Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Vägljud VW Caravelle – vad göra?

  • Vägljud VW Caravelle – vad göra?

    Publicerad av star på 15 juni, 2006 vid 06:51

    Förslag på vad som är bra att isolera med för att störa av vägljud i en VW Caravelle?

    mattap svarade 17 år, 10 månader sedan 9 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • fastforward

    Medlem
    16 juni, 2006 vid 11:37

    Finns väl speciella bildämparmattor eller vad det heter på biltema har jag för mig.

  • grozzny

    Medlem
    16 juni, 2006 vid 14:14

    Det finns ju nåt som heter bitumen, typ nån slags gummimatta (tung) som man värmer och lägger på plåten. Dock tror jag att denna mest dämpar mot vibrationer osv.. Sen finns det skumgummimattor som man kan lägga under mattan dessa tar bort en del ljud. Isolerade min hundkoja med dessa och ljudet (då främst motorljud) blev lite dovare.

    Om du gör en hålrumsbehandling med vax borde det väl dämpa lite ljud också?

  • rasmus_w

    Medlem
    17 juni, 2006 vid 00:58

    Bitumen är en sorts tjockolja. Blandar man bitumen med grus får man asfalt.

  • grozzny

    Medlem
    17 juni, 2006 vid 12:36

    OK, då lär det ju inte heta det då. Men det är en “tung” matta lite gummiaktig som man lägger mot plåten/golvet iallafall.

  • carrera

    Medlem
    17 juni, 2006 vid 18:37

    Att byta däck är nog ett av de enklaste men kanske inte det billigaste sättet!
    Ett dyrt däck är nödvändigtvis inte det tystaste iof.

  • pher

    Medlem
    19 juni, 2006 vid 16:32

    Asfaltsmatta hette det på “min” tid, när man höll på med bilstereo och ville dämpa bilen. Gör viss skillnad på ljudnivå, men kanske inte så mkt som du hoppas på. Om du lägger typ skumgummi, så se för guds skull till att rostskydda innan, med typ rostskyddsmedel för hålrum som finns på Biltema. Annars bildas kondens och annat som sedan ytrostar ditt fina chassi.

    Det som dämpar skrammel mest är nog “noisekiller” som fanns för sisådär 10 år sen. Man sprayade tex hela bildörren med detta och dörren blev “stum” som en lyxbil när man stängde dörren. Det var dock dyrt, och det kanske inte finns kvar längre heller..

    Pher

  • svenne

    Medlem
    19 juni, 2006 vid 21:49

    Lustigt att ni nämner just bitumen, jag röjde garaget idag och städade undan ett par tuber underredsmassa och de baseras på just bitumen. 🙂

    Jag hade en kund förut som sponsrade ett billjuds-team och de raggade tag i massan som övergångsställen är gjorda av. Men det var tungt som f*n…

  • voodoo

    Medlem
    20 juni, 2006 vid 05:29

    Börja med att isolera skåpet, det gör stor skillnad på ljudet i hela bussen!

  • mattap

    Medlem
    20 juni, 2006 vid 06:35
    Carrera wrote:
    Att byta däck är nog ett av de enklaste men kanske inte det billigaste sättet!
    Ett dyrt däck är nödvändigtvis inte det tystaste iof.

    Tror åxå på däcken, märkte nu när det var varmt som satan att min buss gick mkt tystare. Är ju ganksa grovt mönster i originalutförande och så jäkla mkt offroad åker man inte. Släng på ett par “slicks”, det tror jag gör underverk!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Vägljud VW Caravelle – vad göra?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.