Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Väjningsregler i Varberg

  • Väjningsregler i Varberg

    Publicerad av yann på 12 augusti, 2008 vid 21:15

    Hur blev det med väjningsreglerna? Är de spikade? Det var en del där i som jag tycker är lite bakvänt, eller kanske rättare sagt kan tolkas lite bakvänt.

    Surfare på väg ut genom vågorna har rätt till väg!
    Detta bör ligga under guidelines eftersom det annars kan tolkas som en rättighet att det är ok att bränna på ut genom vågorna oavsett vilka halsar man seglar för. Det bör poängteras att detta endast gäller i brytande vågor, inte i gammalt knähögt vitvatten och inte dyningar. Den här regeln kommer från Maui tror jag och är till för att inte alla ska hamna på insidan och sen inte komma ut för att alla måste väja för varandra. Varberg är inte Maui hur vi än gärna vill och det är ALDRIG svårt att komma ut i Apelviken eller Läjet. Tycker man att det är svårt att komma ut i Varberg har man tagit sig vatten över huvudet och förtjänar inte att vara där ute. Det blir självreglerande. Risken är annars att man hävdar den här regeln i tid och otid. Sätt någon storleksgräns på den, typ gubbhögt. Vindsurfarna har det kanske lite svårare att komma ut ibland men den får inte missbrukas och häva styrbordsregeln för det är då det blir farligt. Att man ska behöva väja för någon som vill hoppa är helt absurt. Man hoppar inte om någon är så nära att man behöver väja – punkt! Ändra det till att surfare i planing väjer för de som inte är i planing när de går igenom vågorna, eller nåt i den stilen.

    Den som har störst manövrerbarhet väjer!
    Plocka bort den här helt och hållet. En blåsig dag på 7an eller 5an går jag alltid nedvinds för jag plockar igen den höjden jag förlorat så snabbt ändå men jag är kanske inte jättesugen att gå nedvinds om ett pärlband med vindsurfare om jag är lite underriggad. Det är farligt att skriva den bland reglerna då det skapas förväntningar i hur vi ska bete oss gentemot vindsurfarna. Det kommer snarare att orsaka olyckor än att förhindra några. Om jag kör ostrappat, blir överriggad, tappar kant, är nybörjare toeside, underriggad m.m. så kan jag ha sämre manöverförmåga än en vindsurfare. Manöverförmågan står inte i pannan och hänger inte ihop med vad man kör med för utrustning utan är något individuellt.

    Händer det en olycka så är det alltid de vanliga sjöreglerna som gäller när det kommer till ansvarsbiten. God sed bör följas men det är absolut ingen rättighet/skyldighet. Vill inte en kajtare på styrbords halsar väja för en vindsurfare på babord så kanske han är ett rövhål men det ska vara ok och det är då ens skyldighet att applicera sjöreglerna. Ska man väja fastän man inte är skyldig visar man detta i god tid, annars standard väjningsregler så blir det inga missförstånd.

    I söndags i Läjet funkade det riktigt dåligt med vindsurfarna. De låg och körde på ett pärlband och det var svårt att riskfritt få plats att gå nedvinds pga fler vindsurfare. Jag fick vid ett tillfälle ducka under en bom när jag kom kryssande strapless på styrbords halsar. Många vindsurfare som promt skall gå 1m ovanför och tvingar ner mig 5 meter för att jag inte skall riskera få en mast i hövet. Skärpning!

    skotten svarade 15 år, 7 månader sedan 47 Medlemmar · 186 Svar
  • 186 Svar
  • trumpeten

    Medlem
    12 augusti, 2008 vid 21:23

    Bra skit Yann.

    Surt att det ska finnas sånna dära vindsurfare i Gbg trakterna. 🙁

    Borde ju postas i vindsurf forumet också

  • skotten

    Medlem
    12 augusti, 2008 vid 21:26

    hahaha… wow, people dont know this?, what are you teaching them up there?.

  • haze

    Medlem
    12 augusti, 2008 vid 21:41

    Samma här i Söndags Yann. Jag rider en våg på styrbords halsar då en windsurfare kommer och vägrar väja. Jag kör vidare mina linor touchar hans rigg han börjar gorma om att vi inte har nåt där att göra och nästa gång skall han köra över mig. Och som sagt i Läjet är det inte svårt att ta sig ut. Och då jag anser att det är bättre att den som kör för styrbords halsar har för körs rätt som man lär ut på alla kurser oxå kanske skall gälla även i Varberg? Eller?

