Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Välja vågbräda, vindsurfing?

  • the_novice

    Medlem
    20 augusti, 2021 vid 21:08

    Man får inte glömma att man kan göra väldigt mycket med valet av fenor. Jag har en Starboard quad 77l ifrån 2011 som jag kör med lite större fenor bak (13-14cm) och små 8cm fenor fram. Har även assymetriska och vinklade fenor (Ezzy assym ifrån K4) både fram och bak. Detta ger en väldigt snäv sväng på vågen, med mycket grepp och driv. Men visst är det lite sämre än en single fin om man vill köra fort rakt fram. Fördelen med Quad ligger istället i att den är lugnare i vattnet och att det är mycket lättare att hålla nere kanten (vid front-side sväng). Man kan då köra lite mera volym på brädan jmf med single fin, utan några problem.

    Men jag kan hålla med om att det nog är lättare att gå ifrån single fin till en thruster (dvs tre fenor med en större fenan bak). Dessa går också att trimma om till trailer (större fenor fram än centrum fenan där bak) och då får något som har ännu mera grepp och driv i svängen.

    Motsvarande kan ju också göras med en Quad, så trim-möjligheterna är väldigt stora. Med två stora fenor fram så får man något som funkar väldigt bra för svängar med hela railen, det blir grymt goa g-krafter när man får till det. 🙂

    För egen del så kör jag, iaf för tillfället, gärna twin i lättvind och quad när det trycker på ordentligt.

    Jag har nog gett upp att hitta den perfekta brädan, det finns liksom inte, utan mycket av det roliga ligger i att prova sig fram och hitta ett bra trim för dagen och spotten som man är på.. En rejäl uppsättning olika fenor behövs också oavsett brädmodell tycker jag, då kan man hitta sin egen föredragna nisch i trimmet. Fenorna gör ju hela brädan, inte bara när det gäller slalom prylar utan kanske ännu mer när det gäller vågbrädor.

    Detta körde jag med senast på Vänern, två små 7cm fenor fram (K4 Ezzy assym. Shark) med extra toe-in. 🙂

    Attachment Image
  • sailortrash

    Medlem
    20 augusti, 2021 vid 21:50

    Surfers har jag bollat denna fråga med ibland, och de är ganska tydliga med följande:

    -är man noobe bör man välja en fsw
    – stubby får man inte ut mkt av om man inte redan kan basic frontside/backside vågor
    – hardcore wave klassen är bäst för sideshore

    Jag håller delvis med, men jag tycker ändå att det går att nöta vågsvängar på alla brädor jag testat. Så ganska oerfaren får man ändå ut lite fördelar av stubby brädor oxå. Men man ska inte underskatta fördelarna med en lättplanad, snabbgående fsw. Är de tilllräckligt små brukar inte svängradien va ett problem, och har man för mkt lyft kan man ta en mindre fena..

    Överlag tror jag att snabbast utveckling får man på en bräda som är relativt klassisk i shape, oavsett antal fenor.

    Med det sagt, så är nog simmer quantum en sån bräda som funkar för de flesta nivåer och förhållanden. Många köper den som första vågis

  • Stefan_Foil

    Medlem
    21 augusti, 2021 vid 11:22

    Intressant att du snackat med Surfers. Där kan nog en FSW i liten storlek (max 10 liter över din vikt) funka riktigt bra. Jag har också snackat med Surfers Ang val av bräda för ca 10 år sen och de tyckte jag skulle köpa snäppet mindre storlek än 82 liter som jag köpte då, (jag tror de rek. 75 liter?). Men för östersjön ville jag ha lite större. Jag vägde 85kg då också.

    Så Sailortrash jag tror du är något på spåret när du sa att en FSW i mindre storlek kan funka.

    Ja min MB Wildcat 92 är bara 205×59 men ändå 92liter, känns som en snowboard i luften. Ingen vågshape men svänger tajt ändå på vågen. Gillar den brädan mer och mer.

  • Stefan_Foil

    Medlem
    21 augusti, 2021 vid 11:29

    Man får inte glömma att man kan göra väldigt mycket med valet av fenor. Jag har en Starboard quad 77l ifrån 2011 som jag kör med lite större fenor bak (13-14cm) och små 8cm fenor fram. Har även assymetriska och vinklade fenor (Ezzy assym ifrån K4) både fram och bak. Detta ger en väldigt snäv sväng på vågen, med mycket grepp och driv. Men visst är det lite sämre än en single fin om man vill köra fort rakt fram. Fördelen med Quad ligger istället i att den är lugnare i vattnet och att det är mycket lättare att hålla nere kanten (vid front-side sväng). Man kan då köra lite mera volym på brädan jmf med single fin, utan några problem.

    Men jag kan hålla med om att det nog är lättare att gå ifrån single fin till en thruster (dvs tre fenor med en större fenan bak). Dessa går också att trimma om till trailer (större fenor fram än centrum fenan där bak) och då får något som har ännu mera grepp och driv i svängen.

