Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Var säsong har sin tjusning…

  • marden

    Medlem
    1 januari, 2013 vid 21:48

    Vurpa ? Jag ! Några blev det väl
    Lär väl bli nya övningar imorgon , någon som är på ? Jag har en extra bräda att låna ut

  • marden

    Medlem
    9 januari, 2013 vid 16:37

    köpte en kamera i julklapp till mig. testade lite olika placeringar på isen sist där det är lätt att stanna och flytta kameran lite.
    resultatet blev filmsnutten mårdboard vs pirateboard
    (och segelstorleken har ingen betydelse har jag hört :))

    [video=vimeo;56923047]https://vimeo.com/56923047[/video]

    vem som trodde det var nyår vet jag inte 🙂

    hoppas ingen tar illa vid sig att jag spammar lite här när det är lågsäsong på forumet

  • lbj

    Medlem
    9 januari, 2013 vid 18:58

    [QUOTE

    hoppas ingen tar illa vid sig att jag spammar lite här när det är lågsäsong på forumet

    Kul Kul Mården… Du kan väl lägga ut ritningen på “mårdboard 3,1”

  • marden

    Medlem
    9 januari, 2013 vid 20:00

    det närmsta jag har är den här kladden

    annars gjorde jag en idag på medar för att få in en offert på laserskurna ,undra vad det kommer gå på ?

  • swe117

    Medlem
    10 januari, 2013 vid 18:37

    Snyggt filmat Mården 🙂 man blir ju rätt sugen på en sån där ismaskin 😉

  • marden

    Medlem
    12 januari, 2013 vid 08:38

    @SWE117 705425 wrote:

    Snyggt filmat Mården 🙂 man blir ju rätt sugen på en sån där ismaskin 😉

    då skulle du gillat gårdagen 😉 antar att det ser ut så här när ni far fram bland sanddynorna och inte vet vilken av dom som det ska hugga tag i ….
    [video=vimeo;57249535]https://vimeo.com/57249535[/video]

  • lundvall

    Medlem
    12 januari, 2013 vid 12:11

    Sjukt härlig film Mården! Vette fasiken om jag hade vågat så på is, det räckte med lite hög fart och vatten för att sabba revbenen i sommars på Karpathos 🙂

  • jester

    Medlem
    12 januari, 2013 vid 16:12

    Galning… 🙂

  • the_novice

    Medlem
    12 januari, 2013 vid 16:24

    Det blev premiär på Pirat brädan idag, den går riktigt bra rakt fram men någon carving kan man ju inte påstå att det blir. Vi hade 2-3m/s och man gör lätt 25 knop med ett 6.7 segel…

  • kinetic

    Medlem
    12 januari, 2013 vid 16:39

    The_Novice: Har ni “snöfri is” i Karlstad? “Carva” kan man göra om det är lite lagom med snö på isen, typ 5 cm eller mer, med det gäller o kunna gippa för att få till lite “carve”. Själv var jag i Framnäs, hyffsad is med snöhögar som mest 4-5cm djupa, i princip ingen vind dessvärre. Men om isen håller sig i samma skick utan att det blir så mycket mer snö så är det inte omöjligt att någon galning spränger 50-knop i Framnäs (Mården körde ju 41 knop där igår…), förutsatt att det blåser…
    Is-förhållanden påminner mycket om den dagen som Trimmarn satte 49 knop i topp ute på Muskö, så kommer vinden så…

  • the_novice

    Medlem
    12 januari, 2013 vid 17:12

    Vi körde vid Bärsta idag, som är inomskärs med ganska knagglig is (nedstöpt snö) och fläckvis med ngn cm snö. Brädan går ju tyst och fint på snön, och ingen inbromsning blir det heller. På nyare is och med mera öppet för vinden så kan det nog gå fortare, det brukar även frysta till väster om Hammarö och där är det stora fina ytor.

    Gippa tycker jag nog att jag kan göra, och carva med snowboard går bra det också…
    Problemet med brädan är ju att den är styv som en planka, det hjälper inte att det finns en carving midja som på en snowboard/carving skida när man inte kan trycka till och kröka brädan. Man blir ju skitsugen på att dra till med en riktig laydown gipp, men den har liksom en bestämd, och stor, radie som den kan svänga med…

    Goare rakt fram än fyrmedars-varianten är den i alla fall. :cool2:

  • kinetic

    Medlem
    12 januari, 2013 vid 17:23

    Stora fenan svänger bättre men den kräver mer snö annars blir vinkeln “knasig” mot isen*haha*. Ja den är inget under av att svänga tajt, men lite lagom med skarsnö, helst så den fäster med lilla fenan utan att den når ner till isen så biter det bättre i svängarna. Men om jag får säg så är stagvända melodin när man kör fort, känns säkrast:)
    Hoppas ni får behålla de rimliga isarna o att det kommer vind uppåt 10m/s så lär ni formligen flyga fram, 40 knop borde ni grejja alla gånger :). Ett tips på snö, eller egentligen rent generellt, är att valla brädan med jämna mellanrum, det gör ordentlig skillnad o ha vallat…

  • the_novice

    Medlem
    13 januari, 2013 vid 12:36

    Så här blev GPS spåret, svängradien ligger på ganska exakt 20m i varje gipp. :smirk:
    Är trots allt ganska kul att komma ut “surfa” lite så här års också. Funderar på om man kan shapa om fenan för bättre svängradie?
    Meden verkar ha en relativt rak egg, och den stoppar också mot brädan så att det inte går att lyfta nosen på brädan…

  • marden

    Medlem
    13 januari, 2013 vid 14:28

    fick ett helt ok pris på laserskurna medar i rostfritt till min bräda och kommer beställa ett gäng imorrn ,(desto fler desto billigare styckpris).dessutom har jag ganska lungt på jobbet för tillfället (tror jag) så jag skulle kunna bygga några st och ha dom färdiga när medarna kommer om 2-3 veckor…så är det någon fler än petter som vill köpa en är det läge att hojta till /skicka pm

  • bicless

    Medlem
    13 januari, 2013 vid 15:01

    Jag kör både 4 medars och icecarve och de är bra på helt olika saker. 4 medars på is utan mycket snö och slalom. Icecarve har skönare stans och kalarar mer snö och sämre isförhållanden. Med stora fenan är den mycket mer lättjippad än med den lilla.

    Vi har kört ett antal tävlingar i mälarregionen senaste 4 åren. Förra årets icecupdeltävling vann Anders på en Mårdboard, gamla modellen. Igår vann Tobias på en sharp4 (samma som vi surfspot säljer). Båda är 4-medars. Man kan säga att det är väldigt jämt mellan brädorna.

    Kör man distans tävling vilket vi har ambition att göra på Sth eventet så kan även icecarvebrädan vara med, den svänger för dåligt för en slalomtävling. Damklassen vanns på en icecarvebräda på wissa tidigare. Wissa är motsvarande WM för issegling.

    Är nån sugen vara med och tävla men inte har nån bräda så har jag 2 lånebrädor man kan låna i samband med tävlingarna, en sharp4 och en RAD (icecarve) bara hojta till.

Sida 3 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Var säsong har sin tjusning…

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.