Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vågis för er tungviktare?

  • ola-h

    Medlem
    14 december, 2006 vid 20:15

    Klokt inlägg av Arnie. Håller helt med (förutom att Scottie i princip enbart kör seriebrädor – även på Hookipa).

    @JoMenSåAtt 354374 wrote:

    Evon verkar väldigt intressant tycker jag när man läser om den, min Naish svänger lite för långsamt tycker jag (backside vågridning) och därför tror jag att en bräda med thigtare svängradie som Evon vore skoj. Och i tex Apelviken blir det ju inte så många svängar på varje våg, så lyckas man klämma in ett par till är det kanon. Men det är oroväckande att den inte höjdar så bra. Jag är liksom Vinta utrycker sig inte vidare vass på att höjda… Och den bristande Carvingpotentialen är trist…. Finns det ingen bräda som klarar att Carva bra och svänga thigt? 🙂

    Ang PureAcid så verkar det bra med undantag just från att den inte svänger så snävt…

    Ja det är inte lätt detta. En bräda som svänger snävt, men kan carva och har grepp i svängen. Som är lugn i gången men villig att svänga. En bräda som har bra flyt i slöa vågor med tidig planing men ändå är snabb? Finns den? Och som tål chop, jag tycker att det blir ganska studsigt i Apelviken när det brallar i…

    Hmm, man kan nog inte få allt. Alla brädor är bara olika sorts kompromisser som råkar passa dig mer eller mindre bra. Om man t ex trimmar in brädan för lite mer klassisk känsla i toppsvängen och kanske mer kontroll genom en smalare tail så kommer man samtidigt få mer krök i outlienen och därmed sämre stabilitet i hög fart i bottensvängen. Bygger man en bräda med “crispigt” med mycket kort skär så blir det likaledes svårt att få den att gå bra i långa snabba svängar och den kan också bli lite orolig rakt fram. En bräda med mycket sväng (via mycket rocker) som ändå skall behålla lugnet i snabba långa svängar och i mycket vind blir typiskt “tvåligare” rakt fram. Osv, osv.

    Många söker kompromisser mellan klassik vågis och trad, men även den sortens brädor blir helt enkelt kompromisser i sig. Ett intressant exempel är Starboards jättevågis Aero (233*71). Den verkar ju till utseendet vara så mycket stubbie en bräda kan vara, fast analyserar man den så är den snarare superbreddad kort klassisk bräda. Den har faktiskt en rocker som är rätt lik Pure Acid, dvs mycket snabb. Att den ändå är helt sjukt bra i supersega vågor beror på dess överdjävligt krökta outline som gör att den knappast kan skära fast. Man kan säga att brädan blir extremt loose med avssende på hur den rör sig över railen i längsled. Priset är givetvis att den snabbt enbart känns stor och bred om det börjar gå fort i bottensvängen.

    I den meningen är den precis motsatsen till t ex en EVO 90 som har väldigt parallell outline men istället mycket rocker. Det blir i princip lika bra svängegenskaper i sega vågor, men EVOn blir klart bättre i snabba vågor och därmed en mer allround vågridningsbräda. Nackdelen med EVOn blir istället sämre känsla i raktframkörning (där Aeron är rätt bra) sämre (eller rättare sagt svårare) höjdtagning etc.

    Många trad-vågisar har under 2000-talet fått gradvis allt planare rockerkurvor för mer fart och mer stabilitet i hög fart. På senare år har den risk för att brädan skär fast som en sådan rocker innebär kompenserats med lite kurvigare outline. Det ger iofs lite sämre stabilitet i superhög fart, men i princip ingen av oss amatörer kommer en närma sig det läget på en typisk modern trad-vågis i alla fall. Istället kan vi glädja oss åt brädor som ger en skön kombination av snabbhet och prestanda även i sämre vågor. Fast att få en sådanbräda att svänga tight om man har dåligt tryck kräver en del teknik fast i gengälld får man en bräda som kräver förhållandevis lite teknik för att hålla spåret i en snabbare bottensväng.

