Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Varför använder vi inte flytväst ?

  • Varför använder vi inte flytväst ?

    Publicerad av pelle-surf på 10 juni, 2015 vid 19:40

    Gissar att dom flesta inte använder flytväst eller gör ni kanske det ?
    Kör man på grunt vatten, längst med stranden så känns det kanske inte jätteviktigt, men vid sideshore eller där det är djupt så borde det väl egentligen vara ganska vettigt, särskilt vid vågsurfing eller då man är ensam. Har själv aldrig använt och den sitter kanske i vägen för mycket, men denna ser ganska ok ut.

    http://www.surfspot.se/baltic-dinghy-pro-flytvast-vattensport.html

    gustav1980 svarade 8 år, 9 månader sedan 10 Medlemmar · 20 Svar
  • 20 Svar
  • pripps

    Medlem
    10 juni, 2015 vid 21:15

    Kanske för att man flyter rätt bra med våtdräkt på !
    /Tommy

  • pelle-surf

    Medlem
    10 juni, 2015 vid 21:26

    @pripps 733736 wrote:

    Kanske för att man flyter rätt bra med våtdräkt på !
    /Tommy

    Knappast med en slimmad sommardräkt, bättre men inte bra i vinterdräkt.

  • martin

    Medlem
    11 juni, 2015 vid 06:32

    Jag kör ofta, men långt från alltid i flytväst, eller i alla fall i någon form av flythjälpmedel i form av en impact vest från RipCurl. Även om den inte flyter som en stor “båtåkarväst”, så märks det ändå tydlig skillnad mot utan. Får dock erkänna att jag ofta skippar den när det är lite lugnare segling på “snällt” vatten, vilket man egentligen inte borde.

  • sailortrash

    Medlem
    11 juni, 2015 vid 13:12

    jag kör alltid med flytväst…finns egentligen ingen anledning att inte göra det. jag tror det är samma anledning som med cykelhjälm, men ser ju inte lika sexig ut helt enkelt. Men det ger faktiskt bra vindskydd och extra värme på våren och hösten.

    dock är den faktiskt ivägen en hel del tycker jag, speciellt när man vindsurfar (vindsurfare kör inte heller med väst) då den ofta glider upp i nyllet på en när man ligger i vattnet och man kan inte simmar normalt. Så jag funderar på att offra västen för en mindre flytduglig impactväst som kanske sitter lite bättre och rör sig lite mindre.

    får man ngt i huvudet och tuppar av så kommer ju ingetdera hindra att du hamnar med ansiktet i vattnet och drunkar ändå, så jag skall nog börja med hjälm också faktiskt..allafall om man planerar ngt crazy i luften.

  • martin-m-a

    Medlem
    11 juni, 2015 vid 21:04

    Kör alltid med flytväst …..är inte i vägen …och är skit sexigt tycker jag 😎

  • cobainwindsurfer

    Medlem
    11 juni, 2015 vid 22:30

    Började köra med hjälm o high hook väst för ca 1 år sen vid de tillfällen då det brallar i. Fungerar bra, känns som en säkerhetsåtgärd man vill ha, framför allt då man seglar själv.

  • pelle-surf

    Medlem
    12 juni, 2015 vid 06:53

    @cobainwindsurfer 733774 wrote:

    Började köra med hjälm o high hook väst för ca 1 år sen vid de tillfällen då det brallar i. Fungerar bra, känns som en säkerhetsåtgärd man vill ha, framför allt då man seglar själv.

    Vad är high hook väst ?

  • spinl

    Medlem
    12 juni, 2015 vid 17:36

    Tycker man flyter som en kork med 5/3 dräkten på. Känner själv att det är viktigare att vara smidig i vattnet än att ha ännu mer flytförmåga om man skulle fastna eller liknande. Hjälm känns mycket mer befogat.

    Funderar dock på en impact-vest att ha när man kör utan våtdräkt.

  • pelle-surf

    Medlem
    12 juni, 2015 vid 21:18

    @spinL 733790 wrote:

    Tycker man flyter som en kork med 5/3 dräkten på. Känner själv att det är viktigare att vara smidig i vattnet än att ha ännu mer flytförmåga om man skulle fastna eller liknande. Hjälm känns mycket mer befogat.

    Funderar dock på en impact-vest att ha när man kör utan våtdräkt.

    He he, med tanke på din profilbild så förstår jag att du flyter rätt bra men smidigheten är väl så där va 😉

  • cobainwindsurfer

    Medlem
    12 juni, 2015 vid 22:20

    @pelle surf 733778 wrote:

    Vad är high hook väst ?

    till skillnad från impact västen är den särskilt framtagen för att funka ihop med hängsele. Ska fungera till både sittsele och midjesele

  • pelle-surf

    Medlem
    13 juni, 2015 vid 06:44

    Ok tack. Om man inte har lyftkraft ifrån kiten så tycker iaf jag att flytet inte är det bästa med enbart våtis. Ska man då göra en self resque där man inte bottnar så blir det jobbigt, man måste då sparka vatten för att hålla sig flytande och riskerar att trassla in benen i linorna vilket blir väldigt jobbigt. Blir man tvungen att helt frigöra sig ifrån kite/bom/linor tex om man vågsurfar, så har man inget att flyta på och ofta kan man vara ganska långt ut i grov sjö.
    Självklart vill man ju vara så smidig som möjligt och en impact är nog då bäst om man även ska ha flythjälp. Jag beställde flytan som jag länkade så får man testa o se hur den funkar.
    Hjälm använder jag alltid och det gör dom allra flesta som jag surfar med.

  • sailortrash

    Medlem
    13 juni, 2015 vid 20:13

    om jag skulle börja vågsegla skulle jag garanterat ha en riktigt flytväst (inte orange men med full flytkraft)…som jag minns det när jag bodde i Spanien var man kvar på botten en rejäl stund i typ huvudhögt..skulle inte vilja ha en bom med linor att strula med när man kommer upp mellan bryten och det kan va nog så svårt att ta sig bort från den zonen..

  • pripps

    Medlem
    14 juni, 2015 vid 09:50

    @sailortrash 733815 wrote:

    om jag skulle börja vågsegla skulle jag garanterat ha en riktigt flytväst (inte orange men med full flytkraft)…som jag minns det när jag bodde i Spanien var man kvar på botten en rejäl stund i typ huvudhögt..skulle inte vilja ha en bom med linor att strula med när man kommer upp mellan bryten och det kan va nog så svårt att ta sig bort från den zonen..

    Min erfarenhet av flytväst ,när jag vindsurfade ! Var att när det blåste skjortan,så gick
    det inte att simma ifatt brädan när man tappade den ! Då får flytvästen vara jäkligt smidig !
    /Tommy

  • pelle-surf

    Medlem
    14 juni, 2015 vid 10:36

    @pripps 733819 wrote:

    Min erfarenhet av flytväst ,när jag vindsurfade ! Var att när det blåste skjortan,så gick
    det inte att simma ifatt brädan när man tappade den ! Då får flytvästen vara jäkligt smidig !
    /Tommy

    En kitevågbräda som man tappat kan man ju däremot aldrig simma iifatt, med eller utan flyta

  • pripps

    Medlem
    14 juni, 2015 vid 11:50

    @pelle surf 733821 wrote:

    En kitevågbräda som man tappat kan man ju däremot aldrig simma iifatt, med eller utan flyta

    Nej , då har man ju kiten att åka efter med ! Om man inte droppat den 🙂
    /Tommy

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Varför använder vi inte flytväst ?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.