Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Varför öljett på mina vågsegel?

  • dr-masse

    Medlem
    14 oktober, 2004 vid 07:41

    Den är klart intressant, den där spakförlängaren.

    Men två frågor – själva spaken verkar vara lite i vägen ibland, rent av risk att skada brädan vid vurpa?

    Power-XT-2.jpg

    Varför har den inte bättre utväxling? Ser själv störst nytta för en sådan här grej på lite större segel? Kanske mest på räjsriggar? Eller?

    Tror att vi säkerligen kommer att få se mer sådant här, idén är ju väldans bra!

    Trimma På!

  • martin

    Medlem
    14 oktober, 2004 vid 08:16

    Jag tycker det är mycket bättre med bara öljett. Har man en nedhalskrok med block på förlängaren och ett långt nedhalssnöre behöver man ju aldrig trä om något. Bara att kroka i och dra ner. I dessa tider där det snackas om minimerad riggtid borde den minut man tjänar på att slippa trä värderas högre. NP:s block fungerar sådär tycker jag. Det händer ganska ofta att tampen hoppar över till fel spår eller att man efter att ha dragit nedhalet en bit kommer på att det är nåt som är felträtt och då är det ju bara att börja om.

  • oscar

    Medlem
    14 oktober, 2004 vid 08:19

    På bilden är inte spaken fullt infälld. Den ligger parallellt med förlängarröret när den är helt infälld och göms under mastskyddet längst ner, så att den skulle kunna skada brädan är omöjligt.

    North släpper en förlängare med bättre utväxling till nästa säsong, power XTR. Utväxlingen på XT räcker dock utan problem till segel mellan 8-9 kvm.

    Jag ser definitvt nyttan även på vågsegel, perfekt att kunna trimma om lite på vattnet. Bara att hoppa i klicka en gång , vattenstarta och iväg. Det går dessutom mkt snabbare att rigga.

  • dr-masse

    Medlem
    14 oktober, 2004 vid 08:42

    Ah, missade att vara lite tydligare där.

    Bilden illustrerar att spaken i vissa fall inte går att fälla in helt. Känns ju lite onödigt (i detta fall på ett Pryde-segel, kanske medvetet från North, en skön konspirationsteori… 😉

    Skall bli intressant att följa utvecklingen kring sådana här grejor, även jag ser ju hur rigg å trim underlättas rejält.

    Spaka På!

  • anonym-anvandare

    Medlem
    14 oktober, 2004 vid 08:43

    Personligen använder jag ett nedhalsblock i den. Själv använder jag arrows som kan rekommenderas. Riktigt smidigt att sätta tid och därmed sparar mycket tid vid riggning. Mer tid på vattnet!
    Johan

  • anonym-anvandare

    Medlem
    14 oktober, 2004 vid 09:04

    Visserligen har jag en något för styv mast (north Viper 430) till mitt voodoo 5.0 -03. Men så mycket har jag aldrig behövt ta i för att få ner ett segel, som jag behöver med detta smile.gif

  • oscar

    Medlem
    14 oktober, 2004 vid 09:17

    Nu ser jag, har jag inte tänkt på. North har ju själva block i sina -05or så det borde ju funka även med rullar. Ska testa detta på mina gaastra nästa gång jag träffar Oåxen…

  • oaxen

    Medlem
    15 oktober, 2004 vid 07:40

    POWER.XT
    Även om spaken inte går att fälla in helt så är risken för skador på brädan eller förlängaren minimal. Det som i första hand avgör om den kan fällas in är hur hög slitsen är längst ned på seglets mastvaddering. Jag har för mig att Gaastras rullar sitter 90 grader vridna jämfört med North 05 och NP och då funkar det inte!
    Jag har använt trimfunktionen mer på vågseglen än på min 8.1:a. Det var rätt skönt söndagen den 27/9(?) i Åsa att lägga sig i vattnet och dra ner och plana ut seglet när vinden äntligen hamrade på seriöst.
    Visst 1500 kr är saftigt, men köper du två så kan sälja alla gamla rör.
    Det går snabbare att rigga, både på och av!
    Seglingen blir effektivare och mer njutningsfull eftersom du oftare segla med rätt trim. Eftersom det är så enkelt att trimma så drar man sig inte för att anpassa trimmet efter vinden!

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Varför öljett på mina vågsegel?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.