Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing vattenstart.

  • gh0st

    Medlem
    21 november, 2007 vid 12:13

    @sourra 429824 wrote:

    Vad fan… lever den här dödfödda tråden ännu?

    sjukt va? Ska vi se hur länge vi kan hålla den i liv genom att bara skriva samma saker om och om igen? =) Men visst märks det att det lite “off-season”.

  • nic

    Medlem
    21 november, 2007 vid 12:17

    Ozone Edge (hög AR) – jobbigare å tjôta på forum om hur svårt det är att vattenstarta än att vattenstarta…

    nic

    [youtube]http://www.youtube.com/watch?v=iiNeLbXoRmE[/youtube]

  • debkausf

    Medlem
    21 november, 2007 vid 13:35

    @Haze 429800 wrote:

    debkåusf: Nej det har jag inte men just där för skulle det vara kul att höra en objektiv bedöming varför den är så bra jämfört med alla andra drakar?

    Som tex kan jag jämför sigmakite (Helix,Cult) med Flexifoil, Swbl 2, Best Waroo, Advance med flera.

    Och då är det faktiskt ingen av dessa som är bättre än sämre än någon annan förrutom att Cult:en är lättare än Helix att vatten starta (Mindre AR).
    Och resten behöver vi inte en diskutera i denna tråd då den handlar om vatten start.

    Ps. Har de fått bort problem med att swbl inventerar sig? ds.

    🙂 ok, då börjar jag nu Haze: swbl. 3.an -har ett överlägset grund”tryck” även i de nedre delarna på vindregistret på resp. size som gör att man inte behöver jobba så mycket vid dålig vind. -svänger lagom snabbt. -har perfekt avvägt bomtryck med fin känsla för hur mycket o snabbt draken svänger. -Klart bäst bom, allt sitter styvt på plats och är lätt att nå. -ligger stabilt i vinden utan att kränga eller segla ut framåt i fönstret. -Hangtime så det står härliga till. -Riktigt gott tryck i looparna. -One pump för snabbb riggning. -genomgåeende bra kvalite.
    Dessa saker är det jag kommer på nu som i många fall är betydligt sämre på jämförbara kites jag har provat. Beträffande inverteringsproblemet så har jag upplevt detta en gång men måste nog tillskriva det som ett handhavandefel eftersom jag vid det tillfället gjorde bort mig efter noter… Vill även tillägga att jag inte på något sätt är knuten till någon form av föräljning utan grundar synpunkterna efter mina egna erfarenheter o surffeals!!! Peace!!!

  • jochen_birch

    Medlem
    21 november, 2007 vid 14:18

    Jag började förra säsongen med just SB1 (12m och 16m).
    Eftersom jag inte har testat så många andra så kan jag bara tala för just dessa.
    De är riktigt lätta att vattenstarta, jag har även startat dem när jag har tappat dem i vassen vilket funkar perfekt.
    De är enkla att starta på land när man surfar själv (rekommenderas inte om du precis har börjat).

  • milkman

    Medlem
    21 november, 2007 vid 15:37

    @jochen_birch 429849 wrote:

    Eftersom jag inte har testat så många andra så kan jag bara tala för just dessa.

    Allmänt upprop:
    Äh. jämför ändå! Klart det man kör på är bäst, framför allt jämfört med allt annat som man inte kör på… Som då helt autmatiskt blir sämre. Jag kör ju inte ditt märke så mitt är ju bättre ändå 🙂

    Man kan bli teamåkare till och med, en sån behöver knappt vet hur kiten ska avändas. Kan åkaren häva ur sig en massa bra saker om sitt märke så räcker det, gärna nått från nån release PDF, ovaset ifall det stämde eller inte. Och gärna på alla möjliga forum -ofta.
    En fin sak med att vara teamåkare är att ovan automatik blir ännu mer autmatiskt: Även ifall en teamåkare faktiskt tar sig tid och testar andra grejjor, i totalt 4 minuter – någon dag när förutsättningarna är så dåliga att det inte är lönt att pumpa sina egna kiter – så är dom alltid sämre! På alla sätt och på inga sätt är dom bättre! Faktisk är dom dåliga på några sätt som man bör varna andra för. På alla möjliga forum -ofta.

