    12 december, 2006 vid 15:03

    hoppas alla lättviktare läser denna tråd!

    Jag seglar en RRW 83 som är 59.5 bred och riktigt bra. kan köra 6.3 ner till 4.5-4.0. Gissar att denna bräda är mycket bra för oss lite fylligare.

    Rekomenderar denna JP det grövsta!

    Charlie

  • robin

    Medlem
    12 december, 2006 vid 18:26

    @Oscar 353912 wrote:

    Naish är den enda tillverkaren som har 3 linjer innehållandes brädor för +90kgs killar. Själv kör jag en RRD wavecult 92, 60 bred som enda bräda. Otroligt nog har den aldrig kännts för stor eller för liten för mig. Känns som jag verkligen har hittat rätt bräda denna gång.

    Vilka Naishbrädor är det som är gjorda för tyngre seglare?
    /Robin

  • dude

    Medlem
    12 december, 2006 vid 18:29

    CharlieB, varför vill du att alla lättviktare läser denna tråd?

  • Oregistrerade

    Gäst
    12 december, 2006 vid 18:44
Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vågis för er tungviktare?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.