Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Varmaste våt(torr?)dräkten

  • argulander

    Medlem
    16 september, 2008 vid 17:13

    @Robin 499973 wrote:

    Jag köpte en NP 5000 hösten 2006 och har varit toknöjd med den. Nu har den börjat läcka i grenen trots att jag tyvärr inte har surfat så där jättemycket senaste två åren, gissar på att jag har använt den 40 gånger.

    Ska försöka laga den, för den är trots allt både skön och varm. Jag surfade hela året 07/08 och hade vanliga långkallingar och tröja under, plus en NP väst med huva och frös inte mycket. Blev lite kall när jag badade för mycket på Torö i januari, men det är ju inte så konstigt när man tänker efter:-)

    Samma problem med min NP dräkt började läcka i grenen, lagade detta med en stor lapp från en kasserad tunn dräkt och neoprenlim, detta höll ett tag och blev faktiskt tätt. Funkad kanske en halv säsong sen var dräkten bortom all räddning.

    Klas

  • djevulen

    Medlem
    16 september, 2008 vid 17:42

    @Jester 500169 wrote:

    Hoppar in o kapar denna tråden lite.. Är oxå på jakt på ny varm dräkt. Hade varit kul o prova Oneills dräkter, och även mystic. Frågan är var man kan ha möjlighet att prova dessa i GBG-trakterna? Hade ju varit bra om dom även har lite på lager, då jag gärna vill ha en dräkt för fullvuxen.. Mao 180cm och 100+ kg…

    snacka med robban på http://www.robsport.se kör själv med mystic cure å e sketnöjd,har haft ett antal dräkter under min 25 åriga “karriär”å har aldrig haft en bättre,hade en prolimit som jag åxå gillade men alla n.p har pajat efter två-tre år
    mvh Mathias

  • robin

    Medlem
    16 september, 2008 vid 18:31

    @argulander 500342 wrote:

    Samma problem med min NP dräkt började läcka i grenen, lagade detta med en stor lapp från en kasserad tunn dräkt och neoprenlim, detta höll ett tag och blev faktiskt tätt. Funkad kanske en halv säsong sen var dräkten bortom all räddning.

    Klas

    Jag har tänkt mig någon liknande lagning faktiskt, får åka och köpa neoprenlim.

  • smaskens

    Medlem
    23 september, 2008 vid 14:37

    Vad är det som gäller med Väst med huva?
    Skall den vara utanpå eller innanför?
    Har PL Assault 5/3 och det är inte riktigt lägga att
    ha något mellan den och min välväxta lekamen.

  • jester

    Medlem
    23 september, 2008 vid 14:41

    Väst med huva kan man med fördel ha utanpå den vanliga dräkten. Gör ju dragkedjan extra tät.

    Själv har jag bestämt att jag behåller min NP 3000 en säsong till Liquisole elelr sikaflex får täta eventuella läckor. Testade lite dräkter i lördags, och dom är alla för små.. 🙂

  • davven

    Medlem
    23 september, 2008 vid 20:47

    Hmm ngn som vet, jag kör med en Gaastra 5/3 samt en NP thermalight under. “thermalighten Ser ut som ngt Borat skulle kunna ha på sig, fast svart.” 😉 Dakine tummavante. Har beställt Ascan polar ngnting 7mm Gummi på fötterna. . Samt en NP tunnare luva som man bara trär på huvudet. Ngn som har erfarenhet av sen höst/vintersurf, om jag behöver komplettera med grejjer?

    Från det ena till det andra!
    Fick reda på för ngn månad sedan att min kusin blivit helt döv på ett öra, och han är inte så fruktansvärt gammal än. Orsak, dom “tror” att en bidragande orsak “kan” vara kallt vatten i öronen. Han pysslar nämligen en hel del med kajakpaddling mm. . Men visst det låter logiskt, kallt vatten i öron och bihålor är nog verkligen inte och rekommendera!

    Jag klämmer in öronproppar under luvan ibland för säkerhets skull, ifall man skulle få ngt läck när man far i vattnet. . . Enda nackdelen är väl att man kanske inte hör kustbevakningen om dom tutar på en 😉

  • broderisak

    Medlem
    24 september, 2008 vid 13:37

    Om man läser hela tråden så låter det som NP är nästan bara skit eller?? Efter som dom värkar börja att läcka efter tag. Var och provade en idag .Okej den känns ok ,Men håller den? Eller är det värt att lägga till en 1000lapp och köpa Mystic …?

  • carl-r

    Medlem
    24 september, 2008 vid 13:46

    Min NP 4000 5/3 har hållit alldeles utmärkt bortsett från de 3 små revor jag har fått från fenan (ej genomgående). Jag har haft den i ganska exakt 2 år tror jag. Jag tycker att den är väldigt bekväm, det är väl kanske dess största förtjänst. Den sitter som en smäck och den är lätt att röra sig i. Men det beror säkert också på vad man utsätter dräkten för vad den håller för. Jag tror säkert att en mer stabbigt byggd dräkt kan hålla längre.

