Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vågor norr om göteborg….

  • oscar

    Medlem
    3 maj, 2007 vid 12:26

    Jag har stuga mellan Grebbestad och Strömstad. Har hittills inte hittat nån vridande våg bland kobbarna tyvärr. Dock kan det bli rejäl size på dyningarna efter storm. Har själv varit ute med båten i 4 meters dyning vid kosterfjorden.

  • kamaaina

    Medlem
    3 maj, 2007 vid 13:18

    Ola…go big or go home. Helt klart kul med vridbart rev…men kanske inte helt genomförbart.

    Man kanske skall kontakta fiskeriverket och se om man kan påverka huruvida placeringen av rev går till. Har vi ingen glad surfare ibland oss med insider info på fiskeriverket…..nu e jag taggad….nu jävlar skall jag ha mig ett rev som funkar mellan Norväst till Sydväst.

    Behöver hjälp med en bra plats, långt ut i skärgården….nära Gbg eller inom 1-1.5h med bil. Fördelaktigt om man kan köra bil fram till vattnet, med någon parkering…. Öckerö, Marstrand, Hisingen, Kullavik….? Lite hjälp på platser nu….

    Fredrik

  • kamaaina

    Medlem
    3 maj, 2007 vid 13:23

    Nu har jag kontaktat arbetsgruppen på fiskeriverket för de konstgjorda reven i Göteborg.

    Jag skall ta ett snack med dessa damer och herrar och se om man kan skapa en dialog för placering av kommande rev.

    Väntar med spänning på dagar med masthöga vågor i Bohuslän
    Fredrik

  • adde

    Medlem
    3 maj, 2007 vid 13:23

    @andersbq 380713 wrote:

    Det finns ett “rev” söder om Bohus Malmön som jag rippat, för nsåat 20 år sedan. Jag åkte ut till Draget och halvvind ut cirka 800m. Brevid inseglingsrännan till Scanraff är ett grund ca 100×50 meter på typ 2,5 meters djup. När gammal stor dyning kom från väst och med ett bra vindvrid kunde man ett fint kraftigt vågface med sidvind. Oerhört snabb våg med mycket power, lite Mauikänsla! Man hann inte många svängar, men det var bara att höjda runt och ta nästa. Det är princip inget som bromsar vågornas uppbyggnad utom Skottland..

    Hmm…

    Jag har lagt i vid Ramsvik på andra sidan (för övrigt bra åtkomst med vind och platt. Ett mkt potent speedspot på S-V skulle jag tro). Revet kanske ligger för långt västerut för att nås därifrån?

  • ola_p

    Medlem
    3 maj, 2007 vid 13:27

    Att hoppa i vid bohus malmön är aningens meckigt, men inget jätteproblem.. Klart genomförbart. Står på min lista över ställen att spana på, men jag vet inte vilka riktningar/vrid som det funkar på.

  • kamaaina

    Medlem
    3 maj, 2007 vid 13:29
  • kamaaina

    Medlem
    3 maj, 2007 vid 13:41

    Nu har jag e-mailat projekledaren för dessa konstgjorda rev i Gbg. Han heter Niklas Egriell och jobbar på Länsstyrelsen i Västra Götalands län.

    Hör av mig när jag har något svar från honom…..

    Kanske skall man jobba lite idag med och inte bara bygga konstgjorda rev (i fantasin)….
    Må gott
    Freddan

  • kamaaina

    Medlem
    3 maj, 2007 vid 13:42

    Vem mer anmäler sig frivilligt till min lilla projektgrupp?? Behöver first hand surf reef intelligence…

  • Oregistrerad

    Gäst
    3 maj, 2007 vid 13:53

    jag såg att det var en het potatis jag drog igång, förstår jag det rätt att norr om gbg är det sämre med ställen, men alla är överens om att det borde finnas. Min fru har sommar ställe uppe vid strömstad och jag har kollat runt där och har väl samma erfarenhet som tidigare talare att det finns rejäl dyning men inga Mauivågor, vore kul att testa utsidan på kosteröarna!

    Läste någon stans om ett ställe utanför Malmöhus (heter det så?) men det var väl samma som ni skrev om tidigare…..

    Så det blir väl att brumma söderut när det blåser!
    /Peppe

  • Oregistrerad

    Gäst
    3 maj, 2007 vid 13:55

    okej da…
    Bohus malmön!

