Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Väjningsregler i Varberg

  • yann

    Medlem
    13 augusti, 2008 vid 11:50

    @dr Masse 489876 wrote:

    Surfare på väg ut genom vågorna har rätt till väg! är, för övrigt, i mina ögon en riktigt bra regel och såpass etablerad att den inte kan ändras.

    Jag säger inte att den skall ändras men problemet är att den hävdas i tid och otid när det passar vindsurfarna bäst. Att det rullar lite på havet betyder inte att man kan kan bränna på utan hänsyn på babords halsar och skita i allt. Om vi bara specar NÄR den gäller så borde det bli solklart för de som är osäkra och så blir det ett konsekvent betéende och inte hävdas när det passar en själv bäst efter humör.

  • sourra

    Medlem
    13 augusti, 2008 vid 11:51

    Härligt att se att folk kan stå upp och be om ursäkt för sina misstag. Kudos till dig Jeppe!

  • calle_b

    Medlem
    13 augusti, 2008 vid 11:53

    Jag tycker reglerna ser enkla, bra och tydliga ut och borde följas oavsett var man befinner sig. Hoppas det kan bli någon sorts standarbok i vett och etikett över hela landet. Bra jobbat.

  • kvabbso

    Medlem
    13 augusti, 2008 vid 11:54

    Aloha!!!!

  • ola-h

    Medlem
    13 augusti, 2008 vid 11:56

    Jag tycker precis som Masse. Jag väjer gärna och samsas gärna med alla slags vattenfarkoster (utom möjligen motordrivna) men det är väldigt svårt för en som inte kitar att veta vad en kitare är på väg att göra. Av den anledningen får jag skriva under på Masses “jobbiga mening” att kitare har ansvaret att väja/hålla undan om det inte löser sig naturligt.

    För övrigt försöker jag segla vågor enligt grundprincipen att ge andra så mycket utrymme som möjligt när det inte spelar roll för mig. Mao, även om jag är på väg ut så väjar jag och ger en seglare (även kitare) på vågen plats om jag kan det. (Däremot är det ju ofta man måste hävda sin rätt när det är “fight” om vågen på väg in vilket det ofta är på vissa spots (sällan i Sverige iofs)).

    Just Apelviken och Lejet är ju för övrigt rätt lättseglade spot med “breda” vågor. Inte så noga precis var man rider eller var man hoppar. Det är på got och ont. Det blir svårare at veta vad folk skall göra, dvs mer svårberäkneligt. Å andra sidan kan man vara lite mer frikostig med att väja.

    På små pointbreaks (typ ön/yttre i Åsa) är det i princip bara en liten sektion där allt händer. Ligger det surfare där så kan man inte annat än att köra väldigt nära om man vill rida vågen. (Jag har dock ej sett någon kita där, så det kanske är irrelevant i denna tråd.)

  • woodleaflay

    Medlem
    13 augusti, 2008 vid 11:59

    Jag är vindsurfare och körde utan större problem i med Kitare i helgen. Det mesta går med sunt förnuft och de etablerade väjningsreglerna för vågsegling.

    En sak som jag råkat ut för och som kanske inte ni som bara kitesurfat och inte vindsurfat tidigare tänkt på är när man båda är på väg ut genom vågor. Då kan ni kitare ofta ta mycket mera höjd än vi men seglar då ganska långsamt. Vi vill hoppa på vågorna och ha fart. Därmed kan det bli så att ni “skär vår linje” framför oss. Som upphinnande blir jag självklart väjningsskyldig, men det blir svårt i en liten vik som Läjet om en kitare vänder snett framför mig i lä och börjar höjda in i “min” linje (sk luffning på kappseglingsspråk). Kiten ligger lågt när ni höjdar (verkar det som) och då kanske jag måste falla av 15-20 meter för att känna mig säker och då är nästan den repan förstörd.

    Det skulle lösas om ni tänker på att vända “bakom” Vindusrfare på väg ut eller hålla upp draken om ni vet att det kommer folk och vill passera.

    Om ni vill “tokhöjda” kanske ni kan göra det i “utkanterna” av seglingszonen. Där är ni ju oftast själva på grund av vattendjupet.

    Jag tror att risken att folk tröttnar och chansar på att gå nära eller hoppa ändå ökar ju fler gånger man blir hindrad.

    Hoppas att problemet framgår och att de flesta som läser i alla fall inte är inne på att börja med hotelser och stryk som lösning.

  • oaxen

    Medlem
    13 augusti, 2008 vid 12:17

    Yann, Haze, Above the law.

    I vågor gäller att den som är på väg ut har rätt till väg, precis som det står att läsa i pdf:en.

