Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vattenstart stora segel

  • Vattenstart stora segel

    Publicerad av Oregistrerad på 19 maj, 2007 vid 11:01

    Vad är det största segel ni klarar vattenstarta utan att slita ut er alltför mycket. Just inhandlat ett 8,5 freerace segel med 2 cambers som jag helst vill slippa dra rigg med. Kan vara bra att veta ungefär vart den praktiska gränsen går för vattenstart kontra riggdrag innan jag ger mig ut med nya prylarna. För vattenstart med 8,5 förutsätter jag att det blåser tillräckligt, dvs över planingströskeln.

    Hanterar vattenstarten väl med mina andra mindre segel, typ 7,0.

    tackar!

    rasmus_w svarade 16 år, 12 månader sedan 10 Medlemmar · 17 Svar
  • 17 Svar
  • rasmus_w

    Medlem
    19 maj, 2007 vid 11:10

    I jämn vind är mitt NS Warp 9,7 hyfsat lät att vattenstarta med. Det tar lite längre tid än med ett mindre segel och den långa bommen innebär att det gäller att inte lyfta masten för högt innan seglet är helt uppe ur vattnet, men bara vinden är jämn så kommer man upp efter en stund.

    Är vinden byig är det en annan femma. Antagligen dör vinden femtielva gånger så seglet ramlar tillbaka ner i vattnet gång på gång. Det går om man vill men dra rigg går fortare och är enklare.

  • mexi_

    Medlem
    21 maj, 2007 vid 05:41

    jag vattenstartar utan problem med mitt 8.5, jag har 5 cambers….

  • spray

    Medlem
    21 maj, 2007 vid 08:02

    på vilket sätt försvårar cambers vattenstarter?

  • klint

    Medlem
    21 maj, 2007 vid 08:06

    Typiskt sett har slalom / race segel med cambers bred mastficka som fylls med vatten vilket blir tungt och därmed svårare att vattenstarta. Dessutom fixerar cambers buk i seglet vilket gör det mer svårhanterligt i vattnet.

  • rasmus_w

    Medlem
    21 maj, 2007 vid 10:51

    Å andra sidan är det där tveeggat. Den breda mastfickan funkar som en stor ballong så länge man inte fyllt den med vatten, och i kombination med den fixerade buken ger det ett segel som nästan vattenstartar sig självt om förutsaättningarna är rätt, dvs buken är vänd uppåt och masten pekar mot vinden.

    Vattenfylld mastficka plus felvänd buk är däremot “fostrande”. Då är det ofta enklare att dra rigg, eller i alla fall dra upp seglet med linan så mastfickan töms. Men det är inte omöjligt att vattenstarta i det läget heller utan snarare ett test på ens vattenstartsförmåga.

  • argulander

    Medlem
    21 maj, 2007 vid 21:46

    Har också ett 9,7 Simmer formula med 3 cambers, tycker inte att det är orimligt svårt att vattenstarta med. Svårare blir det som sagt vid mycket byig vind, men också om det är stora vågor (vilket det ju dock oftast inte är när jag seglar 9,7). Vattenstartar egentligen hellre då jag har en väl liten bräda för det seglet, 135 liter på mina 92 kg, det blir aningen vingligt att dra rigg (i alla fall med mitt balanssinne). Klas

  • irieman

    Medlem
    22 maj, 2007 vid 06:49

    Har ett 9.8 NP RS Racing med ett antal cambers och det vattenstartar jag med. Man behöver inte så mycket vind heller och det brukar gå bra. Dock är det ju klart tyngre att få upp ifall det ligger fel i vattnet än en 7.0:a utan cambers t ex. Jag kör en Fanatic Falcon 110 liter till det seglet så jag vattenstartar mycket hellre än drar rigg, trycker ner brädan långt under vattnet när jag drar rigg på den.

    Irie Man

  • ubaten

    Medlem
    24 maj, 2007 vid 19:38

    jag har haft np rs 3 på 9,0 och är förhållanden rätt och seglet intelegat i för länge så är det inga problem . sedan så har jag ett np spirit på 8,5 med två mini cams och det är inget som helst problem detta gäller också ett nyinköpt simmer x-cam på 9,0 som jag satte årets första vatten start i 4 gradigt vatten med . så om bara viljan finns så .