    Hit och dit, alltså. SÅ kan man hålla på i evighet. Det är alltså inte lätt att fundera ut hur drömbrädan ser ut. Ochatt bara läsa teoretiseringar som denna ger bara lite ledtrådar. Inte förrän man konkretiserar med att provköra åtminstånde att par brädor fattar man vad det handlar om. Och till och med provsegling kan vara vanskligt eftersom det tar ett tag att vänja sig vid en del brädor.

  • soulsurferusa

    Medlem
    14 december, 2006 vid 21:14

    Svårt att få ett bättre inlägg än Ola’s sista! Att scottie kör endast produktion ha han nog rätt i, sorry slipp of the tong. Nej den perfekta bräda som kan allting alltid finns tyvärr icke, men man kan komma nära.

    Förra året använda jag mig av Quatro FSW 85L som både hårdvinds freestyle och vågis. Anledning att jag inte valde deras 82L wave (som för 2006 va deras största vågis) va för att Quatro, Kai K etc rekommenderade 85an. 82an skulle helt enkelt bli för lite för mig enligt de, sammt att plånboken då va för taight för att kunna köpa en riktig vågbräda.

    Detta året ha wave 92an äntligen kommit som jag nu ha fått använda 2, 3 gånger. Inte tillräckligt för ett fullständigt jämmförelse men ändå, here it goes

    Mått mässigt e brädorna sig kanska likt och ska användas i samm vind register
    85FSW: 240X58.5 med 35.5cm bevel tail, 5.7-4.5
    92an wave: 244×57.5 med 33cm tail, 5.7-4.5

    Jag tycker att båda planar lika tidigt, men 92an håller ett 5.7 bättre tack vara mera volume. Nu har jag inte använd 92an i 4.7 vindar än men endast 5.7 o 5.3 med huvud till logo högt. Brädan ligger mycket mera stabilt på vågen, tack vara Quatros nya double barel concave. Stancen är mera in åt och kanske en inch längre än på 85an. På stora vågor (8ft o mera) hade 85an problem med att behålla greppet i botten svängen och i cutbacken. Anledning va åtminston den relative tjocka rails. Pga att fena va ganska långt bak fick man igentligen för mycket fart som railsen tillslut inte kunde akkomendera. Detta ha icke händ på 92an. Greppet är stenhård både i långa o korta svängar. Detta gör att man generar mera fart med, eftersom man ha alltid kontroll.

    85an är mycket bra i luften tack vara sin kompakte form, 92an ligger ett snäpp efter. Nosen på 92an är lite bredare däremot, som ger ett lite rakare outline som i sin tur gör att man kan vara snabbare i svängerna. Fenan är mera fram och usbox istället för pbox.

    Det som saknades mest på 85an va drive, det kändes som om den klistrade för mycket på vågen och inte alltid hann med. Eftersom vågorna här i california är lite snabbare en i sverige förstår man det. 92an har däremot all drive och livlighet man kan önska sig.

    85an va däremot riktig roligt i vågor uptill huvudhögt, alldrig nån problem och enkelt att få den off the lipp. Sedan va den bäst i 4.2-4.5 vindar i bump o jump förhållande. Det är sitt revier.

    För tungviktare rekommenderar jag däfor en vågis omkring 90L som ända bräda. Ska du ha 2, välj en mellan 90-95L och än mellan 80-85L. FSW brädan verkar perfekt för svenksa vågor.

    aloha

  • vinta_kestrel

    Medlem
    15 december, 2006 vid 22:29
    Ola H.;354082 wrote:
    Den svåraste frågan är dock fortfarande vilka egenskaper det är man själv vill ha från sin bräda. För mig är det mer avgörande än vilka förhållanden man seglar. Jag hade rätt mycket diskussioner om detta med Niclas (vinta_kestrel) i somras och huvudslutsatsen är att man alltid måste göra vissa val. Om man tar hans Pure Acid och EVO som exempel så har ju båda klara fördelar. Det är långt ifrån säkert att en kompromiss mellan de två skulle bli särskilt bra. Av den anledningen tror jag det är bättre att försöka fundera ut hur man vill segla och därmed hur brädan bör funka än att försöka hitta brädor som är halvbra på allting.

