Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Välja vågbräda, vindsurfing?

  • robin-andreasson

    Medlem
    31 augusti, 2021 vid 22:10

    Jag har som tur då bara tre brädor, iSonic 111, Guerilla 86, Tri-Wave 79. Ironiskt nog kostade denna sistnämnda långt mer än de två andra tillsammans.. Hade hoppats på att allt skulle vara i ok skick när man ändå betalat lite extra för att köpa den beg i en affär men va fan. Jag får plasta upp fenorna, de är rätt jävla misshandlade. Brädan har dock bara kosmetiska skador.

    Jag är lite fennörd på slalomen.. med hyffsad koll, men nu får jag lära mig lite nytt, och uppskattar såklart input om det finns generella grejer att dela med sig av.

    Olika typer av wave fenor, flex, outline mm, är det en grej eller är det bara slalom som nördar ner sig i sånt? (Med FSW:n har jag hittills vart jävligt chill och skitit i vilket, 22 cm funkar till allt, men 28 kan va nice om det är på gränsen att man ens planat med största vågseglet).

    Med brädan följde en 18 cm center, och två 11 cm thrusters, i riktigt dåligt skick, får försöka plasta upp dem…

    Vore ju kul att kunna få ok åk i marginella “5,7 m2” förhållanden. så frågan är om jag gör mig någon glädje av att pröva min 28 cm fena som jag kör med i klenvind på min FSW. FSW:n är dock 4 cm bredare och 7 liter större. Såklart är det ju bara för mig att testa så märker jag men har ni erfarenheter om vad som är vettigt på en tri-fin så är jag såklert nyfiken 🙂

  • the_novice

    Medlem
    1 september, 2021 vid 21:02

    Jag tycker att fenorna gör väldigt mycket för hela brädans beteende, kanske ännu mer när det finns mer än en fena att trimma på jmf med brädor med bara en fena. Så jag tycker inte att man skall snåla med fen-budgeten, det är trots allt ganska lite pengar jmf med allt annat som man behöver…

    Trimmet är nog ganska personligt efter seglingsstil och vad man vill få ut av brädan mm, men nedan följer några råd ifrån mig. Jag väger ca 65kg och seglar numera med 5.3 segel som störst på mina vågbrädor. Du får nog ta nedanstående med en “nypa salt” eller försöka att läsa mellan raderna…

    På Guerillan så skulle jag rekommendera en FSW fena på max 24cm (Tex MFC 211 eller AR), jag tycker inte att man vinner något på att köra med större fena än så. Denna fena borde också gå bra att testa på Tri-waven som single fin.

    För Tri-waven i nära “stock-mode” så skulle jag nog rekommendera 2x10cm fram (K4 incinerator tex) och 18-19cm K4 Scorcher bak. Möjligen upp till 20cm, med det tror jag nog är max.

    Jag har bara seglat en tri-wave från fanatic när jag hyrde på Grekland (för några år sedan) och jag tycker att den var ungefär som en FSW rakt fram, den gippade fint men på vågen så kunde jag inte svänga så snävt som jag helst skulle vilja. Så med fokus på vågridning så skulle jag istället rekommendera en lite livligare set-up: 2X8-10cm assymetriska fenor fram (2-3° toe-in), tex K4 Ezzy eller AI. Grovt förenklat så kan man se det lite som att center-fenan väljs efter hur man vill att brädan skall gå rakt fram, medans sidfenorna framförallt väljs efter hur brädan beter sig i bottensvängen (front side). Med lite extra toe-in så får man en brädan där man svänger mera med brädan, framfenor hjälper fortfarande till att hålla nere kanten och ge driv framåt, men man styrs inte lika mycket av fenorna och det går lättare att justera svängradien.

    Andra tri-fins än fanatics (Goya, simmer mfl) har också, för mig iaf, haft lite känslan av att vilja gå lite för rakt fram eller hålla en lite större svängradie där man håller svängen emot framfenan snarare än brädans kant. Detta kanske bara är något som jag har problem med, men extra toe-in är något som jag tycker löser detta och det är något som jag verkligen gillar.

  • robin-andreasson

    Medlem
    14 november, 2021 vid 12:37

    Får uppdatera tråden nu när jag vart i Varberg ett par gånger med brädan.

    Försöker beskriva i kronologisk ordning vad jag upplevt med den, och hur den växer på mig.

    (Recap, jag har en F2 86L FSW, och denna Fanatic 79L wave.)

    Första gångerna i jag testa brädan var i Vänern, väldigt byig nordlig on shore. 6-21 ms.. helt bedrövligt. Men jäklar, den svänger bättre, är väldigt “loose”. Men helt kass i vindluckorna. Man får vara bra snabb ur stropparna när trycket faller så man får fram vikten till mastfoten, det sög rätt hårt i brytet. En vindlucka på fel plats, i brytet dvs så blev man spolad åt fanders..

