Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Varför har du/ni inte flyttat till surfbart vatten?

  • jps

    Medlem
    16 december, 2007 vid 20:24

    Linjär Algebra var väl inte världens roligaste då det begav sig…

  • fastforward

    Medlem
    16 december, 2007 vid 20:32

    Äh, den skrev jag bara 3 gånger… 🙂

  • pos

    Medlem
    17 december, 2007 vid 10:32

    Matte inkl. linjär algebra var kul ända tills Diff & Trans. kursen dök upp…

  • ola-h

    Medlem
    17 december, 2007 vid 12:35

    Jag förstår inte vad problemet med matematiken är… (eller vad det har med originalfrågan att göra).

  • adde

    Medlem
    17 december, 2007 vid 12:53

    @Ola H. 434361 wrote:

    Jag förstår inte vad problemet med matematiken är… (eller vad det har med originalfrågan att göra).

    Det handlar kanske om att vara surfare och bo i Örebro, det krävs att man är disputera för att få den ekvation att få ihop.

  • pos

    Medlem
    17 december, 2007 vid 17:01

    Matte har allt med surf att göra. Denna kille är ett inspirerande “flytt” exempel.

    http://www.telegraph.co.uk/earth/main.jhtml?CMP=ILC-mostviewedbox&xml=/earth/2007/11/14/scisurf114.xml

  • supergleiter

    Medlem
    17 december, 2007 vid 18:11

    Det enda alternativet jag saknar är väl:
    har inte fått tummen ur röven o flyttat

    men kanske snart så hehe

  • arnout

    Medlem
    17 december, 2007 vid 22:57

    @Ola_P 434055 wrote:

    Saknar också pluggar alternativet.

    Är fast i tokholm en termin till, sen blir det eventuellt internationell praktik… Räknar med att bli högavlönad sen så man kan dra utomlands å segla mycket sen… Å så är det jag pluggar rätt kul.

    Tjena Ola, gör som jag och flytta till San Francisco trakten. Vindsurf och surf året rund. Nästan alldrig under 10 plus grdr från Nov tom Febr. Och de dagarna det är så pass “kallt” skiter man in för att sedan från Mars tom Oktober är det över 20grdr och vind nästan varje dag… Likt du är jag högavlönad pga att jag är högutbildat. Här kan du vindsurfa över 100 dgr om året och fortfarande delta i ett vanligt liv med familj, barn och heltids jobb. Jag har nu inte vindsurfat i 1.5 vecka… aarrghhh… vilket är jävligt länge om man bo här….men då surfar man istället… snacka om att bli bortskämmd… Tack vara telefon, internet, video IMs etc kan man behhålla bra kontakter med släkt etc.

    ps: om sverige inte va så mörk o kall på vintern så länge, hadde jag stannat där utom tveka! Vindsurfingen är GRYMM i Pippi landet!!

  • surf_matz

    Medlem
    18 december, 2007 vid 05:50

    En bra tid att sticka fran Sverige ar ju efter man e klar med utbildningen, det gjorde jag.

    Jag sag till att styra upp mitt exjobb i Perth for ca 3 ar sedan, och det la grunden till att tjejen och jag sedan skulle kunna atervanda for en langre period. Det var valdigt svart att overtyga min tjej att det skulle vara ball/bra att flytta hit for en langre period, speciellt eftersom det ar sa langt hemmifran till slakten och vannerna. Och det var VALDIGT jobbigt att skota alla forberedelser och annat dyligt (pappersarbete) sjalv (eftersom hon inte var riktigt super intresserad av att aka hit sa la hon allt det pa mig saklart). Men, efter mycket tjot och overtalning, sa kom vi ivag, sedan visade det sig att den har flytten blev helt grym for henne ocksa! Hon gjorde en raketkarriar eftersom utbildning varderas hogre har an vad den gor i Sverige, och det ar ju inte nagon brist pa arbetstillfallen haller…

    Men vi kommer nog tillbaka till Sverige om ett par ar igen misstanker jag, nar det blir tal om barn och sa. Mest en kompromiss, det var liksom det jag var tvungen att lova for att fa med henne hit ner i forsta laget, hehehe, och det far man ju halla. Igen, sa var det narheten till slakten och vannerna som hon varderar valdigt hogt i samband med barn.

