Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Vart tog cut-outsen vägen?

  • Vart tog cut-outsen vägen?

    Publicerad av swingout på 10 mars, 2009 vid 11:13

    Kollade just in de nya Mantorna på Tabous hemsida. Då slog det mig att de inte har några cut-outs kvar i aktern längre! Förr så hade de ju adjustable cut-outs där man kunde ställa in hur djupa de skall vara. Nu ser jag inga.
    Tittade sedan hos Fanatic på Falcon. Även där verkar alla cut-outs ha försvunnit.
    Men hos JP finns det fortfarande små utskärningar i häcken, och hos f2 är dom gigantiska.

    Är det nya trenden med dubbel konkaver som gör att brädrona flyger högre över vattnet så inga cut-outs behövs, eller är det något annat? Kanske det bara var en fluga, som cut-away i seglen på 80-talet?

    Jag har aldrig trivts med cut-outs, och alltid föredragit brädor utan. Så jag är glad över utvecklingen 🙂

    hanko svarade 15 år, 2 månader sedan 11 Medlemmar · 15 Svar
  • 15 Svar
  • booman

    Medlem
    10 mars, 2009 vid 11:36

    Bra fråga! Har själv en Drops Glider 126L -07 och en F2 Stoke. Båda har cut-outs, så ska bli intressant om det kommer några svar här… Dropsen, känns som om den “släpper” snabbt och lätt och är snabb mot tidigare freeride som jag haft. Om det beror på cut-outsen ska jag låta vara osagt…

  • jester

    Medlem
    10 mars, 2009 vid 11:46

    Jag har inte heller gillat cut-outs. Tror helt enkelt att det är så att dom tillfällen där det är bättre utan cut-outs är fler än dom med.

  • glader

    Medlem
    10 mars, 2009 vid 12:04

    Har haft ett antal brädor med cut-outs och ett antal utan. Har inte den blekaste aning om jag tycker om cut-outs eller ej, bara om jag som helhet tyckt om vissa brädor eller ej. Vad är det med cut-outs ni ogillar (resp gillar), d.v.s. vilka egenskaper härför ni till cut-outs?

  • jester

    Medlem
    10 mars, 2009 vid 12:13

    Jag tycker framförallt att jag hade svårt o få igång dom brädor jag haft med djupare cutouts. Hade en JP med lite mindre, och den funkade bra. Men mina favoritbrädor har alla varit utan…

  • rasmus_w

    Medlem
    10 mars, 2009 vid 12:17

    Jag har för mig att jag har hört att brädor med cutouts inte gippar så bra och slalomseglare tycker ju gippförmågan är ganska viktig.

  • imported_macts

    Medlem
    10 mars, 2009 vid 12:23

    @Rasmus_W 534225 wrote:

    Jag har för mig att jag har hört att brädor med cutouts inte gippar så bra och slalomseglare tycker ju gippförmågan är ganska viktig.

    generellt så sägs det ju att cut outs ska ge mindre våt yta och därför i teorin vara snabbare, dock så kan de bli mer okontrollerade i överriggade situationer/krabb sjö.

    Naish hade inga cutouts på sina mindre brädor 08 (80 och 95), men har inkluderat cut outs till 09 på dessa. I övrigt så är brädorna (såvitt jag vet, är inte helt 100 på det) oförändrade.

    Jag har kvar mina 08 och några av mina team mates har 09 så vi har möjlighet att utvärdera själva i år om det är nån skillnad….själv är jag skeptisk till att vi kommer att märka nån skillnad, men vi får utvärdera och se….

  • kapten-k

    Medlem
    10 mars, 2009 vid 12:31

    tabou har cut-outs på de stora mantorna, ej med lösa bitar tilll.

    mina åsikter:
    cut-outs är bra i lättvind då det ger brädan mera släpp.
    cut – outs ger ökad risk för spinout med sjögräsfena, inte annars

  • badjanne

    Medlem
    10 mars, 2009 vid 12:49

    Cut out is out
    De skall vara djupa konkaviteter istället.
    När jag var i Holland i höstas körde Martin van Meurs med brädan på bilden.
    Får väl se vad han använder på Öland

  • swingout

    Medlem
    10 mars, 2009 vid 12:51

    @glader 534222 wrote:

    Vad är det med cut-outs ni ogillar (resp gillar), d.v.s. vilka egenskaper härför ni till cut-outs?

