Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vår och sommardräkt

  • Vår och sommardräkt

    Publicerad av john1 på 27 april, 2015 vid 17:33

    Jag har tittat på nätet och vill köpa en kortärmad fast relativt värm dräkt som lämpar sig för vår/sval sommar: Det bästa jag ser på nätet är den här:
    2015 ION Quantum Amp Steamer SS 4/3 SK
    Tacksam för information var den kan köpas i Sverige/ råd om annan dräkt och gärna i enkelneopren. Har en NP 3000 kortärmad som har sätt sina bäste 7-8 år nu.
    JJ

    herr-pelegrin svarade 8 år, 11 månader sedan 12 Medlemmar · 21 Svar
  • 21 Svar
  • bicless

    Medlem
    27 april, 2015 vid 21:40

    Kortärmade enkelneoprendräkter är inte lätta få tag på längre, dubbel mycket mer lättsåld. Både Mystic och Ascan har slutat med dem sista 2 åren. De moderna dubbeldräktern håller generellt bättre en enkel och med nya ytlaminat binder de inte så mycket vatten så de blir mindre kyleffekt. Så skillnaden mellan enkel och dubbel i värme är inte längre så stor. Här är ett exempel på en ny lyxigare kortärmad modell med limmade, blindsydda och tejpade sömmar och det nya supermjuka, lätta och snabbtorkande materialet. http://www.mysticboarding.com/products/men/wetsuits/crossfire-958/#kleur_4d5c6d

  • john1

    Medlem
    28 april, 2015 vid 11:26

    Hej och tack för information.
    Jag tror att dubbelneopren 3/2 blir för kallt, även om det är med modern ytbehandling.
    Jag önskar en relativt värm dräkt för segling när det är svalt. Föredrar korta ärmar pga. kramp i underarmarna.
    Tyvärr så blir det att köpa i utlandet.
    JJ

  • ola-h

    Medlem
    28 april, 2015 vid 11:39

    Jag har en hypotes om det där med enkelnylon. Jag upplever att dräkterna idag är avsevärt varmare än för 20 år sedan. De är också mycket lättare om man jämför samma tjocklek. Jag antar därför att modern neopren är mycket porösare, dvs innehåller mer gasbubblor och därför isolerar bättre. Men nackdelen, tänker jag mig, är att det kanske inte går att använda sådan neopren i enkelnylonsapplikationer eftersom den helt enkelt skulle bli väldigt skör.

    En enkelnylondräkt i poröst högisolerande neopren skulle helt enkelt vara en så kallad tulipanros (dvs en vacker tanke, men inte praktiskt möjligt). Men kanske kan någon med mer insikt i neoprenbranschen upplysa mig.

    Personligen upplever jag alltså totalt sätt att dräkter i alla tjocklekar upplevs varmare idag. Även som rätt frusen tycker jag t ex att moderna 3/2 dubbelnylondräkter är varmare än förr.

    Men _samtidigt_ märker man kyleffekten av att ha blött ytterskikt. Min känsla är dock att detta främst gäller på land när man står still och att så fort man är mer aktiv, dvs seglar, så överväger fördelarna av den bättre isoleringen.

  • john1

    Medlem
    28 april, 2015 vid 12:15

    Till Ola,
    Tack för informationen, jag håller med om att modern dubbelneopren är bättre än dom gamla.
    Mitt problem är som skrivit att jag vill segla så mycket som möjligt vår/höst med kortärmad pga. mina underarmar som får “stryk” med långärmade sista 33 åren. Det är därför jag önskar mig en 4/3 enkelneopren och ser att enbart Ion har en sådan 2015 modell nu. För vanliga sommardagar har jag andra dräkter.
    Med vänlig hälsning,

    JJ

  • dr-masse

    Medlem
    28 april, 2015 vid 14:11

    Köp en modern, smidig 4/3, testa hur det funkar. Om kramp uppstår, kapa ärmarna till lämplig längd.

    En nackdel med enkelneo är att det blir stelt/osmidigt och håller värmen sämre när det gått några år, mer än dubbelneo tycker i alla fall jag.

    Håller med Ola, nya dräkter är varmare. Framförallt vinterdräkter, men jag tycker också att det gäller överlag. Min rätt biliiga 5/3a för höst och vår (samt sommar i Roslagen) i dubbelneo är varmare än sin företrädare som var en klart dyrare enkelneo dräkt.

  • john1

    Medlem
    28 april, 2015 vid 14:30

    Tack igen alla.
    Det blev en:
    2015 ION Quantum Amp Steamer SS 4/3 SK från Surfstore UK. Rätt så dyr, men det jag behöver.
    Jag hade tidigare en dubbelneoprendräkt (Sola) och kapade ärmarna, svårt att få det tät om man inte skall jobba med muffar etc.
    Har haft en 4/3 NeilPryde enkelneopren i ca 7 år, är fortfarande ganska så mjuk, har lappat lite här och där med LiquiSole pga repor från fenan etc., men är mycket nöjd med enkelneopren efter så många år.
    Det måste säkert vara en bra anledning att ett så bra märke som ION gör en ny enkelnylondräkt år 2015. Om ingen vill ha dom tror jag inte att den skulle produceras idag, den fanns även 2014. Det har säkert gjorts en marknadsundersökning. Hoppas det blir bra, synd att jag inte kan köpa den här i Sverige.
    JJ

  • consigliere

    Medlem
    29 april, 2015 vid 21:34

    Lånar tråden för jag måste pensionera min nuvarande dräkt.