    Allting handlar ju om att hitta en balans pa allting. Det ar ju inte bara fordelar med att bo pa ett bra vindsurfingstalle… men nastan… 😉
    /Mats

  • ola_p

    Medlem
    18 december, 2007 vid 08:43

    @arnout 434462 wrote:

    Tjena Ola, gör som jag och flytta till San Francisco trakten. Vindsurf och surf året rund. Nästan alldrig under 10 plus grdr från Nov tom Febr. Och de dagarna det är så pass “kallt” skiter man in för att sedan från Mars tom Oktober är det över 20grdr och vind nästan varje dag… Likt du är jag högavlönad pga att jag är högutbildat. Här kan du vindsurfa över 100 dgr om året och fortfarande delta i ett vanligt liv med familj, barn och heltids jobb. Jag har nu inte vindsurfat i 1.5 vecka… aarrghhh… vilket är jävligt länge om man bo här….men då surfar man istället… snacka om att bli bortskämmd… Tack vara telefon, internet, video IMs etc kan man behhålla bra kontakter med släkt etc.

    ps: om sverige inte va så mörk o kall på vintern så länge, hadde jag stannat där utom tveka! Vindsurfingen är GRYMM i Pippi landet!!

    Nästa år blir sannolikt ut å resa (till tre ställen i tre tremånaders praktikperioder), hamnar jag i SF får du guida till spotsen. 😉

  • Oregistrerad

    Gäst
    18 december, 2007 vid 09:10

    Flyttat till kusten i Skåne! Brukar vara minusgrader några veckor i jan eller februari men massor av surf mars-december. Tycker att detta är att bo vid surfbart vatten. Rekommenderas varmt.

  • bonasurf

    Medlem
    18 december, 2007 vid 15:24

    En sak som är ett stort hinder som jag först nu insett komma är att ifall man skulle vilja ha kids någon gång så är det få länder som har den pappa/mamma ledighets stödet som Sverige. Det är upp till 450 dagar ledigt med mer eller mindre lön.

    Multiplicerar man det med ett par kids så inser man att ifall man inte bor i sverige under dessa år så missar man riktigt mycket utav de skattepengar man betalt. Det är låt säga 450 * 3= 1350 potentiella blåsdagar som farmor kan ta hand om barnen 😉

    Eller varför inte tajma med surfpolarna så att man kan få loss 4:a mån till sydafrika över vintern. Hyr en ordentlig sydafrikansk Mama som kan ta hand om kidsen så har man ju rena rama träningslägret.

    Skämt eller allvar detta är faktiskt något som sätter käpparna i hjulet för en utlandsflytt. Med tanke på att man kan få ännu fler lediga dagar utomlands under denna period om man behåller anställningen hemma i svea.

  • jesper_b

    Medlem
    18 december, 2007 vid 15:35

    Get a life guys!

    Så skulle man kunna inleda ett litet kaksigt inlägg om att vattenlek, typ vindsuring, inte är allt här i livet. Det inlägget skulle bygga på att Sverige mest består av småhålor utan vettigt metropol-liv. Det skulle handla om anti-intellektuella miljöer, avsaknaden av kulturliv, frånvaron av radikal barhopparmiljö, trist teater och konserutbud, ålderssegregering, mm. Dvs Sverige saknar inte bara bra regelbunden vindsurfing och surfing utan även annat elementärt viktigt för mänskligheten. Vart är den torra djupsnön och de många tusen meter höga fallhöjderna föresten?

    Det skulle sluta med att möjligen, möjligen kan Stockholm erbjuda lite lite av allt det där viktiga och att det är i, eller i närheten, av Stockholm man möjligen skulle kunna stå ut här hemma i Svedala.

    Men nej, vattenlek, typ vindsurfing, är nog rätt viktigt även jämfört med New York’s modevärld, Berlins underground teatrar, Singapors clubliv mm. Varför tjäna och sätta sprätt på grova stålar i till exempel Torontos “the District” (deras finanskvarter) när man kan loopa i Apelviken?

    Jag vet inte. Jag har alltid haft lite svårt för det intrigerande och småskvallrande som verkar känneteckna småstäder. Vet inte om folk beter sig sämre där, men alla verkar i alla fall känna till allt om alla andra och vältra sig i snacket om detta. Raggarhålor har väl varit kul att besöka, men skulle jag vilja bo där? Maui? Skulle jag vilja att mina barn växte upp där och blev pick up körande red necks?

