Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing vattenstart.

  • skotten

    Medlem
    25 november, 2007 vid 00:09

    life just wont be the same without the interbrand jesting… something we cant loose

  • jonaish

    Medlem
    25 november, 2007 vid 00:35

    Steffo madda fakking back on track!!!!

  • haze

    Medlem
    25 november, 2007 vid 00:57

    And Jonaish… Will you drink when we get down toooo SKÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅNNNNEEE?

  • jonaish

    Medlem
    25 november, 2007 vid 01:07
    Haze;430488 wrote:
    And Jonaish… Will you drink when we get down toooo SKÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅNNNNEEE?

    hahahahahahaahaaa….. njäaäaää, jag ska nog göra en gonza då 😉

    Men jag kan hjälpa dig å ge dig lite råd å rön Haze!!

  • sourra

    Medlem
    25 november, 2007 vid 01:19

    @jonaish 430490 wrote:

    hahahahahahaahaaa….. njäaäaää, jag ska nog göra en gonza då 😉

    Trycka på en Bondmora och rymma i soluppgången?

  • jonaish

    Medlem
    25 november, 2007 vid 01:23
    sourra;430493 wrote:
    Trycka på en Bondmora och rymma i soluppgången?

    ja fan

  • gonzo

    Medlem
    25 november, 2007 vid 11:25

    va har du kört sens 99 å är inte bättre. å sen lägg ner det där med skider det är ju bara löjligt.
    moooohahahahahahahaha

  • pihlblad

    Medlem
    25 november, 2007 vid 11:42

    Man utvecklas väl inte så mycket när man kör med skitdrakar!!!!!!!

  • fox

    Medlem
    25 november, 2007 vid 11:42

    @sourra 428962 wrote:

    I stort sett alla bow/sle-kites med medel-ar är lätta att få igång. Släpp bommen, dra i ena styrlinan, gäspa och vänta på att kiten ska vandra ut, ställa sig och launcha – voila!

    Ursäkta en kanske obegåvad fråga, – men vad menas med high AR (aspect ratio?) och vad utmärker en kite med högt AR? exempel på kitar med lågt el. mellan AR?

  • jonaish

    Medlem
    25 november, 2007 vid 12:02
    Fox;430549 wrote:
    Ursäkta en kanske obegåvad fråga, – men vad menas med high AR (aspect ratio?) och vad utmärker en kite med högt AR? exempel på kitar med lågt el. mellan AR?

    de handlar bara om vilken pump man får med & pump system draken har!

    AR – Air Rotation

    liten drake (typ 8) har hög AR för att den pumpas upp snabbare än en stor drake (typ 14m2) har låg AR å däremellan (typ 12) har mellan AR

  • gonzo

    Medlem
    25 november, 2007 vid 12:06

    hahahahahahhahahahahaha

  • gonzo

    Medlem
    25 november, 2007 vid 12:09

    det va dåligt med bonnatöser igår så jag sov en schön sömn i min egen säng

  • sourra

    Medlem
    25 november, 2007 vid 14:42

    Fox: AR står, som du gissade på, för Aspect Ratio. Det är helt enkelt förhållandet mellan kitens bredd och höjd. Sen exakt vad som räknas som högt, mellan och lågt är inte helt solklart eftersom det är långt ifrån lätt att hitta siffror på vad respektive kite har för AR. Men nu råkar jag ha en Naishkatalog framför mig och där har Code, som har lägst AR ett värde på 4.55 för en 12 kvm-kite medan Torch, som har högst AR 5.35 på en 6 kvm. Nu vet jag inte hur långt åt varje håll skalan sträcker sig och vilka kites som har högst och lägst men det finns nog någon gammal kalenderbitare som kan svara på detta. Ha det!

  • pjoter

    Medlem
    25 november, 2007 vid 15:16

    å jag lägger till flysurfers AR tal mest bara för att va en nörd, men tror detta är ett av de större spannen som finns på vattenkites.

    Den nya Pulse 2 har 4.2 utom 6kvm som bara har 3.85, detta är deras stabila kite för nybörjare och vågor.
    psycho 3 som är freestylekiten har 4.8.
    Speed 2 som är en riktigt snabb drake har 5.9 i AR.

    Enkelt sagt får du med lågt AR en kite som är snäll å stabil å med högt AR en snabb kite som är mer instabil, finns sen miljoner andra saker som spelar in som typ profil, lininfästningar mm.

  • cortex

    Medlem
    25 november, 2007 vid 15:47

    En egenskap som blir bättre ju högre AR kites har är förmågan att kunna dra nytta av apparent-wind, dvs fartvinden. Det gör att en hög-AR-kiten ihop med en snabb bräda funkar i löjligt lite vind om man har rätt teknik och jobbar kiten… dock blir en hög-AR kite ganska jobbig i hårda och byiga vindar.

    Så min personliga preferens är att ha högt AR som fanken på mina lättvindskites och sedan gå mot lägre AR ju hårdare/taskigare vindar jag ska kite’a i.
    Vilket i Flysurfers fall leder till min quiver bestående av Speed2 15 (uberlättvind -> 10 m/s), Psycho3 10 (6.5 m/s -> 12 m/s) och Pulse2 8 (8 m/s -> massor). Sweetspotsen är inom parantesen, så alla kitesen går att köra i både mer och mindre vind men då byter jag hellre till “nästa” kite och hamnar i dess optimala range.

    /Kaj(Tech)

Sida 6 av 8

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing vattenstart.

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.