Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing var surfar alla ungdomar?

  • sebbe87

    Medlem
    31 mars, 2010 vid 14:50

    ÖWC är trots allt en stor klubb och jag tycker att ni jobbar bra för ungdomar. Hur många är ni som jobbar med själva kursverksamheten?

    De dagar man åker till stockholm och surfar så är det tyvärr inte många ungdomar som håller på. stockholm är trots allt vår huvudstad. Hur många klubbar är det där som jobbar med nybörjarkurser eller ens har uthyrning?

    om man säger så här det borde vara fler ungdomar som håller på med tanke på att de har mest tid. Istället är det många vuxna som har jobb och har familj som jobbar stenhårt att komma ut en blåsig dag.

    Det där med Woodstock kan vi låta var i en annan tråd.

  • christian

    Medlem
    31 mars, 2010 vid 15:53

    Hej

    Vi håller till i Torhamn (Blekinge, torhamns udde) och är en tämligen ny klubb (bildades feb-09)
    Vårt fokus är barn-och ungdomsverksamhet och vi har surfskola/uthyrning hela sommarlovet.
    Vi upplever att vi har haft en ganska god tillströmmning och är nu 160 medlemmar varav 86 st finns i intervallet 7-20 år.
    Surfskolan drivs i år av 11 juniorer som sommarjobbar hos oss och några vuxna som kör ideellt

    För den intresserade fnns mer info på vår hemsida

    Beträffande materialdiskussionen är det kanske viktigare att skaffa utrustning som juniorerna trivs och har kul på än att bekänna sig till något speciellt koncept.

  • speedkenta

    Medlem
    31 mars, 2010 vid 17:10
    sebbe87;604042 wrote:
    ÖWC är trots allt en stor klubb och jag tycker att ni jobbar bra för ungdomar. Hur många är ni som jobbar med själva kursverksamheten?

    De dagar man åker till stockholm och surfar så är det tyvärr inte många ungdomar som håller på. stockholm är trots allt vår huvudstad. Hur många klubbar är det där som jobbar med nybörjarkurser eller ens har uthyrning?

    om man säger så här det borde vara fler ungdomar som håller på med tanke på att de har mest tid. Istället är det många vuxna som har jobb och har familj som jobbar stenhårt att komma ut en blåsig dag.

    Det där med Woodstock kan vi låta var i en annan tråd.

    faktum är att ÖWC kan nog också kalla sig en S-Holms klubb
    Nästan 50% av våra medlemmar kommer därifrån (sommarhus m,m)
    Så dom som gick kurserna här förstärker ju sporten över hela landet
    Om vi tar surfcentrets kurser 600-700 förra året Varbergs siffror vet jag ej så tycker jag det ser bra ut.
    Tror att merparten av brädförsäljningen här på centret var nybörjargrejor
    Men för att få igång ungdomar måste ju klubbar ta tag i det
    Sen har det ju ett självändamål
    Vi kan sälja våra beg prylar till dom och köpa nytt själva (lol)

  • styret

    Medlem
    31 mars, 2010 vid 20:16
    sebbe87;604042 wrote:
    ÖWC är trots allt en stor klubb och jag tycker att ni jobbar bra för ungdomar. Hur många är ni som jobbar med själva kursverksamheten?

    De dagar man åker till stockholm och surfar så är det tyvärr inte många ungdomar som håller på. stockholm är trots allt vår huvudstad. Hur många klubbar är det där som jobbar med nybörjarkurser eller ens har uthyrning?

    om man säger så här det borde vara fler ungdomar som håller på med tanke på att de har mest tid. Istället är det många vuxna som har jobb och har familj som jobbar stenhårt att komma ut en blåsig dag.

    Det där med Woodstock kan vi låta var i en annan tråd.

    Med noll erfarenhet av surfingen i stockholm men ofanltigt mycket kontakt med stockholms-surfare så kan jag ändå drista mig till att säja att anledningen till att stockholm har få vindsurfande ungdomar är väl att surfet är rätt kass där? Ungefär samma anledning som att vi har extremt få fri-skidåkande ungdomar på Öland.

    Med själv kursverksamheten för ungdomar i klubben är det egentligen bara en person som jobbar och det är Emmi Roosling och hennes brorsa axel vikarierade en dag. Sen tog vi tex in Nicke Stråhlen som freestyle-coach, Emma johansson som ledare för ett tjej-event och jag sitter som någon form av projektledare.

    I år utvidgar vi med två dagar dedikerade åt mindre barn än vad vi tar in i prova-på med två ledare.

    På centret jobbar Emmi de dagar hon inte jobbar för oss och de dagar hon är hos oss hoppar Emma in för henne.

    Sen läggs det massa ideelt jobb från annat folk för att hålla uppe klubben, fixa med allt runtomkring, underhålla båt, sköta huset, fixa fram material, hålla poll på ekonomi mm. Utan dem skulle våran ungdomssatsning aldrig gå att genomföra.