    Min kille hade vit Jofa hjälm…

    Varför funkar det när man seglar båt(kappseglingar med mera) men inte med windsurfare?

  • above_the_law

    Medlem
    12 augusti, 2008 vid 21:43

    Håller med dig till 100 procent på samtliga punkter Yann!

    Hade också allvarliga problem med en av vindsurfarna i söndags. En av incidenserna tog fn priset!
    Jag gick för styrbords halsar och jobbade på att höjda för att sedan kunna vågrida från piren. På vägen ut skulle jag ha kunnat plockat höjd vid ett flertal tillfällen i vindbyarna, men p g a vindsurfare som promt skulle gå i lovart även fast dom tappade fart och gick för babord, så valde jag att inte pressa. Till slut fick jag dock nog och visade klart att jag inte tänkte väja en millimeter. Till min förvåning så var det ändå en idiot (blå våtdräkt och grå Gath-hjälm) som vägrade väja OCH som om inte det vore nog så drog han på en frammåtloop precis innan vi möttes strax i lovart om mig! Hur jävla dum får man bli????!! Hade jag inte fallit av kraftigt just innan så hade han landat exakt min skalle eftersom han var så nära i lovart… Tror ni han bad om ursäkt;-)? Not! Han verkade ju inte vara någon nybörjare heller, vilket bara bekräftar min tes om att han nog hade fel antal kromosomer elller liknande…

    När jag efter några bogar såg honom ligga och vattenstarta tog jag tillfället i akt för att tala om vad jag tyckte om hans tilltag tidigare. Första tanken var faktiskt att skyffla ett antal liter vatten med full kraft i nyllet på honom, men jag sansade mig och undrade bara om han kände till väjningsreglerna eller inte hade sett mig vid incidenten innan. Men inte blev det någon ödmjukhet då heller.
    Någon annan som hade problem med den där tomten?
    Ser jag honom göra något liknande igen så kommer det antagligen bli “The Aussie Style for sure!”#¤%&/()=!!!!

  • yann

    Medlem
    12 augusti, 2008 vid 21:50

    Säkert samma jävla pannben. Kommer inte ihåg hur han såg ut tyvärr. Resultatet om det missbrukas blir ju bara att kajtare inte visar någon hänsyn och bara kör på sjöreglerna så de sabbar ju för alla andra vindsurfare.

  • yann

    Medlem
    12 augusti, 2008 vid 21:55

    För er som inte läst förslaget som ligger så ser det ut såhär. Ursäkta bristen på formatering men jag orkar inte. Istället har jag bifogat PDFen längst ner också.

