Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vattenstart problem.

  • Vattenstart problem.

    Publicerad av noob_master på 8 augusti, 2011 vid 21:29

    Hejsan alla glada vindsurfare.

    Jag var ute vid åsa idag och skulle testa på vattenstart.

    Jag har en 110 liters bräda och ett 6.4 volcano segel.
    För det första kändes det som att det var lite för lite vind för att komma upp(skulle gissa att det blåste ungefär 6-7 m/s.)
    Är det någon som har tips på hur man kommer upp i lite mindre vind?

    Sen när jag väl kom upp så ville brädan bara lova upp och gick inte alls fort och slutade oftast med ett plums. Vill brädan lova upp eftersom jag står för långt bak och tar seglet för mycket bakåt eller finns det mer orsaker till att den lovar upp?

    Är det några som brukar segla vid åsa eller är det bara kitesurfare?

    pure svarade 12 år, 9 månader sedan 7 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • Knatte

    Gäst
    8 augusti, 2011 vid 22:33
    Noob_master;664850 wrote:
    Hejsan alla glada vindsurfare.

    Jag var ute vid åsa idag och skulle testa på vattenstart.

    Jag har en 110 liters bräda och ett 6.4 volcano segel.
    För det första kändes det som att det var lite för lite vind för att komma upp(skulle gissa att det blåste ungefär 6-7 m/s.)
    Är det någon som har tips på hur man kommer upp i lite mindre vind?

    Sen när jag väl kom upp så ville brädan bara lova upp och gick inte alls fort och slutade oftast med ett plums. Vill brädan lova upp eftersom jag står för långt bak och tar seglet för mycket bakåt eller finns det mer orsaker till att den lovar upp?

    Är det några som brukar segla vid åsa eller är det bara kitesurfare?

    Tror det skulle vara lättare att lära sig om det hade blåst några m/s till för att komma upp.
    Om brädan lovar upp snabbt, så kan du stå lite för långt bak som du själv tror.
    ( alternativt kan du belasta lovartskanten för mycket och trycka upp fören)
    Att luta seglet mycket bakåt, påverkar ju också brädan så att den kan lova.

    Ett tips kan vara att sätta mastfoten långt fram och försök starta vattenstarten med fören rätt mycket åt lä..
    Sök på vattenstart här på forumet och du får mera tips!!

  • wisco

    Medlem
    9 augusti, 2011 vid 05:33

    âr det lite vind så måste du får ner din tyngdpunkt så mycket som möjligt (tänk mer hävarm för masten) ett sätt att göra det är att ha bara en hand på bommen och en på masten så långt ner som möjligt. Sen måste du böja benen så mycket det går så att du håller tyngden så långt ner som möjligt. Håll bomarmen rakt över huvet, och så flytta rumpan snabbt in över mitten på brädan, och långt fram. Res dig inte förrän du har hela kroppen in över mitten på brädan.
    Om det blir för svårt så tänk iaf låg tyngdpunkt, händerna rakt upp över huvet, släpa rumpan i vattnet så när in på brädan du kan och ställ dig långt fram och med fötterna långt in på bädan (mitten). Du kan också gärna ha ett ben i vattnet så länge som möjligt och bara använda ett för att resa dig.
    (Du blir inte tung för seglet förrän du kommer ur vattnet)

  • rasmus_w

    Medlem
    9 augusti, 2011 vid 07:12

    Vattenstart-tips nummer 1: fram med masten!

  • platon

    Medlem
    9 augusti, 2011 vid 07:53

    Ett tips till, håll inte för brett grepp med händerna när det är svag vind. Själv brukar jag sätta en näve om vardera sidan tamparna för selen och då blir det lättare att få kraft i seglet.
    Ovanstående tips är bra, simulera ett kastfall om det är rikitgt svag vind.

    Till sist, under 6 m/s med ditt segel är ingen omöjlighet, men kräver viss erfarenhet. Ut och öva i hårdare vind, då får du bättre respons på vad du gör rätt och fel, kvittens direkt.

  • pgvirtual

    Medlem
    9 augusti, 2011 vid 08:01
  • wisco

    Medlem
    9 augusti, 2011 vid 08:31
    PGVirtual;664894 wrote:

    Speciellt sista rådet:” Now get very excited!” 😉

  • stefanlindmark

    Medlem
    9 augusti, 2011 vid 13:48

    Ett alternativ vid svag vid är att försöka greppa tag långt ned på masten med framhanden istället för på bommen. Seglet kommer då lättare upp vertikalt där det får max kraft att dra.

  • pure

    Medlem
    9 augusti, 2011 vid 14:39

    Håller med om att det är bra på att satsa på att öva när det blåser mer.

    Vid vattenstart i lättvind:
    [ame=”http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=38875″]Vattenstart i Lättvind – http://www.Surfzone.se[/ame%5D

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vattenstart problem.

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.