Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vibrerande fena – Bästa åtgärd…?

  • Vibrerande fena – Bästa åtgärd…?

    Publicerad av herr-pelegrin på 8 maj, 2013 vid 07:28

    I det fall man får problem med en fena som börja låta och vibrera efter några knop över planingströskeln – Vad är bästa åtgärden mot detta?

    Ett tips jag fått från en tillverkare är att dra på aluminiumtape. Är det denna lösning som gäller eller finns det andra i det fall problemet troligen kan härledas till anings glapp mellan fena och deep tuttelbox?

    herr-pelegrin svarade 11 år sedan 9 Medlemmar · 13 Svar
  • 13 Svar
  • bicless

    Medlem
    8 maj, 2013 vid 08:45

    För att få bättre passform i boxen kan man spraya basen på fenan med färg, blir som spackel, sen ser man där färgen skrapas när man sätter i fenan i boxen. Skrapas den inte är det glapp och man sprayar ett lager till. Det kan behövas lite fint sandpapper också om man sprayat för mycket.

  • jester

    Medlem
    8 maj, 2013 vid 09:50

    Kan vara ojämnheter på bak-kanten av fenan oxå. Har bra med vissel från en av mina fenor, men den var god för PB i toppfart ändå…

  • herr-pelegrin

    Medlem
    8 maj, 2013 vid 19:48

    Tack. Testar aluminiumtejp. Om det inte funkar blir det färg. Jester, det kanske inte riktigt är Din musiksmak men med tanke på pb:t så kanske Kicki Danielssons “Bra vibrationer..” ändå låter som ljuv musik i Dina öron…

  • jesper-b

    Medlem
    10 maj, 2013 vid 08:05

    Ni är på de två grundorsakerna som orsakar fenbrum ovan.

    1) Självklart ska fenan sitta tight i boxen. Då alla boxar är olika, och dessutom töjer sig lite med tiden är det bättre att shimsa än att plasta. Dvs rådet är att klippa till lite monofilmsbitar som man har liggande i sin lilla gear-väska tillsammans med fenskruv, stroppskruv, ding-king, reservtamp, tape… tja ni vet de där viktiga grejorna. Det är RÄTT råd. Man använder så många små monofilmbitar vikta över fenbasen som behövs i just den boxen. Seglar man av fenan, byter till annan fena, byter bräda, mm så har man alltid flexibilitet att få fenan att sitta. Bättre än att slipa om, plasta eller måla upp.

    2) Fenans form. Den vanligaste orsaken till att en fena börjar brumma är INTE att den sitter dåligt i boxen, det är att den har fel form. Mer specifikt är det nästan alltid att bakkanten är för rundad. Ju vassare desto mindre fenbrum (OlaH eller annan ingengör kan ju fylla på med teknikaliteter för den som bryr sig). Grejen är att en riktigt vass fena är farlig, varför man brukar ta ett typ 280 papper och dra av den ett par drag i bakkant när den är sprillans – givet att det är en bra kvalitetsfena som är vass som f-n. Men om den är för runt, kanske för att det är en skitfena eller för att någon rundat av för mycket, då får man helt enkelt vässa den. Det kan vara bra med en ca halv mm platt bakkant, istället för en helt vass (igen – här får teoretiker fylla i om någon orkar).

    Så: klipp till lite monofilmbitar och vässa fenan – brummet kommer försvinna!

    /JB

    PS: Glömde det viktigaste – bär hjälm!

  • alexasu

    Medlem
    10 maj, 2013 vid 08:22

    Jag har för mig att det där med att ha så spetsig bakkant som möjligt för bästa flöde är förlegat. Optimalt är att ha en skarp bakkant i 90 eller 45 grader från fenans riktning. om ni förstår vad jag menar?
    Rätta mig om jag har fel.

