• anonym-anvandare

    Medlem
    16 november, 2001 vid 09:21

    Jag läste en artikel i boards får några månader sedan och där stog det att man alltid skulle försöka hålla bakbenet böjt under hela manövern dvs tills man kommit upp på brädan helt. det kan ju vara nåt att tänka på.. Om det blåser tillräckligt mycket för att man ska plana och mer därtill brukar jag lägga upp båda benen på brädan för att få mer kontroll när man kommer upp. Men kommer man inte upp alls är det nog ingen bra idé……

    Jag gjorde iofs min första vattenstart helt utan benen på brädan, jag låg och simmade med seglet i rätt position och så kom det en by och jag åkte upp och satte ner fötterna på brädan och åkte iväg.. =)
    fast jag kunde ju inte vattenstarta efter det, men det var rätt kul…

  • borje

    Medlem
    16 november, 2001 vid 11:21

    Låter kallt att öva vattenstarter nu?

  • silversurfarn

    Medlem
    16 november, 2001 vid 12:09

    Måste förtydliga mig:
    Med att inte vara för snabb med att belasta framfoten menar jag att inte till varje pris försöka komma upp på brädan snabbt med bägge fötterna, utan man kan ligga och åka med några meter med frambenet släpande i vattnet innan man skotar in och reser sig upp.

    Hm.. svårt att förklara i skrift, det är lite som att förklara hur man cyklar, “trampa och åk framåt” typ…

  • mr-pop

    Medlem
    16 november, 2001 vid 12:33

    Några enkla tips från mig:

    * Ju mindre det blåser desto högre upp måste du hålla riggen när du ligger i
    vattnet så seglet fångar vinden (dvs du måste närmare brädan).

    * Det går att “pumpa” sig upp från vattnet om det blåser mycket lite.

    * Tänk på att “släppa ut” vinden när du kommer upp på brädan och står upp så
    du får balans (dvs skota ut) om det blåser mycket.

    * När du ligger i vattnet bredvid brädan och håller riggen ovanför vattnet i
    bommen kan du känna hur riggen börjar dra upp dig när du skotar in respektive
    släpper ner dig i vattnet om du skotar ut. Så ligg i vattnet och lär dig
    känna riggen (fast det är ju lite kallt för det just nu)

  • manik

    Medlem
    16 november, 2001 vid 20:59

    Så läng det är just vattenstarten du vill träna på så sänk bommen så mycket det går så krävs det inte så mycket kraft för att lyfta dig. Annars gäller nog öva öva öva, för att få in känslan för vad som är rätt vinkel mot vind och hur du kan kontrollera brädans läge med seglet.

  • feg

    Medlem
    17 november, 2001 vid 21:42

    Värst vad många svar du fick…

    När du lärt dig kan du ju gå vidare med att öva dig att lära ut dina nyvunna färdigheter genom att undervisa mig!?

    Jag är för feg för vattenstart… övar beachstart just nu…

    Lycka till

    /Fegisen

  • borje

    Medlem
    18 november, 2001 vid 01:19

    en vattenstart är bara en beachstart på djupt vatten!

  • surfare_flicka

    Medlem
    18 november, 2001 vid 10:54

    värst vilket självförtroende man har då… tro lite mer på dej själv, så kanske de funkar bättre!!!

  • anonym-anvandare

    Medlem
    18 november, 2001 vid 20:49

    jotack, men mitt självförtroende ska växa… med värmen i vår!!!

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.