Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Välja vågbräda, vindsurfing?

  • Välja vågbräda, vindsurfing?

    Publicerad av robin-andreasson på 17 augusti, 2021 vid 17:28

    Det är alltid ett trade off, det finns inte “en bästa bräda till allt”, detta är jag helt med på, men jag är lite sugen på en tråd här där ordet får vara öppet :).

    Jag vill nämligen utveckla min vågridning, i svenska förhållanden, typ Varberg/Gotland, dvs inga tropiska vågor som tubar så långt ögat kan nå. Så jag söker helt enkelt tips från er som har lite koll på just wave, jag har tyvärr mest erfarenhet av slalom i och med mina home spots i Vänern..

    Jag har surfat en del på min F2 Guerilla 86 FSW ett tag nu, singel fin. Snabb, lätt, underbar med 4.2-5.7, (det är i alla fall vad jag riggat den med).

    Som sagt den är snabb som tusan, men misstänker att den kanske inte är optimal för vågridning, misstänker att rocker, volymfördelning, singel fin mm. inte gör den till den optimala bräda för just det. Och vågridning är något jag skulle vilja utveckla. Min bräda går absolut att carva med, hoppar fint med men vore kul om det ev kan vara ännu bättre?

    Det kan vara en fråga om teknik men upplever att jag har lite svårt att behålla fart i bottensvängen med en liten fena, och enligt uppgift ska thrusters eller quad mm vara bättre i det perspektivet, så jag blir ju nyfiken på nått sånt. 🙂

    Skill level:
    Sätter fler gippar än jag missar om det inte är helt hysteriskt stökigt.
    Har jag “nerförsbacke” händer det nån enstaka gång att jag planar ur gippen, lätt räknat dock.
    Har inte försökt mig på trix än.. men bör väl vara dags snart att man up å skicka en forward (alt katapult genom seglet)..

    Kaptens egenskaper:
    Ca 70 kg
    170 cm

    Har ni några rekommendationer vad gäller volym, twinser, thruster, quad å vad det heter? Någon särskild modell/märke som man ska utkik efter på begagnatmarknaden? Vill helst inte hamna för långt ovan 5 000 kr? Men då kanske jag är för snål, vad vet jag :). Om någon tusing mer hit eller dit innebär att jag får väldigt mycket mer bräda, mer timmar och fler carvs så tänker jag inte vara dummsnål. Men givet att jag bor vid Vänern och inte lyckas fånga varje blåsigt tillfälle där vi nu ens har vågor så är det lite motigt att ha en väldigt dyr bräda (10 kkr) som tyvärr inte blir använd ofta nog..

    (Har du en bräda som bara ligger å skräpar kan du höra av dig 🙂 )

    Ordet är fritt, nörda loss 🙂

    robin-andreasson svarade 2 år, 4 månader sedan 6 Medlemmar · 55 Svar
  • 55 Svar
  • sailortrash

    Medlem
    17 augusti, 2021 vid 22:27

    Kul tråd!
    Spontant låter din bräda ganska bra för din vikt, och kanske din nivå. Men om du upplever att du gång på gång missar vågen pga av brädans egenskaper så kanske du ska kika på en mer compact/stubby modell.
    Dessa svänger tightare både med singel och fler fenor, och är roligare att hoppa med. Men jag tycker de tappar i tidig planing. De kan kräva lite mer power och man måste falla av lite mer för att plana upp jämfört med mer klassisk shape (anser jag)

    En stubby kan du köra i lite större volym, och du kan köra den lite mer med bakfoten i svängen vilket är lite enklare än att driva carven med endast riggen och framfoten. Men egentligen tycker jag att de egenskaper man får av en mer klassisk bräda – höjd och fart, är det som hjälper mest när man försöker rida vågor, om de inte är väldigt små…

  • sailortrash

    Medlem
    17 augusti, 2021 vid 22:31

    Kan lägga till att jag kört lite på en twin (84 l), lite på fanatic stubby 99 l och nu på en starboard kode freewave 95. Det hjälper med extra volym när man ska genom bryt och vindhål i onshore/Cross on, men annars gillade jag twin rätt bra då det är mkt speed och singelfinkänsla, samt superbra sväng

  • robin-andreasson

    Medlem
    18 augusti, 2021 vid 12:02

    Tackar för input 🙂

    Ska tilläggas, jag kommer absolut inte göra mig av med min f2. För 750 kr har den gett mig så otroligt mycket glädje att den förtjänar en plats i mitt hem och surfarsenal tills jag stupar. Och den har rent av grymma freerideegenskaper med 5.7 segel, om man bara vill comfortblasta lite. Planar grymt lätt och är inte så teknisk att få fart på.