    Kan bara instämma i ovan! Jag har ett jättedilemma i att jag vill ha bägge brädornas egenskaper i en bräda. Jag tror att jag ev. lyckats i Evo 90. Jag har ännu så länge endast hunnit testa den 2 timmar och det på plattvatten. Men jag upplevde den som mkt mer riktningsstabil än min gamla E80. Kan det månne vara det nya V’et i aktern… vad vet jag… Gipparna gick lugnare och mer i en bestämd radie istället för en vinglig (eller kanske hellre: “anpassningsbar radie” ;)) sådan. Å andra sidan så tyckte jag inte ’07 E90’an kunde ta en lika tajt radie som ’04 E80 i gippen om jag pressade den hårt på railen.

    Tyvärr ser det kört ut att få provat brädan i vågor på bra länge, p.g.a. nytt jobb som snor all tid. Men brädan verkar lovande.
    Och gillar jag den inte i vågorna, så vet jag ändå att min PA86’a levererar mkt av det jag önskar, dock inte den snappiga känslan eller vertikala gången upp mot läppen.

    Jag tror faktiskt en +90kg kan bli nöjd oavsett vilken av dessa två du väljer. Och oavsett vilken stil du satsar på. Det kommer ändå bli någon form av kompromiss om du inte redan bestämt dig för hur du ska segla eller redan seglar / vad du ska ha den till.

    Oj, höll på att glömma – killen jag köpte PA86’an av ersatte den med en ’06 E91’a för att han tyckte PA86’an var lite för liten (59cm bredd och 86 liter – för liten…, sätter väl saker och ting i perspektiv för alla flugskitar till surfare här på forumet ;)) och rapporterade att han var mkt nöjd över bytet. Killen surfar mest Klitmöller och det är ju stort nog för klassiska, så att han var nöjd med E90’an borgar väl för att du borde kunna välja en sån med gott samvete. Han vägde f.ö. 102 pannor, 10kg mer än mig.

    Lite svammel som kanske inte hjälper nånting… …ville egentligen bara belysa att jag håller med Ola ang att det gäller att betämma sig för vad man vill ha ut av brädan. Och det kan inte jag, så därför kommer jag segla dessa bägge (när då väl jobbet funkar med vind och annat) parallellt tills jag vet…

  • ola-h

    Medlem
    16 december, 2006 vid 08:24

    EVO 90 är rätt mycket mer “förfinad” än den gamla 2004-2005 EVO 80 (och EVO 92) som verkligen hade mycket rocker. 2006 EVO 91 är iofs ännu lite rakare.

    Igår seglade jag för övrigt två olika EVO-storlekar och Kombat på Torö. Det var lätt vind, men hela tiden planing, tillräckligt drag för att plana komfortabelt utan att behöva ligga och “finlira” med trimmet. Dessutom sidvind. I den typen av förhållanden tycker jag inte man märker så mycket av EVOn nackdelar i “raktframkänsla”, inte ens på EVO 75 som är den i “mest EVOiga” (mest loose och mest tvålig) bland 07:orna. Kombat känns förståss lite snärtigare ändå. På vågen blev jag som vanligt imponerad av Kombat:ens känsla när man går in i bottensvängen. Det är en fantastisk kombination av acceleration och att den sitter bra fast samtidigt är väldigt godmodig och stabil. Däremot blev jag efter at ha bytt från EVO till Kombat (också som vanligt) förvånad äver hur mycket mer man måste jobba i slutet av bottensvängen för att få den vertikalt. Dessutom behövs en exaktare teknik för att göra en skärande toppsväng på ren våg (et resultat av bred tal _och_ snabb vågrocker – en acid har samma rocker men smalare tail och där är toppsvängen enklare fast farthållninge sämre). Efter ett par repor trimmar man in sin segling till Kombat:en, men skillnaderna finns ändå där. Jag tror iofs att en Kombat som mer hårdvindsbräda för en tyngre seglare får mindre av de “negativa” sidorna. Har man bara tryck (i våg eller segel), så klarar Kombat mycket kraft, och det är ju något som en tyngre seglare har lättare att lägga på.