    Volymen upplevs som enormt mycket mindre än min 86a. Inser att brädan inte bara är mindre utan även har en annan volymfördelning och shape baktill.

    Prövar platt-ish vatten hemma med 5.7, switshar mellan brädorna med samma rigg (olika fenkonfiguration dock).
    5,7 på FSW:n känns givet vinden välfylld, planar fort, stabilt, typ som att åka freeride..
    Samma rigg, samma vind på 79:an.. ja det går men känns inte spot on. Riggen känns inte lika full, allt som allt är känsligt i vindluckor/mellan byarna. Men den fångar de små vågor som rullar in mycket effektivare, får dessutom till 2 svängar på en våg som jag bara får en sväng med FSW:n på.

    Höjdtagning sämre på 79an om det inte verkligen är fullt tryck i seglet. Dock med fullt tryck så klagar jag verkligen inte på höjdtagningen. Särskilt inte i lite vågor då den går lugnare än FSW:n med färre spinnouts.

    Några tillfällen senare i Läjet, och då har jag testat båda brädorna. Min FSW är knappt utmanande att köra, spårar rakt som fan och är stabil, känns nästan som det vore teoretiskt möjligt att dra rigg på den. Den är snabb, accar grymt och bra popp i vågorna. Men känns tråkig i vågorna, svänger segt och saknar lite “skär” i railen, “den studsar och glider lite i bottom turn”. Dock så kommer man alltid ut, långt ut till de fina vågorna då den inte är känslig för vindluckor mm.

    79:an… Oförlåtande, är det inte spot on i riggen så kommer jag inte ut till de bästa vågorna. Man måste köra lite mer välriggad än vad jag hade klarat mig undan med på FSW:n. Att köra välriggad är såklart lite mer krävande tekniskt när det är dags för vågridning och man vill få ur luften ur seglet, så där har jag lite att jobba å. Men allt som allt en för ändamålet bättre bräda.

    Brädan växer på mig, men jag har mycket att lära mig, sätter gipparna i typ samma utsträckning men jag känner mig mindre duktig på allt med denna helt klart. Den är svår, och den andra är för lätt, konstig känsla.

    Undrar om en ca 95-105 liters vågis vore ett kul komplement för klendagarna, dvs mer volym i vunduckorna, fånga slöa vågor, men ändå vara svängigare än min FSW. Eller ska man daska in ett par thruster boxar i denna gamla singelfin bräda?

  • Stefan_Foil

    Medlem
    14 november, 2021 vid 17:28

    Vad blev det för fenor till 79 liters brädan?

    5,7 segel till den brädan blir för stort med standard fenorna helt klart. Möjligtvis kan gå med större fenor.

    Jag är såld på maui ultra fins X-WAVE. Har testat 26cm med 12,5 sidofenor med 5,3 segel för onshore men kör med 21cm/12,5 normalt. Med dessa lite rakare fenor får jag bättre höjdtagning, tidigare planing och mer fart men ändå tillräckligt loose för vågridning.

    Brädans volymfördelning kan va en vanesak bara, men andra saker tex att du tappar fart i vindhål och dålig höjdtagning går nog att lösa (delvis) med andra fenor. En större vågbräda kan nog va bra i lättvind men å andra sidan så har vi i Sverige sällan kombinationen brytande vågor och lättvind men det händer ibland och vill man verkligen träna vågridning och slogga ut så kan nog en 100 liters vågbräda ha sin poäng. (Jag väger 85kg och drar rigg/sloggar med bräda på 100 liter) Men har inte testat själv då jag oftast sätter på en foil i dessa vindar.

    • Detta svar ändrades 2 år, 5 månader sedan av  Stefan_Foil.
  • robin-andreasson

    Medlem
    14 november, 2021 vid 19:33

    Vomymfördelningnen klagar jag ej på. Bara konstaterar att det är två olika brädor optimerade för olika saker.

    Har enbart kört original på den än så länge. Mfc 11×2 och 1×18.5.

    Väl fullriggad 3.7-4.7 har det funkat bra. Funkar med 5.7 med bara det går fort nog. Men kan kanske va godare med större fena. X-wave ser spännande ut 🙂

    Sen är mitt nästa segel 5.7.. Skulle behöva ett ca 5.2 med..

    Så det är nästa grej att ha utkik efter nu. En vettig segellinje för inte allt för stora pengar.

    Jag har:
    3.7, 4.2, 4.7 simmer icon ca 2011.

    Och
    5.7 Loftsails pure lip 2016.

    5.7 an är väldigt stabil och dynamisk. Gillar det seglet skarpt. Lätt dessutom. Mitt 4.2 icon väger nog lika mycket som 5.7an.. och mina gamla icons känns väldigt on/off i jämförelse. Mindre förvisso så det är lite naturligt med.. men ändå, får försöka hitta ngt lite modernare som passar en seglare “modell 70 kg”.