    Det låter som om ni är missnöjda med den regeln, alternativt att ni vill ha undantag där styrbordsregeln ska gälla. Den funkar för vågsurfare, vindsurfare samt vindsurfare/vågsurfare. Varför kan inte kajtare ta seden dit de kommer, typ.

    Babord/styrbord
    Om jag går för babords halsar och möter en kajtare om styrbord så finns följande alternativ att ta ställning till:
    A – Fall av och tappa bortåt 20 – 50 m (beroende på hur stor marginal jag vill ha samt hur mycket kajtaren lyfter draken).
    B – Pressa ordentligt med höjd så att jag gott och väl är ur vägen för kajtaren.
    C – Ta höjd så att jag inte kolliderar med kajtaren (någon enstaka gång har kajtaren kännt att vi legat för nära varandra och slörat lite).

    Jag väljer i första hand B, ibland C och helst inte A om det går att undvika.

    Som vindsurfare ser jag förmodligen inte samma sak som er kajtare. Jag ser en potentiellt livsfarlig vattensportutövare som är bortåt 20-25 meter bred(kajtaren plus linor och drake).
    Jag kan tänka mig att som kajtare känner man sig bara så stor som kropp och bräda, draken är ju bara att flytta på om man möter någon.

    Regeln att den som är på väg ut genom vågorna är ju äldre än vindsurfingen, vågsurfarna har lagt grunden. Vindsurfarna har accepterat den.
    Nu kommer en ny kusin in på vattenarenan och tycker att: “njae när vågorna är mindre än X cm ska styrbordsregeln gälla”*.

    Jag tror att kajtarna får gilla läget och väja för de som är på väg ut genom vågorna.

    En parentes
    Ett ytterligare argument för detta är att det är lättare att plocka höjd på väg in än ut genom vågorna.

    Nybörjare
    Man kanske ska lära nybörjarna på kurserna att dessa undantag gäller i vågor.

    Till sist
    Till syvende och sist, rent juridiskt gäller alltid styrbordsregeln etc om det skulle bli riktigt skarpt läge. Lagarna till sjöss tar förvisso inte någon hänsyn till brytande vågor då sjöfarten alltid hållt sig borta från dessa.

    PS När jag äntligen hittat en fin våg att rida så vill jag ju helst inte avbryta bara för att någon är på väg ut genom vågorna. Jag vill inte, men jag gör det varje gång.

    * Om man skulle ha , säg 75 cm våghöjd som brytpunkt, så skulle man få en gränsdragningsproblematik. DET skulle ge stora problem, tro mig!

  • yann

    Medlem
    13 augusti, 2008 vid 12:37

    Jag är inte ett dugg missnöjd med regeln utan med hur ni väljer att tolka den.

    Ni tolkar den när ni själva går ut genom vågorna och inte när en kiteare går ut genom vågorna och ni själva blir väjningsskyldiga så ni hävdar förkörsrätt å båda hållen. Man kan inte äta kakan och ha den kvar. Dessutom väljer ni att applicera den när det finns vågor nånstans i viken, oavsett om det är vågor där ni är just nu. Ofta ligger ni och kör längst ut där vågorna inte ens bryter så det är bara löjligt att försöka hävda någon Maui-regel. Regeln kommer föresten inte från vågsurfing. När man paddlar ut har man skyldighet att i möjligaste mån väja för surfande och paddlande på väg att dropp in genom att paddla in mot vitvattnet fär att lämna facet fritt och inte sabba lipen så där har du helt fel.

    Jag kan nog aldrig acceptera att kajtare skulle ha någon skyldighet att väja för vindsurfare för att vi är snabbare, kryssar bättre eller är svåra att tolka. Visst ska vi visa god vilja och det gör jag nästan jämnt men det kan aldrig bli min skyldighet. Vi är på vattnet på samma villkor.

    Så om någon vindsurfare kan förklara för mig när vågregeln börjar gälla? När det bryter så att ni har svårt att komma ut (på rikigt), när det bryter en våg nånstans i viken eller nånstans på västkusten? Det jag försöker undvika är missförstånd som skapar olyckor.

