Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Varför använder vi inte flytväst ?

  • sailortrash

    Medlem
    14 juni, 2015 vid 16:08

    Nej det går inte direkt att simma i flytväst, men man kommer snabbt upp till ytan om man dunkas ner i botten och man simmar inte åt fel håll under vattnet (noll sikt när det bryter)..svårt läge faktiskt men helt klart bra med kite att man kan boddydraga och tillochmed upwind (gjorde det för att hämta brädan senast förra veckan)..

    Men om ngn lina på ngt mysko sött skulle fastna i revet (om det finns ngt) vette fan hur det skulle sluta..

  • pelle-surf

    Medlem
    18 juni, 2015 vid 19:01

    Testade idag flytan som jag länkade i början av tråden och sedan beställde. Funkade utmärkt, glömde bort att jag hade den på mig för den var så smidig att jag inte kände att jag hade den.
    Plaskade även ut i vattnet utan kite och provade att simma o flyta runt lite och den satt på plats hela tiden utan att tryckas uppåt.
    Förstår inte riktigt varför man skulle välja bort denna om omständigheterna blir säkrare med flytan. Tycker även att man vid kurs alltid borde använda flyta.

  • astor

    Medlem
    19 juni, 2015 vid 09:15

    Jag använder en Prolimit Impactvest Stretch. Tycker den är kalas. Jag tycker att det är stor skillnad att vurpa i våtdräkt och väst jämfört med att klota utan väst, utan våtdräkt – bara shorts.
    Flytkraften MED väst och dräkt gör att jag blir inte lika trött av att vatten-relauncha kiten och hämta en tappad bräda när man för tusende gången misslyckats med något svinballt trick..
    Men det kanske mest talar för att jag är en vissen simmare..

  • joakim_a

    Medlem
    1 juli, 2015 vid 05:12

    Med 5mm våtdräkt flyter man rätt bra på, men kör ofta med flytväst vår/höst. Värmer lite extra.
    Har dock alltid flytvästen på när jag kör med vågbrädan, då jag har en tendens att hamna under vattnet vid start.

  • gustav1980

    Medlem
    1 juli, 2015 vid 06:10

    Np har en fin fin väst som ( iaf för windsurfing) ser till att kroken på sittselen hålls på plats. Vid vattenstart ger västen oxå flythjälp vilket underlättar när riggen är stor och vinden svag…jag har alltid kört med väst och ser faktiskt bara fördelar.

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Varför använder vi inte flytväst ?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.