Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Våtdräkt sen Höst/ tidig Vår

  • staffomania

    Medlem
    22 september, 2015 vid 08:24

    @sailortrash 736044 wrote:

    skaffa en v-surfspecifik dräkt nästa gång. förutom att de brukar ha mer “windblock” neopren (som går sönder när man tittar på det) så brukar de även vara mindre tighta i armar och ben. Ripcurl och O’neil som många köper (dyrt) är ju helt high-end för vanlig vågsurf, även om de passar bra för v-surf och kite också. Men som sagt, de kniper runt handleder och vrister. Jag hade samma problem med en dräkt jag köpte via Surfspot för några år sedan (en Tiki, kan starkt rekommendera den till övriga om den kommer till bra pris igen). Inte förrän nu egentligen börjar den bli human runt handlederna..

    runt fötterna är det bra att den klämmer så kommer det in mindre vatten i skorna när man kraschar..

    Det är en vindsurfingdräkt. http://www.surfspot.se/ion-hybrid-semidry-5-4-hyb-black.html

    Ska väl tillägga att det inte är jättekall om armarna(men skillnad mot min polar som har enkelneopren där). Första gången jag körde med den höll jag på dö av värmeslag men tänkte på detta i lördags då det också regnade ett tag och var väldigt lite planing. I fredags då det tokblåste tänkte jag inte alls på att det var kallt om armarna .

  • doffe

    Medlem
    22 september, 2015 vid 09:42

    @dr Masse 736047 wrote:

    Jag var lite snål när jag köpte min 5/3 dräkt för ett par säsonger sedan, tänkte att “när det blir kallt så tar jag vinterdräkten i alla fall”, men problemet är att den inte är tillräckligt smidig och flexibel för underarmar och axlar. Det här fick jag betala för i våras, när 5/3 dräkten gav mig rejäla problem med kramp i underarmarna, även utan handskar vilket aldrig hänt förr. Ja, jag är sämre tränad men va faen, fem minuter skall jag väl ändå klara…

    En roadtrip mot västkusten innebar lite av ett panikköp av ny 4/3 dräkt (O’neill Psycho1 tror jag, köpt hos O’hana – stöd din lokala surfhandlare), eftersom fin-fina förhållanden väntade och jag insåg att det inte skulle bli några längre pass med min 5/3 dräkt. Denna dräkt är väldigt mycket smidigare och samtidigt klart varmare jämfört med dräkter i liknande tjocklek som jag tidigare haft. Den gör faktiskt en 5/3 dräkt helt överflödig. Kommer lätt kunna gå från 4/3 till vinderdräkten, vilket känns väldigt bra.

    Jag tycker, mer än någonsin, att de nyaste dräkterna i dubbelneo med riktigt smidigt material är såpass flexibla att dräkter specifikt för vindsurf är närmast överflödiga. Men då måste man mer eller mindre skaffa en bra (läs – smidig och kanske lite dyrare) dräkt.

    Jag saknar dock en sak – dränering och kardborreband i benen.

    Och kom ihåg – våtdräkt är faktiskt lite av en färskvara, vill du ha en riktigt smidig dräkt så skall den helst vara skapligt nytillverkad. Och givetvis passa din kropp väldigt bra.

    Köpte också en Oneill 4/3 förra hösten (O’hana såklart) dock Psycho 3 (superpremium) och skulle säga att det är en optimal dräkt för våra förhållanden här tidig vår till sen höst. Har en RG8 5,5/4 med huva också men den behövs nästan inte längre känns det som. Kanske bra att ha de mest extrema vinterdagarna iofs. Konstigt nog verkar 4/3or dock inte vara prioriterade hos Europaimportörerna.

  • sailortrash

    Medlem
    22 september, 2015 vid 12:46

    @doffe 736049 wrote:

    Konstigt nog verkar 4/3or dock inte vara prioriterade hos Europaimportörerna.

    tja, personligen anser jag att 4.3 är rätt överflödigt. för varmt på sommaren och för kallt på våren/hösten. Men det beror ju på hur mkt sälfett man har. Jag fryser allafall i 4.3 nuförtiden, men skulle dö av värmeslag om jag försökte köra med en sån på i juli.

    ang. klämmande armar är ju det en bra grej med våtdräkter, ju mer kläm destor mindre vatten in. Det är ju också ett v-surf specifikt problem. Men kanske är de superflexiga våtdräkterna lite snällare, de känns ju allafall mindre styva. Men då antar jag att man ska köpa en rätt liten storlek, så att stretchen kommer till sin rätt och det sitter som en kondom.