    Men det är just att behålla mer fart ur tighta svängar på vågorna som jag inbillar mig sakna. En enda 22 cm biter dåligt när man tappat fart. Har en 28 med men då blir brädan lite tråkig.

    Jag inser att min vikt plus ca 10-15 liter är en rimlig storlek vad jag än köper. Dvs ca 79-86 liter är ett rimligt intervall. Vad gäller shape så är det något kompakt och svängigt som gäller. Antal fenor kanske mindre relevant.

    La till lite bilder från senaste åket vid läjet i Varberg, fick lite vågor, 5,7 samt lite speed på Gotland med 4.7.

    Attachment Image
    Attachment Image
    Attachment Image
    Attachment Image
    Attachment Image
  • sailortrash

    Medlem
    19 augusti, 2021 vid 08:01

    Du skulle nog kunna köra en 24/25 fena på guerillan, så får du lite mer bett och driv antagligen. Ett alternativ är ju att köpa en mindre singelfin. Sådana brukar man kunna få ruggigt billigt i st kring 70 l. Och med en sån liten bräda lär du svänga tight nog.

    Om du väljer en stubby ska du nog sikta på kring 80-86 l. De blir långsamma med fler fenor, men det är lättare att göra snäva svängar utan perfekt teknik, och def lättare och bättre i hopp. I alla andra aspekter tycker jag de är mer krävande än singelfin eller twinbrädor

  • sailortrash

    Medlem
    19 augusti, 2021 vid 10:30

    Kan ju tillägga att jag skälv är novice på vågen. Får ok timing och cutbacks backside, frontside har ju inte samma flyt i…
    Så som en noobe tycker jag det på totalen är enklare att köra singelfin, men när det gäller just svängen och det faktum att man kan gå upp 10-15 l i volym tycker jag stubby är enklare att nöta på. En singelfin kräver bättre carvingteknik för att lyckas med bra svängar, med en stubby kan man va lite sämre och ändå lyckas =)

    Antagligen blir man en bättre vågseglare av att köra mkt singelfin och jobba på sitt driv i carven via framfot och mast….men det ska ju va kul oxå!

  • robin-andreasson

    Medlem
    19 augusti, 2021 vid 10:49

    Jag har i praktiken inte många timmar på vattnet med just FSW:n, jag pressar mest slalom hemmavid, FSW:n kommer fram när man åker på utflykt till de fina ställena. Men hade jag fått välja hade varje dag varit en vågdag :). Kan tilläggas att jag tills nyligen vart lite försiktig med att ge mig ut med FSW:n i halvdana förhållanden för att jag inte känt mig vass nog. Men nu känner jag mig mer bekväm på den än på slalom. Gippar i alla fall bättre på FSW:n..

    Givet att jag är grön, och jag upplever märkbar skillnad/utveckling mellan varje nytt åk jag får i vågorna så jag slår jag vad om att jag på sikt även kommer få mer ut av denna bräda på sikt, carvsen kommer bli bättre, det är timmarna som gör surfaren, inte prylarna…. Men prylar är kul, och det är kul att prova nytt helt enkelt, och en kompakt wave som främst är bra på det vore en kul upplevelse/komplement.

    Givet att det inte alltid är så jäkla blåsigt, så är jag ändå intresserad av en bräda stor nog att kunna ta mitt 5.7 segel. Känns som en vänligt använd storlek. Så liten singelfin i all ära, men stubby låter just av den anledning intressant.

    Och då jag har en FSW singelfin vore det ju kul med något mera olikt som komplement. Jag har inte bråttom, dyker det upp ngt så gör det. Men jag är tacksam för input så man vet vad man typ ska hålla utkik efter 🙂

  • Stefan_Foil

    Medlem
    19 augusti, 2021 vid 13:52

    Kul tråd! Jag kan bidra med mina 2 öre.

    Eftersom du har en budget på max 5000kr så tycker jag du ska titta på lite äldre men bra brädor. Tar man mina vågbrädor som alla är ca10 år gamla som exempel (alla värda under 5000st om om jag skulle sälja).

    RRD Wavecult 82, twin. Den kom ett par år senare med quad och thrusters tror jag men jag gillar twin brädor generellt. Man får bra fart för hopp och svänger som en dröm. Kräver dock en upprätt åkstil då den lätt glider sidledes. Denna bräda användes av många i personalen på surfers ca år 2010 typ och fick på sin tid bra reviews. Jag kan verkligen Rek. Denna typ av bräda och borde finnas gott beg. Utbud. Perfekt Sverige bräda för Apelviken/läjet men svårt att ta sig ut i ren onshore med twin fins. Utan att ha provat skulle jag rek. Samma bräda med thrusters. Jag tror inte nya brädor har blivit mycket bättre faktiskt, kanske annorlunda bara.

