Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Varför kör de med skrynkliga segel?

  • Varför kör de med skrynkliga segel?

    Publicerad av fredrik-ygge på 23 mars, 2006 vid 16:37

    I en tid när materialhysterin är större än någonsin, alla jagar tiondels knop genom att försöka hitta den perfekta formen på brädor och rigg är det ett fenomen som förvånar mig; många kör med kraftiga veck i seglen. När jag väl börjat tänka på detta ser jag det överallt.

    Tror jag började tänka på det i ett segeltest i tyska Surf. Nu senast såg jag det igen på bilder av speedstjärnorna, t.ex.

    http://www.windsurfjournal.com/frontblocks/Diaporama/select_photos.asp?gauche=diaporama&cat=Master%20of%20Speed%20-%2012%20mars

    Vad jag tänker på är kraftiga veck från bomnocken till en punkt någonstans mellan bomfästet och masttoppen. Kollar man bilderna i länken ovan har kanske 8 av 10 detta fenomen. Allra senast såg jag nu när butiken Surfers Paradise kom med sin nya katalog med förstasidebild med megastjärnan Buzianis men nya maxade RS 6 för 10 000 :- och en nästan lika dyr mast: kraftiga veck i seglet. Trodde ett tag att detta var något supermacho, att sådana veck är ett bevis på att man är på gränsen till vad material kan palla. Avfärdade den tanken när jag senare i samma katalog såg en barnrigg med samma veck.

    Kan någon förklara detta? Hur kan världens bästa seglare med världens bästa material segla runt med utrustning som ser helt felriggad ut?

    Kanske skall man ställa frågan ödmjukare då de är världsmästare och jag hobbygubben: Vad gör jag för fel som inte lyckas få så fina veck i seglet?

    rasmus_w svarade 18 år, 1 månad sedan 6 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • jonasp

    Medlem
    23 mars, 2006 vid 17:22

    Tror jag läste på boardseekermag om skrynkliga segel. de menade att det är väldigt svårt att få seglet att inte få små veck då och då ute på vattnet eftersom riggen rör sig rätt mycket.
    Däremot på land kan man se till att få det slätt. Om det sedan skrynklar sig lite var det mer eller mindre skit samma.

  • jotte

    Medlem
    23 mars, 2006 vid 17:27

    Om man har riggat rätt så ska ju seglet släppa från masttoppen och en bit ner. Är det detta du menar eller? Om du inte lyckas få till detta på din egen rigg har du antagligen inte dragit tillräckligt i nedhalet.

  • ola_p

    Medlem
    23 mars, 2006 vid 18:03

    Det är för att seglet skall kunna flexa och släppa ut vinden i byarna…
    Får du inte sånna veck på stranden har du dragit för lite nedhal, ta i mer! 🙂

    Om jag nu förstod rätt… Menar du veck från bomnocken och snett uppåt så beror det just på att seglet tvistar för att släppa ut vind.

  • jonasp

    Medlem
    23 mars, 2006 vid 19:42

    aha är det dom vecken du menar? i så fall ska det vara så. trodde du menade dom tvärgående vecken som ibland uppstår och som även synns på länken.

  • fredrik-ygge

    Medlem
    23 mars, 2006 vid 21:12

    Tack för svaren!

    Kanske talar vi om samma sak, kanske inte. Skall försöka förtydliga mig:

    Att ett segel skall ha slappt akterlik för att det skall twista bra är jag helt på det klara med. Känner mig mycket bekväm med hur mina segel skall nedhalas i olika vindstyrkor. Ser inget konstigt i att ett akterlik ser slapp ut vid stranden, t.ex.:
    http://www.windsurfjournal.com/frontblocks/diaporama/show_photo.asp?id_image_diapo=3079&AbsolutePage=6&NOM_GALLERIE=E:virtual2DiaporamaMaster%20of%20Speed%20-%2012%20mars

    Det jag tycker ser konstigt ut är:
    http://www.windsurfjournal.com/virtual/2/Diaporama/Master%20of%20Speed%20-%2012%20mars/Master25.jpg
    Kolla vecken diagonalt över rutan ovanför bommen. Det ser ju inte optimalt ut när man tävlar om tiondels knop.

    Kolla också bilden på barnriggen jag nämnde, sid 2 i:
    http://download.neilpryde.com/2006/ws_brochure_hires/05_training_sails.pdf
    Här är det knappast tal om 120kg:s gubbar som övertvistar i storm, men det är samma veck.

    Som sista referens, kolla Maynards världsrekordsvideo. Alltid svårare att se detaljer på rörliga bilder förstås, men det känns helt klart att det seglet är fullkomligt slätt.

    Jag undrar just om det verkligen är rimligt att twista så mycket om det sker på bekostnad av veck i seglen (om det är det ni säger är det tydliga sambandet). Well, well, vem är jag att undra det? Men så länge som Maynards rekord står sig kanske man kan ha åsikt om skrynkelgubbarna.:wink:

  • alexasu

    Medlem
    23 mars, 2006 vid 21:25

    har seglat en del e-jolle, å där har man samma veckningar i seglet. har man dem inte så har man dragit för mycket cunningham och flyttat buken för långt fram i seglet. inte snabbt alls, men å andra sidan blir det lättare att hänga eftersom resten av seglet blir snorplatt och twistar sadan. vet inte riktigt vad jag vill ha sagt, men det är i alla fall et vanligt nybörjar fel att trimma bort dessa veck i ett e-jollesegel, vilket som sagt inte är särksilt bra.

  • rasmus_w

    Medlem
    23 mars, 2006 vid 22:59

    De där vecken är tecknet på att seglet faktiskt twistar. När det är otwistat syns inte vecken.

    Att du inte såg några när Finian blåste på har nog att göra med att han kör på segel som är specialsydda enbart för att seglas på kanalen, och bland annat innebär det aningen mindre twist.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Varför kör de med skrynkliga segel?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.