    Nu kör vi! Passar bra nu när det inte riktigt är sässong och vi får köra så sällan att vi knappt kommer ihåg hur det är mellan gångerna, så har vi nått att göra allihopa 🙂

  • blackadder

    Medlem
    21 november, 2007 vid 17:12

    @debkåusf 429843 wrote:

    🙂 ok, då börjar jag nu Haze: swbl. 3.an -har ett överlägset grund”tryck” även i de nedre delarna på vindregistret på resp. size som gör att man inte behöver jobba så mycket vid dålig vind. -svänger lagom snabbt. -har perfekt avvägt bomtryck med fin känsla för hur mycket o snabbt draken svänger. -Klart bäst bom, allt sitter styvt på plats och är lätt att nå. -ligger stabilt i vinden utan att kränga eller segla ut framåt i fönstret. -Hangtime så det står härliga till. -Riktigt gott tryck i looparna. -One pump för snabbb riggning. -genomgåeende bra kvalite.
    Dessa saker är det jag kommer på nu som i många fall är betydligt sämre på jämförbara kites jag har provat. Beträffande inverteringsproblemet så har jag upplevt detta en gång men måste nog tillskriva det som ett handhavandefel eftersom jag vid det tillfället gjorde bort mig efter noter… Vill även tillägga att jag inte på något sätt är knuten till någon form av föräljning utan grundar synpunkterna efter mina egna erfarenheter o surffeals!!! Peace!!!

    Jag har aldrig kört Switchblade 3, men håller givetvis med om att den är bäst. Va fan, det syns ju på den!

  • haze

    Medlem
    21 november, 2007 vid 17:58

    debkåosf: Låter ungefär som alla andra kites då;) Culten är exakt likadan, Best Waroo oxå. Och Helixen. Har tyvärr inte prövat Ozone än. Låter även som Flexifoil Ion 2. Och nästan som swbl 2.

    Så jag tycker det var sån där konstruktiv omdöme 😉
    Typ som Jens skriver hur mycket har du kört andra drakar så vad har du att jämför med?

    Jag har kört Flexifoil i 3 månader, Waroo två dagar, SWBL 2 i en dag. Så jag har känt skillnaderna.

    Jens: Som jag skriver så skulle jag aldrig bedöma en drake efter 30 min på vattnet ens. I och med att jag kör skidor så mycket och testar så vet jag att det krävs ganska så mycket för att testa. Och ja jag är team-åkare. Och ser framemot att få testa Ozone snart 😉

  • gonzo

    Medlem
    21 november, 2007 vid 20:04

    åååååå att ni bara orkar.
    sb 3 är en grymm drake men det är säker dom andra med smaken är som baken
    så lägg ner!!!!!!!!!!!!!!!!

  • debkausf

    Medlem
    21 november, 2007 vid 21:26

    @gonzo 429923 wrote:

    åååååå att ni bara orkar.
    sb 3 är en grymm drake men det är säker dom andra med smaken är som baken
    så lägg ner!!!!!!!!!!!!!!!!

    Tack!!! där kom det!

  • debkausf

    Medlem
    21 november, 2007 vid 21:58

    @Haze 429886 wrote:

    debkåosf: Låter ungefär som alla andra kites då;) Culten är exakt likadan, Best Waroo oxå. Och Helixen. Har tyvärr inte prövat Ozone än. Låter även som Flexifoil Ion 2. Och nästan som swbl 2.

    Så jag tycker det var sån där konstruktiv omdöme 😉
    Typ som Jens skriver hur mycket har du kört andra drakar så vad har du att jämför med?

    Jag har kört Flexifoil i 3 månader, Waroo två dagar, SWBL 2 i en dag. Så jag har känt skillnaderna.