    Motsvarande kan ju också göras med en Quad, så trim-möjligheterna är väldigt stora. Med två stora fenor fram så får man något som funkar väldigt bra för svängar med hela railen, det blir grymt goa g-krafter när man får till det. 🙂

    För egen del så kör jag, iaf för tillfället, gärna twin i lättvind och quad när det trycker på ordentligt.

    Jag har nog gett upp att hitta den perfekta brädan, det finns liksom inte, utan mycket av det roliga ligger i att prova sig fram och hitta ett bra trim för dagen och spotten som man är på.. En rejäl uppsättning olika fenor behövs också oavsett brädmodell tycker jag, då kan man hitta sin egen föredragna nisch i trimmet. Fenorna gör ju hela brädan, inte bara när det gäller slalom prylar utan kanske ännu mer när det gäller vågbrädor.

    Detta körde jag med senast på Vänern, två små 7cm fenor fram (K4 Ezzy assym. Shark) med extra toe-in. 🙂

    Jo fenan gör absolut stor skillnad. Kanske skulle jag kunna få ordning på min quad också om jag bytte till större fenor. Hmmm🤔

    Brädan på bilden ser ut som en Simmer Quantum med extra stora fenor, 18cm twin, 7 fram?. Där har vi undantaget, en eurowave stubby bräda med quad. Kan nog också funka bra i Sverige men synd den inte finns med thrusters.

    • Detta svar ändrades 2 år, 8 månader sedan av  Stefan_Foil.
  • the_novice

    Medlem
    21 augusti, 2021 vid 13:52

    Brädan på bilden är en Cortex 90, min lättvindsbräda. 🙂

    Det är nog något med perspektivet i den förra bilden som gör att bakfenorna ser överdrivet stora ut, men det är faktisk 2x K4 Incinerators på 15.5cm där. Jag har även 14.5cm som jag har tänkt att testa med, det kan nog vara ännu bättre på vågen i större vågor och i saltvatten. I sötvatten så upplever jag att man behöver lite extra fena för att inte brädan skall suga fast.

    Nedan är en bild till på samma prylar. Detta är min “hemma” spot i Vänern (ca 25 minuter bilresa hemifrån för min del) man kryssar först ut ca 500m mellan kobbar och skär och sedan så seglar man så nära ett rev/grund som man vågar…

    Attachment Image
    • Detta svar ändrades 2 år, 8 månader sedan av  the_novice.
  • sailortrash

    Medlem
    21 augusti, 2021 vid 14:27

    @stefan – när jag frågade surfers bad jag om nybörjarråd/första vågis råd . Det var kanske. 3 år sen. Jag antar att de inte ger samma råd till dig med din erfarenhet…det skulle ju tjänstefel typ…

  • robin-andreasson

    Medlem
    21 augusti, 2021 vid 14:28

    Cortex ser väldigt fin ut. Troligen bra på att få fart med den breda tailen.

    Jag kommer som tidigare nämnt försöka hitta något lite billigare. Och jag har lite inställningen att det är kul att testa grejer. Sen om det är “den optimala” brädan givet de spots jag har chans på.. ja det blir som det blir. Hittar jag beg för en ok peng och tröttnar framgent så är det ju ingen fara att börja leta igen/byta upp sig.

    Jag har aldrig ens seglat en renodlad vågis, min minsta bräda är 86 liter på mina 70 kg. Vad jag än väljer kommer det bli annorlunda och en kul upplevelse. En bräda som är bäst på allt finns säkert inte så jag wingar något, hang loose typ 🙂

    Men med det sagt, jag tänker inte göra min utvecklingskurva onödig svår och långsam. ca 10 liter plus skadar nog inte, oavset vilken bräda jag får tag på. Renodlad hardcore wave som bara är bra i de bästa vågorna kan få utgå med. Men allt annat får gå, allt kommer att bli en upplevelse, av någon form 🙂

  • the_novice

    Medlem
    22 augusti, 2021 vid 15:29

    Angående Starboards quad så bifogar jag två bilder på en Starboard Quad, 77L, ifrån 2011, jag har dock dålig koll på vad de ändrade till 2015 modellen. 77-litarn går att segla med 5.3 segel, men det är gränsfall, det blir mycket bättre med 4.7 och mindre, och jag kör ned till 3.7 utan problem. Så “segelrangen” är också något att tänka på när man skaffar en mindre bräda, inte bara vilken volym man behöver för att ha flythjälp vid stilla stående. När det gäller storlek på quad-bräda så upplever jag att man lätt kan köra cirka en “storlek större”, ca 7-8liter större jämfört med single fena, för samma segelrange och vindstyrkor.

    På 2011 modellen så är det helt “raka” fenboxar, alltså helt utan toe-in både fram och bak. Det tycker jag funkar väldigt dåligt, jag kunde tex segla rakt fram och ha full spin-out på enbart den ena framfenan (den på lovartsidan). I svängen (frontside) så kändes det också som att man körde helt på framfenans grepp, snarare än brädans kant.