    Skulle jag flytta från stan, skulle det knappast bli Halmstad (som enligt mig har Sveriges mest regelbundna och braiga vindsurfing) eller Varberg (som enligt mig har de mest aktiva vindsurfarna), det skulle nog bli till Franska atlantkusten liten bit utanför Biaritz, där finns både surf, närhet till vindsurf, skidåkning, grymt gott kaffe och mat. San Fransisco och Bay Area har mycket att erbjuda både vad gäller vattenlek och kulturliv. Det finns säkert fler ställen av liknande karaktär som jag inte kommer på nu.

    Varför gör jag då inte det? Tja, det beror väl lite på lathet och brist på vantrivsel där jag är. Jag gillar lilla Stockholm. Jag både känner till stan rätt bra och den innehåller ändå lite överraskningar sådär så att man kan lura sig till att tro att det är en storstad. Vindsurfing och surfing får jag tillfälle till ungefär så ofta som jag vill och utan att det krockar med andra intressen och en och annan förpliktelse. Om det sedan är på den mer eller mindre rutinartade vinterflytten/resan till Maui, på Torö, Gotland eller under de lite för få västkusttripparna spelar väl inte så himlans stor roll. Jo lite roll spelar det förstås – jag gillar vågor, gärna stora och rena, jag gillar surfing, med eller utan segel. Hoppa högt är hur kul som helst, men ändå självklart mindre viktigt om det finns vågor med push i. FÖR MIG är en dag side-shore vindsurfing på Torö, eller en dag off-shore surf på samma ställe, minst lika mycket värt som 15 normala Apelviks jumpsessions.. men visst fasen sker de sistnämnda lite för sällan för mig. Av samma skäl gillar jag Mauivinter sååå mycket mer än Mauivår. Så oerhört mycket bättre vågkvalite en normaldag i januari/februari jämfört med en normaldag i mars/april.

    Det finns ingen annan stans i Sverige där jag så lätt att tjäna de pengar som jag tjänar på mitt nuvarande jobb. Pengar som bland annat går till korta och långa resor till surfbart vatten.

    Skit jag tror helt enkelt att jag har det för bra där jag är för att seriöst överväga en lite mer permanent flytt till typ San Franscisco eller Frankrikes sydvästkust. Dessutom gillar jag resandet. Var för första gången i mitt liv i Marocco för ett par veckor sedan – det ska bli mer sånt. Var för första gången i mitt liv på Gislöv i somras – det ska bli mer sånt. Fasen jag har inte ens surfat Nåttarö som har grym surf 1,5 timmar från där jag bor – ska bli mer sånt!

    Äh, vilket djädra ljug! Jag säljer väl skiten då, tar familjen till Australien, köper en liten lya vid Margret…

    Nystart till nya världen – here we come!

    /Jesper B

  • koa

    Medlem
    18 december, 2007 vid 15:45

    …så sant…och treden verkar vara att de som flyttar till Maui för vindsurfingen…slutar vindsurfa…

  • mag

    Medlem
    18 december, 2007 vid 16:59

    I Margret området skulle det inte vara svårt att trivas, där finns det superfina vågor att surfa på året runt. Och vind sisådär 8 månader. Ska vi dela på ett parhus Jesper?!?

    Annars säljer ju Arnaout in SF regionen och den har ju dessutom 4t till riktigt bra skidåkning dessutom. Och har du bra utbildning=bra jobb=bra betalt så funkar ju USA rätt bra. Fast aussisen är trevligare och slappare.

    Jag börjar med det lilla steget först, flyttar nu ut från skogen till Halmstad-kusten igen efter en exil på 2,5 år i mörkret (Älmhult). Enda nackdelen är att jag nu får 2t mer till Österlen o Öland men det känns som ett mindre problem jämfört med att kunna surfa innan och efter arbetet året om. 🙂 Sen är det ju synd att båten slutade gå från Halmstad till Dk, innan hade man Klitmöller inom 6 timmar från stan som extra bonus. Men man kan inte få allt, båten går ju fortfarande från Varberg. Som krydda blir det en numera obligatorisk årlig utlandssurfresa, Maui i mars denna gång.

    Känner mig rätt nöjd med livet igen! Ett stort steg för mig men ett sketletet för den stora världen.
    /Magnus

Sida 3 av 5

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Varför har du/ni inte flyttat till surfbart vatten?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.