    Jens: Som jag skriver så skulle jag aldrig bedöma en drake efter 30 min på vattnet ens. I och med att jag kör skidor så mycket och testar så vet jag att det krävs ganska så mycket för att testa. Och ja jag är team-åkare. Och ser framemot att få testa Ozone snart 😉

    Du pratar om konstruktivt omdöme! Vem är du att döma mig? Teamåkare som alldrig prövat Swbl. 3! För övrigt har jag provat runt på olika demo men om du kan döma en kite utan o ha kört den kan väl jag döma efter en session.Slutligen ber jag om ursäkt att jag uttalade mig på forumet utan att berömma dina kära sigmakites(snacka om ömma tår), visste inte att steffo var reserverat enbart för naish.

    p.s. Jag får väl också prova flexifoil 3 mån så att även jag känner skillnaderna o kan ge ett konstruktiv helixomdöme…d.s.

    Peace!!!!

  • pjoter

    Medlem
    21 november, 2007 vid 22:10

    hahaha, de här va roligt!! Jens, i mina ögon handlar ditt inlägg väldigt mkt om dig själv. 🙂

    Hur mkt är det du har kört flysurfergrejerna? för du har ju så länge jag minns pratat rätt mkt skit om dom i jämförelse mot ozone. å hur mkt har du kört tex radsails?

  • debkausf

    Medlem
    21 november, 2007 vid 22:14

    @Milkman 429859 wrote:

    Allmänt upprop:
    Äh. jämför ändå! Klart det man kör på är bäst, framför allt jämfört med allt annat som man inte kör på… Som då helt autmatiskt blir sämre. Jag kör ju inte ditt märke så mitt är ju bättre ändå 🙂

    Man kan bli teamåkare till och med, en sån behöver knappt vet hur kiten ska avändas. Kan åkaren häva ur sig en massa bra saker om sitt märke så räcker det, gärna nått från nån release PDF, ovaset ifall det stämde eller inte. Och gärna på alla möjliga forum -ofta.
    En fin sak med att vara teamåkare är att ovan automatik blir ännu mer autmatiskt: Även ifall en teamåkare faktiskt tar sig tid och testar andra grejjor, i totalt 4 minuter – någon dag när förutsättningarna är så dåliga att det inte är lönt att pumpa sina egna kiter – så är dom alltid sämre! På alla sätt och på inga sätt är dom bättre! Faktisk är dom dåliga på några sätt som man bör varna andra för. På alla möjliga forum -ofta.

    Nu kör vi! Passar bra nu när det inte riktigt är sässong och vi får köra så sällan att vi knappt kommer ihåg hur det är mellan gångerna, så har vi nått att göra allihopa 🙂

    Det var fint sagt:wink: men i Varberg e säsongen i full gång än:smile:

  • sourra

    Medlem
    21 november, 2007 vid 23:49

    Det här kan mycket väl bli årets bitskaste och mest intetsägande tråd. Keep up the good work lads!

  • milkman

    Medlem
    22 november, 2007 vid 05:09

    @pjoter 429953 wrote:

    hahaha, de här va roligt!! Jens, i mina ögon handlar ditt inlägg väldigt mkt om dig själv. 🙂

    Japp! På alla möjliga forum – ofta!

  • haze

    Medlem
    22 november, 2007 vid 07:11

    debkåufs: Hoppas du skämtar?
    Nej jag har inte haft tillfälle att pröva swbl 3. Men skall testa den på söndag. Och vad då teamåkare utan att testa swbl 3?
    Och jag har verkligen inte dömt swbl 3 i och med att jag inte har testat den som sagt.

    Och det jag menar är att man inte kan bedöma en drake på en demo och köra den i 20-30 min. Och jag skulle aldrig göra det heller. Första intrycket är så klart men det kan växla.

    Och vad menar du med att köra Flexifoil i 3 mån och bedöma Helix efter det?

    Har kört Sigma kites lite mer än 250 timmar så de vet jag hur de fungerar. Och säger inte att de är bättre eller sämre än några andra på något speciellt sätt. Det jag vet är att jag kan gå ut med en mindre drake nu jämfört men förrut i samma vind styrka.

    Därför säger jag att testa dig fram och hitta en drake du gillar både i vattnet och i luften och köp den.

    Och jag hade glömt att ni som kör cabrinha vet bäst 😉

    Ps. Vill du prova sigma kites så fråga så får du prova Ds.

Sida 3 av 8

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing vattenstart.

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.