    Är aldrig ute vintertid men tänker mig premiär typ i helgen eller HagaP till Krilleballonghelgen. Därefter sträcker sig min säsong till kanske oktober senast. På sommar’n har jag shorty.

    Hur varm dräkt ska man titta på då och hur grova vantar o skor?

  • bicless

    Medlem
    29 april, 2015 vid 21:43

    Det brukar krävas en 5mm i Maj för mig som är lite frusten. Gärna med limmade, blindsydda sömmar, inte flatseams, de sömmarna läcker som såll. En riktigt bra 4mm funkar också men då måste du upp på de dyrare modellerna för typ 2500+

    Kyla är ju så individuellt så finns säkert folk som gladeligen skuttar ner i Maj vatten i en 3mm.

    Mattias

  • consigliere

    Medlem
    29 april, 2015 vid 21:48

    Koolers. Jag är ju lite frusen av mig för jag är en lättviktare. Har du några direkta tips från butiken på rak arm? Det är ju rätt jobbigt att testa igenom hela sortimentet. 🙂

    Och hur var det med skor och hanskar? (Har haft ett par vidriga Npryde skor som känns för stora och med kardborrband som inte gör någon nytta annat än till att samla sjögräs då de lossnar och är för långa)

  • john1

    Medlem
    30 april, 2015 vid 07:15

    Angående skor så köp Atan, ser ut som svarta plaststrumpar, men är värmast och med bäst barfotkänsla. Jag har haft ett antal olika märken genom 30 år nu, siste åren Atan mistral. köp inte den tjockaste, inte nödvändigt.
    Angående dräkter så är generellt dubbelneopren slitstarkare, blir inte så lätt skador från fenan etc. när du vurpar, men enkelneopren är smidigare och mkt. värmare och spec. för vindsurfare som kylas av vind/dunstning av vatten från ytan på neoprenet.
    Har själv köpt en ION Quantum Amp Steamer SS 4/3 SK enkelneopren.
    JJ.

  • robin

    Medlem
    30 april, 2015 vid 07:55

    Håller med om Atan. Deras 3mm-sko är supervarm och smidig, samt har inte så mycket friktion mot stropparna att man fastnar. Funkar lätt vår till höst.

  • jonteasu

    Medlem
    30 april, 2015 vid 08:31

    Använder också Atan 3mm. Håller kanske inte lika länge som många andra skor, men personligen tycker jag det är väl värt det. Kör även deras tjockare 6.5mm modell typ dec-mars.

  • ola-h

    Medlem
    30 april, 2015 vid 09:40

    Atan, Atan, Atan. Sjukt bra. Som frekvent vinterseglare med taskiga fötter använder jag även deras tjocka 7mm, men även den är smidigare än de flesta andra märkens tunna. Som sagt är nackdelen att de inte håller så länge. Jag gör tydligen något med höger stortå när jag vågrider för exakt där skaver jag liksom hål på dem inifrån. Så jag går i genomsnitt igenom ett par tunna och ett par tjocka pär säsong. Men det är det värt.

  • haraldpost

    Medlem
    30 april, 2015 vid 10:27

    En annen case med Atan er at de faktisk er ganske glatte under sammenliknet med andre sko (som ikke er dyppet i latex.)

  • snaffe

    Medlem
    30 april, 2015 vid 10:42

    @john1 732429 wrote:

    Angående skor så köp Atan, ser ut som svarta plaststrumpar, men är värmast och med bäst barfotkänsla. Jag har haft ett antal olika märken genom 30 år nu, siste åren Atan mistral. köp inte den tjockaste, inte nödvändigt.
    Angående dräkter så är generellt dubbelneopren slitstarkare, blir inte så lätt skador från fenan etc. när du vurpar, men enkelneopren är smidigare och mkt. värmare och spec. för vindsurfare som kylas av vind/dunstning av vatten från ytan på neoprenet.
    Har själv köpt en ION Quantum Amp Steamer SS 4/3 SK enkelneopren.
    JJ.

    Håller inte med om att en enkelneopren dräkt är mycket varmare och smidigare. Min dubbelneoprendräkt som jag kör på hela vintern är en 5,3 och den är klart varmare än min förra 5,3 dräkt som var enkelneopren. Den är även mycket strechigare. Står du och hänger mycket på stranden så ja kanske, men absolut inte i vattnet eller om du står på brädan och kör.

    Har man inte provat en riktigt bra modern dubbelneopren dräkt tycker jag helt klart man ska göra det. Värt varje krona och den håller betydligt längre. Jag kommer inte gå tillbaks till enkelneopren igen.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vår och sommardräkt

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.