    I de förhållanden som var vär det för övrigt endast marginella skillnad i effektivitet mellan EVO 75 och 80 för mig, trots rätt stora dimensionsskillnaden. jag klarar mig alltså bra med 75:an som lättvindsbräda (fast med en mindre bräda också i bagaget väljer jag hellre en 80:a). Räknar man med utrustningens vikt också så motsvarar en 75:a för mig (69kg) ungefär en 90:a för en seglare på 86-87 kilo, så det är ingen tvekan om att tunga seglare i praktiken får “dras med” mindre brädor. 80:an för mig skulle motsvara 105 liter för en 95-kilosseglare. Det finns inte många så stora vågisar.

  • calle_b

    Medlem
    16 december, 2006 vid 18:16

    Väldigt väldigt bra förklarat, intressanta aspekter, bra info. Många av mina frågor som lättviktare i bräddjungeln är härmed besvarade. En EVO80 för mig som kompliment till min tok-trad Acid 70 -04 alltså.

    Tack, och much Aloha…

  • spinout

    Medlem
    17 december, 2006 vid 09:29

    Wavecult 99 är ju en ordentligt stor vågbräda som jag skulle vilja pröva. Någon annan som vet hur den funkar?

  • dr-masse

    Medlem
    17 december, 2006 vid 11:21

    Jag har kört den ett par gånger i Guincho. Dock är jag ingen tungviktare, 75 kg, men kan ge några intryck.

    – Vill man ha en allroundmaskin som även funkar bra i vågor finns det bättre alternativ (jämför främst med min egen Fanatic FW98 som jag avgjort gillar bättre och fortfarande är överraskande bra i riktiga vågor), framförallt 100 liters freestylewave brädor med mycket våg
    – Är man däremot tungviktare och ute efter en seriös vågbräda för vågridning borde WC99 vara väldigt intressant. Roligare bräda för våglek i denna storlek har jag nog aldrig kört, svängde väldigt bra men höll ändå greppet bra tyckte jag. Dock var vågförhållandena inte särskilt utmanande (1-2 meters saker) de två dagarna jag lånade brädan. Att jag saknade lite fart och höjd med brädan är jag rätt säker på att det kan hänföras till att den var utrustad med en 22 cm Maui Fin Co FPT fena (bra fena som jag själv har några av, men kanske lite väl svept och liten för att kittla fram lättvindsegenskaper). Jag tyckte att WC99 kändes väldigt mycket som en större WC84, och det är väl ett bra betyg i min bok.

    Men som sagt, ofta vill man ju att en bräda i den här klassen även bjuder till rolig segling på plattare vatten och då finns vassare alternativ. Tror jag.

  • Oregistrerade

    Gäst
    17 december, 2006 vid 13:14

    Jag ligger på närmare 100 kg och vill ha en lättvindsvågis. Såg dessa bilder på en Exocet Cross 118 som jag blev sugen på.

    http://www.surfingsports.com/isla_vista/index.html

  • ola-h

    Medlem
    17 december, 2006 vid 16:36

    Exocet Cross är en av få så stora vågisar. Wardog (som är han som seglar den på bilderna – med svart-rasta-seglet) säger att han gillar den tom bättre än Starboard Aero som är en annan bräda i klassen. Vill du prova på en så här stor vågis så har jag en Aero 117 (235*71) tillsalu begagnat (och även ett lättvindsvågsegel (7.0) för tungviktare).

  • pn_surf

    Medlem
    19 december, 2006 vid 17:24

    Skönt för oss över 90 kg att höra dessa kommentarer!
    Jag väger 90kg och har 84 liters stubbie (Goya XR 84) och har många gånger känt att den planar upp för sent. Den är fantastisk på vågen, men med 5.9 eller vek 5.3 i händerna har jag lite problem att komma rätt på vågen och det är ju själva poängen. Jag tror att många av oss tenderar att skaffa brädor efter de där drömdagarna med skönt tryck i 4.7. I realiteten seglar jag ofta med en segelstorlek större än de flesta och dagarna med 4.7 och neråt är klart begränsade. Jag läste någon test i Windsurf och de menade att en vågbräda, oavsett hur mycket du väger, inte skulle vara mer än 75-80 liter. De fokuserade helt på bredden och mindre på brädans volym, vilket säkert är helt rätt när man väl har planingsfart på grejorna.

