Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vård av segel?

  • Vård av segel?

    Publicerad av nyborjarsurfaren på 2 september, 2009 vid 11:34

    Undrar hur ni som har fack påklubbar eller som inte kan hänga upp segel på tork gör.

    Själv har jag packat ihop allt, när jag sedan är hemma så har jag häng upp det på tork.
    Det börjar bli lite jobbigt.
    Är det bara att ha en extra handuk ock torka av allt?
    Vill inte få mögelfläkar .

    v-thun svarade 14 år, 8 månader sedan 19 Medlemmar · 25 Svar
  • 25 Svar
  • rasmus_w

    Medlem
    2 september, 2009 vid 11:57

    Moderna segel möglar sällan, duken i sig möglar inte och ytorna är såpass släta att det inte fastnar speciellt mycket skräp som kan mögla. Själv torkar jag mina segel i tvättstugan men det är mest för att jag inte vill ha in en massa fukt i lägenheten. Är inte tvättstugan ledig så öppnar jag segelpåsen och ställer seglet med påsens öppning nedåt i badrummet.

  • kinetic

    Medlem
    2 september, 2009 vid 11:59

    Torka segel…nä…Vänta en halvtimme-trekvart innan du riggar ner så är grejerna tillräckligt torra…Torka segel gjorde man typ när man va helt grön, denna sjukdom går över, trust me:-)

  • hellgren

    Medlem
    2 september, 2009 vid 12:01

    Håller med kinetic.. Gå upp, ta av dig våtdräkten, drick lite vatten, ring tjejen o be om ursäkt att du e sen.. Sen är det torrt nog att rigga ner o skicka i påsen..

  • rasmus_w

    Medlem
    2 september, 2009 vid 12:08
    kinetic;572446 wrote:
    Torka segel…nä…Vänta en halvtimme-trekvart innan du riggar ner så är grejerna tillräckligt torra…Torka segel gjorde man typ när man va helt grön, denna sjukdom går över, trust me:-)

    Som sagt var, förvarar man seglen i lägenheten så vill man gärna torka seglen lite extra men inte för seglens skull utan för lägenhetens.

  • hellgren

    Medlem
    2 september, 2009 vid 12:10

    Vänta inte för länge dock.. Seglen mår nog sämre av att ligga i solen än att va lite fuktiga skulle jag tro..

  • pedersen

    Medlem
    2 september, 2009 vid 12:13
    hellgren;572447 wrote:
    drick lite vatten, ring tjejen o be om ursäkt att du e sen..

    Haha, den där extra repan i viken som tenderar att bli mer än en :tongue:

  • 6-limpan

    Medlem
    2 september, 2009 vid 12:16

    Jag riggar ner efter ett lite vind-torkning, men det ger dålig effekt nu när hösten börjar närma sig och man seglar tills solen går ner.

    Seglet/en får oftast stå så upprullat det går i duschen över natten.
    Förvarar allt i min lilla lgh. så man vill ha allt väldigt tort.

  • mexi_

    Medlem
    2 september, 2009 vid 12:24

    Jag ställer alltid mina segel upp i garaget, som inte har värme. Har en träregel under så att de inte står mot betongen. Har inte haft ett enda problem på 10 år…..

  • nyborjarsurfaren

    Medlem
    2 september, 2009 vid 12:32

    Tack för många snabba svar.
    Ja sen brukar man alltid bli. skulle vara borta typ 2 timmar. kom till bilen 4 timmar efter jag löste ut parkerings biljetten

  • jonasp

    Medlem
    2 september, 2009 vid 12:34

    Jag brukar smörja in mina i smör så de blir vattenavstöttande…

  • roding

    Medlem
    2 september, 2009 vid 12:40
    JonasP;572462 wrote:
    Jag brukar smörja in mina i smör så de blir vattenavstöttande…

    Jasså? Själv så använder jag DAX Wax för det vet ju alla att har man kletat ut det någonstans så försvinner det aldrig hur mycket du än försöker. Vattenavstötande for life! 😉

  • pedersen

    Medlem
    2 september, 2009 vid 12:53
    JonasP;572462 wrote:
    Jag brukar smörja in mina i smör så de blir vattenavstöttande…

    Luktar illa efter en stund i solvarmbil, då…??

  • mrcohen

    Medlem
    2 september, 2009 vid 19:35
    mexi_;572459 wrote:
    Jag ställer alltid mina segel upp i garaget, som inte har värme. Har en träregel under så att de inte står mot betongen. Har inte haft ett enda problem på 10 år…..

    Hmm.. har funderat på det här inför vintern. Jag har alla mina nya grejer i förrådet som är oisolerat och det blir därmed minusgrader där i vinter. Hur brukar ni göra? Ta in segel inomhus så dom är helt torra inför vintern? Man vill ju inte att det ska bli frysskador…

  • lowsahl

    Medlem
    2 september, 2009 vid 19:48
    hellgren;572447 wrote:
    Håller med kinetic.. Gå upp, ta av dig våtdräkten, drick lite vatten, ring tjejen o be om ursäkt att du e sen.. Sen är det torrt nog att rigga ner o skicka i påsen..

    Det var fan nog det bästa jag någonsin läst på Konfen… 🙂

  • pedersen

    Medlem
    3 september, 2009 vid 05:41
    Löwsahl;572601 wrote:
    Det var fan nog det bästa jag någonsin läst på Konfen… 🙂

    Dock inget svar angående torktiden på seglet.
    Torktiden står i relation länge du surfat, alltså hur mycket tid samtalet med flickvännen tar.
    Lite sen=hyffsat kort samtal=kort torktid
    mycket sen=långt telefonsamtal=lång torktid
    episkt sen=extremt kort samtal=tjejen får hälften dina våta segel vid separationen 😀

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vård av segel?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.