Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Val av freeridebräda. Modell och volym.

  • Val av freeridebräda. Modell och volym.

    Publicerad av divander på 17 juni, 2006 vid 08:50

    Har kollat runt en hel del nu men blir ändå inte riktigt klok på vad jag ska välja för bräda. Tittar man på tilverkarnas sidor/kataloger är mer eller mindre alla brädor bäst till mer eller mindre allt och alla. Undrar nu om någon har lite råd, förslag och erfarenheter att dela med sig av?

    Bakgrund:
    Seglade en del på 80-talet, fick lite grepp på vattenstart och gipp och seglade i de flesta vindarna. Flyttade 90 och fick inte samma tillgång till vatten och det blev i princip inget mer seglande.

    För ett par år sedan skaffade mina svärföräldrar en stuga på Gotland. Där spenderar jag nu några veckor per år. Tog med mig min gamla Fanatic Hot Bat. Efter att ha läst på och uppdaterat mig en del har jag upptäckt att min bräda är stenålder och att det har hänt en hel del de senaste åren på både segel och brädor. Blir därför bara frustrerad och irriterad när jag ska segla när jag vet att det finns så otroligt mycket bättre och mer lättseglade saker. Är väl även lite ringrostig och får inte riktigt till vattenstarter och gippar.

    Behov:
    En bräda som är lätt att gippa och vattenstarta. Den får gärna ge många segeldagar och därför gå att segla med när det blåser så där halvbra som det oftast gör. Det gör absolut inget om den även funkar de dagar de blåser ordentligt. Eventuellt så kan jag tänka mig att jag så småningom skaffar en mindre bräda men vill då gärna att den jag nu ska köpa kan fungera som ett bra komplement. Inte minst för resten av familjen och kompisar att lära sig på.

    Var:
    Gotland och stockholm.

    Förslag:
    De jag har hittat som verkar vettiga är Mistral Explotion (är den för kort eller är det bara bra för mina behov), RRD Z-Ride (även den kort), Fantatic Shark, JP X-Cite. Kom gärna med andra förslag.

    Storlek:
    Vet inte riktigt hur stor den ska vara. Jag antar att den funkar bättre i lättare vindar och planar snabbare med en större volym, men att en mindre är bättre när det blåser lite mer. Väger runt 95kg och är 192cm.

    divander svarade 17 år, 10 månader sedan 6 Medlemmar · 13 Svar
  • 13 Svar
  • dr-masse

    Medlem
    17 juni, 2006 vid 13:08

    Läs runt lite mer här på konfen, finns massviss skrivet om brädval och olika dilemman på området…

    Men en viktig fråga är i vilka vindar och hur ofta du siktar på att kunna segla samt vilka segelstorlekar du har eller tänker skaffa dig?

    Brädans längd behöver du knappt alls bry dig om, bredd är viktigare att hålla koll på, ofta med volym som indikation. Du är ju en rättså vällbyggd grabb, så minst 130 liter är nog vettigt. Jag tycker att de brädorna du spanat in alla är bra att utgå från, frågan är vilken storlek (volym/bredd) som är rätt?

  • divander

    Medlem
    18 juni, 2006 vid 00:10

    Jag har letat runt här. Hittat en en del trådar där de här brädorna nämns som förslag, m.m. men inget om hur de skiljer sig åt. Hoppades att någon hade erfarenhet av ett par eller fler och hade kommentar om vad som skiljer, vad som är sämre och vad som är bättre.

    Jag har ett gäng segel nu men av äldre modell och förmodar att det finns en hel del att vinna i att skaffa lite nyare. Har tittat en del på bland annat Simmer Zero Five. Kanske en 5,4 och en 8,0 till att börja med.

    Vill gärna kunna segla så många dagar som möjligt. Jag vet inte hur mycket som behövs för att det ska bli kul med de nya och bredare brädorna.

    Låter det vettigt med något kring 150l är blir det kolosalt trist när det blåser lite mer? Hur mycket behövs för att jag ska kunna dra rigg?

  • dr-masse

    Medlem
    18 juni, 2006 vid 06:40

    Något runt 130 liter drar du rigg på rättså smärtfritt. ZeroFive är fina segel, men i just 8.0 tror jag att det kan bli lite mjukt för en person i din size. Satsa på ett med cambers för lite mer stabilitet och fart, månne? I 5.4 eller 6.0 kommer Zero-five (eller liknande segel) däremot att funka fin-fint.

    Om du vill segla mycket så är det nog en uppemot 80 bred sak med 150 liters volym som gäller. Men om den skall vara skoj i mer vind, så får du nog gå ner mot en bredd på 70-75 och 130-135 liters volym.

    Du kan nog satsa på 6.0 och 8.0 till att börja med, det är ett lagom “gap” och när du kommer att ha fulltryck i sexnollan så är det nog ändå en lite mindre bräda som gäller. Det kommer att bli fin-fint att komplettera med en mindre bräda längre fram, om du vill, till den typ av bräda du nu kikar på.