  • yann

    Medlem
    13 augusti, 2008 vid 12:47

    Hittade ett bra exempel övers på din blogg. Gällde vågregeln här? Gick tyvärr inte att hyperlänka in bilden.
    [img]http://4.bp.blogspot.com/_bFha8tVDwsw/SJiAMBdpgPI/AAAAAAAAAl8/vLyYWpP5mww/s1600/P8042887.JPG[/img]

  • spinout

    Medlem
    13 augusti, 2008 vid 14:09

    Grunden är väl att den som har lättast att väja gör det + att man tar sitt ansvar för vad man är ute i vattnet med, att man undviker att störa och ser till att inte riskera att skada andra. Genomgående för alla regler, officiella och inofficiella, är att det ska funka smidigt på vattnet. Motorbåtar håller undan för alla. Badare behöver inte hålla undan alls. Vågsurfare håller undan för badare. Vindsurfare håller undan för vågsurfare. Vindsurfare som har full planing väjer för vindsurfare som inte har fått upp någon fart. I vågor väjer den som är på väg inåt för den som är på väg utåt, även det för att det är lättare att väja på invägen. Osv???

    Kitesurfing är fortfarande rätt nytt och det vore schysst om även kiteare var med på att försöka hitta smidiga sätt att anpassa sin sport så att den också funkar med övriga på vattnet. Som flera vindsurfare har skrivit tidigare är det väldigt svårt att hålla kolla på kitesurfare, bl.a. eftersom det är omöjligt att veta var kite och linor kommer att hamna i nästa sekund, för den som inte håller i kiten och har full kontroll. Det enda som känns som att det funkar är om man höjdar så att man går ovanför och låter kiteare gå nedanför i vind. Det borde vara rätt självklart att en kiteare som märker att en vindsurfare höjdar för att slippa riskera problem är med på det och faller av om det behövs.

    De dagar det är trångt på de bästa vågorna kan jag också undra om kiteare har lika stort behov av bra vågor. Jag skulle tro att det är samma sak där, vågsurfare är mest beroende av bra vågor, vindsurfare kan komma undan med lite sämre vågor och kiteare ännu mer så. Isåfall skulle man ju kunna tänka sig att precis som att vindsurfare respekterar vågsurfarnas vågor kan kitesurfare respektera vindsurfarnas vågor???

  • haze

    Medlem
    13 augusti, 2008 vid 14:33

    Varför skulle vi komma undan med sämre vågor än vindsurfare för? Ingen vind eller kitesurfar på ett vågsurf spot i vilket fall som helst. Som i Läjet tex. vad menar du att vi skall låta er få för vågor som vi inte får?

  • calle_b

    Medlem
    13 augusti, 2008 vid 14:36

    Att dra någon hierakisk (ni fattar) gräns mellan vågsurfare och vindsurfare och kitesurfare på vågor tror jag inte på. Alla som kan hantera vågor vill, och har defenitivt samma typ av önskan och behov av den bästaste, störstaste, sötaste, renaste vågen på stranden. Upplevelsen att surfa en ren fin våg skiljer sig väl inte mellan sporterna, även om jag förstår din poäng, “spinout”.

    Problemen är som vanligt okunskap och egna tolkningar av reglerna, samt ibland allt för små säkerhets-marginaler.

  • haze

    Medlem
    13 augusti, 2008 vid 14:41

    Sen så om vi tar Läjet igen så är det så att där ute i vågorna så är det sjukt sjukt sällan någon nybörjare. Mest folk som har koll på grejorna. Var där ute i dag och som idag var vi två som var ute och körde vågor där vindsurfarna höll till. Inga problem alls. Förrutom en upphinnande vindsurfare som hade kört in i mina linor om jag inte hade tagit upp draken.

    Men som sagt detta är en ny sport och alla får väl helt enkelt acceptera att vi kommer surfa på samma ställen.

    Sen att man har rätt till vågen på väg ut är väl oki. Men det måste väl bedömas från grej till grej. Om jag möter en som är på gång ut och jag är nära att plocka en våg så kommer jag inte väja någon…

  • kinetic

    Medlem
    13 augusti, 2008 vid 14:49

    Personligen tycker jag att på de ställen (där det är möjligt, tex Habo) vindsurfare o kite:are hållas separerade så långt det går, funkar mycket bra oftast…Dock så var det nån dåre som kite:ade mitt bland en hel drös med nybörjar-vindsurfare…Jag signalerade till killen att köra längre ut o inte mitt bland nybölrjarna typ 100m från stranden…Eftersom han inte verkade förstå blev jag tvungen att helt enkelt segla rakt mot honom utan intention att väjja…Givetvis stannade han då så jag kunde be honom segla längre ut, men jag tycker man skall ha så pass mycket vett som kite:are att man INTE kör bland en drös med nybörjarsurfare…

  • kamaaina

    Medlem
    13 augusti, 2008 vid 15:12

    @above_the_law 489726 wrote:

    Jag gick för styrbords halsar och jobbade på att höjda för att sedan kunna vågrida från piren. ]

    Vad fan är styrbord på en kite?

Sida 2 av 13

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Väjningsregler i Varberg

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.