Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing var surfar alla ungdomar?

  • var surfar alla ungdomar?

    Publicerad av sebbe87 på 29 mars, 2010 vid 17:29

    Jag tycker att det är för få ungdomar som håller på med vindsurfing. Jag åker själv runt en hel del i det här landet, men tyvärr är det först man är nere i Haga Park eller ner mot västkusten som man ser yngre människor som håller på med vindsurfing.

    80-talet som var en stor del av vindsurfingen ser man att många som håller på är i runt den åldern och äldre.

    Trots att utveckligen går framåt att allt blir lättare man kan åka snabare m.m.

    joontee svarade 13 år, 7 månader sedan 24 Medlemmar · 51 Svar
  • 51 Svar
  • booman

    Medlem
    29 mars, 2010 vid 17:35

    Jamen kika in på Runnsurf.se, kolla vår medlemslista, vi är en hel del ungdomar i klubben och det blir fler hela tiden…

    Börjar tom bli svårt att låna klubbens brädor pga kö…

    Nu är det väl en hel del “gamlingar” ändå, men visst kommer de…

    Mvh BooMan (45 år och fortfarande ungdom:wink:)

  • perrapops

    Medlem
    29 mars, 2010 vid 17:52

    Alltså dels så är det nog den ekonomiska biten och sen att det är ju ganska meckit att hålla på med om du inte har bil eller körkort.

    Visst är det synd, för mig hade det bara varit positivt om fler höll på!

    Ett smart drag för surfbutiker borde ju vara att “långtidslåna ut” nybörjarbrädor till folk runt om i landet. Jag har säkert ett 10 tal personer som verkligen vill prova på, men man har ju inte direkt lust själv att köpa utrustning för flera tusen för att lära polarna…

    Jag ser mig själv som ungdom i livets bästa ålder 25:)

  • stinger

    Medlem
    29 mars, 2010 vid 17:55

    Definiera ungdom 😀

  • sebbe87

    Medlem
    29 mars, 2010 vid 18:14

    Vi kan väl dra en gräns under 25.

    Booman kul att ni har lyckats tyvärr har jag inte varit upp till er.

    visst är det lite meckigt att surfa utan körkort. för min del vart det en del cyklande till och från, sedan kom den där dagen man tog körkort och genast vart det mycket roligare.

  • macedu

    Medlem
    29 mars, 2010 vid 19:26

    Sebbe!
    Meddela mig när isen är väck i Västerås så skall jag höja medelåldern där. När jag flyttade från götet så sänkte jag åldern på westcoast!

    /mac:grin:

  • tim-eriksson

    Medlem
    29 mars, 2010 vid 19:57

    Uppsala!

    Vi är väll ett 10-tal ungdomar ute en bra dag :laugh:

  • rasmus_w

    Medlem
    29 mars, 2010 vid 22:06

    Står du ut med att segla stock så tycker jag du ska leta upp Konaklubbarna, där verkar det finnas mängder av ungdomar, och efter ett par år på Kona så seglar de ofta fler brädor än bara Kona, har jag hört. En gång i tiden var JKV legender och skulle säkert kunna bli det igen. Jag ser att de verkar ha lite verksamhet igång igen (är det du som är den ansvarige?) även om jag ser mer kurser än kappsegling.

  • sebbe87

    Medlem
    30 mars, 2010 vid 16:15

    jag kan gärna meddela dig macedu när isen är väck här. förmodligen om det fortsätter såhär är isen väck ganska snart.

    det skulle vara ganska intressant och veta hur många ungdomar som håller på med vindsurfing aktivt.

    När VLT-Brädan bedrivs kan man väl säga att det var JKVs bästa tider inom vindsurfingdelen. då var jkv en stor klubb i både vindsurfing som kappsegling. Nu bedrivs det fortfarande mycket av kappsegling och mindre del av vindsurfing. nu bedriver vi mera nybörjarkurser och en del fortsättnings kurser. visserligen har kursena blivit fler och fler men det är lite tunt med ungdomar.

    Men jag tycker som sagt att det är tunt med ungdomar i övriga landet som håller på aktivt.

    ni mämde att det är lite meck med vindsurfing att man måste ha bil. Om man kollar runt i de flesta sporter så använder de flesta människor bil i alla fall till och från. om man åker snowboard & skidor då bör man ju ha bil.

