Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vem repade min bil i Skälåker/Gålö idag fredag em?

  • surfslusken

    Medlem
    28 maj, 2008 vid 08:15

    @getwet 470424 wrote:

    Du har missat vissa detaljer, man blir skadeståndsskyldig oavsett om det är en olyckshändelse eller inte. Parkeringsskada är en parkeringsskada i alla lägen, spelar ingen roll om det är oavsiktligt eller inte.

    http://allehanda.se/arkiv/artikel.php?page=lokalt&id=8261

    Och du har som så många andra alltid gör när dom ska agera hobbypoliser, hobbydomare och hobbytingsrätter missat de viktiga faktum att:

    Man kan inte dömmas för något man gjort, man kan bara dömmas för de som någon kan bevisa i en rättegång.
    Skillnaden uppfattar dom flesta till vardags som oväsentlig, men juridiskt är skillnaden enorm!

  • drakglenn

    Medlem
    28 maj, 2008 vid 08:27
    spinout;470183 wrote:
    Vad är grejjen med att hoppa på någon för att han har en annan åsikt? De flesta surfare jag känner och de flesta människor söder om tyskland bryr sig noll om små repor och bucklor på sin bil. Det är en ganska skön inställning, bilar kommer alltid få små skador men man slipper bli upprörd, agressiv och otrevlig.

    Jämförelsen med någon som avsiktligt slår sönder en bräda är för övrigt hyfsat överdriven, jämförelsen ska väl isåfall vara att någon av misstag råkar göra en repa i en bräda.

    OBS att varken jag eller någon annan i den här tråden har sagt att det är OK att repa någons bil och inte säga till och be om ursäkt. Klart man ska vara schysst och be om ursäkt och erbjuda sig att betala. Poängen är alltså att det kanske inte är fel med lite perspektiv…

    Helt otroligt att en del inte fattar grejen!!!!

    Om man förstör/råkar ha sönder något för annan person SKA man natuligtvis ersätta genom att återställa det man förstört.

    När det gäller jämförelsen med brädan är det NATULIGTVIS menat en oavsiklig skada,
    dvs någon råkar backa på din nya bräda med bilen , oj fan, den blev visst inbucktad och sprack lite,….. Denna någon resonerar att killen med brädan bryr sig säkert inte efter som han vet att surfare alla surfare söder om tyskland tycker det är OK med skador…..:tongue:

    Jag inbillar mig att de som tycker lite plåtskador är något man får räkna med har aldrig ägt en ny fin bil eller fattat vad värdeminskning är………

    //Glenn

  • getwet

    Medlem
    28 maj, 2008 vid 08:36

    @surfslusken 470473 wrote:

    Och du har som så många andra alltid gör när dom ska agera hobbypoliser, hobbydomare och hobbytingsrätter missat de viktiga faktum att:

    Man kan inte dömmas för något man gjort, man kan bara dömmas för de som någon kan bevisa i en rättegång.
    Skillnaden uppfattar dom flesta till vardags som oväsentlig, men juridiskt är skillnaden enorm!

    Du, det tror jag nog att varenda en som läser denna tråd har förstått, men det är bra att det finns hobbypedagoger som sakligt försöker påpeka det för oss andra så att vi inte missar den viktiga informationen, som troligen alla redan vet.

  • Kjello

    Gäst
    28 maj, 2008 vid 09:16

    Läste i Kitenation, att det finns vittne nu att silvriga Alfan tillhörde en kitesurfare.
    Då är bilden jag såg ointressant, för det låg en c;a 80-90 liters speedbräda på det taket.

  • fastforward

    Medlem
    28 maj, 2008 vid 09:26

    @Kjello 470507 wrote:

    Läste i Kitenation, att det finns vittne nu att silvriga Alfan tillhörde en kitesurfare.
    Då är bilden jag såg ointressant, för det låg en c;a 80-90 liters speedbräda på det taket.

    Det står i första inlägget i den här tråden också. Men man kan ju hålla på med båda sporterna…

  • Kjello

    Gäst
    28 maj, 2008 vid 09:37

    Så klart tänkte inte på det, jag kommer ju själv snart hålla på med båda sporterna.
    Sen får jag se om kite tar över helt, men tror inte det.

    Ser jag den bilden igen, så känner jag omeddelbart igen den, bildminne (teatertekniker).

  • wilund

    Medlem
    28 maj, 2008 vid 10:36
    Kjello;470406 wrote:
    Såg en bra bild på en silvrig Sportbil (i en tråd här i vindsurf-forumet) på en småväg vid stranden, några buskar bakom mot vattnet, med en surfbräda på taket (utan takräcke) fastreemmad genom sidorutorna, märkligt jag tänkte på, hur får han plats med resten av utrustningen, måste åka ensam. passagerarsätet på den tvåsitsiga bilen måste va nerfällt,
    gissar att tråden handlade om “hur tar du dej till surfet” typ, för någon månad sen,
    jag har förgäves letat efter den bilden.
    Verkar som inlägget raderats.

    Men om det är silvriga Alfan på parkeringen, omöjligt att veta, eftersom jag inte va där.
    När jag läste detta, kom tanken på bilden, aningen snett bakifrån så möjligen nummerplåten syns.

    Det var min bil Nissan 350 z som numera är såld (såld i september ).

    Så jag är oskyldig Kjello !

    ps Baggaget var ganska stort fick in; två golfbaggar, tre segel, en bom, en mast, och en arg flickvän samt övrig packning för två veckors semester.

  • surfslusken

    Medlem
    28 maj, 2008 vid 10:47

    @getwet 470480 wrote:

    Du, det tror jag nog att varenda en som läser denna tråd har förstått, men det är bra att det finns hobbypedagoger som sakligt försöker påpeka det för oss andra så att vi inte missar den viktiga informationen, som troligen alla redan vet.