    Jag har iofs en riktigt billig dräkt i enkelneopren (Sola fusion, inte bra grejer) som sitter apa. Sjukt oskön i armhålorna och ingen stretch. Jag köpte den för att den var tokbillig, men straffet kom. Istället för att töja sig som tidigare dräkter så sprack i de limmade sömmarna över ryggen…

    nu spelar det ingen roll för det är sommardräkten, men stretch är bra helt klart. Ju mer desto bättre.

  • electric

    Medlem
    22 september, 2015 vid 13:05

    Jag köpte ny våtdräkt förra hösten. Eftersom det fabrikat jag alltid brukar köpa var slutsåld så valde jag ett annat fabrikat. Tyvärr. Ty det visade sig att jag efter ett par gångers användning samma höst fick kliande utslag på kroppen typ vattenkoppor, Detta trots ordentlig sköljning. Tänkte att det bara berodde på att dräkten var ny. Men så i våras hände precis samma sak: efter ett par gångers användning så fick samma typ av utslag. Men nu var det varmare och jag kunde återgå till min gamla dräkt och slapp bekymren.

    Nu undrar jag om det är någon annan som har upplevt samma sak, dvs fått utslag på kroppen av någon våtdräkt. Jag vill inte berätta vilket fabrikat det rör sig om innan jag fått bekräftat att fler har upplevt samma sak. (Det kanske bara är jag som har känslig hud eller är allergisk mot något som inte andra är. Det kan vi isf först avhandla per PM).
    /Lars

  • doffe

    Medlem
    22 september, 2015 vid 13:20

    @sailortrash 736050 wrote:

    tja, personligen anser jag att 4.3 är rätt överflödigt. för varmt på sommaren och för kallt på våren/hösten. Men det beror ju på hur mkt sälfett man har. Jag fryser allafall i 4.3 nuförtiden, men skulle dö av värmeslag om jag försökte köra med en sån på i juli.

    ang. klämmande armar är ju det en bra grej med våtdräkter, ju mer kläm destor mindre vatten in. Det är ju också ett v-surf specifikt problem. Men kanske är de superflexiga våtdräkterna lite snällare, de känns ju allafall mindre styva. Men då antar jag att man ska köpa en rätt liten storlek, så att stretchen kommer till sin rätt och det sitter som en kondom.

    Jag har iofs en riktigt billig dräkt i enkelneopren (Sola fusion, inte bra grejer) som sitter apa. Sjukt oskön i armhålorna och ingen stretch. Jag köpte den för att den var tokbillig, men straffet kom. Istället för att töja sig som tidigare dräkter så sprack i de limmade sömmarna över ryggen…

    nu spelar det ingen roll för det är sommardräkten, men stretch är bra helt klart. Ju mer desto bättre.

    På Sommaren kör man ju såklart med sin 3/2 eller shorty men annars fungerar en modern och högkvalitets 4/3 näst intill istid. Dock stor skillnad mot äldre/billiga dräkter då man var tvungen att kompensera med tjockleken bara. Så det är bara att välja om man vill åka runt som en Michelingubbe och krampande armar eller uppleva en näst intill sommarkänsla med den modern 4/3a 🙂

  • dr-masse

    Medlem
    22 september, 2015 vid 14:03

    Ja, jag är med Doffe här. Min 4/3 är bra mycket varmare än jag hade förväntat mig och kommer helt klart att funka tills det är under 10 grader varmt i vattnet. Och luften. Då börjar det bli dags att kika på vinterdräkten. Min sälfettskvot får nog anses vara väldigt låg.

    Faktiskt väldigt nöjd att det blev just 4/3, känns perfekt. Och varma sommardagar/utomlands åker min gamla 3/2 dräkt fram.

    Jo, en sak till. En riktigt smidig dräkt med dragkedja bak är faktiskt rätt enkel att ta på och av. Jämfört med min Flashbomb vinterkostym, som kräver att man är någon form av utbrytarkung, så är det rena barnleken att dra på och av 4/3an.

  • andreasm

    Medlem
    22 september, 2015 vid 18:57

    När ni ändå pratar vinterdräkter, har ni några rekommendationer till en som letar ny?

