Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vård av segel?

  • nossodo

    Medlem
    3 september, 2009 vid 05:50

    Ramla inte sista halvtimmen så är det torrt när du kommer iland. 😉

  • styret

    Medlem
    3 september, 2009 vid 07:06

    jag bruakr helt strunta i vilket.
    går upp, drar av mig dräkten, riggar ner, in med skiten i bilen, drar hem och är jag på öland får skiten ligga kvar där till nästa session ihop med den blöta dräkten, om jag är i stan så slänger jag ner det i en stängd segelbag som jag slänger i källaren.

    har aldrig haft några problem med nått mögel eller nått annat. under sommaren är ju 5.3an och dräkt så gott som alltid blött, kanske är det som gör det…

  • maglu

    Medlem
    3 september, 2009 vid 07:22
    Pedersen;572685 wrote:
    Dock inget svar angående torktiden på seglet.
    Torktiden står i relation länge du surfat, alltså hur mycket tid samtalet med flickvännen tar.
    Lite sen=hyffsat kort samtal=kort torktid
    mycket sen=långt telefonsamtal=lång torktid
    episkt sen=extremt kort samtal=tjejen får hälften dina våta segel vid separationen 😀

    Om det är kolsvart ute (iaf enligt henne som sitter inne i ett upplyst hus), man har 8 missade samtal = kort samtal “jodå jag är OK och på väg hem”. Sen när man ändå måste prata igenom kvällens surf med nya surfkompisar, så hinner seglen droppa av, och tjejen ser det hela som positivt i slutändan. Man lever ju =)

    Skönt att höra att folk inte håller på och torkar segel. Har haft dåligt samvete, men aldrig några andra problem med att lämna dem blöta

  • claes6

    Medlem
    3 september, 2009 vid 12:46

    Tack för den infon!

    Från och med nu är det m a o slut med segel liggandes på utemöblerna på terassen, hängandes i boden med masten i eller att bilen inte kan köras in i garaget för att det är belamrat av torkande segel.:tongue:

    Hustrun kommer att bli överlycklig!

  • crash151

    Medlem
    3 september, 2009 vid 13:13

    Surfar man i saltvatten så blir det inget mögel.
    Bästa är ju en då att växla, efter som det som kan leva kvar långt inne i seglet efter saltvatten dör i sötvatten och tvärtom.

    Brukar rulla ihop seglet i vattnet (saltvatten) för att slippa allt sand och skit, sen låter jag det rinna av medan jag fixar allt annat.

  • carl-r

    Medlem
    3 september, 2009 vid 13:25

    Hur rullar ni seglen då? Från toppen eller runt en latta?

  • crash151

    Medlem
    3 september, 2009 vid 13:34

    Från toppen.
    Hur menar du med runt en latta?
    Typ en lös latta…?eller..

  • walle_gbg

    Medlem
    3 september, 2009 vid 14:10

    Det var länge sedan jag ägnade mig åt att torka segel och har också förvarat segel över vintern i en fuktig kontainer. Det har inte haft någon som helst påverkan på seglena. Lite små mögelfläckar på segelpåsarna kanske.

    Däremot kan det ju vara viktigt att värna om acceptansen att man faktiskt behöver ägna sig åt lite materialvård ibland. Funderar till exempel på att hävda att min nästa bräda måste torkas med kroppsvärme mellan sidenlakan.

  • maglu

    Medlem
    3 september, 2009 vid 15:05

    Såg varianten med seglet rullat runt en latta första gången igår, på ett stort race-segel.
    Rullade tillbaka det likadant och funderade…
    För-/nackdelar?
    Kan bara komma på att man slipper några varvs rullande om man börjar 2-3e lattan.
    Ev, att toppen får mindre “invand böj” som sitter kvar när man rullar ut = lättare att få in masten?

  • v-thun

    Medlem
    3 september, 2009 vid 15:42

    Kanske dags för en omröstning? Jag rullar från toppen:P

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vård av segel?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.