    Hade de vart så skulle nog 8 av 10 inlägg i den här tråden aldrig skrivits. Men om folk skulle ta sej en sekund eller 2 att tänka till även när lynchmobben drar igång o ska jaga Alfa ägare så förstår dom nog problematiken me att i realiteten klämma nån på skadestånd på nåra tusen lappar. Tror inte de finns nån som anser de värt mödan när dom inser att de med största säkerhet kommer ta minst ett halv år och otaliga brev/samtal innan man ens får ställa den misstänkta inför skranket.

    Antagligen bör ja påpeka att jag inte på nåt sätt tar ställning i de aktuella fallet eller försvarar systemet, bara upplyser och manar till eftertanke.

    (Men måste erkänna att ja håller me killen som skrev att vi kanske skulle annamma sydeuropeernas syn på vad en bil är, dvs ett transportmedel o inte en kukförlängare. Då skulle de inte svida så hårt me en skråma eller 2 på den)

  • Kjello

    Gäst
    28 maj, 2008 vid 11:20

    Snygg bil, det är klart en bild på den fastnar i hjärnan. jag vet väldigt lite om bilmärken.
    Skönt att det blev utklarat, och bortsållat, det va den bilen jag såg i en annan bild.

  • mikaels

    Medlem
    28 maj, 2008 vid 11:29

    Lite mer avslappnad syn på plåtskador i all ära, men det är lite skrämmande att flera här mer eller mindre försvarar smitning, som ju är ett ganska allvarligt trafikbrott, men det är ju bara min åsikt.

    Att stå för sina misstag. även om de råkar vara olyckshändelser, är inget ball längre :(? Att vara ovarsam med andras grejor klarar ju vem som helst av, men jag hade ju hoppats att det skulle finnas någon slags communitykänsla åtminstone bland surfare, så att man satte en lapp på rutan om man råkade repa någons bil, men nu vet jag bättre.

    Skall komma ihåg att parkera på behörigt avstånd i fortsättningen 😉

  • surfslusken

    Medlem
    28 maj, 2008 vid 11:39

    Men snälla ni!! Vart i tråden framgår det att det finns nån som ÄR medveten om att han repade blien o sen stack?? Här utgår de flesta av er att så är fallet, helt utan att ha nån fakta o grunda de hela på!! Inte konstigt att medians makt i de här landet är så skrämmande stor, TÄNK lite på vad de är ni läser/ser på TV!!!

    Bör antagligen åter igen påpeka att ja inte tar nån ställning i fallet. Och även om ja ville de så finns de inget underlag att grunda den åsikten på.

  • simpa

    Medlem
    28 maj, 2008 vid 11:43

    @surfslusken 470592 wrote:

    Men snälla ni!! Vart i tråden framgår det att det finns nån som ÄR medveten om att han repade blien o sen stack?? Här utgår de flesta av er att så är fallet, helt utan att ha nån fakta o grunda de hela på!! Inte konstigt att medians makt i de här landet är så skrämmande stor, TÄNK lite på vad de är ni läser/ser på TV!!!

    Bör antagligen åter igen påpeka att ja inte tar nån ställning i fallet. Och även om ja ville de så finns de inget underlag att grunda den åsikten på.

    Tror de flesta syftar på detta surfslusken.

    fastforward wrote:
    Området runt skadan var rentorkat från damm till skillnad från resten av bilen så jag antar att personen som orsakade dörruppslaget kollade om det blev något märke eller ej – vilket det alltså blev.
  • fastforward

    Medlem
    28 maj, 2008 vid 11:49

    @surfslusken 470592 wrote:

    Men snälla ni!! Vart i tråden framgår det att det finns nån som ÄR medveten om att han repade blien o sen stack?? Här utgår de flesta av er att så är fallet, helt utan att ha nån fakta o grunda de hela på!! Inte konstigt att medians makt i de här landet är så skrämmande stor, TÄNK lite på vad de är ni läser/ser på TV!!!

    Bör antagligen åter igen påpeka att ja inte tar nån ställning i fallet. Och även om ja ville de så finns de inget underlag att grunda den åsikten på.

    Jag har vittne på att personen i fråga var framme och gnuggade på min bildörr efter att han hade orsakat skadan. Det syndes också tydligt på min i övrigt dammiga bil. Jag har för mig att jag skrev det i mitt första inlägg (minus vittnet iofs).

  • fastforward

    Medlem
    28 maj, 2008 vid 11:57

    För att klargöra är jag inte ute efter några skadestånd eller liknande, utan bara att få min självrisk på 2050:- betald. Om inte Alfa-ägaren känner att han vill göra detta så har jag varken möjlighet eller lust att göra någon grej av det.

    Jag har bara stött på trevliga kite/vind-surfare hittils i Sverige och hoppas därför att killen kan stå för det han har gjort om jag på detta vis meddelar honom att det blev en kostnad på 2050:- för mig i slutändan.

  • surfslusken

    Medlem
    28 maj, 2008 vid 12:02

    Då så! Då är de bara ta fram den längsta förlängaren man har, o dra ut o knacka ner alla vi ser i silverfärgade Alfa 147or så kanske vi plockar den skylldiga på kuppen! Lite spill får man ju räkna me!

Sida 4 av 7

Diskussionen ‘Vem repade min bil i Skälåker/Gålö idag fredag em?’ är stängd för nya svar.

Inledning av diskussionen
0 av 0 svar Juni 2018
Nu
Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vem repade min bil i Skälåker/Gålö idag fredag em?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.