    VSK wrote:
    Väjningsregler för surfing i Varberg
    Följande regler gäller för all surfing i Varbergs kommun. Den första delen handlar om allmänt vett.
    Den andra delen, som avser surfing på plattvatten, är helt enkelt de lagar som gäller för
    segelframdrivna farkoster på vattnet. Efter dessa följer internationellt överenskommna regler
    gällande surfing i vågor. Sist följer guidelines speciellt för kitesurfares möten med andra surfare och
    vindsurfares möten med andra surfare.
    Allmänt vett:
    Badare är mjuka – fenor är hårda!
    Surfa inte i närheten av badande. Håll ordentligt avstånd. Tänk på att det kan vara skrämmande för
    en badare när en vindsurfare eller kitesurfare som kommer farandes i hög fart. Det går inte att nog
    betona hur viktigt detta är!
    Denna regel gäller naturligtvis också paddlande och surfande vågsurfare samt vind- eller kitesurfare
    som ramlat i vattnet.
    Var tydlig och se dig omkring!
    Visa tydligt vad du skall göra. Visa åt vilket håll du kommer att väja i god tid och kontrollera att den
    utväg är fri. Håll om möjligt kursen stadig när du har företräde så att de som skall väja ser var du tar
    vägen.
    Håll avstånd!
    Då alla inte är lika duktiga som du är så kan det hända olyckor såsom kastfall och andra
    otrevligheter – även om vi följer alla nedanstående regler. Tänk på detta och håll ordentligt avstånd
    till alla.
    Upphinnande farkost väjer!
    Seglar du ifatt någon är det din plikt att väja.
    Den som vänder väjer!
    Innan du vänder skall du se till att du har utrymme att göra det utan att störa någon annan. Tänk
    dock på att inte ”tränga upp” någon på land – när surfaren framför dig börjar titta sig omkring är det
    troligt att denne vill vända och då är det lämpligt att du gör det först.
    Lagar:
    Den som kryssar har företräde!
    Den som tar mest höjd har förkörsrätt framför andra som seglar lägre i vind i samma riktning.
    Den som surfar med höger sida mot vinden har företräde!
    Om du har höger hand fram på bommen så har du företräde. På seglarspråk säger man att man
    ”seglar för styrbords halsar”. Tumregel: ”Vinden Vänster Väjer”.
    I vågor:
    Surfare på väg ut genom vågorna har rätt till väg!
    Ofta är det svårt att hålla fart, väja etc när man är på väg ut genom brytande vågor. Ge dessa surfare
    fri väg. Tänk även på att många vill hoppa på vägen ut och därför är det viktigt att hålla gott avstånd
    till dessa om du passerar nedanför dem i vind.
    Den som först tog vågen har rätt till den!
    Gyllene regel! Vänd inte in på någons våg, gå ej över vågkammen från baksidan och höjda inte
    heller upp på någon annans våg.
    Om man tog vågen samtidigt så har den som ligger högst i vind företräde!
    Gäller om det råder tvivel om vem som tog vågen först. Håll avståndet om du ligger ned i vind på
    en våg. Tänk också speciellt på att den som har rätt till vågen kan göra en vändning som tar mycket
    plats ned i vind och då är det särskilt viktigt att hålla gott avstånd.
    Guidelines för olika surfares möten med andra surfare:
    Den som har störst manövrerbarhet väjer!
    Den som lättast kan väja väjer! En kitesurfare bör väja för vindsurfare och vågsurfare och en
    vindsurfare bör väja för vågsurfare.
    Den som hoppar ansvarar för att det finns tillräckligt med plats för att landa!
    Ingen surfare ska behöva väja för någon som kommer uppifrån! Hoppar du, ska du först se till att
    det finns nog plats ned i vind. Även om det inte finns någon på din tänkta landningsplats när du
    påbörjar hoppet så kan det göra det när du ska landa. Detta är speciellt viktigt att tänka på för
    kitesurfare då hoppen kan bli väldigt höga och ta kitaren långt ned i vind.
    Håll kiten högt när du passerar någon på lovart (upp i vind)!
    Halshugg inte andra surfare med dina linor oavsett hur säker du är på kiten! Tänk på att den som
    passerar under dina linor inte vet hur duktig du är och det kan vara mycket obehagligt att få linorna
    nära sig.
    Håll kiten lågt när du passerar en annan kite ned i vind!
    Underlätta för de som är upp i vind och håll kiten så lågt som möjligt. Tänk dock på ovanstående
    regel; om du inte kan sänka kiten på grund av att det finns andra surfare ned i vind, fall av istället.
  • dalen

    Medlem
    12 augusti, 2008 vid 22:00

    Låter som om vi får komma upp till er och köra lite karatekite på brädseglarna. Torsdag kör vi Halmstad på morgonen och där brukar det vara trångt bland vågorna men inga större problem med seglarna.

  • samhansson

    Medlem
    13 augusti, 2008 vid 01:07

    hahaha, styrbord å barbord, hit eller dit, inn eller ut, fram eller bak.

  • skotten

    Medlem
    13 augusti, 2008 vid 06:34

    ok ok lets calm down.. we dont need to be opening a can of whoopass on the windsurfers… cant you see that they will always be gay.. keep it as a happy thought.

  • blackadder

    Medlem
    13 augusti, 2008 vid 06:47

    Ta det lite lungt Yann och Nicco. Jag fattar att ni är förbannade men ni låter faktiskt precis som de vindsurfare gör som får spel på oss. Jag tror inte att killen ni råkat ut för känner till väjningsreglerna (“vis hänsyn”) för då hade han inte betett sig så. Jag skickade ut de här reglerna på remiss till er och alla andra i klubben för länge sedan men det är bara Falle som lämnat en kommentar.

  • kvabbso

    Medlem
    13 augusti, 2008 vid 06:53
    skotten;489781 wrote:
    ok ok lets calm down.. we dont need to be opening a can of whoopass on the windsurfers… cant you see that they will always be gay.. keep it as a happy thought.