  • rasmus_w

    Medlem
    3 maj, 2007 vid 14:43

    @Ola_P 380733 wrote:

    När vi ändå håller på, varför inte ett vridbart rev..?

    Kanonidé. Fast jag vill gärna ha en “feature” till: Gör revet höj- och sänkbart så det kan anpassas efter storleken på swellet, grunt när vågorma som kommer in är små, djupt som fan när dyningarna kommer in med 20-30 meters längd så har vi ett eget konstgjort jaws…

  • tiki

    Medlem
    3 maj, 2007 vid 21:24

    Hej alla Olor m.fl!
    Ett kärt ämne som jag ägnat en del tid genom åren att försöka lösa. Har väl egentligen provat nämnda spots ett gäng gånger i allehanda styrkor och riktningar (det lät förmätet). I min lilla sinnevärld har jag väl konstaterat två halvgalna och mer eller mindre orealistiska men presumtiva vågspot. Tjaa, bortsett från Haby och Draget…

    Det ena ligger ute vid en ö i Hamburgsund med helt fritt västerut. Det ligger ett grund vad jag minns enligt sjökortet ca två-tre meter under ytan i en bukt. Det syntes på vågorna när det blåste ca 5.0m-segling att det byggde där, men vinden behövde vara starkare för att det ska bryta. Ska höra mig för vad ön heter, kanske kan jag bidra med en karta här. Det kräver dock båt för att ta sig dit ut eftersom det ligger någon kilometer väster om- och utanför Grebbestad.

    Enklare vore i Strömstad att hyra in närmaste MC-klubb att spränga 3 grynnor som inte är alltför stora. Dessa stenklumpar ligger vid västra Rosså och de blockar inloppet till bukten. När vi körde där i samband med Estonia olyckan blev det faktiskt branta hoppvågor inne i bukten för då var dyningen nog hög så att grynnorna inte räckte till att stoppa vågorna in i bukten. Visserligen är det hela ett naturreservat men visst får man lova att drömma om potentialen i det hela. Kanske måste man fylla upp något i bukten men något ska man göra med sprängstenen från grynnorna.

    Ja vá fasen gör vi? Alternativt fyller vi på och bygger ut grundet i Haby. Det blåser generellt sett lite mer där än i Strömstad.

    Räkna in mig som delsponsor i eventuella projekt.

    Best/Jonas

  • rydstrom

    Medlem
    3 maj, 2007 vid 21:36

    @Tiki 380817 wrote:

    Hej alla Olor m.fl!
    Ett kärt ämne som jag ägnat en del tid genom åren att försöka lösa. Har väl egentligen provat nämnda spots ett gäng gånger i allehanda styrkor och riktningar (det lät förmätet). I min lilla sinnevärld har jag väl konstaterat två halvgalna och mer eller mindre orealistiska men presumtiva vågspot. Tjaa, bortsett från Haby och Draget…

    Det ena ligger ute vid en ö i Hamburgsund med helt fritt västerut. Det ligger ett grund vad jag minns enligt sjökortet ca två-tre meter under ytan i en bukt. Det syntes på vågorna när det blåste ca 5.0m-segling att det byggde där, men vinden behövde vara starkare för att det ska bryta. Ska höra mig för vad ön heter, kanske kan jag bidra med en karta här. Det kräver dock båt för att ta sig dit ut eftersom det ligger någon kilometer väster om- och utanför Grebbestad.

    Best/Jonas

    Det är möjligen inte långholmen du tänker på, ligger mittemot (så att säga, utanför) lilla hamburgö och har fritt åt väster… har själv aldrig seglat där, men varit där under många år på “semester”. Ibland har det sett ut att kunna ha potential, rejäla dyningar, men har ju inte varit där när det blåst någe vidare mycket.

    // Petter

  • peppem

    Medlem
    4 maj, 2007 vid 05:50

    för en som är född på fel sida var ligger Haby?
    /peppe

  • tiki

    Medlem
    4 maj, 2007 vid 06:47

    @peppem 380837 wrote:

    för en som är född på fel sida var ligger Haby?
    /peppe

    Haby ligger några kilometer norr om Kungshamn i ett naturreservat som heter Ramsvik.

    Petter, det kan mycket väl tänkas att det heter så. Jag ber att få återkomma när jag snackat med en seglingsvän.

    /Jonas

Sida 2 av 6

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vågor norr om göteborg….

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.