Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Välja våtdräkt (för vindsurfing)

  • Välja våtdräkt (för vindsurfing)

    Publicerad av bergo på 31 juli, 2006 vid 11:58

    Hejsan

    Antar att folk har frågat om detta innan, har kollat runt lite, men kunde inte hitta någon som letade efter samma typ som jag.

    Jag har inte surfat i mer än en vecka, och det är på en urgammal bräda som jag inte vet i vilken klass den ska delas in i, men det är inte någon freestyle eller vågsurfing jag håller på med. (Alltså, vanlig vindsurfing, då man seglar, slår och gippar, på någorlunda plant vatten (en del vågor finns, då det ligger en farled nära där jag surfar), i vindar alltifrån styv stiltje till 10-12 m/s).

    Iaf:
    Jag letar efter en våtdräkt med följande egenskaper:

    1. Det ska vara en steamer med korta ärmar (varför det ska vara korta ärmar vet jag inte riktigt, men en snubbe i en vindsurfaraffär sa att man väldigt lätt får kramp/blodsförlust i händerna annars; någon med erfarenhet får gärna svara).

    2. Tjockleken måste vara minst 4/3, eftersom där jag surfar (norra skärgården), kan vattnet bli förbannat kallt.
    Vi snackar neråt 12 grader i början av juni, vid ihållande frånlandsvind (medeltemperaturen ligger dock vid 17-18 för juli och augusti).

    3 (Och detta är det mest problematiska) Jag är 2 meter lång, vilket utesluter ca 95 % av alla våtdräkter.
    De flesta märken har upp till 1.95 i sina sortiment, vilket leder till min andra fråga, går det ändå brs att använda dessa?
    Sedan att bröst och midjemåtten är för stora i de längsta våtdräkterna, finns det nog inte så mycket att göra åt, utan att börja gymma.

    4. Om det nu skulle finnas någon våtdräkt som möter alla dessa krav, vart kan jag inhandla den billigast i stockholmsområdet.

    Priset spelar ingen större roll men gärna under 3000 kr.

    canoya svarade 17 år, 9 månader sedan 8 Medlemmar · 14 Svar
  • 14 Svar
  • rasmus_w

    Medlem
    31 juli, 2006 vid 12:45

    Det där med långa/korta ärmar… Vissa säger att de får kramp av lång ärm, det har aldrig hänt mig. Som jag ser det så är det mer en temperaturfråga, lycka till att hålla dig levande i november eller en vecka efter islossningen med en kortärmad dräkt… Heta sommardagar är det snarare omvända problemet, man blir närapå kokt levande i en tjock långärmad dräkt.

    Hur du vänder på det blir du tvungen att kompromissa med bara en dräkt. En vettig sån kan vara att skaffa en långärmad dräkt och komplettera med en shorty (korta ärmar och ben) för de varmaste dagarna. Nu säljer surfbutikerna shoties från diverse kvalitetsmärken för dryga tusenlappen men i princip tycker jag du kan lägga pengarna på den varma dräkten och köpa en snorbillig shorty på Clas Ohlsson eller så.

    Om en 195-dräkt funkar på dig finns bara ett sätt att ta reda på: Prova dräkten! Sitter den aptajt eller är omöjlig att få på funkar det inte, samma sak om både du och polaren får plats i dräkten samtidigt.

  • oscar

    Medlem
    31 juli, 2006 vid 16:10

    Det där med kramp i armarna beror på dräktens fabrikat och din omkrets på udnerarmarna. Många kompisar klagar på kramp med Rip Curls dräkter. Jag har aldrig upplevt detta med varken NP eller Pro-Limit. NP säljs av skidsport Bromma. Pro-Limit av http://www.surfbutiken.nu i Tyresö och så finns det Brittiska kvalitetsmärket GUL hos http://www.vindsurfing.se

    De flesta märken har storlekar typ LT som är en large men för långa personer (Tall).

  • Oregistrerad

    Gäst
    31 juli, 2006 vid 19:20

    Jag kör med en långarmad Rip Curl och har inte upplevt någon domningseffekt. Kan bero på att den jag använder är designad för vågsurfing (utan segel) Det största kravet på dräkter för vågsurfing är ju förutom att du skall hålla dig varm att du skall klara av att röra på armarna (paddla en kvart, surfa några sekunder, paddla en kvart osv)

  • blandsvamp

    Medlem
    31 juli, 2006 vid 19:22

    Jag kör RipCurl och har inga problem med kramp i armarna. Men jag tillhör storlek mini också.