    Håller med, visst en loop framför en är tragiskt att det ska börja hända, men faaaan ska det inte gå att hålla sams på vattnet??? Är det inte nog med kommun, ornitologer, strandflanörer, hund ägare och badare. Känns som vi är en förföljd minoritet, ska det va så???

    Hoppas det inte kommer att gå så här i höst

    [YOUTUBE]http://www.youtube.com/watch?v=gATjVDPoJts[/YOUTUBE]

  • yann

    Medlem
    13 augusti, 2008 vid 07:01

    @Blackadder 489785 wrote:

    Ta det lite lungt Yann och Nicco. Jag fattar att ni är förbannade men ni låter faktiskt precis som de vindsurfare gör som får spel på oss. Jag tror inte att killen ni råkat ut för känner till väjningsreglerna (“vis hänsyn”) för då hade han inte betett sig så. Jag skickade ut de här reglerna på remiss till er och alla andra i klubben för länge sedan men det är bara Falle som lämnat en kommentar.

    Meningen med inlägget är inte att starta någon hetsjakt utan att starta en diskussion om hur vi ska förhålla oss till varandra på vattnet. Detta rör ju inte bara VSKs medlemmar utan alla som kör i Varberg så jag tycker att det bästa är att lufta åsikterna om de nya reglerna här. Vindsurfarna får gärna också delta.

  • kvabbso

    Medlem
    13 augusti, 2008 vid 07:23

    krama varann på vågorna

  • dr-masse

    Medlem
    13 augusti, 2008 vid 11:21

    Jag, som vindsurfare, ser några grundproblem när jag kör i både vågor och på platt med kitare (vilket jag gjort på Guincho, Torö, Gotland, Skälåker och Dalarö).

    Dock vill jag verkligen påpeka att det nästan alltid fungerar utmärkt.

    Över till problemen/utmaningen/grejen:

    – Det är vid en snabb blick ibland j-gt svårt att bedöma om en kitare går för stryrbord eller babord, särskilt vid låg fart och kiten upp mot kl 12. Kör han switch? Är han på väg bort eller hit? I vågor måste man ju koncentrera sig på lite annat, typ vågorna, så det är inte lätt att ägna tid åt att bedöma vilken bog alla kitare kör på.
    – Kitare vänder ju på en femöring. Titta bort ett ögonblick och kitaren som du nyss tolkade som på väg bort på babord är nu på väg mot dig på styrbord.
    – Hur stor är den säkra “zonen” runt en kitare? Tycker själv att detta kanske är det svåraste av allt, dvs bedöma hur stor omkrets (framförallt i lä) som kitaren tar upp om han tar ner kiten i powerzone och laddar för hoppa eller någe annat.
    – Linorna. Bara tanken på att trassla in sig i linorna från en kraschad kite i vågor får mig inte på någe bra humör alls, faktiskt.
    – Höga hopp. Ibland verkar det faktiskt som om kitaren själv inte riktigt vet hur högt hoppet kommer att bli och hur långt ner i lä landningen kommer att ske. Jag har själv bra nära blivit landad på i Guincho (ett ställe där det annars fungerat väldans bra mellan kitare och vindsurfare när jag kört där).

    Personligen, och nu kommer det jobbiga boys and girls, så anser jag att man som kitare helt enkelt är mer eller mindre tvungen att ta hänsyn till i stort sett allt annat som drivs av vind eller egen kraft (ej motor) på vattnet. (den här meningen lär jag ju få skit för… 🙂 ). Detta eftersom det faktiskt är svårt att bedöma hur en kitare rör sig på vattnet, samt att en felhanterad kite har en förmåga att ställa till det för andra på ett sätt som är svårslaget.

    Surfare på väg ut genom vågorna har rätt till väg! är, för övrigt, i mina ögon en riktigt bra regel och såpass etablerad att den inte kan ändras.

    Min personliga ranking av vilka som bör anpassa sin väg/segling/kiting på vattnet är:

    1. Badare. De kan faktiskt gör precis som de vill och vinner alla “revirkamper”.
    2. Vågsurfare. Behöver endast se upp för badare.
    3. Vindsurfare. Håller sig borta från badare, största respekt för vågsurfare. Följer väjningsregler så väl det går i övrigt.
    4. Kitesurfare. Håller sig borta från badare, spanar lite extra efter vågsurfare och försöker så tydligt som möjligt visa sina intentioner för vindsurfare.