  • rasmus_w

    Medlem
    31 mars, 2010 vid 23:09
    styret;604100 wrote:
    Med noll erfarenhet av surfingen i stockholm men ofanltigt mycket kontakt med stockholms-surfare så kan jag ändå drista mig till att säja att anledningen till att stockholm har få vindsurfande ungdomar är väl att surfet är rätt kass där? Ungefär samma anledning som att vi har extremt få fri-skidåkande ungdomar på Öland.

    Med en formula eller en longboard kan man segla massor här uppe i Stockholm. Likaså om man jämt är ledig. Problemet är att det finns relativt få surfställen som man enkelt kan ta sig till utan bil, och där det finns brädförvaring. Och till de riktigt bra ställena är det alltid minst tio mils bilresa.

    Sen är det för den delen inte så många unga som tycker formula verkar kul. Longboard kan vara kul för ungdomar om man gör ett koncept av det, som Kona. Kona verkar faktiskt funka här uppe, man har sålt in konceptet till kappseglingsklubbar, som kör sin kappseglingsgrej och bara ser vindsurfing som ännu en jolleklass. Träning varje torsdag, 17-19. Ut med bojar och segla runt banan vare sig det blåser eller inte. Det är vindsurfing, men inte som vi känner till det. Det blir kul på grund av gemenskapen och träningsmomentet, inget mer. Ett exempel på hur det kan se ut hittar man här: http://www.djursholmssegelklubb.com/vsa.htm

    Hur som haver så lönar det sig att segla när man är hemma, med en Kona eller en formula. Man behåller formen och behöver inte ägna halva semestern åt att orka surfa innan det blir kul.

  • ric

    Medlem
    1 april, 2010 vid 22:48
    sebbe87;603663 wrote:
    Jag tycker att det är för få ungdomar som håller på med vindsurfing. Jag åker själv runt en hel del i det här landet, men tyvärr är det först man är nere i Haga Park eller ner mot västkusten som man ser yngre människor som håller på med vindsurfing.

    80-talet som var en stor del av vindsurfingen ser man att många som håller på är i runt den åldern och äldre.

    Trots att utveckligen går framåt att allt blir lättare man kan åka snabare m.m.

    vi surfar överallt, men vi kör med kite 😉

    pappa vindsurfade då jag var liten den ärvde jag brädan att padla runt på hemma i viken älskade den brädan!! blev ibland boxerad av vår eka, skrattade då så jag kiknade!
    nä men kan bara hålla med kör kite i norra bohuslän och de ggr jag ser en vindsurfare så är det 9ggr av 10 en äldre herre, trevlig och nyfiken på alla mina linor o så medans han rastar sin bräda och sitt segel.

    nu känner jag mig onödigt sarkastisk men jag skall vara ärlig och medge att jag tillhör dem över 25år och jag är just i detta nu mer intreserad av SUP än kite eller vindsurf men det beror nog mest på att jag inte gillar det sätt som magen putar ut på.

    skall testa både vindsurf och SUP i varberg i sommar!

  • joachim_larsson

    Medlem
    2 april, 2010 vid 06:29
    styret;604022 wrote:
    ÖWC har länge jobbat aktivt mot ungdomar och haft resurser fölr att skaffa grejer för att få in fler ungdomar i windsurfing.

    Senaste sommaren och den som kommer har vi som kennet säjer gjort en riktig storsatsning med gratis prova på, clinics, tävlingar och funnits på plats på jippon för att synas.

    Material och kunnande har vi stått för, lön till instruktörer och ledare har Mörbylånga Kommun stått för.
    Jag är övertygad om att man skulle kunna göra det hela ännu större. Det finns massor av pengar att söka från olika håll.
    Om det är någon som är intresserad av att göra något liknande och vill ha förslag, tips och coachning i jobbet så hör av er så bidrar jag med det jag kan och vet.

    Vi har aldrig fåt bidrag, men det fungerar ändå… men absolut sök för fullt. till detta året kan ungdomsvänliga klubbar söka idrottslyftet för Kona ONE i sin klubb… missa inte det, kanske betalas ända upp till 50% av projektet, men det bygger på att klassen är ungdomsvänligt enligt SSF.

    Vill bara säga att vi har 10 dubblat vår omsättning de 3 första månaderna sedan förra året, hoppas det håller i sig 8 st Kona ONE brädor på 2 andra (massor av Formula, men tyvärr bara till gubbar) många av våra Kona ungdomar seglar också freestyle som man också kan benämna vara en avslappnad form som inte är utrustningsstyrt, den som är bäst vinner oavsett bräda. Vi har redan 25 st Svenskar som är anmälda till Kona VM i Miami i November och det är minst 15 st ungdomar som deltar (under 20 år) och det kommer säker flera som ska med under sommaren….När hade vi så många Svenskar som äkte på ett ISAF VM i bräda? alla som jobbar med vindsurfing “keep up the good work” Och ni på Öland vi kommer, men vi hade ett uppdrag att få igång vindsurfingen där den inte fanns, vi kommer till Er också, jag lovar…..

  • styret

    Medlem
    2 april, 2010 vid 07:50
    Joachim_Larsson;604368 wrote:
    många av våra Kona ungdomar seglar också freestyle som man också kan benämna vara en avslappnad form som inte är utrustningsstyrt, den som är bäst vinner oavsett bräda.

