Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vågor norr om göteborg….

  • Vågor norr om göteborg….

    Publicerad av peppem på 3 maj, 2007 vid 07:21

    Hej,

    Kommer arbeta ganska mycket i Uddevalla under våren och tänkte se om det finns några bra spots norr om gbg, helst vågor men generellt bra ställen är intressant. Åker gärna en bit men Varberg blir långt efter jobbet…..
    Mvh,
    Peppe

    r_k svarade 12 år, 11 månader sedan 30 Medlemmar · 80 Svar
  • 80 Svar
  • ola_p

    Medlem
    3 maj, 2007 vid 07:41

    För vågor drar jag alltid söderöver, även om jag tänkte ge haby ytterligare en chans… Det BÖR ju finnas en del bra ute i kustbandet, problemet är att det är svårt att komma åt.

    Freestyle: Sunningen (under bron vid uddevalla), Getskär, Stenungsund etc. Själv seglar jag en del i ljungskileviken eftersom det är nära, men det är egentligen bara bra på ONO-NO…

  • ola-h

    Medlem
    3 maj, 2007 vid 08:37

    @Ola_P 380691 wrote:

    Det BÖR ju finnas en del bra ute i kustbandet, problemet är att det är svårt att komma åt.

    Var det där riktigt bra vågstället på norra Västkusten finns är en klassisk fråga. För det måste väl finnas något sådant spot? Det behövs ju bara 50 meter rev/grund/sten med rätt förutsättningar och rent statisktiskt borde det väl någonstans ha formats ett sådana förutsättningar.

    Om man skall hitta sådana ställen är det nog svårt att gå på “sägner” från lokalbeforkning, seglare, båtåkare eller ens vindsurfare som inte seglar vågor seriöst. Jag tror t ex få av dessa skulle betrakta yttre Åsa som seglingsbart vid en visuell inspektion. Det ser ju mer eller mindre ut som att vågorna bryter direkt upp på land.

    Så, för att hitta stället får vi nog hyra en helikopter och flyga över kusten en blåsig dag. Ställen med potential kommer synas rätt bra. Vad kostar en flygdag med heli?

  • adde

    Medlem
    3 maj, 2007 vid 08:45

    För ett par år sedan la någon ut en handritad (paint) karta, man gick i vid valö-huvud och seglade ca 1000 meter söderut på ett rev. Har länge tänkt att reka detta (verkar inte synas från en segelbåt – men då törs man ju inte leta riktigt…)

    Hamburgös norra del har jag också hört surfande fiskarsöner från trakten tala om.

    Vet att BFC går ut med en brand(?)båt ibland och seglar längre ut i lysekils skärgård. dock inte vågor vad jag vet.

    Men det stora problemet är väl… TÖRS man offra en seglingsdag för att leta ställen??

  • ola-h

    Medlem
    3 maj, 2007 vid 08:57

    @adde 380700 wrote:

    TÖRS man offra en seglingsdag för att leta ställen??

    Troligen inte. Dessutom är det väl med dessa (eventuella) ställen att de funkar bäst på något slags vrid vilket gör det ännu lite svårare att hitta de ställen som ha max potential.

    Men en dag med sunkig spikrak sydväst, som väl egentligen inte ger toppenbra förhållanden på något av ställena på södra västkusten, kanske man skulle kunna offra. Det är ju också vid den vindriktningen det finns mest att vinna. Bäst vore kanske att hitta ett ställe som funkar redan vid relativt lite vind, som inre Åsa typ, fast utan sten mitt i brotten.

  • adde

    Medlem
    3 maj, 2007 vid 09:02

    @Ola H. 380701 wrote:

    Troligen inte. Dessutom är det väl med dessa (eventuella) ställen att de funkar bäst på något slags vrid vilket gör det ännu lite svårare att hitta de ställen som ha max potential.

    Men en dag med sunkig spikrak sydväst, som väl egentligen inte ger toppenbra förhållanden på något av ställena på södra västkusten, kanske man skulle kunna offra. Det är ju också vid den vindriktningen det finns mest att vinna. Bäst vore kanske att hitta ett ställe som funkar redan vid relativt lite vind, som inre Åsa typ, fast utan sten mitt i brotten.

    Tja, om man fick välja så…

  • mawione

    Medlem
    3 maj, 2007 vid 09:16

    Sjökort är väl antagligen inte tillräckligt noggranna, men ponera att man hade tillgång till information om exakt djup för varje kvadratmeter längs kusten. Då skulle man kunna skriva ett program som scannar av kusten efter potentiella vågspots.

  • ola_p

    Medlem
    3 maj, 2007 vid 10:34

    En liten detalj är att det då å då blåser i bohuslän men inte söderut. En sån dag borde man satsa på. Norra delarna av bohuslän bör ju också kunna få riktiga vågor på betydligt mindre vind, det ligger ju oftast .5 meter mer vågor i norr på DMIs prognoser vid ungefär samma vind…

  • andersbq

    Medlem
    3 maj, 2007 vid 10:41

    Det finns ett “rev” söder om Bohus Malmön som jag rippat, för nsåat 20 år sedan. Jag åkte ut till Draget och halvvind ut cirka 800m. Brevid inseglingsrännan till Scanraff är ett grund ca 100×50 meter på typ 2,5 meters djup. När gammal stor dyning kom från väst och med ett bra vindvrid kunde man ett fint kraftigt vågface med sidvind. Oerhört snabb våg med mycket power, lite Mauikänsla! Man hann inte många svängar, men det var bara att höjda runt och ta nästa. Det är princip inget som bromsar vågornas uppbyggnad utom Skottland..