  • sailortrash

    Medlem
    19 november, 2021 vid 18:54

    Alltså – sweetspot för din 79 l bräda är ju 4.2. Vi pratar stadiga 10-11 i grund minst även för din vikt. 5.7 är helt fel, gör inte brädan rättvis. Den kommer till sin rätt i stora vågor och kulingvarning.

    Sen är det ju så med thrusters att man kan köra lite större volym jämfört med singelfin. Så jämfört med din guerilla kan du nog tänka att du gått ner mer än bara 86-79. De brukar vara lite mer kompakta och tjocka, vilket gör att de känns mindre än sin volym

  • robin-andreasson

    Medlem
    21 november, 2021 vid 18:57

    Ja sweetspot lär nog vara där någonstans. Men kan man göra så att den även funkar med 5,7 tex är det ju bra, bara för att få lite roligare åk. Men suboptimalt ja!

  • sailortrash

    Medlem
    21 november, 2021 vid 19:44

    Ja sweetspot lär nog vara där någonstans. Men kan man göra så att den även funkar med 5,7 tex är det ju bra, bara för att få lite roligare åk. Men suboptimalt ja!

    Allt går väl, men nej, det kommer aldrig va Nice att köra den med 5.7. 5.0 är nog ok, men ”bra” är nog 3.8-4.7, dvs skitmkt vind

    Finns inget som mindre användarvänligt än stort segel och pytteliten bräda i byiga onshoreförhållanden. Blir mest kallsupar, vattenstart, svordomar och skakiga ben…

  • robin-andreasson

    Medlem
    21 november, 2021 vid 19:47

    Ja sweetspot lär nog vara där någonstans. Men kan man göra så att den även funkar med 5,7 tex är det ju bra, bara för att få lite roligare åk. Men suboptimalt ja!

    Allt går väl, men nej, det kommer aldrig va Nice att köra den med 5.7. 5.0 är nog ok, men ”bra” är nog 3.8-4.7, dvs skitmkt vind

    Finns inget som mindre användarvänligt än stort segel och pytteliten bräda i byiga onshoreförhållanden. Blir mest kallsupar, vattenstart, svordomar och skakiga ben…

    Finns bara en lösning då, fler brädor!!!!! 🙂

  • robin-andreasson

    Medlem
    24 november, 2021 vid 18:57

    Stefan nämnde ovan X-wave, ska hålla ögonen öppna efter dessa. Men hittade ett intressant udda alternativ, “K4 Rocket”

    K4 fast andra modeller har omnämnts i denna tråd likväl, men vad tror vi om dessa, verkar ju lite ballt?

    Typ deras 20,5 + 2*13?

    Alla tre tillsammans är ju billigare än en G10 valfritt märke… Givet att jag är lätt i kroppen borde denna flex som vissa klagar på vara ett mindre bekymmer.

    Attachment Image
  • sailortrash

    Medlem
    24 november, 2021 vid 21:26

    K4 funkar bra (varför köpa annat?)
    Min brorsa kör rocket och tycker de är bra, lite snabbare fenor

    Tror på dem själv, ska skaffa sådana själv

  • robin-andreasson

    Medlem
    24 november, 2021 vid 21:52

    Jag ska se om jag kan få tag på en uppsättning då 🙂 Verkar inte hitta detta i sverige, inte rätt modell/storlek. Surfers kanske kan ta in, de säljer ju K4. Annars beställa direkt från k4.

    Gillar bror din fenan så kan det ju inte var helt orimligt att jag gör det med 🙂

  • sailortrash

    Medlem
    25 november, 2021 vid 14:07

    Jag har beställt tidigare från k4 utan strul, men det var innan brexit det…

  • Stefan_Foil

    Medlem
    26 november, 2021 vid 13:09

    Gör det enkelt för dig och byt bara mittfena. Köp tex 23cm eller möjligtvis 22cm. Men om original funkar bra så behövs kanske inte så stor förändring kanske, gå upp 2-3cm från vad du körde innan.

    Med så liten bräda kommer du aldrig att kunna köra i marginella förhållanden ändå med 5,7, alltså du måste köra med mycket tryck i seglet så du håller planing mellan byarna, så välj fena som tar bra höjd och är snabb då det troligtvis blir lite mer bump and jump med den storleken ändå.

    Surfspot säljer X-wave för ca 1000kr. Jag tror k4 är helt ok och verkar populära men skulle inte välja den som största fena.

  • sailortrash

    Medlem
    26 november, 2021 vid 17:49

    Jag har en k4 28 us box. Funkar hur bra som helst, märker Inge skillnad (varken bättre eller sämre) mot motsvarande g10 för 1100:-

    Har två faktiskt!

Sida 3 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Välja vågbräda, vindsurfing?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.