    Av de brädorna du tittar på så har ju Shark, Z-ride och X-cite alla fått väldigt fin kritik i tester. Explosion har jag lite mindre koll på, men Mistral säljer bra av den här typen av brädor. Just freeride brädor i 130 – 150 liters klassen har man ju designmässigt bra koll på, så jag tror helt ärligt att det är svårt att hitta någon som du inte kommer att bli nöjd med.

    Det handlar nog mest om att ta reda på mer om de du är intresserad av och prata med kunnig personal i butiker som säljer de här brädorna. Och i slutändan köpa en i rätt storlek som du tycker ger mest för pengarna och tilltalar din smak.

  • divander

    Medlem
    18 juni, 2006 vid 09:31

    Är det några större skillnader på det som inte handlar om seglingegenskaper mellan olika märken. Jag tänker på exempelvis, kvalitet, stryktålighet, halkskydd, m.m.?

  • dr-masse

    Medlem
    18 juni, 2006 vid 10:04

    Inga jättelika, vanligtvis. En rätt bra fråga, om du väljer att köpa nytt, kan vara antal reklamationer och hur väl butiken upplever att leverantören (märket) hanterat dessa, om det varit några.

  • divander

    Medlem
    18 juni, 2006 vid 15:40

    Tack för hjälpen.

  • rasmus_w

    Medlem
    18 juni, 2006 vid 18:05

    Den största skillnaden i egenskaper är väl att nån stans runt 80 cm i bredd så sägs responsen på fotstyrning börja avta.

  • filipl

    Medlem
    18 juni, 2006 vid 21:23

    I Boards maj-nummer testar de flera av de brädor som du är intresserad av. Jag rekommenderar dig verkligen att ta del av det testet innan du bestämmer dig. Det innehåller också en guide som hjälper dig att välja storlek etc.

    Jag har själv köpt en ny JP X-cite Ride 165 som jag tänker ha som “lättvinds-freeride”-bräda.

    Jag har seglat på den ett par gånger dels med ett 9.5 segel och dels med ett 8.0 segel.

    Trots att brädan är relativt bred (80 cm) känns den förvånansvärt liten och smidig när det blåser mycket. Den planar mycket tidigt (det känns som om den planar redan från 4 m/s). Det som jag uppskattar mest med brädan är att den känns så liten och smidig trots sin storlek. Den är mycket lättseglad även när det blåser 10-11 m/s, om man byter till en mindre fena än standardfenan. Själv väger jag 90 kg. Ställ gärna frågor om du har några.

    Filip

  • divander

    Medlem
    19 juni, 2006 vid 22:29

    Hoppas att det går att få tag på majnumret någonstans. Det är väl juninumret som är ute nu?

  • mag

    Medlem
    20 juni, 2006 vid 07:06

    Jag kan varmt rekommendera JP Xcite som praktiskt taget seglar sig själva! :)Riktigt bra brädor! Planar lätt, går lugnt i vattnet, lättjippade och hyfsat enkla att segla på för polarna och nästan nybörjare. Du som är tung kan fotsyra även de breda brädorna. Min sambo lär sig segla på vår 120 nu. Till dig skulle jag rekommendera en större variant av JPn. Bättre bräda får du leta efter och i Epoxyvarianten är den riktigt prisvärd dessutom!

    6 och 8 kvm låter som en bra start.

    /Magnus

  • divander

    Medlem
    2 juli, 2006 vid 10:39

    Var och spenderade lite kosing på Skidsport häromdagen. Efter lite snack med dem så verkade Fanatic Shark eller Mistral Explotion vara snäppet bättre val för mig än X-cite. De hade en Shark av den lättare modellen kvar från förra året som var nedsatt en hel del. Då den verkade vara ömtåligare (men ett kilo lättare) så valde jag i stället Explotion. Till den blev det ett NP Solo 7,5.

    Var ute fredag och lördag på Erstaviken och testade lite. Vinden räckte inte riktigt till för att få upp den i planing. Ett större segel eller framförallt en bättre teknik hade nog hjälpt en del. Annars känns allt bra. Stabil som en brygga att dra rigg på och den går ju faktiskt åt ungefär rätt håll trots att jag inte planade. Nu är det bara att hoppas på att det blir lite mer vind.

    Hur mycket vind kommer jag att klara av med det segel jag har? Är det lagom att komplettera med ett som är ett par kvm mindre och ett som är lika mycket större?

  • farbror_j

    Medlem
    10 juli, 2006 vid 21:32

    Om du drar nedhalet ordentligt samt uthalet i relation till detta torde du klara upp till en 10-12 m/s då du är relativt stor. Jag har märkt att segeltrimningen ger oerhört stor skillnad på hur bra seglen funkar. Tror att det nästan är viktigare att jobba med denna än olika storlekar.

    Testa!

    Jag fick mycket hjälp av folk på surfklubben i Tyresö då jag tränade trimningskonsterna på segel och mast.

    Ha det!

    //Jörgen

  • divander

    Medlem
    10 juli, 2006 vid 22:29

    Tyresö är ju inte så långt ifrån där jag bor så man kanske borde bli medlem där.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Val av freeridebräda. Modell och volym.

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.