Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Välja vågbräda, vindsurfing?

  • Stefan_Foil

    Medlem
    26 november, 2021 vid 19:03

    Jag har inte provat k4 fenor men har bara hört ryktas att de passar bäst som multifin setup (max 17cm) då de flexar vilket är en fördel då man kan svänga lite tajtare på små vågor tex.

    Jag hade nog märkt skillnad men har som sagt aldrig testat så är kanske bara fördomar😁

  • sailortrash

    Medlem
    26 november, 2021 vid 22:21

    Tror man kan skippa g10 i rätt många fall
    K4 gör ju fenor upppt 46 tillochmed
    Känner mig helt säker på att vi kommer se plastdelar även på foil, t.ex bakvinge

    G10 är ju så styvt så det flexar ju inget på små fenor. Formen får man ju till bra oavsett material

    Troligen blir plastfenor lite sämre snabbare i ytskiktet, även svårt att laga

  • Stefan_Foil

    Medlem
    27 november, 2021 vid 11:57

    Kollade k4 webbshop. Hittar bara bakåtsvängda fenor vilket kanske krävs för att en flexig fena ska bli kontrollerbar (med undantag för custom kolfiberfenor). Max storlek jag hittar är 40cm i ett nytt material som de kallar superstiff och ska va nästan i nivå med g10. Det va en nyhet för mig. Men 70 pund är inte så långt ifrån g10 så varför inte köpa g10 istället. G10 är lätt att slipa om och laga och håller hur länge som helst. Känns mer premium.

    Men för att svara på ts fråga.. jag tror efter jag kollat k4 att de är ändå lite bättre än jag trodde så nog kan en rocket truster setup funka helt ok. 19cm+12cm för 5,7 om man följer deras rek. För 75kg/85 liter. Jag skulle ändå köra lite större för onshore i svenska vågor men blir säkert lite bättre svängegenskaoer om man följer rek.

  • sailortrash

    Medlem
    27 november, 2021 vid 13:35

    40 var det ja, bra stort ändå för diskborsteplast =)

    Nej men ärligt, de funkar hur bra som helst. De var också billigare för 1-2 år sen, så de har nog rätt schyssta marginaler

    Många elitåkare kör ju deras mindre fenor i radikala förhållanden, och som amatör kan jag bekräfta att de gör jobbet lika bra som g10 (eller bättre enligt proffsen). Har kört med olika k4 ett par år.

    Plasten är tillräckligt hård för att slipa, men det blir inte på långa vägar lika bra finish som när man slipar kol eller glasfiber.

    Finns ju fler än k4 som har börjat ta fram fenor i ”plast” vid detta laget. Pris/prestanda kvoten är klart bra, spec i de mindre storlekarna.

    Lätt att rekommendera k4 utan tvekan

  • robin-andreasson

    Medlem
    27 november, 2021 vid 13:54

    Vågbrädor ska ju vara manöverorienterade. Svängegenskaper/loosnes är viktigt.

    Men just nu så är jag ute efter lite stödhjul för en rätt grön vågseglare. Få lite hjälp ut till de fina vågorna i sämre onshore förhållanden. Tex byig nordlig vind i södra Vänern/näs sannar style. Så lite extra driv mot försämring på alla andra plan är jag helt med på.. original setup är råfet till rätt förhållanden så de grejerna gör jag mig inte av med ändå 🙂

    Så billiga som k4 är så är det ju bara att testa sig fram. Kan va kul att ha ett sets med rockets. Och kanske även rocket center med ngt asymmetriskt som thrusters. Lite det bästa av båda världarna då. Blanda fritt typ.

    Rocket ska vara av det styvare materialet med.

    Som primär slalomseglare verkar de ju lite kul :).

  • Stefan_Foil

    Medlem
    27 november, 2021 vid 16:09

    Synd att det börjar bli lite kallt att testa nu men fick lite inspiration och blev lite sugen att testa diskborstplast fenorna ändå (för multifin), Ezzy 7cm assymetric shark!!! Till dessa blir det X-WAVE twin 16,5 så kanske kan få lite eurowave twin liknande egenskaper på min 84 liter Quattro cube quad -13. Original sitter mer bakåtsvängda fenor, som är mindre bak och större fram. Måste bara mäta mig fram till hur mycket toe in det ska va. Frågan är hur? Någon som har erfarenhet av detta?

  • sailortrash

    Medlem
    27 november, 2021 vid 17:07

    Frågan är om rockers är stödhjul. De är snabbare än den klassiska formen enligt brorsan som kört med den minst 1 säsong. Så om du tappar fart när du kör switch mot toppsvängen så är de kanske stödhjul. Men om du vill ”ut” då är det bästa stödhjulet volym, och det näst bästa att köra singelfin lite överriggad. Singelfin, gärna på en klassisk shape, ger tidig planing, fart och bra höjdtagning jämf med multifin. Är det dessutom en klassisk shape och inte en stubby planar man upp lite tidigare och med snävare vinkel mot vinden på samma segel, så får man lite extra hjälp (stödhjul)

  • sailortrash

    Medlem
    27 november, 2021 vid 18:17

    Synd att det börjar bli lite kallt att testa nu men fick lite inspiration och blev lite sugen att testa diskborstplast fenorna ändå (för multifin), Ezzy 7cm assymetric shark!!! Till dessa blir det X-WAVE twin 16,5 så kanske kan få lite eurowave twin liknande egenskaper på min 84 liter Quattro cube quad -13. Original sitter mer bakåtsvängda fenor, som är mindre bak och större fram. Måste bara mäta mig fram till hur mycket toe in det ska va. Frågan är hur? Någon som har erfarenhet av detta?

    Kanske boardclub eller Björn Daniels kan ge lite råd? Men det finns en guide på k4 hemsida, och även en räknasnurra vill jag minnas
    Är själv lite taggad på att ha asymmetrisk fenor till min triwave (trefenig freewave, starboard kode 95) men har så lite tid på vågen så har inte orkat…

    Jag har dock kört assymetriskt på kite racebräda och det är en annan typ av grepp, lite som att man måste hålla emot. Typ konstant parera en bil med slagsida i styrningen. Så kan tänka mig att det är sjukt ”på räls” känsla i bottensvängarna vilket iallafall låter bra
    Tror docl det ökar friktionen oxå, så det är nog inget för marginalvind

  • sailortrash

    Medlem
    27 november, 2021 vid 18:20
  • robin-andreasson

    Medlem
    27 november, 2021 vid 18:24

    Större bräda vore såklart bäst, men vill kolla hur långt man kan plåga denna innan jag skaffar en till :), vilket jag garanterat kommer göra tids nog. Instämmer till 100 med det du säger sailortrash. Vill bara inbilla mig att en tex en rocket settup ev är lite roligare på vågen än en singelfin, även om en stor singel rimligen är bäst i uppvinden :). Suboptimal kompromisslösning som ovan nämnt, eller en skitlösning, vem vet.

    Jag kan stolt påstå att jag har noll kol och wingar alla påstående och idéer helt från intet, det blir vad det blir :).

    K4 vilket som vad jag fått förstått är bra, värda att hålla kvar i, så jag köper några och testar vad jag gillar, jag är så grön på vågprylarna att varje gång jag är ute så lär jag mig nytt, inte nödvändigtvis trix, men bara basic prylar helt enkelt, så vad jag än köper så är det kul att testa. När allt kommer omkring är det timmarna på vattnet som räknas.. och jag lär inte köra wave förrän till våren igen ändå nu tyvärr..

Sida 4 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Välja vågbräda, vindsurfing?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.