    Jag kanske tolka dig fel men menar du att vanlig freestyle är materialbeoende och att bäst utrustning vinner där?

    Jag är ganska säker på att om jag och tex Andreas Alm bytte brädor skulle han ändå piska arslet av mig på min gamla sletna tabou.

    Det är klart som fan man inte behöver några bidrag om man är ett företag som säljer produkter och kurser ofta till redan seglingsinitierade kids med, om min analys stämmer, föräldrar med stort intresse och/eller ganska stinn kassa.

  • militaren

    Medlem
    2 april, 2010 vid 09:43

    Vindsurfing i Stockholm RULES ;). det ska vara lite knöligt :P. men bilen är ett måste. eller så får man vara bra på att lifta. Stockholmarna är också bäst på roadtrips till andra spots i landet. sånt är väldigt kul.

  • sebbe87

    Medlem
    2 april, 2010 vid 15:25

    Till och med på isen är det dåligt med ungdomar, det är inte bara vindsurfing det är klent. Kollar man på isen när någon issurfar tänker man coolt så kliver det av en snobbe i 40-års åldern

  • patriks

    Medlem
    2 april, 2010 vid 15:48

    Jag känner mig alltid som den yngsta vindsurfaren när jag åker runt i Stockholmsområdet till olika spots. Anledningen till det är väl att jag faktiskt tog mitt körkort precis när jag fyllde 18 (19 år nu), för bil är verkligen ett måste. Väldigt sällan man träffar någon annan under 25.

    Tråkigt nog har jag inte så många andra vindsurfingintresserade vänner heller vilket gör det svårt att knyta kontakter med folk som faktiskt är i min ålder. Fast det är ju trevligt att umgås med “gubbar” också 😉

  • speedkenta

    Medlem
    2 april, 2010 vid 15:56
    styret;604380 wrote:
    Jag kanske tolka dig fel men menar du att vanlig freestyle är materialbeoende och att bäst utrustning vinner där?

    Jag är ganska säker på att om jag och tex Andreas Alm bytte brädor skulle han ändå piska arslet av mig på min gamla sletna tabou.

    Det är klart som fan man inte behöver några bidrag om man är ett företag som säljer produkter och kurser ofta till redan seglingsinitierade kids med, om min analys stämmer, föräldrar med stort intresse och/eller ganska stinn kassa.

    Håller med styret.
    Vad fan ett företags intresse är ju att tjäna pengar
    Och Konan är ju inte billig precis
    Om någon skall dra sporten framåt så är det ju klubbarna
    Tror till och med styret skulle få pisk av Emmi, Anna, Emma
    Ville bara nämna dom för att visa vilka duktiga tjejer vi har
    Kan bara lägga till inte en av alla juniorer vi fått fram har överhuvudtaget tittat på en stor bräda ( med stor menar jag över 3 meter)
    Och då lär vi dom på fetebrädor
    Tyvärr så är ingen inne från skåne eller Varberg här
    Men skulle tro att tillsammans så drar vi fram över 1000 nya juniorer om året

  • joachim_larsson

    Medlem
    2 april, 2010 vid 19:22
    styret;604380 wrote:
    Jag kanske tolka dig fel men menar du att vanlig freestyle är materialbeoende och att bäst utrustning vinner där?

    Jag är ganska säker på att om jag och tex Andreas Alm bytte brädor skulle han ändå piska arslet av mig på min gamla sletna tabou.

    Det är klart som fan man inte behöver några bidrag om man är ett företag som säljer produkter och kurser ofta till redan seglingsinitierade kids med, om min analys stämmer, föräldrar med stort intresse och/eller ganska stinn kassa.

    Nej! jag menade att freestyle inte är materialberoeende, så vi tycker lika!

    När det gäller att allt ska vara gratis så funderar jag på varför alla åker till fjällen dock 1.8 miljoner människor, skulle räcka med 10% av dom kom till vindsurfing. Vad jag försöker säga är att primärt är det ett intresse som styr om man vill börja vindsurfa och vill man så fixar man detta eller vad tror du? Tänk på vad det kostar att åka till fjällen, spela hockey eller golf… det gäller skapa en lite hipe igen och få unga förebilder. Har massor i ryggsäcken jag hade tänkt att lansera under de närmsta åren.

    När det gäller vår målgrupp så är det från alla samhällsskick och i alla vindar och i alla vikar fast det inte blåser…. Tänkt dig själv om vi får fart på detta då kanske det kommer tusentals till Öland och vindsurfar…. Phu kan bli jobbigt……

  • styret

    Medlem
    3 april, 2010 vid 16:47
    Joachim_Larsson;604478 wrote:
    Tänkt dig själv om vi får fart på detta då kanske det kommer tusentals till Öland och vindsurfar…. Phu kan bli jobbigt……

    ja, låt helst bli det.

  • joachim_larsson

    Medlem
    3 april, 2010 vid 19:33
    styret;604587 wrote:
    ja, låt helst bli det.

    Kan inte lova något…. då får väl jag ta en del till Varamobaden istället……

Sida 2 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing var surfar alla ungdomar?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.