  • spray

    Medlem
    24 maj, 2007 vid 22:57

    Ni som kör NP RS racing, hur pass nära i prestanda är det med tex. NP V8 ?

  • swe176

    Medlem
    25 maj, 2007 vid 07:06

    Cambers och stora segel med djup buk i kombination gör det jättesvårt att vattenstarta för att:

    1. För att få loss seglet från vattnet måste lattorna bukta neråt.
    2. För att få seglet att lyfta dig ur vattnet måste lattorna bukta uppåt.

    Du måste alltså flippa cambersarna liggandes i vattnet.

    3. Underliket går långt ner på stora segel. Det släpar i vattnet. När du ligger och plaskar och driver mot lä trycks det ner djupare. Sen är du körd.

    Man kan lätta på masten från vattnet, ta tag i bommen och rycka den mot lovart för att få in vind under seglet och få upp underliket. Man kan också ta hjälp av brädan för det.

    Skaffa en rejäl flytväst så att du kommer upp en decimeter extra. Det underlättar.

    /JE

  • carl-r

    Medlem
    25 maj, 2007 vid 13:15

    @SWE176 385615 wrote:

    1. För att få loss seglet från vattnet måste lattorna bukta neråt.

    Aha, det förklarar ett å annat.

  • irieman

    Medlem
    25 maj, 2007 vid 15:27

    @Spray 385585 wrote:

    Ni som kör NP RS racing, hur pass nära i prestanda är det med tex. NP V8 ?

    Har inte kört V8 men jag tror inte skillnaden är så stor bland oss vanliga dödliga, däremot om man är avancerad så märker man nog skillnaden i stabilitet och vindtålighet bl a.

    Irie Man

  • irieman

    Medlem
    25 maj, 2007 vid 15:37

    Ett annat trick när seglet är begravt är att ta tag i masttoppen och lyfta upp den för att se’n arbeta sig neråt till bommen. Man kastar ju inte upp ett stort segel hur som helst hur vattnet som man ofta kan göra med 6.0 och nedåt.

    Det bästa vattenstartsförhållanden tycker jag är när det blåser så pass mycket så att man kan glida i med fötterna i stropparna redan när man ligger i vattnet, när man kommer upp se’n är det bara att haka i och köra iväg. Kan vara lite trickigt att lära sig men när det går bra så kan man gå från att ligga i vattnet till full planing ikrokad och i stropparna på några sekunder.

    Irie Man

  • rasmus_w

    Medlem
    25 maj, 2007 vid 20:44

    @SWE176 385615 wrote:

    Cambers och stora segel med djup buk i kombination gör det jättesvårt att vattenstarta för att:

    1. För att få loss seglet från vattnet måste lattorna bukta neråt.
    2. För att få seglet att lyfta dig ur vattnet måste lattorna bukta uppåt.

    Du måste alltså flippa cambersarna liggandes i vattnet.

    3. Underliket går långt ner på stora segel. Det släpar i vattnet. När du ligger och plaskar och driver mot lä trycks det ner djupare. Sen är du körd.

    1. Det där har jag aldrig försökt, annat än ofrivilligt. Jag försöker alltid trycka över lattorna så de buktar uppåt det första jag gör, även om mastfickan befinner sig under vattnet. Så länge buken är riktad uppåt skapar vinden lite lyftkraft i seglet.

    3:an tycker jag låter som ett fall av att ha för bråttom att få upp seglet ur vattnet. Det sista jag vill råka ut för är att seglet stallar och därför försöker jag alltid hålla masten så nära vattenytan som möjligt tills jag är helt säker på att akter- och underlik går helt fria. Att häva mig upp ovanför mastfickan och använda så mycket kroppstyngd som möjligt för att trycka ner masten mot vattnet är ett hyfsat vanligt moment när jag vattenstartar stora segel.

  • rasmus_w

    Medlem
    25 maj, 2007 vid 20:46

    @Spray 385585 wrote:

    Ni som kör NP RS racing, hur pass nära i prestanda är det med tex. NP V8 ?

    Beror nog på vem som seglar. Du är säkert snabbare med ett V8 än med ett RS, och ännu snabbare på ett Solo eller V6. Jag är kanske snabbare med RS, kanske inte. GetWet, Faster och resten av speedgänget är nog betydligt snabbare på RS än med V8.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vattenstart stora segel

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.