Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Välja freeridebräda

  • dr-masse

    Medlem
    4 juni, 2013 vid 13:20

    Jag skulle lätt testa enklare freestyle på din Firemove, så långe det inte är ‘luftmanövrar’.

    Smäll i en kortfet fena typ 22-24, in med stropparna mot mitten så mycket det går, enkelstropp bak, på med 5.7 å ut å kör. Visst, den är bred men för 360s å allmänt segelsnurr borde det funka toppbra.

    Blir du mer biten av freestyle så kanske nästa steg kan vara en riktigt freestylebräda.

  • irieman

    Medlem
    5 juni, 2013 vid 08:41

    Jo, ska testa det också. Har mest haft den i freerideläge än så länge. Bara nu vinden kommer tillbaka………………

  • herr-pelegrin

    Medlem
    5 juni, 2013 vid 20:20

    Vigla – Om Du själv är så initierad så Du kan bedöma andra som oinitierade så skulle det vara intressant att höra Ditt eget råd istället för hänvisning till en butik…?

  • vigla

    Medlem
    5 juni, 2013 vid 20:52

    Pelegrin,

    Jag hänvisar inte till en butik utan till mycket erfarna surfare som försett såväl nybörjare som teamseglare med ändamålsenlig utrustning i närmare tjugo år. Eftersom vissa av dem kommer ursprungligen från Sthlm, är de även väl insatta i förhållandena här. Jag tror de är ganska många på konfen som litar på denna “butik” när det gäller val av utrustning beroende på olika önskemål/ambitioner. Jag tror att vi alla, oavsett erfarenhet, inte har lika bra koll på produktutvecklingen som de som ständigt köper in och testar material. Om man föredrar någon i Sthlm att rådfråga, skulle jag vända mig till Per eller Tomas på Skidsport.

    Det behöver man inte vara initierad för att förstå utan det är enbart ett faktum.

  • planing

    Medlem
    5 juni, 2013 vid 21:15

    Ok, så om Surfers råkar köpa in en bräda som är sämre och mindre prisvärd än andra brädor, så gör de allt för att upplysa kunden om att det finns många bättre alternativ? Kanske t.ex. på Fahléns? Nä, så funkar det nog inte. Jag har själv frågat på Surfers om det finns märken som går sönder mer än andra, och det fanns det, men de ville inte berätta vilket.

    Så hade säkert jag oxå gjort om jag hade drivit affär. Man kan lixom inte begära annat…

    Jag tror nog att vi kan låta personer ge sina åsikter i detta forum. Vissa bra, andra sämre. Dessutom är det kul med lite diskussion. :santa:

  • bicless

    Medlem
    5 juni, 2013 vid 21:40

    Pratar man med surfers hyllar de RRD och JP, Skidsport hyllar Fanatic, Vi våra egna märken. Det här hör liksom till sakens natur. Men jag tror alla som vill leva kvar i branchen inte försöker sälja på nått som inte passar. Just med vindsurfing är det ju så att man dels stöter på kunder på vattnet titt som tätt och dels är man i väldigt långa relationer, det behövs fyllas på fenor, bommar, neopren varje år. Att lura folk är dödsdömt. Ju nöjdare kunder ju bättre. Så vi föröker i alla fall se till kundernas bästa och säljer hellre ner än upp om vi tror en billigare vara passar bättre. Men man fokuserar ju självklart på de märken man säljer.

  • herr-pelegrin

    Medlem
    6 juni, 2013 vid 11:38

    Surfspots service, priser och rekommendationer håller jag mycket högt och kan bara hålla med Bicless. Det går inte att lura några kunder. Självklart bör man höra sig för i en eller flera butiker innan man bestämmer sig.

    Vigla – du missade poängen. Jag förtydligar därför. Vilka lämnade oinitierade råd och vad tycker du själv? Detta är ändå ett forum för åsikter.

  • sailortrash

    Medlem
    6 juni, 2013 vid 20:30

    Det måste vara svårt att lämna bra råd till sthlmsurfare eftersom förhållandena är så olika. Man kan ju inte rekommendera jättegrejer till alla som vill investera i ett paket, samtidigt är det kanske inte så lätt att sälja om man uppskattar en mellanstor utrustning till 10 dgr en bra sommar…

    familjepaket växer man ju snabbt ur, med de är fortfarande relativt dyra. Lättviktsgrejer ger ju en långre inlärningskurva men slutar aldrig vara roliga..

    antar att surfbutikerna lever på merförsäljning av mastfötter och kexchoklad precis som alla andra sportbutiker =)

