Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vatten i ny bräda

  • Vatten i ny bräda

    Publicerad av portin på 25 augusti, 2009 vid 05:26

    Tjena,

    Jag har börjat vindsurfa igen efter många år. Köpte mig ett kitt på en av webshopparna. När jag fick brädan fattades stropparna och skruvar. Dessa skulle skickas snarast, men med nya grejor är man rikigt sugen på att testa så jag tog mig en tur utan stroppar.

    När jag senare pratade med webshoppen frågade försäljaren om jag hade fått “luft skruven”!?!? -Nej, sa jag. På den tiden som jag surfade senast hade vi inga luft skruvar.

    Så nu har jag i varit ute o surfat med en ny bräda med hål i! Vad kan hända om man får in vatten i luftskruven? Och vilket ansvar har försäljaren i ett sånt här fall? paketet kostade 15´000kr, inte direkt gratis.

    platon svarade 14 år, 9 månader sedan 8 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • jps

    Medlem
    25 augusti, 2009 vid 05:43

    Illa. Sök på luftskruv här i forumet. Det har skrivits en del om detta ämne tidigare.

    Säljaren har nog inget ansvar alls speciellt som om du verkar ha informerats om att det saknats skruvar som skulle komma senare.

    Det är ju ingen katastrof iofs. Brädan lär ju torka.

  • ola-h

    Medlem
    25 augusti, 2009 vid 06:01

    Det är inte lätt att få brädan helt torr och den blir aldrig riktigt densamma, skulle jag säga. Med uttorkning enligt alla konstens regler (som JPS skrev: sök) kan man komma nära rent viktmässigt, dvs få ut nästan allt vatten, men det är alltid en del fukt kvar. Detta gör brädan känsligare för delaminering genom hela livslängden och framöver kommer de vara viktigt att du ser till att det inte blir över- respektive undertryck i brädan, dvs du bör öppna luftskruven när brädan förvaras varmt/kallt och speciellt se till att den har rätt tryck i sig när den seglas. Detta beroende på att fuktig luft ändrar volym mer beroende på temperatur än torr luft.

    Men för att sätta det hela i perspektiv: många av oss segler omkring med brädor som fått lite skador och därmed tagit in lite vatten någon gång. Det är liksom en del av en brädas liv, men givetvis grymt tråkigt att råka ut för när brädan är ny.

    Jag kan inte säga om försäljaren har något ansvar. Fanns det instruktionsbok med? Inte för att någon läser den, men rent formellt så är det ju där det står hur brädan skall behandlas och helt säkert står det att brädan inte får seglas utan luftskruv. Om inte instruktionsboken var med kanske du har en chans att hävda att säljaren gjort fel.

    Starboard brukar pilla in luftskruven i mastkassetten vid frakt så att man princip inte kan segla den utan att upptäcka luftskruven. Bra. (Dock hade de inte gjort så på mina 2010-brädor, men jag skall ringa och tjata på dem så de återgår till detta geniala förfarande).

  • glader

    Medlem
    25 augusti, 2009 vid 06:02

    Annan tråd i ämnet
    [ame=”http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=48242″]Hjälp Mig Tack – http://www.Surfzone.se[/ame%5D

  • portin

    Medlem
    25 augusti, 2009 vid 06:22

    Tack grabbar!

    Jag får väl försöka få ut så mycket som möjligt av vattnet och kolla hemförsäkring ev skaffa något tilllägg så brädan är försäkrad. Förr eller senare blir det ett j-vla kastfall och då blir det dags att byta…

  • claes6

    Medlem
    25 augusti, 2009 vid 06:49

    Ursäkta, att jag hakar på tråden för lite baskunskap.

    Har följt rådet att söka på “luftskruv” här inne, men måste dessvärre blotta min totala okunskap i ämnet: luftskruven – är det den som sitter precis framför mastkassetten? Fick hem min nya bräda i fredags kväll (Fanatic) och när jag packade upp den såg jag en skruv i skåran för mastfoten. Efter en snabb konsultation av min gamla bräda listade jag ut var den skulle sitta och skruvade i den. Någon packning tror jag dock inte satt på den (ska kolla när jag kommer hem) – är den viktig?

    Och om jag förstått saker och ting rätt – ge f-n i luftskruven så länge brädan flyter och inte behöver lagas eller transporteras på flyg. Right?

  • safesurfer

    Medlem
    25 augusti, 2009 vid 07:27

    Det är ett rätt vanligt problem att nybörjare köper nya fina brädor utan att vara medveten om att de finns ett luftningshål. En bekant till mig köpte bräda nyss och jag kom att tänka på luftskruven då han var på väg ut i vattnet. Den var lyckligvis stängd men han hade inten aning om att det fanns en sådan. Nu ska vi inte dra igång disskussionen öppna eller inte öppna luftskruven utan var och en får bli salig på sin fason. Är man pedant öppnar man väl men jag som har bråttom ut på vattnet öppnar bara några gånger om året för att jämna ut tryck och värma ut eventuell kondens.

  • bananen

    Medlem
    25 augusti, 2009 vid 07:40

    Lite tröst: Visst är det skit när en ny bräda pajar, speciellt om man är pryl-fantast. Men misströsta icke – det är bara plast! Min favo-bräda har vart med om det mesta – sprucken i botten och totalkvaddad nos, dingar osv. Den är inte vacker, men, den är tät, hård och väger som den skall. Den har tagit in vatten, men den har bastat sig torr! Att den är ärrad spelar föga roll när man har fullt tryck i riggen, vågorna bryter bra och man laddar järnet.

    Så till alla: “First cut is the deepest”, men skit i det. Brädor är för bruk. Amen.

  • platon

    Medlem
    25 augusti, 2009 vid 07:56

    Japp, ingen idé att gråta över spilld mjölk.
    Några tips dock;
    1/Lossa luftskruven och förvara brädan inomhus en tid framöver (när du inte seglar). Väg brädan regelbundet och kolla så att brädans vikt inte minskar. Tänk på att fabrikantens uppgift inte stämmer då de anger +/- 6% ungefär. Vilket ter sig som 1-2 dl vatten viktmässigt.
    2/ Efter en tid. Ta bort luftskruven och sätt en transparent tejp över hålet och över natten. Är det ingen kondens på morgonen så gå vidare i livet
    3/ tror de flesta har gjort liknade fuck ups
    4/ Läs vad bananen skrev, godset ska användas.

    Ride on

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vatten i ny bräda

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.