Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vattenstart stora segel

  • feg

    Medlem
    25 maj, 2007 vid 22:23

    @SWE176 385615 wrote:

    1. För att få loss seglet från vattnet måste lattorna bukta neråt.
    2. För att få seglet att lyfta dig ur vattnet måste lattorna bukta uppåt.
    3. Underliket går långt ner på stora segel. Det släpar i vattnet.

    Stämmer inte med mina erfarenheter.
    Jag vattenstartar alltid mitt 9.5 och tidigare, när jag hade formula, 11.5 och 12.5 segel (Gaastre Nitro III).
    Kanske att mer moderna segel är svårare men beskrivningen nedan fallerar aldrig för mig, oavsett hur lattorna ligger:
    – “lägg/simma” grejerna så att brädan ligger orienterat i halvvind (dvs vinden rakt i sidan), bomnocken pekandes åt lä och masttoppen akteröver.
    – Ta tag i bommen, nära masten, under vattnet och ryck mot vinden snett uppåt samtidigt som du simmar mot vinden.
    – “Dra/svep” seglet mot vinden medan brädan ligger kvar som tidigare genom att du håller emot exempelvis fenan med foten. Om lattorna av en händelse buktar åt fel hål är det bara att göra ett bestämt “pump” med riggen så poppar dom rätt.
    – När masttoppen pekar nästan rakt mot vinden har seglet så pass mycket lyt av vinden att det bär sig själv, även i vindar vilka det är omöjligt att vattenstarta.
    – när seglet fått vind under sig så vilar man underliket på brädan mellan fotstropparna i väntan på en vindby stark nog för en vattenstart.

    Oftast behövs bara 1-2 ryck och nåt simtag med fötterna för att få upp masten ur vatten och sedan bara ett “drag/svep” mot vinden för att vinden ska lyfta hela seglet. Sen är det bara att vattenstarta upp ur vattnet helt vanligt.

    Att simma upp riggen genom att lyfta toppen och vidare har jag aldrig fattat. Det är ju svinjobbigt. Meningen med att vattenstarta är ju att vinden ska göra jobbet och att man själv ska åka snålskjuts! 🙂

    /Jocke

  • rasmus_w

    Medlem
    25 maj, 2007 vid 22:37

    @feg 385869 wrote:

    Att simma upp riggen genom att lyfta toppen och vidare har jag aldrig fattat. Det är ju svinjobbigt. Meningen med att vattenstarta är ju att vinden ska göra jobbet och att man själv ska åka snålskjuts! 🙂

    Det kan ha sina fördelar om mastfickan är väldigt full med vatten, men för det mesta håller jag med om det du säger.

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vattenstart stora segel

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.