  • stenevinge

    Medlem
    9 juni, 2013 vid 06:10

    Shark är ett bra start alternativ, har själv en sharkplanka på 150 liter som jag köpte som första bräda och när det inte brallar på så är det rätt soft att glida på den, man kan ju även träna att vattenstarta med den.
    jag kör oftast ett 7,7 tempo med den brädan och det funkar mellan 7 s/m- 11S/m sedan blir det slitsamt.
    jag väger 90 kg och tycker du skall satsa på en shark som kom igång bräda…

  • nystart

    Medlem
    9 juni, 2013 vid 06:57

    Stort tack för alla svar!
    Inte lätt att välja. Jag kommer nog att satsa på en ganska stor bräda för att komma igång och få så många surftillfällen som möjligt i Stockholm i sommar. Om jag blir frälst så får de bli en mindre bräda senare för höststormarna. Skulle gärna köpa en bräda i lätt och styvt kompositmaterial men det beror en del på priset i slutändan. Hade nog nästan bestämt mig för en Fanatic Shark 135 liter med segel ca 7,5 m2. Blev dock lite tveksam igen när jag hörde synpunkten att en ”ny generation brädor” typ RRD Firemove och Fanatic Gecko är mycket roligare på alla punkter. En annan källa påstod dock att dessa kortare men bredare brädor är svårare att dra rigg på om volymen är densamma. Skulle vara intressant med lite diskussion om skillnader mellan dessa olika brädformer.

  • levieux

    Medlem
    9 juni, 2013 vid 08:00

    @Nystart 711427 wrote:

    Blev dock lite tveksam igen när jag hörde synpunkten att en ”ny generation brädor” typ RRD Firemove och Fanatic Gecko är mycket roligare på alla punkter.

    Engelska BOARDS testade i sitt senaste nummer 3 olika brädor runt 120l, GECKO, SHARK och HAWK
    Om jag vore dig skulle jag köpa Gecko 120 eller RRD Firemove 120.

    @Nystart 711427 wrote:

    Stort tack för alla svar!
    En annan källa påstod dock att dessa kortare men bredare brädor är svårare att dra rigg på om volymen är densamma. Skulle vara intressant med lite diskussion om skillnader mellan dessa olika brädformer.

    Den källan skall du INTE lyssna på!!! Har du inte vindsurfat på länge kommer allting att kännas “svårt” i början men efter några gånger kommer du att hitta rätt. Efter några år med upphåll köpte jag en 105 liter slalom och cambersegel. Fullständigt vansinnigt och skitsvårt i början men gissa hur roligt jag har idag? Köper du bräda för att dra rigg eller för att segla!?

  • bicless

    Medlem
    9 juni, 2013 vid 08:53

    Tyvärr finns det nog bara brädor som är “bättre på alla punkter” i glättiga reklambroshyrer. När man får dem under fötterna är de bra på vissa saker och dåliga på annat. Just ny hypas många korta och breda brädor men kort bräda är svårare få att plana än lång allt annat lika. Men samtidigt mindre dövikt när du planar. Sharken är ett utmärkt val om du vill ha en trygg allrounder, men välj inte den tunga billiga versionen, den växer du ur snabbt, välj en lättviktsversion max 8,5 kilo tycker jag om du vill behålla många säsonger. Den korta breda rrd brädan är lite mer tekniska att segla än sharken men bra på vissa andra saker som exempelvis enkel jipp. RRD, AHD, Lorch, Exocet, Mistrals, JP:s motsvarigheter går lika fint dem, märket betyder inte så mycket. Varje märkes shaper har en viss filosofi och får man en kanonbräda på exempelvis komfort är den lite sämre på nått annat.

  • sailortrash

    Medlem
    9 juni, 2013 vid 13:22

    håller med bicless på den punkten, korta breda brädor är hajpade just nu, men långa brädor har sina fördelar. I stökig förhållanden och vindar ca 9-10 m/s föredrar jag långa smala brädor vilka blir bara äldre och äldre. Speciellt lång tunn tail ger kanonkontroll i stökig sjö, man svänger på en 5-öring och längden behåller planingen bättre genom gippen. ökad bredd ger bara fördelar i lättvind, men är ngt av ett problem i hårdare vind som shaparna måste tackla. (därför behövs för eller senare en stor och en liten bräda)

    och igen, passa dig för de billigare stryktåliga versionerna i storlekarna 140 + l ca. De tappar otroligt mkt prestanda och toppfart och kräver 1 extra sekundmeter för att börja plana.

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Välja freeridebräda

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.