Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Veck i seglet vid planing?

  • Knatte

    Gäst
    16 september, 2007 vid 06:43

    jag tror vi menar samma sak, fast uttrycker oss lite olika.

    Men jag tror Rasmus är sanningen på spåret:smile: Att det säkert har betydelse om man seglar med midjesele eller sittsele som jag.

    Det där är ju lite beroende på hur man seglar. Hög bom betyder att man har lätt att hänga i bommen med armarna och få tryck. Men har man sittsele kan det också betyda att man står mera upprätt och belastar selen mindre och då minskar mastfotstrycket. Med låg bom kan man sitta ner ordentligt i selen och få riktigt mycket mastfotstryck.

    Jag får kolla upp vetenskapen lite och ev. återkomma med bättre svar:laugh:

  • dane

    Medlem
    16 september, 2007 vid 07:15

    @Rasmus_W 415292 wrote:

    Det där är ju lite beroende på hur man seglar. Hög bom betyder att man har lätt att hänga i bommen med armarna och få tryck. Men har man sittsele kan det också betyda att man står mera upprätt och belastar selen mindre och då minskar mastfotstrycket. Med låg bom kan man sitta ner ordentligt i selen och få riktigt mycket mastfotstryck.

    Fysikern igen 😉 :

    Sittsele jämfört med midjesele, givet samma bomhöjd men med olika längder på hängseletamparna:
    Sittsele ger lägre krokposition (relativt bommen) => större vertikal kraftkomponent => ökat tryck på mastfoten.
    Midjesele ger högre krokposition (relativt bommen) => större horisontell kraftkomponent => ökad kontroll

  • Knatte

    Gäst
    16 september, 2007 vid 07:40

    Så här säger NP i sin riggguide:smile: Sedan hur olika bomhöjder påverkar mastfoten, blev jag osäker på efter era inlägg.
    Men det finns ju ett antal trådar här på Surfzone om just bomhöjden och ingen tråd verkar vara överrens om fakta. Tror det beror till rätt stor del om man seglar slalom, våg- eller freestylebräda ??:confused2:

    Men enligt NP så ger ju:
    Hög bom = tidigt planing/bättre höjdtagningsförmåga
    Låg bom = Mer kontroll i starka vindar (bra om man har problem med tailwalk/ororlig bräda), men ger samtidigt sämre planingsförmåga.

    [IMG]Bomhojd.jpg

  • dane

    Medlem
    16 september, 2007 vid 08:01

    @Knatte 415327 wrote:

    Så här säger NP i sin riggguide:smile: Sedan hur olika bomhöjder påverkar mastfoten, blev jag osäker på efter era inlägg.
    Men det finns ju ett antal trådar här på Surfzone om just bomhöjden och ingen tråd verkar vara överrens om fakta. Tror det beror till rätt stor del om man seglar slalom, våg- eller freestylebräda ??:confused2:

    Men enligt NP så ger ju:
    Hög bom = tidigt planing/bättre höjdtagningsförmåga
    Låg bom = Mer kontroll i starka vindar (bra om man har problem med tailwalk/ororlig bräda), men ger samtidigt sämre planingsförmåga.

    [IMG]Bomhojd.jpg

    Skönt att även NP kan sin fysik 😉

  • rasmus_w

    Medlem
    16 september, 2007 vid 08:45

    @dane 415322 wrote:

    Fysikern igen 😉 :

    Sittsele jämfört med midjesele, givet samma bomhöjd men med olika längder på hängseletamparna:
    Sittsele ger lägre krokposition (relativt bommen) => större vertikal kraftkomponent => ökat tryck på mastfoten.
    Midjesele ger högre krokposition (relativt bommen) => större horisontell kraftkomponent => ökad kontroll

    Det är inte bara krokpositionen det hänger på. Med sittselen kan man använda kroppstyngden till att “dra neråt” eftersom den inte kan glida upp som midjeselar kan. Eller, det går att få lite drag neråt med midjeselen men det är svårare.

  • alexasu

    Medlem
    16 september, 2007 vid 08:49

    det här med tailwalken tror jag kan bero på att om man sänker bommen aningen tvingas man lägga mer trycka på framfoten. eller?

Sida 3 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Veck i seglet vid planing?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.