  • ola-h

    Medlem
    3 maj, 2007 vid 11:02

    OK Andersbq. Du är ansvarig för att arrangera en mailinglista när du tror detta rev kommer gå av nästa gång. Skall det vrida från väst till syd eller omvänt?

    Mawione: Ditt uppslag får mig att fundera på det omvända. Man designar först den ultimata bottenforman, sedan skaffar man en JÄTTESTOR cncfräs som fräser ut det hela, t ex i Bohus Malmöns klippor.

  • kamaaina

    Medlem
    3 maj, 2007 vid 11:07

    Kan vi inte starta en Våg kampanj?

    Vi samlar ihop massa pengar och bygger oss ett rev på lämplig plats på västkusten. Kan inte vara så jävla svårt, måste finnas massa ideer om hur djut, långt, vinkel osv som är optimalt för ett rev. Vi dumpar ner stora betong fundament och vipps så har vi oss en lekstuga. De dumpas ju vrak för sportdykare. Man kanske tom kan kränga lite EU pengar för något “miljö projekt”. Vi hittar någon utrotningsartad fisk som trivs i “rev liknande” miljö och så får vi pengar för det. Låter det som jag skämtar? Till viss del kanske, men ett visst allvar finns det oxå. Jag kommer precis hem från Vancouver och där håller man på att bygga ett nytt convention center nere i hamnen. Man bygger en del ute i vattnet och för att inte förstöra för fiskarna “som var där först” bygger man även ett konstgjort “rev” bestående av betång rännor med massa hål osv i. Skall se om jag kan hitta länken till detta bygge…..

    När det gäller pengar kanske det inte behöver kosta så mycket, sten o betong kan man få tag på och så behövs lite kontakter…..
    Tillstånd på Komun (jmf sportdyke), miljökontor (fisk teorin tycker jag låter bra) och sedan e det klart.

    Vad tror ni? Någon som vill hjälpa mig dra i detta??? De som hjälper till får ett monument i koppar vid spottet…jag lovar….

    Steg 1. Hitta optimalt spot med avseende på parkering, väg, vind, vågor.
    Steg 2. Tillstånd
    Steg 3. Hit med betången
    Steg 4. Vänta på höststormarna

    /Fredde

  • stinger

    Medlem
    3 maj, 2007 vid 11:23

    [QUOTE=
    Mawione: Ditt uppslag får mig att fundera på det omvända. Man designar först den ultimata bottenforman, sedan skaffar man en JÄTTESTOR cncfräs som fräser ut det hela, t ex i Bohus Malmöns klippor.

    Ha ha, ta kontakt med han som gjorde fjordarna i Norge (ref Liftarens guide…) och kom med önskemål…

  • kamaaina

    Medlem
    3 maj, 2007 vid 11:28

    Saxat från Vancouver Sun 24/2 2007, fulltext se http://www.canada.com/vancouversun/story.html?id=ac56f159-ab98-4a61-9506-7b113d5132a7&p=1

    “The Vancouver Convention Centre Expansion Project (VCCEP) is the winner of the Association of Professional Engineers and Geoscientists of BC’s 2006 Environmental Award in the category of Concept and Assessment.”

    “VCCEP’s marine habitat component includes an innovative series of features that were designed around and under the facility. One of these is a fish skirt consisting of a series of sloped, pre-cast, aggregate concrete benches with naturally rough surface features attached to a specially designed perimeter beam. Designed to maximize ecological connectivity, the fish skirt will create a habitat for a mix of intertidal marine life.”

    Se bifoga bild på hur det ser ut…

    Cha cha
    Fredrik

  • andersbq

    Medlem
    3 maj, 2007 vid 11:36

    Danskarna gör ju det hela tiden. Hyrde förra året ett hus i Thorsminde (strandtomt på Jyllandsvästkust 3000 DKK i juli 10 pers kan rekommenderas)
    Och såg hur mudderbåtar dagarna i ända muddrade sand och åkte ut 1 km och släppte ner (eller tvärtom?) Iallafall så var syftet sedan typ 10 år att skydda strandlinjen från shorebreak.

  • mawione

    Medlem
    3 maj, 2007 vid 11:54

    Ja! Vi bygger oss ett rev.
    Kolla in: http://sv.wikipedia.org/wiki/Konstgjorda_rev

    Sveriges första verkliga experiment anlades 2003 och består av sprängsten från utvidgningen av Göteborgs hamn. Stenen dumpades i 7 rev strax innanför Vinga, och är nu föremål för forskning. Fiskeriverket kommer att utvärdera projektet fram till år 2007 och väntar därför med att starta fler konstgjorda rev.

    Någon som varit vid Vinga när det blåser och vet var revet ligger? Om det nu är på förslag att skapa fler konstgjorda rev. Var skulle vi vilja ha det? Var är det optimalt ur vind och transporthänseende. Man måste ju kunna ta sig dit med bil.

  • ola_p

    Medlem
    3 maj, 2007 vid 12:15

    När vi ändå håller på, varför inte ett vridbart rev..?

Sida 1 av 6

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vågor norr om göteborg….

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.