  • speedkenta

    Medlem
    30 mars, 2010 vid 21:27
    sebbe87;603663 wrote:
    Jag tycker att det är för få ungdomar som håller på med vindsurfing. Jag åker själv runt en hel del i det här landet, men tyvärr är det först man är nere i Haga Park eller ner mot västkusten som man ser yngre människor som håller på med vindsurfing.

    80-talet som var en stor del av vindsurfingen ser man att många som håller på är i runt den åldern och äldre.

    Trots att utveckligen går framåt att allt blir lättare man kan åka snabare m.m.

    Tror att det beror på målmedveten satsning från klubbarna i södern
    Vi har lite över 200 ungdomar under 25 i våran klubb ÖWC
    En surfdag så kryllar det av dom
    Det enda jag märkt är att alla ungtuppar är segelsnurrare och gamlingarna speedar
    Även mycket tjejer som surfar
    Vår uppfattning är att sporten växer bra

  • rasmus_w

    Medlem
    31 mars, 2010 vid 08:08

    Man kan också prata med Konajocke. Min uppfattning är att han har ställt ett rätt stort antal ungdomar på bräda.

  • stefanlindmark

    Medlem
    31 mars, 2010 vid 08:48

    Det kommer drivas skolverksamhet med Kona-brädor i Österskär i sommar av Jonathan Wallin. Även uthyrning av brädor till hyrestagare med förmåga att komma tillbaka för eget segel.

    Hoppas att det leder till att ungdomar provar på och blir krokade. En solig sommardag är det fullt med folk på stranden, men när nyfikna frågat har det tidigare varit svårt att visa på nästa prova på-steg. Med brädor, våtdräkter och instruktör på plats sänks tröskeln.

  • speedkenta

    Medlem
    31 mars, 2010 vid 12:21
    Rasmus_W;603984 wrote:
    Man kan också prata med Konajocke. Min uppfattning är att han har ställt ett rätt stort antal ungdomar på bräda.

    Ett djävla snack om Konapastorn.(ett helvete att avprogramera dom sen)
    Vi har inte sett en sån bräda på havet här i södern.
    Finns mycket bättre brädor för dom yngre
    Kona är inte rätt bräda om man vill få in unga förmågor i vår sport
    Förra sommaren hade vi surfkurs gratis två dagar i veckan allt ingick för folk under 15 år.
    Det var ca 110 st som gick den.
    Vi kommer att köra det iår igen. (Mörbylånga kommun betalar surfinstruktörena)
    För att locka yngre förmågor. Lätta brädor
    Gärna några freestyle seglare som är i havet och visar hela sitt kunnande
    för badgästerna. Då kommer dom yngre
    Sen när dom blir gamla och benen gått av ett antal ggr börjar man med speed
    Klubbarna måste ta hand om dom yngre

    LOL

  • styret

    Medlem
    31 mars, 2010 vid 12:36

    ÖWC har länge jobbat aktivt mot ungdomar och haft resurser fölr att skaffa grejer för att få in fler ungdomar i windsurfing.

    Senaste sommaren och den som kommer har vi som kennet säjer gjort en riktig storsatsning med gratis prova på, clinics, tävlingar och funnits på plats på jippon för att synas.

    Material och kunnande har vi stått för, lön till instruktörer och ledare har Mörbylånga Kommun stått för.
    Jag är övertygad om att man skulle kunna göra det hela ännu större. Det finns massor av pengar att söka från olika håll.
    Om det är någon som är intresserad av att göra något liknande och vill ha förslag, tips och coachning i jobbet så hör av er så bidrar jag med det jag kan och vet.

  • sebbe87

    Medlem
    31 mars, 2010 vid 12:42

    Där har vi också ett fel, hur ofta kan man läsa i tidningar eller titta på teve och se ett klipp om vindsurfing i Sverige. Jag har träffat många som tror att det inte funger att surfa i vårt land i huvudtaget.

  • rasmus_w

    Medlem
    31 mars, 2010 vid 13:27
    Speedkenta;604020 wrote:
    Ett djävla snack om Konapastorn.(ett helvete att avprogramera dom sen)
    Vi har inte sett en sån bräda på havet här i södern.
    Finns mycket bättre brädor för dom yngre
    Kona är inte rätt bräda om man vill få in unga förmågor i vår sport

    Kona är kort och gott inte rätt bräda för Haga Park, för på Haga Park blåser det.

    I Stockholm, Motala och Västerås är den skitbra för att få folk att börja surfa, för här blåser det inte.

Sida 1 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing var surfar alla ungdomar?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.