    Tack Glader, det är en bra fråga!
    Har hyrt både f2 och JP med cut-outs och tyckte de var svåra i gipparna. Har kört andra f2 och JP brädor som har gippat som en dröm. Det kann ju leda mig tilla tt säga att cut-outs är dåliga (eller inte passar mig).
    Men nu kan det ju vara så att de brädor som har cut-outs är mer race inriktade och är därför som helhet svårare att gippa än freeridarna utan cut-outs.

    Därför måste jag medge att min aversion mot cut-outs är helt subjektiv. Skall verkligen bli spännande när jag äntligen får testa min nya Falcon (utan cut-outs) och se om det kanske är bräd-typen i stället för cut-outsen som gör gippandet svårare.
    Hur det än blir kommer jag säkert ändå tycka att min bräda är bäst i världen, för den är min! 😉

    Men jag tycker fortfarande det är interessant att få veta vad tanken bakom cut-outsen är, och verför de verkar försvinna.

    PS. Förr hade Fanatic målat röda flames i cut-outsen, det tyckte jag var lite ball då 😉

  • p-malmkvist

    Medlem
    10 mars, 2009 vid 12:53

    Och jag hör till dem som inte tror på cut-outs, visst på en motorbåt på perfekt plattvatten och konstant driv från motorn så ger det säkert en del mindre friktion.. Men en windsurfingbräda behöver en ren tail för att gå snabbt, en massa cut-outs hugger bara i vattnet när det brallar i och är lite chop tycker jag.. Känns som en vass bakre kant släpper bäst mot vattnet..

  • rasmus_w

    Medlem
    10 mars, 2009 vid 12:56

    Cutouts var ett stickspår i utvecklingen. Nåt år senare kom de lösa akterliken och fixade twistproblemen man försökte fixa med cutoutsen.

    (Nån som fattar vad min avsiktliga missuppfattning syftar på?) 🙂

  • kinetic

    Medlem
    10 mars, 2009 vid 12:59

    “Cutouts” (eller cutaway) på seglen är ju tillbaka igen om än i modifierad form, man har helt enkelt flyttat det längre ner bara, typ i bomnocks-höjd..

  • hanko

    Medlem
    10 mars, 2009 vid 12:59

    Enligt initierade konstruktörskällor är cutouts ännu en ritbordsprodukt med inga eller mkt små mätbara prestandaförbättringar. Vi får lära oss att leva med dessa “revolutionerande” upptäckter..! Det är självklart ett sätt att sälja pryls hur lite vi än vill tro det. Trots detta inlägg hoppas jag inom en snar framtid äga en cut-outs-bräda…hur motsägelsefullt det än låter..! tack för ordet säger mr junksurfer of the 90:s-equipment..!

  • booman

    Medlem
    10 mars, 2009 vid 13:04
    Hänkö;534238 wrote:
    Enligt initierade konstruktörskällor är cutouts ännu en ritbordsprodukt med inga eller mkt små mätbara prestandaförbättringar. Vi får lära oss att leva med dessa “revolutionerande” upptäckter..! Det är självklart ett sätt att sälja pryls hur lite vi än vill tro det. Trots detta inlägg hoppas jag inom en snar framtid äga en cut-outs-bräda…hur motsägelsefullt det än låter..! tack för ordet säger mr junksurfer of the 90:s-equipment..!

    Och jag som har 2 brädor m cutouts är ju kanonnöjd med dem. Och sen ser de ju faktiskt rätt häftiga ut…:cool2: (Bara det gör ju att man tror på dem…)

  • hanko

    Medlem
    10 mars, 2009 vid 13:05

    Enligt samma källa är det dyrare att producera cut-outsbrädor med tanke på laminering etc. Jadå….jag med mina 90-tals plankor ska ju inte yttra mig kanske men som jag skrev….jag refererar till källor i asien..!!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Vart tog cut-outsen vägen?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.