  • guppy

    Medlem
    31 juli, 2006 vid 19:53

    Jag är oehört nöjd med mitt val av 4/3 dräkt med korta ärmar. Funkar tills det blir så varmt att man kan köra med badbyxor.
    När det blir kyligare sätter man på dom löstagbara ärmarna. Och när temperaturen kryper under 10° tar man på förstärkningsplagget – långärmad med huva.
    På så sätt har man en dräkt till allt.

  • macl3an

    Medlem
    31 juli, 2006 vid 23:04
    Guppy wrote:
    Jag är oehört nöjd med mitt val av 4/3 dräkt med korta ärmar. Funkar tills det blir så varmt att man kan köra med badbyxor.
    När det blir kyligare sätter man på dom löstagbara ärmarna. Och när temperaturen kryper under 10° tar man på förstärkningsplagget – långärmad med huva.
    På så sätt har man en dräkt till allt.
    Fabrikat och modell på den?
  • guppy

    Medlem
    1 augusti, 2006 vid 08:50

    North, Move tror jag. Jag kan kolla upp mer nogrannt om du vill. Det var egentligen mer principen jag ville belysa.
    Förstärkningshooden med långa ärmar göra att det lilla läckage man kan få med löstagbara ärmar inte spelar ngn roll. (Förstärkningshooden bör vara under våtdräkten anser jag)

    En shorty är säkert ett bra mellanting när det är lite för varmt, men jag har märkt att jag inte använder min shorty så därför säljer jag den till behövande i inte lika brännmanetstäta områden. (http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=9292&cat=4)

  • bergo

    Medlem
    1 augusti, 2006 vid 12:26

    Okok, låter bra.
    Det är mellan NP, Gul, Pro limit och Rip Curl alltså, om man ska välja kvalitet?

  • mag

    Medlem
    1 augusti, 2006 vid 12:56

    Alla dessa märken har kortärmade och lösa ärmar att köpa till senare. Du får en bra dräkt för 1500-2000 och armar för 4-500kr. Men en bra långärmad kostar 2000 och det är MYCKET ovanligt med kramp med de nya superelastiska materialen. Det borde vara lite rea hos butikerna nu eller?

    /Magnus

  • Oregistrerad

    Gäst
    1 augusti, 2006 vid 13:00

    Vad heter det…
    Var kan man köpa Rip Curl i stockhoml då?
    /nick

  • bergo

    Medlem
    1 augusti, 2006 vid 13:06

    En annan grej:
    Alla dessa Gul dräkter, det står ju inte hur tjocka de är på deras hemsida (http://www.gul.com/public/products/index.php?cat_id=2&subcat_id=185&subcat_id2=&prod_id=710)

    Dräkterna:
    Delta
    Profile
    Contour
    Response

  • Oregistrerad

    Gäst
    1 augusti, 2006 vid 18:45
    Oregistrerad wrote:
    Vad heter det…
    Var kan man köpa Rip Curl i stockhoml då?
    /nick

    I närmaste Stadium-butik…

  • macl3an

    Medlem
    1 augusti, 2006 vid 22:57
    Guppy wrote:
    North, Move tror jag. Jag kan kolla upp mer nogrannt om du vill.
    Gärna! Hittade inte så mkt på nätet.
  • canoya

    Medlem
    3 augusti, 2006 vid 11:46
    bergo wrote:
    En annan grej:
    Alla dessa Gul dräkter, det står ju inte hur tjocka de är på deras hemsida (http://www.gul.com/public/products/index.php?cat_id=2&subcat_id=185&subcat_id2=&prod_id=710)

    Dräkterna:
    Delta
    Profile
    Contour
    Response

    Det är olika serier av dräkter. Delta tex. finns som allt mellan 3 mm kortärmad till 6 mm torrdräkt.

    Jag har en Reflex 5/3 köpt på vindsurfing.se för ca 1500 kr som jag tycker funkar bra när det är över 10 grader (typ slutet april till mitten av oktober).

    /Håkan

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Välja våtdräkt (för vindsurfing)

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.