Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Våtslippapper…

  • Våtslippapper…

    Publicerad av klint på 21 september, 2006 vid 14:43

    Villken kornstorlek på våtslippappret gör sig bäst om man vill ta bort ett litet märke i fenan? Fanns ngn artikel om detta + hur man slipar rätt i nyare nummer av boards, som jag bommade köpa. Har en känsla av att det är viktigt att ta bort, om än små, ojämnheter i fenans framkant då dessa kan fördärva fenans profil och därmed ge upphov till spin out.

    jesper_b svarade 17 år, 7 månader sedan 6 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • Oregistrerad

    Gäst
    21 september, 2006 vid 18:16

    Jag köpte 3M sanding sponge extra fine på byggmarknad (Woody) Ett 5mm tjock sköljbar skumgummi/slipduk som man kan slipa både vått och torrt. Funkade kanon på finare repor på fenan.

  • alexullared

    Medlem
    21 september, 2006 vid 19:06

    sist jag drog i en sten så slipade jag den jämn mot asfalten på parkeringen! funkar det med..;) tror ni det gör så stor skillnad hur mycket repor det är på fenan?

  • stang

    Medlem
    22 september, 2006 vid 08:45

    Om jag inte minns fel så använder de 800 papper när de slipar botten på americas cup båter mm. Detta ger tydligen en lagom fin yta. För fin är inte heller bra!

  • Oregistrerad

    Gäst
    22 september, 2006 vid 09:04

    Tjoho!
    Mina vågfenor slipar jag alltid med sten upphittad på plats. Blir tillräckligt bra och känne liksom som en skön filosofisk grej också! Seglar mest på Torö stenstrand och slipar nästan på fenan varje gång jag seglar! Åsa har också bra stenar men de behöver man inte använda riktigt lika ofta varken när man seglar eller däremellan

    Mina formulafenor är en helt annan femma. När de kommer sprillans från med FedEx från Debou… (hur fasen stavar han nu igen) börjar en lång procedur.

    1) Avfetta med rödsprit
    2) Sprutspackla med bra sprutspackel (brukar fuska och använda sprayburk, gillar Hagmans framför Plastic Padding). Spräja ett jämnt tunt men täckande lager. Sprya i omgångar så det inte rinner.
    3) Slipa hela fenan med 1200 papper. Var försiktig så att du inte shapar om fenan. Du har inte lagt ut 2500:- på en customfena för att förstöra den!
    4) Lacka hela fenan med högkvalitativ 2-komp lack, helst båtlack men billack duger. Efterföljande punk 5 blir enklare om denna lack är färjad men det blir kanske snyggare med klarlack, framför allt syns detr inte att du trimmat fenan om du använder klarlack (jo på glansen så klart).
    5) Slipa igen med 1200 papper – obs ej igenom lacken, enbart finish!
    6) Polera hela fenan med autosol.
    7) Avfetta med rödsprit.
    8) På med något etablerat ytmedel som används på centerbord mm vid riktig racing, t ex GoGoFast.
    9) Se för faan till att du inte har smuts i fenfodralet och undvik att få in smuts i det när du är på stranden.

    Som ni ser – sten eller superpolish – its up to you folks!

    /Jesper B

    Som likt sina beggade vågfenor känner sig något kluven

  • klint

    Medlem
    22 september, 2006 vid 10:29

    Shit, det där lät seriöst… Vad är tanken bakom denna grundliga behandling av en sprillans ny fena, är inte formula fenorna fullgoda vid leverans ?

  • adde

    Medlem
    22 september, 2006 vid 10:39
    Oregistrerad wrote:
    Tjoho!
    Mina vågfenor slipar jag alltid med sten upphittad på plats. Blir tillräckligt bra och känne liksom som en skön filosofisk grej också! Seglar mest på Torö stenstrand och slipar nästan på fenan varje gång jag seglar! Åsa har också bra stenar men de behöver man inte använda riktigt lika ofta varken när man seglar eller däremellan

    /Jesper B

    Som likt sina beggade vågfenor känner sig något kluven

    Du får ta med lite Torösten till västkusten för utvärdering. Själv använder jag huvudsakligen betongsuggor till mina vågfenor.

  • Oregistrerad

    Gäst
    22 september, 2006 vid 11:08
    adde wrote:
    Själv använder jag huvudsakligen betongsuggor till mina vågfenor.

    Du måste vara starkare än du ser ut adde ;o)

    //Glenn

  • rasmus_w

    Medlem
    22 september, 2006 vid 21:57

    Själv tycker jag ett enkelt sätt att slipa till fenorna är att segla på lite för grunt vatten på Haga eller nåt annat ställe där det är sandbotten. Helst inte på reven där det plötsligt blir tvärgrunt utan nånstans där man mest känner att det går lite trögare i några segkunder innan farten ökar igen…

  • jesper_b

    Medlem
    23 september, 2006 vid 09:51

    Klint,
    Det handlar mest om att psyka Jimmy Trimmy. Sedan tycker jag det ger Formulaseglandet en lite extra tysk känsla…

    /Jesper

    Skämt och sido, men vissa fenor kommer med ruggigt dålig finnish

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Våtslippapper…

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.