  • dr-masse

    Medlem
    22 september, 2015 vid 19:25

    Alltså, den är inte billig. Rip Curl Flashbomb med huva är en riktigt, riktigt bra vinterdräkt.

    Men om någon dräkt är värd att lägga pengar på, om inte annat av säkerhet, så är det absolut vinterdräkten.

  • ola-h

    Medlem
    22 september, 2015 vid 19:57

    Jag har en lätt beggad Simmer 6/5/4 med huva som bara hänger och samlar damm. Medium. Ge ett bud.

  • robin

    Medlem
    23 september, 2015 vid 08:00

    Simmer 6/5/4 är svinbra. Jag har inte provat Flashbomb så den kan vara ännu bättre, men det är inga problem att segla i januari med simmern. Tror att den ligger på 2500 vilket är ohyggligt mycket billigare än Flashbomb. Rip Curl har en billigare dräkt också, tror att den heter E-Bomb. Kan tänka mig att den är jämförbar med Simmer.

  • sailortrash

    Medlem
    23 september, 2015 vid 09:02

    det är framförallt tjockleken, inte passformen, som avgör värmen i en dräkt. Vattengenomträngning spelar givetvis roll om vattnet är 4-5 grader. har man en 6/5/4 fryser man inte i första taget, billig eller dyr. De flesta billiga vinterdräkter har ju vad som krävs, rätt tjocklek och limmade tejpade sömmar. Billigt är ju visserligen runt 2500 (Rip curl dawn patrol med huva) eller 3000 (simmer med huva), men det är ju fortfarande 2000 billigare än värstingarna i samma tjocklek.

    dykdräkter är ju runt 7 mm (eller torrdräkt), och de är ju alltid nere i 4-7 grader vatten eftersom den tempertaturen är “tyngst” och hamnar underst.

  • pete

    Medlem
    23 september, 2015 vid 09:42

    Inför hösten hoppas och tror jag mycket på en Xcel Infinity 5/4 frontzip som jag köpte i våras och hann använda en gång tidigt i maj (men då var den lite för varm). Jag valde utan huva men tänkte förstärka med en gammal NP huva/väst när det biter som värst. Det är mest modernt superflexibelt dubbelneo på den och den är rätt tajt i armarna, men med mina skrivbordskrattor ska det funka. Valde länge o väl mellan den och Rip Curl Flashbomb 5/3 som jag tror är en jämförbar produkt (slumpen avgjorde men Xcel var nog aningens billigare).

  • sailortrash

    Medlem
    23 september, 2015 vid 10:01

    @pete 736071 wrote:

    Inför hösten hoppas och tror jag mycket på en Xcel Infinity 5/4 frontzip som jag köpte i våras och hann använda en gång tidigt i maj (men då var den lite för varm). Jag valde utan huva men tänkte förstärka med en gammal NP huva/väst när det biter som värst. Det är mest modernt superflexibelt dubbelneo på den och den är rätt tajt i armarna, men med mina skrivbordskrattor ska det funka. Valde länge o väl mellan den och Rip Curl Flashbomb 5/3 som jag tror är en jämförbar produkt (slumpen avgjorde men Xcel var nog aningens billigare).

    min brorsa har en sådan, den verkar väldigt varm och bra. Det är ju en utpräglad vågsurfing dräkt, så den kniper nog bra vid armar och ben. Dock släppte tejpningen på insidan av sömmarna efter ca 3 användningar, vilket är klart underkänt för en dräkt a 3000 kr. Jag har sagt till honom att reklamera, men vet inte om han gjort det än, men tejpningen ska inte trilla av så snabbt. Då kommer ju vatten in genom sömmen…

  • nachoman

    Medlem
    23 september, 2015 vid 10:31

    Har en sån Xcel Infinity 5/4 utan huva. Verkar vara riktigt vass kvalitet. Har haft min sen i vintras och inte haft någr sömmar som släppt. Riktigt flexigt neo så kramp i armarna är inget problem alls. Klart bättre dräkt än de jagkört tidigare, t ex Ion Strike 5/4 och NP.

  • sailortrash

    Medlem
    23 september, 2015 vid 11:32

    jo jag håller med, jag tror min brorsa fick ett måndagsex. dräkten verkar grym helt klart.

Sida 2 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Våtdräkt sen Höst/ tidig Vår

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.