    Funderar själv på att byta till något runt 90 liter för att plana samtidigt som övriga på vattnet!

    Tack för många informativa inlägg!
    /Peter

  • endy

    Medlem
    19 december, 2006 vid 21:15

    @PN_Surf 355185 wrote:

    Skönt för oss över 90 kg att höra dessa kommentarer!
    Jag väger 90kg och har 84 liters stubbie (Goya XR 84) och har många gånger känt att den planar upp för sent. Den är fantastisk på vågen, men med 5.9 eller vek 5.3 i händerna har jag lite problem att komma rätt på vågen och det är ju själva poängen. Jag tror att många av oss tenderar att skaffa brädor efter de där drömdagarna med skönt tryck i 4.7. I realiteten seglar jag ofta med en segelstorlek större än de flesta och dagarna med 4.7 och neråt är klart begränsade. Jag läste någon test i Windsurf och de menade att en vågbräda, oavsett hur mycket du väger, inte skulle vara mer än 75-80 liter. De fokuserade helt på bredden och mindre på brädans volym, vilket säkert är helt rätt när man väl har planingsfart på grejorna.

    Funderar själv på att byta till något runt 90 liter för att plana samtidigt som övriga på vattnet!

    Tack för många informativa inlägg!
    /Peter

    Jag har precis kört den brädan (xr84) under säsongen (mars-okt) och skulle nästan säga motsatsen.
    Att du upplever den sen att plana kan jag inte hålla med om, körde den själv med 5,3-4,7-4,1 då körde jag ofta samma storlek på segel eller mindre än övriga, dock tenderar jag att köra små segel, vikt ~88 kg. Så vilka segel du har, samt fenor vid större segelstorlek, vilket är väldigt viktigt vid lättare vind.

    Att gå upp ett par liter kan måhända hjälpa vid marginella förhållanden men gör sig lätt påminda då det sular i med 4,7. Om du skulle gå upp i storlek kika då på en klassisk shape, inte lika bra i de slöa/onshore vågor men mer allround och bättre kontroll för de goa dagarna med sub 4,7

    Varför inte kika på nya Goya Custom waven som kommit i 90 liter, provade den snabbt på Irland, visserligen i cross-off 😉 men den kändes mycket kvick i svängarna och kändes som en storlek mindre.

    Men kolla över fenregistret och se till att ha segel med bra pulver i, skönt i onshore och för oss på den andra sidan viktskalan 🙂

  • Oregistrerad

    Gäst
    16 juli, 2007 vid 15:23

    Hej Stor vågis!

    Ja fy fasen vilken huvudbry det är att vara lite mer man än andra.
    Själv 193 cm och 95 +-2 som du själv.

    Själv skrotar jag runt på en Mistral Score 98 liter som behöver bytas ut!

    Jag lurar själv på att köpa nån typ “freewave” bräda som planar tidigt och ger hög toppfart för alla höga hopp man vill åt.

    Jag loopar obehindrat på min 98 liter fast vid 4,0 då blir den orolig.

    Jag kan köra 0,5-0,7 m2 större än polarna som har brädor som har lika stor
    volym till deras kroppsvikt med de verkar ändå plana tidigare.

    Antingen har jag inte lärt mig ett skit vad gäller plana sedan 1982 då jag började eller så har man skit under fötterna.

    Suck

  • luwa1111

    Medlem
    16 juli, 2007 vid 20:37

    @Oregistrerad 397633 wrote:

    Hej Stor vågis!

    Antingen har jag inte lärt mig ett skit vad gäller plana sedan 1982 då jag började eller så har man skit under fötterna.

    Suck

    Att du vägde typ max 67kg år 1982 kanske har med saken att göra:confused2: Annars tror jag starkt på att avsaknaden av självlysande rosa hängselar gör att vi alla planar senare nu än på 80-talet:smirk:

Sida 3 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vågis för er tungviktare?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.