    High tech 8’2″, ca 69 liter Hawaii bräda, singelfin och får väl räknas som old school. Väldigt smal no nose shape med extra nose kick så den flyger lätt över vitvattnet ut genom vågorna, perfekt i A-viken på sin tid. Går nog att köpa beg. extremt billigt. Svänger tajtare än allt annat jag provat och med en vägg av spray. Är samtidigt snabb, men mycket rocker och smal som en pinne (53cm) och trögplanad så behöver mycket segel power. På sin tid det mest radikala som fanns. Kanske fortfarande. Använder bara med 5 lattat onshore segel i 4,2-4,7 med bra tryck på gränsen till överriggad. Går väldigt lungt i vattnet även i chop. Men vet inte om jag skulle rek. Den. Om man har väldigt låg budget isf.

    Quattro Quad, väldigt långsam och trögplanad tycker jag, har aldrig funkat bra i Sverige. Ligger väldigt djupt i vattnet som om den liksom suger fast. Troligen för mycke rocker för svenska förhållanden. Personligen gillar jag inte denna bräda men funkar kanske bra på Maui där den utvecklats.

    Goya frestyle x1, 105 liter. Ingen vågbräda men funkar bra i vågor ändå. Bulletproof material i denna (kevlar/kol) och ändå lätt, tycker materialet i brädorna var bättre förr. Bra för hopp men inte för högt då det är för många liter (jag väger 85kg). Brukar kännas i knäna efter jag kört med denna i vågor. Vågridning funkar ok backside. Frontside, glöm det, singelfin med fet/bred tail är ingen bra kombo för riktig vågridning.

    Har nu en ny 92 liters freestyle/wave/foil bräda (MB boards Wildcat) med thrusters som faktiskt funkar bra att rida vågor frontside med. Den får kanske räknas som en stubby med en längd på 205cm. Funkar även med foil så så går att ha som enda bräda för alla vindar om man bor vid havet. (Ej i Stockholm). Använder 4,2 till 5,2 segel och med 1300cm foil från 6m/s.

  • sailortrash

    Medlem
    19 augusti, 2021 vid 18:33

    205 var sjukt kort för en vanlig vindsurf!
    Timmar på vattnet är såklart lösningen, men man brukar säga att bra grejer är halva jobbet!

  • robin-andreasson

    Medlem
    19 augusti, 2021 vid 23:36

    Ev hittat en starboard quad 79 l från 15 för en hygglig peng. Verkar vara bra för lite olika förhållanden. Kanske inte optimal för små slöa vågor men men.. nån son har erfarenhet av just starboard quad 🙂 blir lite sugen:)

  • sailortrash

    Medlem
    20 augusti, 2021 vid 08:46

    Har aldrig kört quad, men däremot har jag hört ”quad är som twin fast med stödhjul”

    Däremot har jag hört mkt bra om starboard Kode, egentligen för alla årsmodeller

  • Stefan_Foil

    Medlem
    20 augusti, 2021 vid 19:20

    Ev hittat en starboard quad 79 l från 15 för en hygglig peng. Verkar vara bra för lite olika förhållanden. Kanske inte optimal för små slöa vågor men men.. nån son har erfarenhet av just starboard quad 🙂 blir lite sugen:)

    Jag vet inte om du läst mitt inlägg ovan?

  • Stefan_Foil

    Medlem
    20 augusti, 2021 vid 19:29

    Ev hittat en starboard quad 79 l från 15 för en hygglig peng. Verkar vara bra för lite olika förhållanden. Kanske inte optimal för små slöa vågor men men.. nån son har erfarenhet av just starboard quad 🙂 blir lite sugen:)

    Jag vet inte om du läst mitt inlägg ovan?

    Angående Quattro quad alltså, troligtvis ganska lik SB quad. Alltså jättebra bräda… om man bor på Hawaii.

  • robin-andreasson

    Medlem
    20 augusti, 2021 vid 19:41

    Stefan du kom med så mycket bra information att jag missade det du nämnde där. Ska ringa på en triwave 79 l imorn istället.

    Vill kunna ha lite singelfin känsla ibland tror jag. Som du säger mer rimligt i svenska förhållanden:)

  • robin-andreasson

    Medlem
    20 augusti, 2021 vid 19:58

    Tänker ev undvika quad i och med det jag läst och du bekräftat.

  • Stefan_Foil

    Medlem
    20 augusti, 2021 vid 20:33

    Men det är min personliga åsikt bara, jag vet andra som kör med sideshore brädor i Sverige och de håller kanske inte med mig. Sen finns det kanske quad brädor med mindre rocker också. Så jag vet inte om det är hugget i sten att quad är dåligt generellt för ondhore/slöa vågor..

Sida 1 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Välja vågbräda, vindsurfing?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.