  • broderisak

    Medlem
    24 september, 2008 vid 13:55

    Hur tajt skall dräkten vara? Skall den sitta åt helt perfekt så att nästa känns liten eller ta en dräkt som känns mer rörlig men då glappar den mot kroppen på ett par ställen. Då är den ju inte lika varm heller om jag har förstått detta rätt? Men om jag tar ett underställ till också kanske det blir bättre med den större. Svårt….

  • rasmus_w

    Medlem
    24 september, 2008 vid 14:45

    En gammal tumregel är att du inte ska kunna nypa i dräkten utan att huden följer med. Å andra sidan så behöver vindsurfare en del utrymme för arm- och axelmuskler och blodförsörjning till dem, annars blir det mjölksyra bums.

  • thejudge

    Medlem
    24 september, 2008 vid 15:05
    BroderIsak;502237 wrote:
    Om man läser hela tråden så låter det som NP är nästan bara skit eller?? Efter som dom värkar börja att läcka efter tag. Var och provade en idag .Okej den känns ok ,Men håller den? Eller är det värt att lägga till en 1000lapp och köpa Mystic …?

    Har en NP 3000 5/3 som jag har kört med sedan 2004. Tycker den har fungerat jättebra under hela resan… Har använt den mest under de senaste två åren. Nu börjar den bli lite torr och har börjat spricka lite över axelpartiet, men bara ytligt. Tycker det känsligaste stället verkar vara runt knäskydden. Där släpper limningen ganska lätt. Köpte neoprenlim på skidsport som funkar jättebra. Håller nästan bättre än originalet… 🙂

    Skulle absolut kunna tänka mig en NP 5000 nästa gång.

    De här andra märkena, Mystic, NPX osv. Kör de också enkelneopren som NP, eller använder de dubbelneopren?

    Är det bara NP dräkter som har extra utrymme för armarna?

  • bicless

    Medlem
    24 september, 2008 vid 15:11

    Tror de flesta dräkter är rätt stora i armarna för att minska risken för kramp.
    De flesta märken har både dubbelneopren och enkelneoprendräkter. Välj enkelneoprenvariant om du skall använda den i blåsiga sporter, den är varmast i dessa förhållanden.

  • rasmus_w

    Medlem
    24 september, 2008 vid 15:41

    @Bicless 502259 wrote:

    Tror de flesta dräkter är rätt stora i armarna för att minska risken för kramp.
    De flesta märken har både dubbelneopren och enkelneoprendräkter. Välj enkelneoprenvariant om du skall använda den i blåsiga sporter, den är varmast i dessa förhållanden.

    Ja, naturligtvis, jag kanske skulle ha lagt till att så länge man köper en dräkt som är avsedd för vindsurfing (och antagligen även kite, om det nu är nån skillnad) så lär man inte få problem med för tajta armar, i alla fall om man har normalstora bicepsar. Det är mer om man försöker använda en dräkt avsedd för t.ex. dykning eller vågsurfing som det kan vara ett problem.

    Däremot har jag för mig att Anders Bringdal ibland tog fram saxen och klippte lite i ärmarna på sina våtdräkter eftersom han hade rätt rejäla överarmar.

    Hoppas jag inte jag startar en “klippa i armarna”-trend nu bland folk som ska låtsas ha jättemuskler. 🙂

  • broderisak

    Medlem
    24 september, 2008 vid 15:43

    Mjölksyra det får jag ganska så lätt, Så därför känns det bättre att ta en större storlek då men är tyvärr rädda att den då blir för stor . Jag får helt enkelt prova fler modeller. Bicless har du nån bra vinterdräkt?

  • oscar

    Medlem
    24 september, 2008 vid 16:50

    @Rasmus_W 502267 wrote:

    Ja, naturligtvis, jag kanske skulle ha lagt till att så länge man köper en dräkt som är avsedd för vindsurfing (och antagligen även kite, om det nu är nån skillnad) så lär man inte få problem med för tajta armar, i alla fall om man har normalstora bicepsar. Det är mer om man försöker använda en dräkt avsedd för t.ex. dykning eller vågsurfing som det kan vara ett problem.

    Däremot har jag för mig att Anders Bringdal ibland tog fram saxen och klippte lite i ärmarna på sina våtdräkter eftersom han hade rätt rejäla överarmar.

    Hoppas jag inte jag startar en “klippa i armarna”-trend nu bland folk som ska låtsas ha jättemuskler. 🙂

    Hade nog mer att göra med hur J*KLA stela dräkterna var under hans storhetstid. Kommer ihåg min först GUL-dräkt. Satt fan och skrek varenda gång jag skulle dra av mig den över hälarna. Nära att saxen åkte fram då.

Sida 3 av 6

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Varmaste våt(torr?)dräkten

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.