    Jag tycker att det blev mycket bättre när jag gick över assymetriska fenor med toe-in. Nu kör jag Ezzy assymetric både fram (8cm, 3°) och bak (14cm, 2°) och det blir en helt annan bräda. Den assymetriska profilen ger nog ca 1° i sig, så vinklarna blir snarast ca 2° fram och 1° bak, vilket är ganska likt de som andra tillverkare har nuförtiden. Med toe-in så släpper fenorna lite mera samtidigt när man kör rakt fram, och på vågen så svänger man mera med brädan och dess kant, än med fenorna, som jag upplever det. Mycket goare surfkänsla och lättare att ändra svängradie. 🙂

    Attachment Image
    Attachment Image
  • Stefan_Foil

    Medlem
    22 augusti, 2021 vid 18:14

    @Novice bra info angående toe in.

    Jag diskuterade just detta med ägaren av Witchcraft i Lajares på Fuerteventura för ett par år sen. Bra att de större tillverkarna nu börjat fatta att boxarna inte ska sitta rakt.

  • robin-andreasson

    Medlem
    23 augusti, 2021 vid 09:17

    Intressant med asymmetriska fenor, och ett jäkla sätt att uppdatera en “gammal” bräda så att den blir onpare med lite nyare grejer.

    Jag ska inte vara tvärt emot Quad, men tror att en thruster/tri fin är ett bra mellanting för mig, svängigt nog, även bra i suboptimala förhållanden om jag vill ha en “gör det allt bräda”.

    Detta tänker jag även är en fördel de dagarna jag vill slabba på ett större segel (5,7). Jag håller er uppdaterade med vad jag ev får tag på så kanske ni på rak arm kan komma med input på om ni givet vad jag får tag på har åsikter om ev fena/fenor som bör kompletteras med 🙂

    (det finns lite indikationer på vind på torsdag så överväger att experimentera med att leta vågor i södra Vänern, typ sikhall mfl..)

  • ludvig_hansson

    Medlem
    23 augusti, 2021 vid 11:01

    (det finns lite indikationer på vind på torsdag så överväger att experimentera med att leta vågor i södra Vänern, typ sikhall mfl..)

    SORRY OFF TOPIC: Jag hade en väldigt bra NordOst-session vid “Vita Sandar” någon gång på 90-talet. Minns det som helt fantastiskt. Men du känner kanske redan till den stranden?

  • robin-andreasson

    Medlem
    30 augusti, 2021 vid 10:41

    Jag har fått loss en Fanatic Tri-Wave 79 liter (2013). Inte riktigt fått vind att prova den än, men den ser/känns betydligt mindre (iaf i aktern) jämfört med min FSW på 86 liter. Denna kommer behöva mer tryck för att göra sig väl på vattnet.. eller funka alls tänker jag. Ser fram emot att testa den 🙂

  • hakuna

    Medlem
    30 augusti, 2021 vid 10:55

    Kul tråd, mycket att läsa, jag får läsa noggrannare senare, men kastar in mina erfarenheter. Har inte någon tre-fening, vilket verkar vara det som de flesta kör med, verkar vara en bra balans mellan sväng och speed.

    Starboard Quad ~2011 – jag hade en sån för några år sedan, min första fler-fening. Mycket bättre grepp i svängen än single-fin! Jag hoppade dock sönder den, gick helt av!

    Fanatic New Wave twin ~2014 – riktigt skön bräda!

    Goya custom quad 94 2015 – min stora vågis just nu. 4.2-5.3. Går som tåget och svänger gött. Jag kör bara med twin-fenor, för den gick för segt i vattnet i svaga vindar. Printade egna pluggar: https://www.surfzone.se/forums/topic/3d-printning-av-grejor/

    Starboard Quad 79 2016(?) – min lilla vågis nu. 3.7-4.2. Köpte för bara några tusingar, ett fynd! Svänger grymt och hoppar bra.

    Flikka – Kompisen Robins grå bräda, den går väldigt bra igenom skvalpiga vågor, på ett sätt som mina brädor inte gör. Han har den som enda vågis.

    3D-printning av grejor

  • Stefan_Foil

    Medlem
    30 augusti, 2021 vid 11:05

    Bra val! Lagom volym för fin vikt och perfekt för svenska förhållanden. Känns som du tagit till dig något av det jag och andra skrev här. Kul att kunna bidra.

    Hoppas du skriver något efter du testat den.

  • the_novice

    Medlem
    31 augusti, 2021 vid 21:45

    Det låter som ett bra första steg ifrån en bräda med singel fena. Sedan behövs det nog en liten uppsättning med olika fenor också för att få till känslan som man vill ha den. Tack vare K4 så behöver det inte kosta så mycket…

    Jag såg denna bild på en annat forum och kan nog känna igen mig lite, jag har numera fått förhållningsregeln; en bräda “in” och en bräda “ut”… (!)

    Attachment Image
Sida 2 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Välja vågbräda, vindsurfing?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.