  • ola-h

    Medlem
    10 maj, 2013 vid 09:05

    Jag har inte superkoll på detta, men som jag uppfattat den teoretiska teoridebatten så verkar det som att den gamla sanningen att superskarp bakkant är bäst har att göra med vilka beräkningsmetoder man använder snarare än hur det funkar i praktiken. Beräkningsmetoderna är helt enkelt för dåliga för att på ett bra sätt hantera andra bakkanter än helt skarpa, men det bryr sig u inte vattnet om. När det gäller visselljud så har jag också hört rådet att fila bakkanten lite “snett”, dvs 45 grader som Alexasu skriver. Det var länge sedan jag hade några skrikande fenor så jag har inte testat det på länge.

  • the_novice

    Medlem
    10 maj, 2013 vid 10:07

    Inom segling så skulle man ett tag ha 90 graders kant hela vägen utom vid vatten ytan där det skulle vara knivskarpt, för att inte suga ner luft och få kavitation (spin-out).

    De senaste (läs dyraste) Formula fenorna är verkligen knivskarpa, och i kolfiber hela vägen ut, så de är rent farliga att ta i utan fenskyddet eller med handskar på sig.

    För lite mera vanliga fenor så bör man först se till att ytan är slät i närheten av bakkanten, en del tillverkare lägger extra färg där eftersom det är svårt att få det snyggt utan hand-bearbetning. När bakkanten är skarp så kan man slipa lite i 90° så att den inte blir för vass och sedan gradar man av den ena kanten i ca 45° (väldigt lite). Tanken är att det blir krafter när de två vattenflödena skall mötas, och det uppstår fluktuationer som ger vibrationer. Genom att göra kanten assymetrisk så kan man undvika fluktuationerna i hur de två flödena möts och fenan blir tyst.

  • herr-pelegrin

    Medlem
    10 maj, 2013 vid 11:45

    Tack Jesper för rådet om monfilm i gear-väskan! Bakkanten är inte rund utan vass på F-Hotfenan som i övrigt verkar hålla mycket hög kvalitet.

    Fenan gick aningens lätt ned i boxen innan jag drog på aluminiumtejpen och det var förvånansvärt hur lite man behövde lägga på för att det skulle blir stor skillnad. Det är verkligen små delar av en millimeter man talar om…

  • jesper-b

    Medlem
    14 maj, 2013 vid 15:25

    Haha, underbart att det blev en diskussion om hur mycket och vilken typ av fas bakkanten ska ha för att funka optimalt! Ja den där halvmillimetern jag snackade om i bakkant är just den där 90-gradiga vinkeln novice och alexasu beskriver. Anledning till superskarp (och lite smalare profil hela vägen om man ska vara riktig petig) just under botten är att man vill undvika att turbulent vatten från brädbotten vandrar ner utmed fenan. Men som sagt, detta är för racing, för vanlig brädsegling och vågsegling är det mycket annat som är viktigt/viktigare….

    /JB

    PS: OlaH; lite besviken på att ditt inlägg ovan inte gick helt loss på helknäpp fenteori!

  • andersbq

    Medlem
    14 maj, 2013 vid 15:30

    Ett märke som blivit populärt är Black Project Fins, bra fenor till hyggliga priser. MEN de målar ett svart och rött fält i bakkant. Detta gör att vissa modeler låter när man seglar halvsakta samt även släpper. Slipa bort färgen och du har fena som funkar bra.

  • jesper-b

    Medlem
    17 maj, 2013 vid 18:13

    @andersbq 710497 wrote:

    Ett märke som blivit populärt är Black Project Fins, bra fenor till hyggliga priser. MEN de målar ett svart och rött fält i bakkant. Detta gör att vissa modeler låter när man seglar halvsakta samt även släpper. Slipa bort färgen och du har fena som funkar bra.

    Designade av Tom Hammerton som ju också är segeldesigner på Hotsailsmaui, kan tilläggas så där helt utan anledning!?

    Trevlig helg, med hjälmen på så klart!

    /JB

  • getwet

    Medlem
    23 maj, 2013 vid 20:00

    Kan vi få reda på om det är en rak racefena eller en vågfena som vibrerar?

  • herr-pelegrin

    Medlem
    23 maj, 2013 vid 20:22

    Om du frågar mig så är det en rak slalomfena.

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vibrerande fena – Bästa åtgärd…?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.