    Till sist vill jag påpeka att många polare kitesurfar (inklusive min syrra), och även bland de tycker jag mig höra förståelse för att det krävs extra respekt för andra om man skall kita i vågor bland andra vattensportare. Jag delar mer än gärna vågorna med kitare, och det fungerar fint.

    En sak till. Det är en j-a skillnad på folk som kan kita och har koll i mer vind och de som bara är ute och försöker överleva. På Dalarö tappade en tjej kontrollen över sin kite och började falla av kraftigt med kiten i powerzone. Behöver jag tillägga att vi var på väg att mötas och att jag seglade styrbord? Hon hade ingen aning, jag väjde kraftigt och en rätt rejäl smäll undveks. Ingen stor sak, men faktum är att hon körde i vindar som hon helt enkelt inte behärskade. Jag tror faktiskt inte att hon såg mig förrän jag hade väjt och var två meter ifrån henne, vilket jag förstår. Hon hade ju tappat kontrollen.

    Och till sist. Vindsurfaren som beskrivs ovan hjälper ju inte någon.

  • jeppo_f

    Medlem
    13 augusti, 2008 vid 11:41

    @above_the_law 489726 wrote:

    Håller med dig till 100 procent på samtliga punkter Yann!

    Hade också allvarliga problem med en av vindsurfarna i söndags. En av incidenserna tog fn priset!
    Jag gick för styrbords halsar och jobbade på att höjda för att sedan kunna vågrida från piren. På vägen ut skulle jag ha kunnat plockat höjd vid ett flertal tillfällen i vindbyarna, men p g a vindsurfare som promt skulle gå i lovart även fast dom tappade fart och gick för babord, så valde jag att inte pressa. Till slut fick jag dock nog och visade klart att jag inte tänkte väja en millimeter. Till min förvåning så var det ändå en idiot (blå våtdräkt och grå Gath-hjälm) som vägrade väja OCH som om inte det vore nog så drog han på en frammåtloop precis innan vi möttes strax i lovart om mig! Hur jävla dum får man bli????!! Hade jag inte fallit av kraftigt just innan så hade han landat exakt min skalle eftersom han var så nära i lovart… Tror ni han bad om ursäkt;-)? Not! Han verkade ju inte vara någon nybörjare heller, vilket bara bekräftar min tes om att han nog hade fel antal kromosomer elller liknande…

    När jag efter några bogar såg honom ligga och vattenstarta tog jag tillfället i akt för att tala om vad jag tyckte om hans tilltag tidigare. Första tanken var faktiskt att skyffla ett antal liter vatten med full kraft i nyllet på honom, men jag sansade mig och undrade bara om han kände till väjningsreglerna eller inte hade sett mig vid incidenten innan. Men inte blev det någon ödmjukhet då heller.
    Någon annan som hade problem med den där tomten?
    Ser jag honom göra något liknande igen så kommer det antagligen bli “The Aussie Style for sure!”#¤%&/()=!!!!

    Japp. Det var jag. Jag ber återigen om ursäkt. Jag såg dig på långt håll, och försökte höjda upp så mycket jag kunde så att du skulle kunna passera i lä. Sen kom en av dagens mycket få hoppbara vågor och jag laddade på en framåt. Det var ett tveksamt läge, men jag trodde verkligen inte att jag var så nära, och att det skulle vara några meters marginal när jag landade.

    Det var för nära, och med för liten marginal, men jag tycker nog inte riktigt det var så farligt som du beskriver. Jag hade dåligt samvete efteråt, och blev inte förvånad när du stannade till senare. Men ingen ödmjukhet då heller? Jag höll med om att det var för nära och bad om ursäkt. Vi låg inte långt från stenhällen i norra delen av viken, en ganska dum plats att ta en längre diskussion.

    Men det var väldigt trångt och stökigt i Lejjet i söndags med mycket folk som inte väjde, och mitt agerande ovan gjorde väl inte stämingen bättre direkt.

    Som självutnämt straff bjuder jag på gifflar och kaffe i Lejjet ikväll. Eller kanske Apel, vågorna i Lejjet sög sist. Blå våtdäkt och grå gathhjälm.

    /Jeppo

Sida 1 av 13

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Väjningsregler i Varberg

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.